Behalve natuurlijk het creëren van het materiaal voor Beyond the Apocalypse, hebben we vooral veel live gespeeld. We hebben een tiendaagse tour met Aeternus en Red Harvest gedaan, waarbij we op een uitstekende response door heel Europa hebben kunnen rekenen. Ook hebben we kunnen proeven aan het tourleven en ik moet zeggen dat deze ervaring zeker naar meer smaakt.
Jullie debuutalbum Liberation heeft een behoorlijke indruk achtergelaten in de black metalscène. Voelden jullie enige druk tijdens het schrijfproces bij het schrijven van de opvolger en zo ja, hoe zijn jullie daarmee omgegaan? Hoe verliep het schrijfproces?
We voelden geen enkele druk op onze schouders: we zijn gewoon verder gegaan met het maken van muziek die ons het gevoel geeft dat we in black metal zoeken, zonder enige concessies te doen. Het schrijfproces begint meestal bij de gitaristen die met enkele riffs of structuren aankomen en die in de repetitieruimte laten horen. Vervolgens wordt door de rest van de band hierop ingesprongen: er worden meestal veel verschillende mogelijkheden geprobeerd maar het is al vrij snel duidelijk wat het materiaal verlangt. Iedereen in de band werkt het materiaal dan zelf uit en vult de details en verschillende lagen in waar dat nodig blijkt.
Persoonlijk vind ik het nieuwe album een van de hoogtepunten van het jaar tot nu toe. Hoe zijn de reacties op het album tot nu toe en wat vind je daarvan?
De reacties zijn tot dusverre erg goed. Zowel de fans als de pers reageert erg positief dus tot nu toe zijn we erg tevreden over de reacties.
Productioneel gezien is het een en ander veranderd. De sound op Beyond the Apocalypse lijkt wat minder rauw te zijn, zonder dat dit overigens ten koste gaat van de intensiteit en agressie van de muziek. Hebben jullie ditmaal voor een andere studio gekozen? Hoe kijk je zelf tegen de verschillende producties van jullie albums aan?
We hebben deze keer inderdaad voor een andere studio gekozen, namelijk de legendarische Studio-Studio Nyhagen die op ongeveer anderhalf uur van Oslo ligt. In deze studio heeft Darkthrone Ravishing Grimness en Plaguewielder opgenomen en Mayhem het grootste gedeelte van Wolfs Lair Abyss. Eigenaar van de studio is Ronni Le Tekrø en deze studio heeft alles wat we nodig hadden om de juiste sound op Beyond the Apocalypse te krijgen.
De productie op Beyond the Apocalypse verschilt van die op Liberation omdat het materiaal veel gedetailleerder is. Het zou catastrofaal zijn voor de nieuwe nummers als ze de 'Liberation-sound' zouden hebben en vice versa. De sound is geschapen voor de nummers op beide albums en we zijn dus even tevreden over de productie op beide albums.
Ik moet zeggen dat ik vooral de vocalen op Beyond the Apocalypse erg sterk vind. Heb je een soort van speciale techniek of bepaalde dingen die belangrijk zijn voor je stem (bijvoorbeeld voor een optreden?
Ik heb geen speciale techniek: als de corpsepaint en spikes eenmaal op hun plaats zitten, gaat het vanzelf en barst de hel los...
Kunnen we jullie binnenkort ergens in Nederland en omstreken live zien in de nabije toekomst? Wellicht een tour met Satyricon?
Je zal ons zeker niet op een tour met Satyricon te zien krijgen, omdat beide bands zouden lijden onder het feit dat ze zich op dezelfde drummer moeten beroepen. We hopen echter dit najaar op tour te kunnen met Gorgoroth (waar Frost overigens niet drumt, voor degenen die het nog niet gehoord hebben).
Met welke bands zou je graag op tour willen als je de mogelijkheid had?
Zoals gezegd zien we uit naar de mogelijke tour met Gorgoroth en wellicht nog met een andere band. Op dit moment is echter nog niets zeker dus houd onze website in de gaten voor mogelijke updates.
Welke bands hebben de meeste invloed op je gehad?
De mensen in 1349 luisteren allemaal vrij veel verschillende muziek, maar ik zou graag enkele persoonlijke favorieten willen noemen: Slayer, Celtic Frost, Burzum, Massacra en Bulldozer.
1349 heeft eigenlijk nooit over aandacht te klagen gehad sinds Frost bij jullie kwam drummen. In feite zou je zelfs kunnen spreken van een hype (hoewel naar mijn mening zeker verdiend, gezien de kwaliteit van de twee albums). Denk je dat 1349 net zoveel aandacht had gekregen en dat de albums net zo'n succes zouden zijn geworden zonder Frost als drummer?
We hebben eigenlijk ook al enige aandacht gekregen voordat Frost bij 1349 kwam. Ik herinner me nog dat hij terugkwam van een Satyricon tour en zich afvroeg of we al iets hadden uitgebracht, aangezien een hoop mensen in Europa het over ons hadden. Dit was echter voordat we iets officieel hadden uitgebracht, dus ik weet het niet zeker of Frost veel invloed heeft gehad. Het heeft waarschijnlijk wel geholpen qua naamsbekendheid, maar we hebben nóóit als doel gehad om hem als commercieel doeleinde voor de band te gebruiken. Dat hebben we ook tegen de platenfirma gezegd en dat hebben ze gerespecteerd. Het zou uitermate stompzinnig zijn om Liberation uit te brengen met een sticker "Featuring Frost of Satyricon" erop.
1349 is een band met zijn eigen integriteit en heeft bewezen gemakkelijk op eigen kracht vooruit te komen en het is dan ook juist hierdoor dat Frost op de eerste plaats permanent lid van de band wilde worden.
Hoe kijk je tegen de vele andere projecten waarbij Frost actief is aan? Leidt dit nooit tot conflicten of tijdsgebrek?
Eigenlijk gebeurt dat maar erg zelden, maar dat komt ook omdat we ons hiervan volledig bewust waren toen hij lid werd. Het is routine geworden om de zaken aan te passen aan zijn schema en gezien zijn inzet is dat geen enkel probleem.
Hoe kijk jij aan tegen de huidige black metalscène? Sterft de black metal een langzame dood of zijn er genoeg nieuwe bands die de vaandels overnemen?
Zelf vind ik de oude bands en cd's het beste, maar ik moet ook toegeven dat ik niet echt veel aandacht besteed aan alle nieuwe bands die claimen black metal te spelen. Van de nieuwere bands wil ik wel Furze vermelden: een van de meest duistere bands die er zijn. Hij houdt de zwarte vlam zeker brandend!
Tot slot: bedankt voor je tijd en succes in de toekomst. Heb je nog enkele laatste woorden voor de Metalfan-lezers?
Hopelijk zijn we jullie allemaal komend najaar. HELL AWAITS!!