Dat Behemoth een goede liveshow neerzet, is algemeen bekend. De muziek, het decorontwerp, de sfeer en de nodige showelementen vormen een frontale aanval op de zintuigen. Echter, met het verschijnen van de zoveelste live-registratie ga je jezelf toch afvragen wat dit album toevoegt aan de discografie. Was In Absentia Dei (2021) niet goed genoeg? Is de vraag naar live-opnames echt zo groot? In eerste instantie was mijn interesse in deze plaat niet echt aangewakkerd. Dat veranderde toen ik iets beter had gekeken naar de tracklist. Beter laat dan nooit.
De audio-/video-release XXX Years Ov Blasphemy is de opname van de online livestream ter ere van het dertigjarig jubileum in 2021, gefilmd op drie verschillende locaties en met een totale speelduur van negentig minuten. Door de positieve reacties op In Absentia Dei werd de band uitgedaagd om het concept van streamingshows naar een nog hoger niveau te tillen. Met een volledige productie, gedetailleerde podiumopstellingen en een hoogwaardige geluidsopname vormt XXX Years Ov Blasphemy een intense weerspiegeling van de passie die de bandleden voor hun vak hebben.
Dit is niet zomaar een verzameling nummers, maar een reis door de evolutie van Behemoth. Gedurende de set hoor je de band bewegen, uitbreiden en groeien in zijn carrière. De release bestaat uit drie cd's en een blu-ray met beeldmateriaal (niet gezien). Ieder deel (de locatie waar het optreden gefilmd is) symboliseert een andere periode die het bandverleden eert. Wat nooit is veranderd, is de onbeschaamde, duivelse houding. Rustiger aan doen is nooit een overweging geweest, ook niet na de juridische problemen in thuisland Polen door de beschuldiging van godslastering. Stoppen wel, bijvoorbeeld toen oprichter en frontman Adam "Nergal" Darksi het gevecht met de diagnose leukemie aanging. Nergal herstelde en zet die ervaring om naar hernieuwde kracht en toewijding.
Het eerste deel, The Scorched Forest, duikt in de demonische begindagen van de band. De eerste zes nummers zijn enkele minder bekende tracks. Het is wonderlijk om te bedenken dat enkele van die nummers geschreven zijn toen Nergal nog een tiener was, waaronder Cursed Angel Of Doom, afkomstig van de eerste demo Endless Damnation (1992). Op de tweede demo, ...From The Pagan Vastlands (1994) creëert Behemoth een betere sfeer en een minder rauwe productie. Summoning (Of The Ancient Ones) en Blackvisions Of The Almighty staan op die demo. Chant Of The Eastern Lands is de opener van het debuutalbum Sventevith (Storming Near The Baltic) uit 1995. Die plaat wordt overschaduwd door de ep And The Forests Dream Eternally (1995), waar het meer bekende Pure Evil And Hate op staat, een eerbetoon aan Bathory. Lasy Pomorza tenslotte, is afkomstig van het tweede album Grom (1996), dat wordt gekenmerkt door een experimenteel karakter.
In The Path Ov Via Dolorosa, het tweede deel, maakt het demonische thema plaats voor de bespotting van katholieke tradities. Dit tijdperk begint als drummer Inferno tot de vaste bezetting toetreedt en de stijl verschuift van black naar zwartgeblakerde death met Pandemonic Incantations (1998). Het brute, compromisloze The Thousand Plagues I Witness vormt het hoogtepunt van de pre-Satanica periode. Dat album verschijnt in 1999 en bevat alle elementen die het moderne Behemoth tot de machtige metalmachine maken die het tot op de dag van vandaag is. Verpletterend gitaarwerk, een beukende ritmesectie, uitstekende technische details en interessante melodieën. Wel jammer dat gekozen is voor Decade Ov Therion, want dat nummer staat ook op In Absentia Dei. Christians To The Lions en het fantastische 44 (The Youth Manifesto) zijn afkomstig van Thelema.6 (2000), op zich een relatief standaard deathmetalalbum. Met Zos Kia Cultus (Here And Beyond) levert de band in 2002 een sterke opvolger af, met aanstekelijke nummers als Heru Ra Ha: Let There Be Might. Hoewel Chant For Ezkaton feitelijk niet mag ontbreken, is het toch jammer dat dit nummer van Ezkaton (2008) ook op In Absentia Dei staat.
Het derde en laatste deel, The Desecrated Temple, bevat het recente werk, met bassist Orion en gitarsit Seth in de bezetting en krachtige nummers als de titeltrack Demigod (2004), At The Left Hand Ov God van het achtste album Apostacy (2007) en Alas, Lord Is Upon Me, afkomstig van Evangelion (2009). Van The Satanist (2014) maken zowel het aanstekelijke Ora Pro Nobis Lucifer als de onvermijdelijke epische finale O Father O Satan O Sun! deel uit van de set. Op zich is dat niet verwonderlijk, maar beide nummers staan ook op In Absentia Dei. Een gemiste kans om andere, minder bekende tracks onder het voetlicht te brengen. Van het album I Loved You At Your Darkest maakt het meesterlijke Rom 5:8 de setlist compleet. Het spreekt voor zich dat er geen nummer van Opvs Contra Natvram (2022) op de plaat staat, want dat album is een jaar na deze livestream uitgebracht.
Samenvattend is XXX Years Ov Blasphemy een triomfantelijke viering van de nalatenschap van Behemoth. De blu-ray met beeldmateriaal heb ik niet gezien, maar de video's die verschenen zijn op YouTube laten zien dat er veel werk in het project gestoken is. Ook zonder de beelden is de release de moeite waard. De opname is praktisch studiokwaliteit en de band is in topvorm. De setlist blijkt behoorlijk evenwichtig en vormt een mooi eerbetoon aan het verleden van de band. Een aantal van die nummers zijn minder bekend, tenzij je de begindagen van Behemoth kent, al dan niet door de compilatie Demonica (2006). Juist dat maakt deze plaat meer dan de moeite waard. Ja, dit album voegt echts iets toe aan de discografie.
Tracklist:
Deel 1, The Scorched Forest:
1. Chant Of The Eastern Lands
2. Lasy Pomorza
3. Summoning (Of The Ancient Ones)
4. Blackvisions Of The Almighty
5. Cursed Angel Of Doom
6. Pure Evil And Hate
Deel 2, The Path Ov Via Dolorosa:
7. The Thousand Plagues I Witness
8. Decade Ov Therion
9. Christians To The Lions
10. 44 (The Youth Manifesto)
11. Heru Ra Ha: Let There Be Might
12. Chant For Ezkaton 2000
Deel 3, The Desecrated Temple:
13. Demigod
14. At The Left Hand Ov God
15. Alas, Lord Is Upon Me
16. Ora Pro Nobis Lucifer
17. Rom 5:8
18. O Father O Satan O Sun!