Dat kunnen ze niet. We zien deze meningen niet. Soms vertellen jullie journalisten ze, maar ik zou het fijn vinden als jullie gewoon je bek hielden, omdat het vermijden om over jezelf te lezen een KUNST is – erg moeilijk als je je in een positie als ik bevindt en ik heb al het materiaal voor het volgende album geschreven (mijn gedeelte in ieder geval), dus niemand kan me beïnvloeden behalve de muziek die ik KIES om me door te laten beïnvloeden. Dat is vooral metal uit 79-85 tegenwoordig.
Terwijl de laatste twee albums primitiever en ouderwetser dan ooit klinken, is het wel opmerkelijk dat de verpakking steeds moderner wordt. Beide albums zijn gereleased als een speciale box met posters en andere extra’s. Is dit puur een idee van het label of vind je de verpakking van het album ook een belangrijk onderdeel?
Ik haat die fancy shit. Maar laat ONS de muziek maken en anderen de marketing – niet andersom. Ze maken boxen en andere fancy shit omdat DE MENSEN iets leuke moeten hebben als ze shit kopen – om een verschil te maken ten opzichte van downloads. Hoe moeilijk is dit te begrijpen vraag ik me af?
Het is opmerkelijk om te zien hoe oudere Noorse bands zich hebben ontwikkeld de laatste tijd. In het boekje van FOAD maakt duidelijk dat je vrij positief bent over de experimentelere richting van het laatste Mayhem album , maar hoe denk je bijvoorbeeld over de meer modernere sound van Satyricons laatste album en hoe is je relatie met Satyr sinds jullie weg zijn bij Moonfog?
Alsjeblieft, nee.
Hoe kijk je terug naar jullie klassieke albums die wel altijd het referentiekader zullen blijven voor jullie nieuwe albums. Ben je nog steeds trots op deze albums of zie je zo langzamerhand als een blok aan je been?
Ik ben geïnteresseerd in de OORSPRONG van genres – niet als het overdreven wordt. Dus nu ontdek ik met de muziek van Darkthrone de historie van metal in punk door ONZE manier en stijl. We zullen zien wat ons tegenhoudt als we bij 1955 aankomen he?
Is het artwork van het nieuwe album – net als de muziek – een eerbetoon aan jullie muzikale helden? En waarom heeft het figuur op de cover het logo van de relatief nieuwe band Deathammer op zijn jas?
Ook een eerbetoon. We houden ervan om onze positie te gebruiken om andere bands te ondersteunen, niet om ze belachelijk te maken. Als we ze al belachelijk maken dan zijn het geen bands, maar “bands”.
DEATHHAMMER kicks major ass in a style of first KREATOR and first DESTRUCTION. ARRRRRRGH!
In het boekje noem je enkele bands die je aanraadt. Zie je het als je taak om je luisteraars op te voeden?
Aanraden is geen les geven. Teachers leave those kids alone. Aanraden is VEEL meer – het is COMMUNICATIE op ZOVEEL gebieden.
In mijn review vergeleek ik FOAD met het album Spawn Of Steel van de Nederlandse band Countess, aangezien dat album ook pure aanbidding is van oude metal. Ken je het album – en als dat zo is – kun je je in die vergelijking vinden?
Er zijn vele albums, misschien hebben ze ons spul nog niet gehoord.
The Cult Is Alive had een behoorlijke impact. Darkthrone werd geprezen als “relevanter dan ooit” en afgezeken als “een parodie op zichzelf”. Verklaart de negatieve houding van deze zogenaamde “true black metal fans” de titel van jullie nieuwe album?
The Cult Is Alive is een pardodie op die zogenaamde puristen! Zoals Frank Zappa al zei: de geest is als een parachute, het werkt niet als het niet geopend is.
FOAD is erg snel na jullie vorige album uitgebracht en het lijkt er haast op dat jullie inmiddels aan een tweede jeugd bezig zijn. Zijn er nog dingen over die jullie met Darkthrone in de toekomst nog willen bereiken? En wat kunnen we nog verwachten?
We werken onze weg terug door de metalhistorie, maar we doen het rustig aan. Hoewel we van nature rauw geboren zijn, lijkt het onmogelijk om nu al midden jaren 60-muziek te gaan maken, hehe.
In hoeverre houden jullie je eigenlijk bezig met de zakelijke kant van Darkthrone (merchandise, contact met het label, etc.)? Handelen jullie dat allemaal zelf af of laten jullie dat aan anderen over?
We wilden en willen NIETS te doen hebben met al die dingen. Nadat we rond ‘89/ ’90 met Peaceville de deal sloten, hebben wij ons alleen met de muziek bezig gehouden en zij met de rest: we hebben een normale baan en een leven. Bovendien snap ik toch niets van de zakelijke kant.
Jullie spelen niet live, maar betekent dat ook dat jullie geen liveshows van andere bands bijwonen en kunnen waarderen? Ga je zelf wel eens naar liveshows of prefereer je de albums?
Ja en nee. Iedere keer dat ik naar een show ga, moet ik mezelf confronteren met een gigantische hoeveelheid aan mensen, cool of niet. Dat heb ik 15 jaar gedaan en het was tijd om ermee te stoppen. Nu ga ik alleen nog naar sommige shows die ik persé wil zien (de laatste keer was Deathhammer, Lobotomized, Bonesaw en Corrupt in Skuret, Oslo, vier dagen geleden).
Wat is er eigenlijk gebeurd met het Eibon project waarin jij actief was met Phil Anselmo, Satyr en Maniac?
Ik ben ermee gestopt.
Er zijn verschillende liner notes bij de nummers op het nieuwe album bijgevoegd, maar de teksten zijn niet afgedrukt. Wat is de reden hiervoor?
Zodat jullie journalisten die vraag konden stellen. Soms is het beter om de dingen met een bepaalde draai te doen, zoals ik mijn hele leven probeer te doen. Ik haat het om standaard dingen te doen. Alles wat ik doe, wordt gehaat door sommige mensen en gewaardeerd door anderen, maar voor mijzelf is het alleen belangrijk dat de mensen waarom ik geef om mij heen mij begrijpen.
Was vroeger alles beter?
Nee, dat niet, maar het werd wel slechter gedurende de jaren 90. Black metal was in 1989 al perfect. In de jaren 90 nam de markt deze stijlen over en begroef ze, en we begroeven onszelf in overdadigheid. Ik ben zeer bezorgd over alle mensen die weigeren om te stoppen met het creëren van moderne, plastic metalproducties. Darkthrone heeft geleerd van de verkeerde sound op ons eerste album, maar jongere mensen kiezen allemaal voor een modern nepgeluid. Ach ja, wat maakt het makkelijker voor ons om als een zwerende duim boven de rest uit te steken, haha!
Uhm, ja. Bedankt voor het interview, nog enkele laatste woorden?
Steun ECHTE metal met een ziel, zoals Demon’s Gate van Austrilië en ook Alpha Centauri.