Erg goed, dank je.
Hoe zijn de reacties op het nieuwe album tot dusver?
Zoals altijd hebben mensen een haat- of liefderelatie met Deathstars, iets waaraan we gewend zijn geraakt door de jaren heen. De meeste mensen haten ons of houden van ons. Datzelfde zie je in de reviews terugkomen. Men vindt ons briljant of vindt ons helemaal niets, dus we zijn er gelukkig mee.
Waarom duurde het vijf jaren voordat er een nieuw album op de markt werd gebracht? Werd het vooral veroorzaakt door het touren en de veranderingen in de line-up of kwam het ook doordat jullie wat meer tijd voor de opnamen wilden nemen?
Vanaf 2006 tot eind 2010 zijn we eigenlijk constant wezen touren, nieuw materiaal aan het schrijven en aan het produceren. We kwamen op een bepaald moment op het punt dat we bijna de passie hadden verloren in wat we deden. We moesten een pauze nemen omdat we niet meer wisten wat boven en beneden was. De break duurde slechts zes maanden omdat Rammstein ons vroeg hun te vergezellen tijdens hun Europese tour. Dus gingen we terug naar de studio om een paar nieuwe nummers te schrijven en een video te produceren en daarna gingen we weer zes maanden lang touren. Daarna gingen we ons pas voor de volle honderd procent focussen op het nieuwe plaatwerk. Ik wilde echt een connectie hebben met het nieuwe album en niet het gevoel dat we snel een album moesten produceren dus dat is eigenlijk waarom we niets hebben overhaast en toch wel aan het doorwerken waren. Ik kan een echt extreem perfectionistisch zijn als het aankomt op de productie dus dat neemt ook wat extra tijd in beslag.
Tijdens de opnamen van het vorige album, Night Electric Night, woonden de bandleden ver uit elkaar in verschillende landen. Terwijl jullie het nieuwe album aan het opnemen waren, woonden de meesten in Zweden. Had dit een impact op het creatieve proces (normaliter zijn Whiplasher en Nightmare het creatieve brein) en het afmaken van nummers. Was het meer een bandprestatie?
Het songwritingproces is nog altijd hetzelfde. We werken afzonderlijk aan ons eigen deel en daarna ontmoeten we elkaar nu en dan en werken het samen uit. Maar deze keer kwamen we ook bij elkaar in de oefenruimte om te werken aan de drums. En dat is anders omdat ze van tevoren gepland moeten zijn. Toen ik gewend was een programma te gebruiken, kon ik steeds terug om fills te veranderen of zelfs ritmes die beter bij de sectie pasten nadat alles al bij elkaar was gekomen in de productie. Een soort van interactieve productie terwijl het opnemen van de drums meer een solide, definitieve basis is waarop je kunt bouwen.
Met het compilatiealbum The Greatest Hits On Earth markeerden jullie een einde van een fase. Hoe zou je de nieuwe fase willen beschrijven waarin jullie nu zitten? Heeft het iets te maken dat jullie je nu wat meer richten op een elektronische sound nu je een gitarist minder in de gelederen hebt?
Eigenlijk niet. Het was eigenlijk toevallig dat er iets minder gitaarpartijen zijn op The Perfect Cult. We gingen wat meer voor het experimenteren en progressievere passages die wat meer uit soundtracks van films komen. Soms konden de gitaren niet de juiste vibe toevoegen en waren ze doelloos of zorgden ze niet voor de juiste balans terwijl ze in andere delen juist weer goed pasten. Dus het is niet echt een nieuwe stijl. Ik denk dat er zeker weer meer gitaarpartijen zullen zijn op het volgende album.
Het nummer Bodies is nogal anders in vergelijking met de andere nummers. Kun je iets over het nummer vertellen?
Bodies is een erg zwaar, donker en cinematisch nummer met teksten over een seriemoordenaar die lijken openrijt en die de stukken weer aan elkaar naait wat samen met de muziek een verontrustend beeld geeft. Dit is een van de nummers waarvan, wanneer je Whiplasher ook vraagt om de teksten uit te leggen, hij niet echt wil verklaren waar het allemaal vandaan komt. Hij schuift het onderwerp altijd terzijde. Misschien is hij zelf wel een seriemoordenaar, wie weet?
Wat is de betekenis van de titel van het album? Wat is de perfecte cult?
De titel van de plaat komt van het nummer met dezelfde naam dat min of meer het onderliggende thema opsomt. Het thema komt min of meer tot een bepaalde hoogte in alle nummers terug ook al kent ieder nummer een verschillend verhaal en wordt het uit verschillende invalshoeken belicht. Het is een thema over de wanhoop om betekenis in dingen te vinden en uiteindelijk geloof je nergens meer in. Over hoe geloven in niets verandert in het aanbidden van niets en hoe dat verandert in zelfdestructie omdat je emotioneel verdoofd wordt. Dus het is eigenlijk een sarcastische titel omdat het juist alles behalve perfect is, het is eigenlijk alleen maar shit.
Wat vertegenwoordigt de cover?
Het is het zegel van The Perfect Cult, of de onbruikbare shitcult als je het zo wilt zien. Degenen die de Lords of dust eren en die hun levens hebben toegewijd aan het omarmen van hun donkere kanten. Ik denk dat je uit kunt vogelen wie ze zijn.
Kunnen we ook veranderingen verwachten waarop jullie de vibe van de muziek en teksten illustreren in jullie komende optredens? Hoe zou je de vibe willen vertalen op de planken?
We besteden veel tijd in het updaten van onze gehele set op dit moment. We maken de oudere songs up to date en de nieuwe songs veranderen we in liveversies. We willen dat die liveversies wat energetischer klinken dan op de plaat en dat het een adrenalinestoot geeft. The vibe van het nieuwe album is erg donker maar we zetten deze vibe om in wat meer upbeatversies van de songs zodat ze bovenal wat meer een partyvibe krijgen. Het wordt geweldig!
Wie ontwerpt jullie outfits?
We proberen altijd verschillende mensen uit, we hebben al twintig verschillende mensen gehad die de costuums maken maar de meeste ideen komen van onszelf.
Touren met Kiss zal denk ik jullie ultieme droom zijn. Met welke andere bands zou je graag willen touren?
Persoonlijk ben ik een grote fan van Nine Inch Nails. Het zou geweldig zijn met hun verschillende optredens te verzorgen. Ze hebben een werkelijk fantastische lichtshow, daar stond ik echt van te kijken.
Hoe gaat het met jullie tourbus, Dante?
Ik heb m al een tijdje niet gezien en ik hoop echt voor alle tourende muzikanten dat Dante dood is. Het was echt een probleemgeval.
In het verleden heeft Whiplasher een documentaire over de Maori gemaakt. Willen jullie meer van dit soort documentaires maken?
De meesten van ons werken al met verschillende TV-shows in Zweden op het moment dat we niet aan het touren of schrijven zijn. TV/film is een fantastische industrie die prima combineert met het muzikant zijn.
Hebben jullie nog wat woorden voor de fans om het interview mee af te sluiten?
Check ons nieuwe album The Perfect Cult. We beginnen halverwege september met touren tot halverwege november. We spelen op 8 november in Tivoli, De Helling. Mis deze show niet! We kijken er naar uit om naar Nederland terug te komen. Proost!