Pitfest
Enquête

Wat is tot dusver jouw favoriete studio-album, dat in maart 2025 werd uitgebracht?

Arch Enemy - Blood Dynasty
Coheed And Cambria - Vaxis: Act III
Cradle Of Filth - The Screaming Of The Valkyries
Cryptosis - Celestial Death
Cthuluminati - Tentacula
Deafheaven - Lonely People With Power
Destruction - Birth Of Malice
Drudkh - Shadow Play
Grey Aura - Zwart Vierkant: Slotstuk
Highway Chile - Rat Race
Imperial Triumphant - Goldstar
IQ - Dominion
Jethro Tull - Curious Ruminant
Lordi - Limited Deadition
Memphis May Fire - Shapeshifter
Nephylim - Circuition
Nite - Cult Of The Serpent Sun
Rwake - The Return Of Magik
Spiritbox - Tsunami Sea
Steven Wilson - The Overview
The Darkness - Dreams On Toast
Tower - Let There Be Dark
Warbringer - Wrath And Ruin
Whitechapel - Hymns In Dissonance
een ander album uit maart 2025

[ Uitslag | Enquêtes ]

    13 april:
  • Anneke van Giersbergen
  • Behemoth, Satyricon en Rotting Christ
  • Freeways, Aardvark en Ritvs
  • Frozen Crown, Fellowship en Lutharo
  • 14 april:
  • Harakiri For The Sky en E.L.R.
  • 15 april:
  • Behemoth, Satyricon en Rotting Christ
  • 16 april:
  • Benediction, Jungle Rot en Master
  • Boundaries, Varials, Dagger Threat en No Face No Case
  • Prestige en Objector
  • Shelter
  • 17 april:
  • Bongloard en Maria Iskariot
  • Carnal Tomb en Scalpture
  • Harakiri For The Sky
  • Patriarkh en Dogma
  • Roadburn Festival
  • 18 april:
  • Agent Steel
  • Esprit D'Air
  • Frozen Crown, Fellowship en Lutharo
  • Roadburn Festival
  • This Ending, Xorsist en Retribution
  • Thrown, Crystal Lake, UnityTX en Graphic Nature
  • Vader, Rise of Kronos en Skaphos
  • 19 april:
  • Carsick, Apishit en EDLP
  • Frozen Crown, Fellowship en Lutharo
  • Roadburn Festival
  • Ye Banished Privateers
    13 mei:
  • Babymetal, Poppy en Bambie Thug
  • Rick Wakeman
Kalender
Vandaag jarig:
  • Christian "Léo" Leonhardt (Oomph!) - 56
  • Jennie Tebler (Lake Of Tears) - 52
  • Jeroen Paul Thesseling (Pestilence) - 54
  • Johan Hallgren (Pain Of Salvation) - 50
  • Jonathan Albrechtsen (Hatesphere) - 37
  • Jørn "Necrobutcher" Stubberud (Mayhem) - 57
  • Mika Pusa (Vanguard) - 44
  • Pierre Chauty (Midwinter) - 38
  • Randy Piper (W.A.S.P.) - 69
  • Simon Michael (Subway To Sally) - 41
  • Ville Seponpoika Sorvali (Moonsorrow) - 45
  • Waseem Essayed (Bilocate) - 40
  • Willliam van Dijk (Whispering Gallery) - 50

Vandaag overleden:
  • Chi Cheng (Deftones) - 2013
  • Paul Raymond (UFO) - 2019
Concertreview

Devin Townsend
Op 27 maart 2025 in Oosterpoort, Groningen
Tekst door Jeffrey
"Exceptionally interesting", dat is wat Devin Townsend de volgepakte Oosterpoort in Groningen belooft. De multi-instrumentalist heeft tien jaar gewerkt aan The Moth, een rockopera van epische proporties. Maar liefst zeventig orkestleden van het Noord Nederlands Orkest en zestig koorleden vergezellen hem, gitarist/toetsenist Mike Keneally, gitarist Joseph Stephenson, drummer Darby Todd, bassist James Leach en zangeres Lynn Wu op het podium.

Devin Townsend: The Moth

Townsend heeft met een team van twaalf mensen jarenlang gewerkt aan het project dat vanavond zijn live-première beleeft na drie dagen samen oefenen. Voordat de opera aan bod komt, verschijnt hij gekleed in een pyjama en sloffen ten tonele en neemt hij uitgebreid de tijd om de mensen met wie hij heeft samengewerkt te bedanken. Hoewel dat lang duurt, bijna een half uur, geeft het wel inzicht in de hoeveelheid tijd en werk die in The Moth is gestoken en hoeveel waardering de Canadees voor deze mensen heeft. Tussen alle serieuze woorden door over de samenwerking, de ontstaansgeschiedenis en het samenbrengen van 2.170 tracks toont hij zich de entertainer die velen in hem waarderen. Zo grapt hij over het drie minuten voor vertrektijd inpakken van zijn koffer met eigenlijk nog te wassen kleding en laat hij boeren. Daarna verruilt hij zijn notitieboekje voor zijn semi-akoestische gitaar en brengt hij Let It Roll, Ih-Ah en Bring Him Home ten gehore, Ih-Ah helaas zonder de verhinderde Anneke van Giersbergen, maar op zijn verzoek met bijdragen van de toeschouwers.

Tijdens de pauze nemen alle koor- en orkestleden onder luid applaus plaats. Er blijven maar mensen bijkomen. Het zijn er honderddertig in totaal. Het is een imposant gezicht en de kwaliteit van deze professionals staat buiten kijf. Uiteraard komen die het beste uit de verf op de rustige momenten, maar ook tijdens enkele stevige passages prikken de klassieke instrumentatie en bijdragen van het koor door het metalgeweld heen. Wat dat betreft zijn de complimenten voor geluidsman beslist op hun plaats. Enkele crescendo’s zijn heel mooi uitgewerkt.

Op een scherm wordt een mix van ‘échte’ en AI-beelden getoond. Met name die laatste categorie levert uiteraard veel discussie op. Sommigen vinden het afbreuk doen aan de show, anderen storen zich er veel minder aan en zien er een meerwaarde in, omdat de beelden goed getimed zijn en aansluiten bij het concept van het verhaal, een reis door het leven. Toch is het wel moeilijk te volgen, omdat er veel wendingen zijn, nieuwe karakters geïntroduceerd worden en de teksten niet altijd verstaanbaar zijn. Wat toegankelijkere passages komen dan ook welgelegen en zorgen voor beweging bij het publiek.

Townsend gaat op in de performance en maakt indruk met zijn vocale kwaliteiten. Deze setting zit hem als gegoten. De metalinstrumentalisten naast hem kwijten zich uitstekend van hun taak, waarbij vooral Keneally de ogen op zich gericht krijgt omdat hij soms heel snel moet switchen van gitaar naar piano. Leach is qua presentatie wat statisch en staat met minder beleving dan de anderen te spelen. Je komt ogen tekort om te zien wat er allemaal gebeurt op het podium en het scherm. Het is overweldigend, groots en soms lastig om te volgen omdat alle bezoekers de opera voor het eerst zien en horen. Het rustmoment aan het einde van Act 1 komt enerzijds welgelegen, maar bestaat slechts uit enkele minuten ambient spel, waarbij de klok aftelt naar Act 2.

Na de pauze komt in Act 2 een vervolg van het verhaal. Wu verschijnt in verschillende kledij op het podium en vormt een mooi duet met Townsend. Haar zang wordt ook overgenomen door een axolotl op het scherm, om zo een brug tussen beeld en muzikale performamce te slaan. De beelden zijn soms onnavolgbaar, soms heel fraai en passend bij het thema en soms grappig (My Littte Pony en de honden van Townsend). De orkestrale bijdragen zijn van grote toegevoegde waarde en datzelfde geldt voor het koor. Je staat met open mond te kijken en luisteren naar een gigantisch project. Er is dan ook veel waardering, maar er zijn ook veel vraagtekens. Het is in ieder geval een onvergetelijke ervaring. De show eindigt met een staande ovatie en een diepe buiging. Wat een werk heeft hierin gezeten. Townsend heeft met zijn team veel hooi op de vork genomen met een indrukwekkend resultaat als gevolg.

Setlist:
Opening Set:
1. Let It Roll
2. Ih-Ah!
3. Bring Him Home

The Moth – Act 1:
4. Semi-Prologue
5. War Beyond Worlds
6. Ode To My Eye
7. Covered By Causes
8. Lexin
9. The Queen’s Interlude
10. Red Triangle Queen
11. Yellow Circle Queen
12. Orion
13. Stay There
14. Home At Night
15. Intermission

The Moth – Act 2:
16. Lexin Variation
17. Sadism
18. Gollums
19. Airship
20. Finale, Pt. 1: Princess
21. Finale, Pt. 2: Metamorphosis
22. Finale, Pt. 3: Stained Hearts

Pitfest

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2025 Metalfan.nl en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.