Pitfest
Enquête

Het is steeds gebruikelijker dat de verkoop van concerten en festivals minstens een jaar van tevoren reeds begint, waarbij je er soms snel bij moet zijn om een ticket te scoren. Vind jij dat een probleem?

ja, want er komen meer kosten bij kijken dan 1 ticket, bv. vervoer of hotel
ja, want ik weet zo lang van tevoren niet of ik die dag(en) moet werken
ja, want ik moet eerst sparen voor ik een kaartje kan kopen
ja, want ik wil eerst weten wat er in die periode nog meer te doen zal zijn
ja, om een andere reden
nee, dan heb ik meer tijd om bv. vrije dagen, vervoer of oppas te regelen
nee, het maakt mij echt niet uit wanneer de voorverkoop begint
nee, ik vind het juist fijn om zo lang voorpret te hebben
nee, want ik beslis later wel en koop dan een tweedehands ticket
nee, zolang ik gekochte tickets maar mag doorverkopen via bv. ticketswap
nee, om een andere reden
bij sommige concerten vind ik het wel een probleem, bij andere juist niet
anders, namelijk:

[ Uitslag | Enquêtes ]

    24 november:
  • Dream Theater
  • Ondfødt, Anguish en Ornaris
  • Therapy? en Deux Furieuses
  • Veil Of Maya, Signs of the Swarm, Varials en To The Grave
  • Wardruna
  • 26 november:
  • Morta Skuld en Decrepid
  • 27 november:
  • Benighted, Baest en Coffin Feeder
  • Feuerschwanz, Orden Ogan en Dominum
  • Sirenia en Xandria
  • 28 november:
  • Feuerschwanz, Orden Ogan en Dominum
  • Orphaned Land, Azteca, Royal Rage, Ring Of Gyges en Strale
  • Sirenia en Xandria
  • Vola, Charlotte Wessels en The Intersphere
  • While She Sleeps, Malevolence, Thrown en Resolve
  • 29 november:
  • Amarok, Colin Bass & Eddie Mulder en Retrospective
  • Mayhem
  • Mystic Prophecy, Iron Savior en Mad Max
  • Smash Into Pieces
  • While She Sleeps, Malevolence, Thrown en Resolve
  • 30 november:
  • Fit for An Autopsy, Sylosis, Darkest Hour en Heriot
  • Herrie Festival
  • Mystic Prophecy, Iron Savior en Mad Max
  • Peter Pan Speedrock
  • SiM
  • Sirenia en Xandria
Geen concerten bekend voor 24-12-2024.
Kalender
Vandaag jarig:
  • Aleksi Ahokas (Rapture) - 44
  • Christopher Ian Turner (Orange Goblin) - 55
  • Giuseppe Orlando (Novembre) - 48
  • Juan Garcia (Agent Steel) - 61
  • Lennart Jacobsen (Saturnus) - 46
  • Marcello Pompeu (Korzus) - 59
  • Pinche Peach (Brujeria)† - 58
  • Satchel (Steel Panther) - 54
  • Sergej "Lazar" (Arkona) - 48
  • Tony Clarkin (Magnum)† - 78
  • Tony Rombola (Godsmack) - 60

Vandaag overleden:
  • Albert Collins - 1993
  • Eric Carr (Kiss) - 1991
  • Freddie Mercury (Queen) - 1991
Interview

Rotten Sound
Met G.
Door Lana
Geplaatst in januari 2005
Het nieuwe jaar is nog maar net begonnen of de liefhebbers van Grind-first-class moeten zich alweer naar de platenboer haasten voor de splinternieuwe plak van Rotten Sound. "Exit" loopt inmiddels vrij los (heeft u de bordjes langs de snelweg al gespot?), Rotten Sound wrijft zich tevreden in de handen en maakt zich op voor de aankomende optredens. Net voor de losbarstende drukte zet zanger G. middels de digitale snelweg het heden, verleden en toekomst nog even op een rijtje.

Rotten Sound

Stel je voor dat er mensen zijn die dit interview lezen en nog nooit van Rotten Sound hebben gehoord. Hoe zou je je band binnen de perken van 10 woorden aan hen willen introduceren?

Rotten Sound is een extreme grind-metal band uit Finland.

Rotten Sound kreeg na de release van "Murderworks" eindelijk de positieve spot op zich, zowel van de critici alswel van de metalheads die de band gingen ontdekken. Hoe heeft deze progressie zo tot stand kunnen komen, volgens jou?

Dat is lastig te zeggen. Wat zeker een positieve steen heeft bijgedragen is het feit dat we een hoop met elkaar optrekken en muciseren. Wellicht heeft onze eerste tour (die we na "Stil Psycho" gregeld kregen) ons geholpen om meer gefocussed te blijven op wat we doen met het resultaat dat we ons spel en schrijfniveau naar dat van "Murderworks" hebben kunnen tillen. Ook heeft de samenwerking met Mieszko (ik hoop dat hij in orde is...) de nodige vruchten afgeworpen. We konden ons geheel toeleggen op de vernietegende kracht van het album, want we wisten dat Mieszko`s zijn productie zonder meer geweldig zou worden.

Het is altijd gaaf als een album dat je uitbrengt kwalitatief buitengewoon goed blijkt te zijn. Maar een heel goed album bregt ook bepaalde kwaliteitsverplichtingen voor de volgende plaat met zich mee. Heeft de band dat met betrekking tot "Exit" ook zo ervaren?

Ik zal niet ontkennen dat wij soms zware tijden tegemoet gingen, gedurende de geboorte van "Exit". Maar we hebben wel gemerkt dat er middels goede voorbereidingen en arrangementen prima vooruitgangen ten opzichte van "Murderworks" te boeken vallen. Het was ook de moeite waard om de vocalen een tikkie harder nog en een heel stuk sneller uit de verf te doen komen. Ook deden we ons best om "Murderworks" even achter ons te laten. In dat opzicht, dat we er zeker van konden zijn dat we echt een heel nieuw album maakten in plaats van een tweede versie van "Murderworks". Ook denk ik dat de 2,5 jaar die tussen de releases van "Murderwoks" en "Exit" zaten ons geholpen hebben ons helemaal vrij te maken van wat we in `t verleden al gepresteerd hebben. Het zal wel een hele klus zijn om "Exit" weer te gaan overtreffen.Maar voorlopig is het nog niet de tijd om daar aan te denken.

In welk opzicht was het recording-proces van "Exit" anders in vergelijking met dat van "Muderworks"?

Het was stukken relaxter wanneer we (eindelijk) een fatsoenlijk budget toegerekend kregen en in de gelegenheid waren om 4 weken in Soundlab (Studios, red) door te brengen. We waren ook stukken beter voorbereid omdat we elkaar goed op de hoogte hielden van ieder z`n inbreng en ideen en gaven elkaar ook luisterbaar materiaal. En dat maakte het voor ons weer mogelijk om ons geheel aan de kracht van de plaat te wijden in plaats van te componeren en er op te letten of er wel juist gespeeld wordt. Elke take van ieder instrument had gewoonweg de goede feeling en opzet bereikt zonder dat we het eindresultaat te veel moesten "ontsmetten". We hebben de dingen heel natuurlijk gehouden en hebben zelfs niets toegevoegd met pro-tools, wat het resultaat ook alleen maar ten goede kwam. Het eindresultaat klinkt erg stek, maar desalniettemin nog steeds organisch.

Na de release van "Murderworks" heeft de band Necropolis/Century Media ingeruild voor Spinefarm. Wat zijn de redenen geweest voor deze overstap en welke voordelen bracht het voor de band en de nieuwe plaat "Exit" met zich mee?

Necropolis leverde steeds meer kloten in en dat was eigenlijk al tijdens de opname van "Murderworks al aan de gang". Samenwerking met een band als Rotten Sound werd daardoor vooruitzichtloos. CMR was goed bezig voor ons in Europa (denk aan promotie, distributie en vervaardiging) maar we wilden eigenlijk gewoon 1 label hebben, na een samenwerking met 1 in Spanje en 1 in Californie, en het liefst een beetje in de buurt ook. Nu is alles helemaal naar wens. Dingen voelen goed aan, men doet bij Spinefarm goed promotiewerk voor ons en het is nu zo makkelijk om de dagelijkse zaken af te handelen aangezien we de deur kunnen platlopen op het hoofdkantoor van Spinefarm wanneer we in Helsinki zijn. Spinefarm heeft bovendien een goede reputatie wat bands betreft. Zo`n beetje tegelijkertijd met ons hebben ze ook To Separate The Flesh From The Bones getekend wat ons weer de impressie gaf dat dit label nog altijd gericht is op het uitbrengen van extreme muziek. Het eerste voelbare voordeel kwam algauw met het budget voor "Exit". En ik ben overtuigd dat er in de nabije toekomst meer goede dingen op komst zijn.

De muziek van Rotten Sound wordt gekenmerkt door een hoop agressie, energie en vooral een "fuck-you houding". Waar haalt de band de inspiratie vandaan om keer op keer zo neersabbelend te klinken?

Het is verdomd gaaf om deze muziek te maken. Bovendien zijn we allemaal grote liefhebbers van Grind en luisteren daar ook regelmatig voor ons eigen plezier naar. Soms ervaren we het als een soort drug - je moet elke keer agressievere muziek luisteren en maken om jezelf tevreden te stellen. Er zijn veel dingen in de wereld en om ons heen gaande die ons er toe drijven de boodschap op deze manier uit te drukken. Dat geldt ook voor de dingen die ik in onze lyrics beschrijf, wat het wederom erg makkelijk maakt om boos te worden en te blijven.

Exit is wederom een album geworden waarop de kortheid centraal staat. De nummers duren maar kort en de meeste titels zijn niet langer dan 3 lettergerpen. Wat is jouw theorie achter deze manier van muziekoverdracht?

Ik heb gemerkt dat het een goed was om onze titels op "Murderworks" te versimpelen en dat wilden we daarom ook grotendeels doorvoeren op "Exit". Normaal gesproken schrijf ik m`n lyrics helemaal af om er vervolgens het beste woord uit te pikken dat het nummer optimaal samen zal vatten. Mijn doel voor "Murderworks" was om hooguit 6 letters per titel uit te delen (dat is mij, uitzonderingen daargelaten, ook gelukt) en voor "Exit" wilde ik eigenlijk dezelfde methode toepassen. Echter, na het schrijven van de lyrics voor "Sale Your Soul" vond ik het passender om de titel ook op deze manier aan te duiden, in plaats van slechts "Soul", "Sale" of een ander woord afkomstig uit dat nummer. Wat de muziek betreft: grind-nummers zijn veelal samengedrukte metal/hardcore nummers (op z`n minst in ons geval), met andere woorden bevatten ze "normale" riffs, maar dan veel sneller ingespeeld. Het voelt voor ons niet goed om te veel te gaan herhalen op 1 nummer. En op deze manier kunnen we veel meer inhoud stoppen in de 30 minuten die we aan muziek afleveren (wat ongeveer toch ook wel de maximum lengte voor een goed grind-album is, is onze mening). Overigens zijn er op "Exit" wel meer riffs en lyrics bespeurbaar dan op "Murderworks".

De lyrics van "Exit" bevatten vrijwel allemaal een boodschap waarmee we bijna hedendaags geconfronteerd worden. Dus een boodschap die veelal dicht bij ons en ons leven staat. De meeste grindcorebands schrijven voornamelijk splatterteksten over sex, bloed en bruut geweld. Hebben jullie de gore-kant expres weten te omzeilen en hoe belangrijk is het voor Rotten Sound om de luisteraard middels teksten meer mee te geven dan slechts amusement?

Ik heb nooit bewust splatterteksten of teksten over sex en geweld (behalve anti-gewelddadige teksten) willen schrijven omdat het mij geen goed gevoel of voldoening geeft. Ik kan mijzelf het beste uitdrukken middels de teksten die ik nu op mijn naam staan, maar ik kan mij ook voorstellen dat iemand anders wel naar splatterteksten grijpt. Overigens heeft de boodschap in onze teksten niet het doel om een bepaalde doelgroep te bereiken. Als er luisteraars zijn die daar werkelijk in geinteresseerd zijn is dat verdomd cool, maar niet de belangrijskte opzet.

De lyrics van "Western Cancer" hebben diepe betekeins in de hedendaagse wereld. Enkele maanden geleden werd er bij ons in Nederland een regisseur door een moslim op brute wijze om het leven gebracht voor zijn meningsuitingen jegens de Islaam. Heb jij nog boodschap aan zo`n iemand?

Als je het mij vraagt, zuigt geweld een eind weg en zijn alle redenen om iemand anders pijn toe te brengen fout. Jammergenoeg is het merendeel van de mensne het niet met mij eens. Kijk maar naar het Amerikaanse leger: ze vinden dat ze het recht hebben om mensen in Irak om zeep te helpen en de moslims hebben ook zo hun eigen middelen om hun woord te verspreiden. Vrijheid van meningsuiting is een relatief begrip en dat is ook een punt waarop ik niet al te letterlijk genomen wil worden als ik mijn zorgen over het behoud daarvan uit. "Western Canger" gaat meer over de arrogante manier waarop wij onze cultuur verspreiden zonder er bij na te denken wat we met de originele culturen doen, wat we aanrichten. Dat gaat terug naar de verspreiding van Christendom (de Zweden kwamen Finland niet bepaald op een zachtzinnige manier binnen) en dat soort dingen.

Het instumentale nummer "XXI" bevat een hoop neerdrukkende en depressieve geluiden. Ik neem aan dat het de 21ste eeuw moet voorstellen? Kun je iets meer vertellen over die 1,5 minuten muziek?

Het was een sombere muziekale creatie die we in de studio tot stand brachten (1 van de weinige dingen dat nog niet klaar was van tevoren). Op een 1 of andere manier paste dit uitstekend bij de totale feeling van het album, dus besloten we het ook maar te houden. Bovendien geeft het een kleine rustpauze van 1,5 minuut en maakt het de luisteraar gereed voor het laatste nummer van de plaat, "The Weak". Maar XXI is 21 en het is een goeie van je om dit stukje muziek als een weerspiegeling van de 21ste eeuw te ervaren. Voor ons was het gewoonweg de 21ste track van de sessie, er zijn nog 2 andere nummers die op de vinyl-versie van Exit zullen verschijnen. Maar nu je het zegt... ja.. dit is inderdaad de "21ste eeuw-stemming" (en deze definitie ga ik vanaf nu ook maar gebruiken, hehe).

De gehele sound van "Exit" is wederom zeer kenmerkend voor Rotten Sound. Rotten Sound zoals we die grotendeels kennen. Zal de band deze muzikale koers nog even blijven varen of kunnen we in de toekomst enige innovatie/progressie van Rotten Sound kunnen verwachten?

Het is nog te vroeg om te zeggen wat de volgende stap in de Rotten Sound-evolutie zal zijn. We hebben een poging tot een ontwikkeling gedaag op "Drain". Maar in onze ogen heeft deze poging gefaald omdat we de vooruitstrevende houding uit het oog verloren, tijd spenderend aan de veelzijdige variatie van het geluid en de nummers. Nu, 2 cd`s en een mini cd na "Drain" werken we ons uit de naad om sneller, harder en agressiever te worden. En dat lijkt ons zonder meer de juiste koers, zelfs nu we een klein beetje variatie in de nummers van Exit hebben aangebracht. Laten we over een 2-3-tal jaar maar eens verder kijken, wat ons dan nog het beste bevalt.

Na een Scandinavische tour doet Rotten Sound een korte mini-tour door Europa, waarbij Nederland, Duitsland en Belgie worden aangedaan. Wat is de reden van de keus vam slechts deze 3 landen en wanneer kunnen we een volwaardige Europese tour verwachten?

Dat is niet bewust zo gekozen, dat zijn slechts de enige voorlopig bevestigde data voor onze Europese tour. We zijn hard aan het werk om een grote Europese tour te kunnen doen, grenzend aan deze data, en vooralsnog ziet alles er veelbelovend uit. Dus als alles volgens plan gaat doen we aansluitend op deze optedens nog een Europese tour van 2-3 weken en het is ook mogelijk dat we op verspeide data naar Europa komen. Houd dus onze live-afdeling op rottensound.com in de gaten voor meer bevestigde shows.

Tijdens deze minitour zal de band bijgestaan worden door Pig Destroyer en Leng Tch'e. Zijn deze bands door Rotten Sound zelf benaderd voor een samenwerking?

Het promotie-team heeft deze bands gekozen en het zijn allebei goede bands en fijne collegae om mee te spelen. We hebben de bands dus niet zelf benaderd. We hebben deze minitouw uberhaupt niet eens zelf geboekt, het was het Face the Underground-festival (30-05 in Hof ter Lo, Antwerpen, red) die met dat idee op de proppen kwam en nog 2 shows in de buurt van de zaterdag plande om zo de kosten voor ons, Leng Tch'e en Pig Destroyer te dekken.

Zijn er nog dingen die wij van Rotten Sound in de nabije toekomst kunnen verwachten, behalve een tour?

We hebben het al heel lang over wat slit-releases gehad en ik hoop van harte dat we in de herfst wat nieuwe nummers kunnen opnemen voor die bestemming. Maar dat was het eigenlijk ook wel. Vooropig gaan we ons helemaal concetreren op zoveel mogelijk live-optredens.

Ten slotte, zou je enig kort commentaar willen geven op de volgende vocalisten:

Rob Halford (Judas Priest)

Niet mijn favoriete metalvocalist. Zijn noten zijn een beetje te hoog, zelfs voor heavy metal. Toen ik nog jong was kon ik me wel met Judas Priest vermaken, maar het was geen nare ervaring om dat achter me te laten toen Slayer "Hell Awaits" en "Reign In Blood" uitbracht.

George (Corpsegrinder) Fisher (Cannibal Corpse)

Hij doet het goed bij Cannibal Corpse. Misschien klinkt hij een beetje monotoon, maar dan nog, het is Cannibal Corpse en zo klinken ze zoals ze moeten klinken. Dus een goede vocalist voor deze band.

Fred Durst (limp Bizkit)

Geen commentaar. Limp Bizkit is a crime!

Doro

Ze is een goede heavy metal vocaliste. Haar stem is wat lager dan die van Rob Halford en dat maakt haar meer luisterbaar, naar mijn smaak. Maar die muziek is voor de rest niet echt mijn ding.

Peter Steele (Carnivore/Type O Negative)

Carnivore was fantastisch en sommige TON nummers zijn dat ook, zonder meer. Het is nogal moedig om zo`n "tedere" stem binnen metal te kunnen hanteren.

Tom Araya (Slayer)

Dat is 1 van m`n all-time favorieten. Ik heb Slayer 2-3 maanden geleden nog gezien en Tom klonk fantastisch tijdens die show. Hij heeft een heel "origineel" stemgeluid en de aanwezigheid van agressie is groots.

Dave Kibler (Lividity)

Sorry, ik heb nog geen kans schoon gezien Lividity uit te checken en ik kon zo ook geen mp3`s van die band vinden, binnen een kwartier tijd. Geen commentaar dus.

Mark Greenway (Benediction/ Napalm Death)

Ik vond `m bij Benediction al goed werk verrichten en hij neemt de plaats van Lee Dorrian goed waar. Ik heb ook positieve veranderingen opgemerkt door de jaren heen. Op de laatste 2 Napalm Death-platen heeft hij echt een behoorlijk prettig strotgeluid.

Mijn dank voor je tijd en ik wens de band veel succes de komende tijd. Ik zie jullie op tour!

Pitfest

Pitfest

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2024 Metalfan.nl en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.