Vanalles! Het grootste probleem was dat Dani een keelontsteking kreeg, en we dus niet verder konden met de opnames. Toen hij weer beter was waren we toe aan de zomerfestivals, en kwam er van de opnames ook niets. We moesten alles tussendoor doen, maar dan gaat het ook veel trager als dat je aan een stuk in de studio kan zitten.
Hebben jullie daardoor ook effectief langer in de studio gezeten, bijvoorbeeld om aan de muziek te werken toen Dani niet kon zingen?
Nee. De muziek was al opgenomen toen hij zijn opnames moest doen. We hebben toen maar wat geoefend, en ons bezig gehouden met de merchandise en de komende live shows. Eigenlijk wat we altijd doen als we niet op tour zijn of in de studio zitten.
Vorige keer zei je ook dat je meer gitaarsolo's op het album wilde dan voorheen. Denk je dat jullie daarin geslaagd zijn?
Ja.
Ja.
Hmm.
Jazeker.
Ik denk het wel.
Ja.
Op dit album wilde ik meer solo's, maar ook meer gitaarharmonieën. Jeweetwel, van die machtige gitaarstukken zoals Maiden ze heeft. Hierdoor is het melodieuzer geworden.
Jullie zijn toch niet soft geworden he?
Nee, zeker niet! Ik vind het album juist harder. Harder zonder snel te spelen. Mensen denken dat als je harder zegt, je snel spelen bedoelt. Doordat de grooves op dit album veel intensiever zijn dan op de vorige albums, is het een stuk harder. We hebben ook veel keyboards eruit gehaald, om meer nadruk te leggen op de gitaren. We zijn per slot van rekening een heavy metal band, en dan hoort het om de gitaren te draaien. Gitaren=heavy metal. Of heavy metal=gitaren. Net hoe je het wilt bekijken. Er zitten nog wel wat keyboards in, maar een stuk minder dan op de vorige.
Is dat omdat Martin Powell weg is?
Neehoor. We wilden met dit album weer een iets andere kant op dan voorheen. In het verleden hebben we al erg veel keyboards op onze albums gehad, maar nu vonden we het tijd om dat wat te minderen. Hierdoor klinkt het weer wat fris, en anders dan de vorige platen.
Om eerlijk te zijn vond ik het verschil tussen Damnation And A Day en Nymphetamine groter dan tussen Nymphetamine en Thornography.
Ik denk dat je wel een beetje gelijk hebt. Nymphetamine gaf aan waar we naar toe wilden, maar daarop gingen we nog niet compleet deze kant op die we met Thornography gaan. Nu bouwen we dus wel wat voort op Nymphetamine, maar nemen we een veel grotere stap in deze richting. En het is nog duidelijk Cradle Of Filth. Ik denk dat als we dit album hadden uitgebracht ten tijde van Nymphetamine, dat het verschil met het vorige album te groot zou zijn. Nu zie je een mooie lijn.
Nu klinken jullie meer als een traditionele heavy metal band.
Dat komt omdat we ouder worden, en we nu meer teruggrijpen naar de muziek waar wij mee zijn opgegroeid. Iron Maiden, Judas Priest, Motörhead, Agent Steele, Annihilator, Metallica, Venom. Al dat soort bands, daarvan hoor je nu denk ik de invloed wel in onze muziek. En ik vind die bands nog altijd goed. De nieuwe Motörhead cd is weer erg goed. Maiden heb ik nog niet gehoord, maar ik ben erg benieuwd.
Veel lange nummers, dus als je daar van houdt kan je lol niet op.
Met Cradle schijven we alleen maar lange nummers, dus ik hou er wel van hahaha.
Maar verwacht geen album zoals ze die in de jaren '80 maakten.
Dat doe ik ook niet. Dat is bij ons hetzelfde. Je moet ook niet verwachten dat wij nog klinken zoals we in 1994 deden. Dat zal nooit gebeuren, want we zijn compleet andere mensen dan vroeger. Ouder, wijzer, en hopelijk ook betere muzikanten. Men zegt het van wel. Ik vind het nieuwe album ook veel volwassener klinken.
Nu staat er voor het eerst een instrumentaal nummer op, Rise of the Pentagram. Denk je dat dat komt omdat jullie nu zoveel gegroeid zijn als muzikanten?
Wellicht. Toen ik dat nummer schreef zat ik wat te pielen in de studio, en had ik wat gave riffs bij elkaar. Toen leek het me een uitdaging om een instrumentaal nummer te schrijven, want dat had ik nog nooit geprobeerd. Ik wilde niet dat het een typisch Cradle Of Filth nummer zou worden, dus niet met koren en veel symfonisch gedoe enzo. Maar een old-school heavy metal instrumentaal nummer. Als ik ouwe knarren spreek, dus mensen van mijn leeftijd, dan zeggen ze dat ze in dat nummer zoveel invloeden horen van bands die ze in hun jeugd goed vonden. Dat vind ik gaaf om te horen, want ik ben het er helemaal mee eens.
We kunnen in de toekomst dus nog meer instrumentale nummers verwachten?
Hopelijk wel.
Vindt Dani dat niet erg?
Nee hij vindt ze ook gaaf. Hij wil het ook live spelen, zodat hij even een pispauze heeft hahaha.
Nu het toch over Dani gaat: ik hoor wat cleane zang, bijvoorbeeld in het refrein van Tonight In Flames. Dat is vrij nieuw voor Cradle.
Ik ben blij dat hij het zo heeft ingezongen, want het zou erg gek klinken als hij dat stuk in z'n normale zangstem zou zingen. Dat zou niet bij dat stuk muziek passen, kan ik nu zeggen. Toen we in de studio zaten en hij het zo had ingezongen wist ik eerst niet wat ik er van moest denken, want ik had hem nog nooit zo horen zingen. Ik keek hem aan en vroeg of hij zeker wist dat hij het zo wilde. Hij zei van wel, en zei dat ik het nog eens goed moest beluisteren. Dat heb ik gedaan, en ik moet zeggen dat het echt een grote fout zou zijn als we het anders hadden opgenomen. Het klinkt echt geweldig.
Het laat ook horen dat hij wat meer met z'n stem kan dan alleen krijsen.
Inderdaad!
Ville Valo van HIM doet ook een stukje mee, op The Byronic Man, maar alleen op het einde. Waarom alleen daar?
Ja, alleen het refrein wat we daar hebben. We vonden zijn stem perfect voor dat stuk. En om eerlijk te zijn, als Dani dat zou zingen zou het klinken als een 12-jarige. Nee, zijn stem zou daar echt niet passen. Ville wilde het graag doen, maar hij was op tour destijds dus kon hij niet bij ons in de studio langskomen. Dus we hebben hem het nummer gestuurd, en de tekst, en hij heeft toen een studio opgezocht om het op te nemen. Hij had het twee keer opgenomen, want met de eerste was hij zelf niet zo tevreden. Die tweede keer is wat je hoort op het album.
Geen andere gastmuzikanten?
Nee. Nou ja, op Temptation hebben we nog een Amerikaanse meid, Harry. Het was het idee van de producer om haar erbij te halen voor de vrouwelijke zang. Ze wordt wel omschreven als een kwaadaardige versie van Doro Pesch.
Waarom staat dat nummer eigenlijk op het album? Ik heb liever geen covers op een album.
Ik moet toegeven dat ik dat ook liever niet heb. Ik had het liever ook ergens anders op gehad, maar het label wilde dat op het album hebben, omdat het als single uitkomt, met een videoclip erbij.
Wilde het label dat nummer als single?
Nee, dat wilden we zelf. Maar eigenlijk liever als losstaand iets, dus niet zonodig op het album. Maar het maakt me nu verder niet zoveel meer uit, want we vinden het wel een goed nummer. De clip wordt een soort mini-film, waarbij het gaat over de duistere kanten van het Hof van Eden. Adam en Eva, dat soort zaken. Dat wordt een erg gave clip, dat kan ik je garanderen.
Lovesick For Mina. Over Mina Harper, uit Dracula?
Ja. Dat is zo'n typisch Cradle onderwerp he. Dus waarom niet he? De fans verwachten dat soort onderwerpen van ons, en we vinden het zelf ook leuk.
Is Sarah nog altijd jullie vaste achtergrondzangeres?
Ja.
Ze is wel minder te horen dan in het verleden, he?
Ja. Dat komt niet omdat we haar niet mogen, maar het paste hier niet zo goed bij. En we wilden niet onnodig achtergrondzang toevoegen zodat we haar meer op het album hebben. En ze is ook druk bezig met haar eigen band Angtoria.
Wat vind je dan van haar album God Has A Purpose For Us All? Dat is juist een heel religieus album. Botst dat niet met de anti-religie onderwerpen die Cradle af en toe uitdraagt?
Nee. Alleen als we samen op tour zouden gaan hahaha. Het is slechts vermaak, wat mij betreft.
Van Nymphetamine kwam zes maanden na de normale release een special edition uit, met wat bonus zooi er op. Gaat dat bij Thornography ook weer gebeuren?
Er komt een special edition, maar veel later. Die van Nymphetamine kwam veel te snel. We gaan nog wat extra nummers opnemen voor deze speciale versie. Wat nieuwe nummers, en wat covers. Ook de cover van Halloween II van Samhain komt er op denk ik.
Hoe kies je welke nummers je wilt coveren?
Dan kiezen we nummers die we goed vinden, waarvan we denken dat we er een gave versie van kunnen maken. Soms vraagt iemand waarom we geen metal meer nummers coveren. Maar wat is het nut daarvan? Dat zijn al metal nummers. Goed, in het verleden deden we dat wel eens, maar ik heb liever een grotere uitdaging, om van een totaal ander genre een metal nummer te maken. Zoals we nu dus met Temptation gedaan hebben. Dat hebben we echt verCradled.
Even terug naar een special edition van een album. Wat vind jij daar nou zelf van?
Ik vind ze de moeite waard als er ook echt daadwerkelijk genoeg nieuwe dingen op staan, en het er totaal anders uitziet.
Maar waarom zou je die dan niet uitbrengen tegelijk met de normale versie van het album, als bijvoorbeeld een limited edition?
Dat is de business kant van het verhaal, waar platenlabels altijd nieuwe dingen in verzinnen. Eerst een normale versie, daarna een versie met meer spul zodat die wellicht ook nog gekocht wordt. Daarom hebben we nu gezegd dat die ook echt veel later moet uitkomen, en ook echt interessante extra's moet bevatten. Ik kan er nog niet teveel over zeggen, maar ik heb echt hele gave ideeën voor de verpakking. Dingen die volgens mij nog nooit gedaan zijn. Dat wordt echt zo gaaf. Plus dat we een stuk of zes extra nummers er op zetten, en hopelijk wat videoclips. Bij Nymphetamine stond de clip er op, en iets van drie verschillende versies van Nymphetamine.
Hebben jullie nu weer van een nummer een paar versies?
Nee. Om eerlijk te zijn waren er van het nummer Nymphetamine ook teveel versies.
Ik zag dat jullie in november op tour gaan. Met een nieuwe show?
Ja, daarvoor gaan we binnenkort goed vergaderen, om te zien wat de show precies gaat worden. En we zijn druk bezig met het oefenen van zes of zeven nieuwe nummers. We willen elke avond twee of drie nieuwe songs spelen, maar dat wel wat afwisselen. Als ze goeie response krijgen dan gaan we er misschien nog wat meer doen. Maar we hebben natuurlijk ook wat klassiekers die men wil horen, en dat vult de tijd ook al erg op. Daarmee is onze set nu ongeveer anderhalf uur lang, en dan moeten we nog wat nieuwe nummers zien in te passen. We moeten nu al vaak nummers schrappen omdat we te weinig tijd hebben. Anders zouden we twee en half uur spelen, maar de meeste zalen geven ons meestal maar twee uur. Of nog veel minder, vanwege dat ze maar tot een bepaald tijdstip bands mogen laten optreden.
Maar een tour waarop je een twee en half uur durende set zou spelen zie je wel zitten?
Jazeker! Nou ja, dan moeten we wel zorgen dat we in de show wat rustige momenten hebben, zodat Dani z'n stem wat rust kan geven. Dat is het grootste probleem bij zo'n lange show.
Daar heb je nu dat instrumentale nummer voor!
Haha ja. Dani wil dat we het spelen, en ik zie niet in waarom niet. Ik denk dat we daar ook wel een gave show bij kunnen maken, zodat er op het podium wat te zien is. Want ja, wie wil ons nou daar zien spelen zo zonder zanger...
Hij krijgt ook altijd alle aandacht...
Je moet natuurlijk wel een beetje een frontman hebben die de aandacht trekt. Gelukkig hebben wij Dani, om de aandacht af te leiden.
Wordt de show ook echt anders dan voorheen?
Het is gebaseerd op de voorgaande shows, maar wel anders. We willen er een gave show van maken, waarbij men overal wel wat te zien heeft. We zijn helaas wel aan een budget gebonden, want als het aan mij ligt dan wordt het echt een grote show. Dat zou echt geweldig zijn. Maar dat kost echt meer dan we kunnen betalen, want je hebt daar veel mensen voor nodig.
Hoeveel mensen hebben jullie bij je op tour?
Twaalf man personeel, en de band. Als we door Europa crossen hebben we twee bussen. Een voor de band, een voor de crew. En dat is omdat de crew veel meer gaat feesten dan de band. Na een show gaan wij films kijken met een biertje erbij, en dan naar bed, omdat we de dag erna weer moeten optreden. De crew feest gewoon heel de nacht door in hun bus. Ik snap niet hoe ze het doen, want zij staan de dag erna ook weer vroeg op, om onze show voor te bereiden. Ze zijn echt geschift. Maar daarom hebben ze dus hun eigen bus. En voor de attributen hebben we een aanhanger, waar al die zooi in zit.
Hoe lang gaan jullie op tour?
De Europese tour loopt tot eind december, in januari gaan we naar Amerika. Daarna gaan we hopelijk nog met een grote band op tour door Amerika, waar we dan openers zijn. Om zo de Cradle naam daar nog wat bekender te maken. En we gaan nog naar Azië, Australië, en hopelijk weer terug naar Europa.
In Amerika wilt het dus nog niet zo lukken? Hoe bekend zijn jullie daar nu, in verhouding met hier?
Lang niet zo bekend als in Europa. Maar het gaat steeds beter daar. De zalen waar we komen worden steeds groter. Ik hoop dat we met dit nieuwe album daar toch nog meer voet aan de grond kunnen krijgen.
Met wat voor band zou je daar op tour willen?
Als we daar voor Iron Maiden kunnen openen zou voor mij een droom uitkomen. Maar verder zou ik het niet weten.
Is de Gigantour van Dave Mustaine niets voor jullie?
Daar hebben we naar geïnformeerd, maar hij wilde ons zeer zeker niet. Hij heeft God gevonden, he. Hij heeft een lijstje van bands waar hij absoluut niet mee op tour wilt, en wij staan daar ook op.
En wat zijn jouw gedachtes daarover?
Ik vind het bekrompen. Wat denkt hij dat er gaat gebeuren? Dat God de bliksem op hem laat inslaan omdat hij een band als Cradle bij een show heeft? Het slaat gewoon nergens op. Goed, hij moet het zelf weten hoor. Als hij zelf maar gelukkig is. Ik heb gehoord dat er geen alcohol en porno meer in de tourbussen mag. Hij is nogal doorgeslagen, als je het mij vraagt.
Hoe kom je dan een tour door?
Dat lukt je niet.
Maar Maiden zou dus ideaal zijn, denk je?
Ja. We hebben een paar jaar terug wat shows met ze gedaan. In Italië op een festival. Dat was te gek. We stonden aan de zijkant van het podium te kijken, en te genieten. Die stageshow van hun, prachtig. De muziek, prachtig. Elke band droomt er van om zo te zijn. Als wij zo'n show konden hebben, maar dan wel in Cradle stijl natuurlijk, met die achtergronden die verwisselen, en heel de aankleding... in 1 woord: prachtig. Maiden heeft ongeveer de bijbel van de liveshows geschreven, wat mij betreft. Daar halen wij onze inspiratie vandaan, dat geef ik ook eerlijk toe. Zij hebben Eddie die het podium op komt, wij hebben onze eigen versie van Eddie. Ik zou het echt prachtig vinden als we ooit zoiets groots konden doen.
Denk je dat het voor een normale metalband nog mogelijk is om zo groot te worden, om zoiets te kunnen doen? Want Maiden deed het al in de jaren 80. Metallica is al sinds de jaren 80 zo groot. Maar zeg eerlijk, hoeveel nieuwere bands zie je zo'n soort show geven?
Dat is inderdaad heel lastig. Als je nu begint, dan wordt het helemaal lastig. Wij zijn nu zo'n twaalf jaar bezig, en hebben inmiddels ook een aardige show, al zeg ik het zelf. Wellicht dat we ooit nog eens een album maken waarmee we onverwacht zo'n groot succes hebben dat we ook zoiets groots kunnen doen.
Ach qua verkoop heb je toch niets te klagen?
Nee, helemaal niet. Het interesseert me verder niet zo. Als een plaat van ons goed verkoopt betekent het dat we meer geld van het platenlabel krijgen om te spenderen aan onze liveshows, en aan een album te besteden. Maar ik heb inderdaad niets te klagen, want kijk maar waar het ons tot dusver gebracht heeft!
Om nog even terug te komen op Maiden: zij gaan al zo'n dertig jaar mee, jullie twaalf. Denk je dat jij na zo'n lange tijd nog dit soort muziek kan maken?
Ik zie niet in waarom niet. Maar ik denk wel dat we dan nog meer als een normale heavy metal band klinken, want hoe ouder je wordt hoe meer je teruggrijpt naar je eigen roots. Ik ben wel van plan om met Cradle nog een tijd door te gaan. Toen ik weer terug kwam bij de band besloot ik om hier ook echt volledig voor te gaan, en het niet als bijbaan te doen. Dus ik denk wel dat we nog lang door kunnen.