Pitfest
Enquête

Het is steeds gebruikelijker dat de verkoop van concerten en festivals minstens een jaar van tevoren reeds begint, waarbij je er soms snel bij moet zijn om een ticket te scoren. Vind jij dat een probleem?

ja, want er komen meer kosten bij kijken dan 1 ticket, bv. vervoer of hotel
ja, want ik weet zo lang van tevoren niet of ik die dag(en) moet werken
ja, want ik moet eerst sparen voor ik een kaartje kan kopen
ja, want ik wil eerst weten wat er in die periode nog meer te doen zal zijn
ja, om een andere reden
nee, dan heb ik meer tijd om bv. vrije dagen, vervoer of oppas te regelen
nee, het maakt mij echt niet uit wanneer de voorverkoop begint
nee, ik vind het juist fijn om zo lang voorpret te hebben
nee, want ik beslis later wel en koop dan een tweedehands ticket
nee, zolang ik gekochte tickets maar mag doorverkopen via bv. ticketswap
nee, om een andere reden
bij sommige concerten vind ik het wel een probleem, bij andere juist niet
anders, namelijk:

[ Uitslag | Enquêtes ]

    27 november:
  • Benighted, Baest en Coffin Feeder
  • Feuerschwanz, Orden Ogan en Dominum
  • Gorgoroth, Mortiis, Hats Barn en Aran Angmar
  • Sirenia en Xandria
  • 28 november:
  • Benighted, Baest en Coffin Feeder
  • Feuerschwanz, Orden Ogan en Dominum
  • Orphaned Land, Azteca, Royal Rage, Ring Of Gyges en Strale
  • Sirenia en Xandria
  • Vola, Charlotte Wessels en The Intersphere
  • While She Sleeps, Malevolence, Thrown en Resolve
  • 29 november:
  • Amarok, Colin Bass & Eddie Mulder en Retrospective
  • Mayhem
  • Mystic Prophecy, Iron Savior en Mad Max
  • Smash Into Pieces
  • While She Sleeps, Malevolence, Thrown en Resolve
  • 30 november:
  • Fit for An Autopsy, Sylosis, Darkest Hour en Heriot
  • Herrie Festival
  • Metal Before Christmas
  • Mystic Prophecy, Iron Savior en Mad Max
  • Peter Pan Speedrock en Skroetbalg
  • SiM
  • Sirenia en Xandria
  • 1 december:
  • Dying Fetus, Chelsea Grin, Despised Icon en Vitriol
  • Fit for An Autopsy, Sylosis, Darkest Hour en Heriot
  • Jag Panzer en Ruthless
    27 december:
  • Lugubrum, Botulistum en Triste Saison
  • Pestilence en MagnaCult
Kalender
Vandaag jarig:
  • Alberto Agulló (Hapax) - 45
  • Charlie Benante (Anthrax) - 62
  • Danyell Stampe (Slymenstra Hymen) (Gwar) - 57
  • Frank Schilperoort (Devious) - 42
  • Georg "Sir G." Lenhardt (Die Apokalyptischen Reiter) - 44
  • Gilles Moinet (The Old Dead Tree) - 48
  • Jimi Hendrix (The Jimi Hendrix Experience)† - 82
  • João Rodrigues (Oratory) - 46
  • Kjetil Manheim (Mayhem) - 56
  • Manni Schmidt (Grave Digger) - 60
  • Mike Bordin (Faith No More) - 62
  • Shane Embury (Napalm Death) - 57
  • Tim Yeung (Hate Eternal) - 46
Interview

Eenling
Met Abdelhakim Boutachkourt
Door Marc
Geplaatst in juli 2024
Op 23 juli verschijnt de ep The End Of The Beginning van Eenling, het muzikale project van Abdelhakim Boutachkourt. Hij was tot vorig jaar de webmaster van Cradle Of Filth in Nederland. Wat je kunt verwachten is zwartgeblakerde, extreme metal. Een aantal nummers vertelt zijn eigen verhaal; de traumatisering in zijn jeugd. Marc sprak met hem over de totstandkoming van de ep, zijn moeilijke verleden en zijn dromen voor de toekomst.

Eenling

Hoe ben je met muziek in aanraking gekomen?

Van kinds af aan is luisteren naar muziek door mijn ouders met de paplepel ingegoten. Op een gegeven moment kwam ik in aanraking met metal en sindsdien is dat mijn muzikale voorkeur. Als tiener heb ik in een paar bandjes gespeeld, maar die kwamen niet verder dan de oefenruimte. Op een gegeven moment dacht ik aan een eigen muziekproject. Dat is Eenling geworden.

Kun je uitleggen wat je voor ogen hebt met Eenling?

Het is zowel de naam van het project als mijn artiestennaam. Voor alles wat ik uitbreng als Eenling trek ik andere muzikanten aan, behalve voor de vocalen, want die doe ik zelf. Dit is en blijft het concept van Eenling. Mijn stemgeluid met een wisselende line-up voor de instrumenten.

Eenling

De muziek en de teksten van I Am Here zijn geschreven door Matthijs Snoek en zijn vrouw Esmeralda. Hoe kwam dit nummer tot stand?

Matthijs en ik kennen elkaar al een jaar of twintig. Twee jaar geleden vertelde ik hem en Esmeralda dat het idee voor Eenling in mijn hoofd speelde. We spraken over het onderwerp dat ik wilde als thema voor de debuutsingle. Het is mijn eigen verhaal en dat heb ik in mijn eigen bewoording voorgelegd. Matthijs en Esmeralda hebben daar samen een tekst van gemaakt, de muziek ingespeeld en ik heb alles ingezongen.

Je had een moeilijke jeugd met traumatische ervaringen. Het artwork van I Am Here toont twee foto's samengevoegd tot één. Links Eenling als volwassene en rechts een foto uit de jaren '80 toen de trauma's plaatsvonden. Wil je daar een toelichting op geven?

Ik ben als kind seksueel misbruikt door een onderwijsassistent. Dat misbruik en andere trauma's hebben ervoor gezorgd dat ik een stoornis heb ontwikkeld. Alles wat er is gebeurd loopt eigenlijk al vanaf mijn vroege jeugd als een rode draad door mijn leven. Een psychiater heeft dat ooit eens goed verwoord. Je bent mentaal kerngezond geboren, maar je hebt een stoornis ontwikkeld door het toedoen van anderen. Waaronder die pedoseksueel dus. I Am Here vat alles samen.

debuutsingle

De mastering is gedaan door Devi Hisgen en ook hij schreef muziek en teksten voor de ep. Hoe kwam je bij Devi terecht?

Ik ben liefhebber van de bands van Devi, Teitan en Cthuluminati. Dat Devi verschillende instrumenten speelt, was mij bekend en ik wist dat hij kan mixen en masteren. Daarom heb ik hem benaderd en op den duur kwam daar onze samenwerking uit.

Wat is jouw rol in het componeren van de nummers of het schrijven van de teksten?

Voor de ep had ik ideeën in mijn hoofd die ik in mijn eigen bewoording heb uitgeschreven. Anderen schreven daarmee vervolgens de muziek en de songteksten, die ik dan weer zong. Voor mijn debuutalbum ga ik de meeste tracks wel helemaal zelf schrijven.

Hoe verliepen de opnames?

De debuutsingle I Am Here is toentertijd helemaal gemaakt in de thuisstudio van Matthijs en Esmeralda. De versie op de ep is geremasterd door Devi. Mattijs heeft in zijn eigen studio ook de solo's voor Climate Change en A Final Word opgenomen. Ik heb ingezongen in een andere studio en Devi heeft in zijn eigen studio de andere instrumenten ingespeeld. Ook heeft hij het mixen en masteren voor zijn rekening genomen.

Ben je tevreden met het eindresultaat?

Absoluut. We hebben er hard aan gewerkt en er veel tijd ingestoken. Het meest trots ben ik op Matthijs, Esmeralda en Devi. Respect en petje af voor hun bijdrage.

I Am Here is vorig jaar onder de aandacht gebracht door Cradle Of Filth en is goed ontvangen. Heb je plannen voor een video nu de ep het levenslicht ziet?

Ja, ik ben plannen aan het maken voor een videoclip. Een duistere ruimte, waarin onder andere een persoon vastgeketend te zien zal zijn. Ik verwacht dat het nog wel enkele maanden duurt voor die clip uitkomt.

ep

The End Of The Beginning wordt uitgebracht in eigen beheer en verschijnt op verschillende platforms. Voor het debuutalbum ben je op zoek naar een label. Hoe verloopt de zoektocht en wat is jouw verwachting?

Voor de release werk ik samen met een persoonlijke distributeur, dus niet middels een app of iets dergelijks. De ep zal bij alle streamingsdiensten en op de sociale platforms verschijnen. Als het debuutalbum helemaal af is, dan ga ik dat materiaal naar zoveel mogelijk labels sturen. Inmiddels hebben er al meerdere laten weten nieuwsgierig te zijn.

Heb je dromen over de toekomst van Eenling?

Het idee voor het project Eenling zit al decennia lang in mijn hoofd. Ik zal daar zo lang mogelijk mee doorgaan en hoop zoveel mogelijk muziek te maken. Wellicht is het geven van shows in de toekomst ook mogelijk.

Wil je nog iets kwijt aan de lezers van Metalfan.nl?

Bedankt voor het lezen van dit interview met Eenling. Ik hoop dat jullie de debuutsingle goed vinden en dat de ep nog beter in de smaak valt. Muzikanten die interesse hebben in een samenwerking, kunnen altijd contact met mij opnemen. Hetzelfde geldt natuurlijk voor labels.

Pitfest

Pitfest

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2024 Metalfan.nl en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.