Een hele drukke dag. Ik ben heel de middag bezig geweest met cds te versturen die mensen besteld hebben via m'n website.
Doe je dan alles zelf?
Ja, ik doe dat allemaal zelf. Vandaag waren het er zo'n 50, maar ik loop erg achter. Mensen denken dat ik een bedrijf achter me heb die dat allemaal voor me doen, maar ik doe dit allemaal zelf. Gisteren ging ik naar het postkantoor om 70 cds te versturen, en het regende echt keihard. Ik kwam daar doorweekt aan bij het postkantoor, om er achter te komen dat ze gesloten waren.
Je bent nu halfverwege de tour. Is het wat je ervan verwachte?
Ik heb nooit ergens verwachtingen van, wat ik ook doe. Maar het is tot dusver in ieder geval heel goed verlopen. Ik verkoop zo'n 100 cds per keer, en daarover mag ik ook zeker niet klagen. Vandaag waren het er dan wel iets minder, maar het was niet zo heel druk. De promoter heeft heel weinig aan promotie gedaan.
Wie is de promoter in dit geval?
Geen idee! En ik zit niet op een label, en ik sta niet in de bladen, dus het meeste gaat via mond tot mond reclame.
Wat ik juist zo gek vind is dat je voornamelijk aandacht krijgt van de metal-pers, zo ook in dit geval, en maar heel weinig van de "normale" rock bladen. Als je in het publiek kijkt zie je ook voornamelijk mensen die jou kennen via Life Of Agony, maar toch is je solo materiaal erg anders. Waarom krijg jij niet meer aandacht van de non-metal pers?
Omdat ik een te groot risico ben voor mensen. Mensen hebben een kleine belevingswereld. De muziekbusiness wordt gerund door ouwe lullen, die geen risico durven nemen. Ik maak hele eerlijke muziek, maar misschien is de doelgroep te klein. Dat kan mij niets schelen, want ik doe het niet voor de roem of het geld. Wat ik doe is tijdloos, en daar doe ik het voor. Als ik maar 1 persoon ermee weet te raken word ik al blij. Ik ben al lang miljardair, zonder ook maar een cent te hebben. Het kan me niks schelen. Muziek maken is mijn roeping. Als labels er niet aan willen is dat hun verlies, niet het mijne. Ik doe nu alles zelf, en maak 100% winst. Misschien verkoop ik dan wel niet zoveel cds als wanneer ik op een label zou zitten, maar dat kan me niets schelen.
Kun je wel rondkomen van je muziek?
Ja en nee. Ik heb geen huis, geen auto, geen tv. Ik leef net een als zigeuner.
Waar woon je tegenwoordig dan?
Overal en nergens. Ik ben helemaal vrij.
Je had toch een huis in Nederland, bij Amsterdam in de buurt? Woon je daar nog steeds?
Ik woon tegenwoordig in de buurt van Tilburg.
Je speelt iets van 5x in Nederland. Wat is het verschil tussen Europa en de VS, waarom je zoveel in Europa speelt en niet in de VS?
Daar wil niemand me betalen hahaha. We hebben trouwens de weken hiervoor in Duitsland gespeeld. Daar was het echt geweldig. Overal was het uitverkocht. Vanavond was het een vreemde avond. Ik had het idee dat het publiek zich inhield, waardoor ik me ook niet helemaal durf te geven. Ik vond het niet m'n beste avond, om eerlijk te zijn.
Gisteren speelde je ook in België. Was het toen anders?
Nee, toen was het ook zo. Misschien zijn Belgen heel anders dan Duitsers of Nederlanders. Ik doe m'n best om het publiek op te warmen. Als we live spelen wil ik alles delen met het publiek, maar als ze tam reageren voelt dat heel gek. Dan klap ik ook een beetje dicht.
Je deed zelf ook nog even een drumsolotje in Razzberry Mockery. Doe je dat altijd?
Gisteren deed ik dat voor het eerst, en dat beviel wel.
Maar je hebt wel al vaker gedrumd, he?
Ik bespeel elk instrument. Niet alles even goed, maar ik voel snel aan hoe iets moet, en dan krijg ik er altijd wel muziek uit.
Ik had gedacht dat jij dat keyboard ging bespelen, maar ging je gitarist doen.
Rembrand kan beter keyboard spelen dan ik, dus waarom zou ik het dan doen he?
Is de band die je bij je hebt dezelfde als op je nieuwe cd?
Bijna. Alleen Rembrand niet, want hij had geen tijd bij de opnames van de cd. Maar op de volgende heeft hij hopelijk wel tijd. We zijn al met nieuwe muziek bezig. Dat wordt de Caputo versie van The White Album hahaha. Nee, grapje.
Nu even naar je nieuwe cd, Hearts Blood On Your Dawn. Het persbericht zegt dat het je tweede cd is, maar hoe beschouw jij Perfect Little Monsters dan?
Dat is een soort demo. Geen volwaardig studio album.
Dus Hearts Blood is echt een opvolger voor Died Laughing.
Ja, maar ik vind dat het album in alle opzichten beter is. Died Laughing is veel gladder. Hearts Blood is meer puur. Ik zal je een mooie analogie geven. Died Laughing is het lijk op de tafel. Hearts Blood is het lijk, maar dan helemaal opengesneden, klaar voor de autopsie. Dat is het verschil tussen die twee albums.
Is Died Laughing veel gladder omdat je toen nog op Roadrunner zat? Hun invloed op het album?
Nee, niemand heeft ooit wat te zeggen over mijn muziek, behalve ik en de muzikanten.
Op je website zijn diverse nummers te luisteren. Hoeveel meer staan er op de nieuwe cd?
Er staan iets van 10 nummers op mijn site, maar op de cd staan er 13. Ik had ze allemaal naar de webmaster gestuurd, maar hij heeft er een paar niet opgezet. Ik moet hem daar nog eens over spreken, zodat hij de anderen er ook bij zet.
Op dit album heb je op elk nummer dezelfde muzikanten, in tegenstelling tot Died Laughing, waar je op elk nummer andere muzikanten had. Wilde je een album maken waarop een echte band klinkt?
Nou, dit album is wat persoonlijker, en dat wilde ik ook uitstralen.
Ik vond Died Laughing anders ook vrij persoonlijk, hoor.
Dat klopt, dat album is ook erg persoonlijk, maar deze is dat nog meer. Maar ik schrijf nog altijd alle teksten en muziek. Hearts Blood heeft een wat knussere sfeer. Ik zat in een klein dorpje in the middle of nowhere, en dat heeft me goed gedaan.
Je gemoedstoestand was volgens mij ook heel anders dan toen je Died Laughing opnam.
Ja, heel anders. Ik ben nu veel gerichter dan ik ooit geweest ben. In 2000 zat ik met m'n hoofd ook nog bij vele andere dingen. Er was toen veel druk en veel gelul van het label.
Ik heb de indruk dat zij niet echt blij waren met dat album.
Dat waren ze niet, nee. Het is ook eigenlijk niet in Amerika uitgekomen. Er zat toen zo'n gast bij Roadrunner, Derek Shulman. Hij was toen de directeur, en hij was een grote lul. Hij heeft alles voor me verneukt, omdat hij gewoon niet wist wat hij met m'n album aanmoest. Het was te anders dan wat ze normaal hadden.
Wanneer heb je Hearts Blood geschreven?
Rond kerst.
Dus hiervan zijn geen ideeën die je bijvoorbeeld voor Broken Valley van Life Of Agony had, maar die niet gebruikt zijn?
Nee nee, zo werk ik niet. Als ik met LOA wat schrijf gaat het totaal anders. Ik breng mijn nummers niet aan bij LOA. Caputo is Caputo, LOA is LOA.
Heb je op Broken Valley ook teksten geschreven? Want in het boekje staat alleen "music and lyrics by Life Of Agony", maar niet specifiek wie wat geschreven heeft.
Ja, ik heb samen met Robert Allen de meeste teksten geschreven. We hadden een geweldige tijd toen we het album maakten, maar Sony heeft het album verpest. Ze verpesten echt alles.
Maar hoe bepaal jij wanneer iets een tekst voor Life of Agony wordt, of voor je eigen cds?
Als we met LOA bezig zijn concentreer ik me helemaal daarop. De andere jongens schrijven de muziek, en daarbij bedenk ik de teksten. Ik reageer op hun muziek, en schrijf daarbij de teksten die de energie van het nummer uitstralen. Bij LOA is het altijd een compromis. Bij mijn eigen cds komt het direct uit m'n hart en ziel.
Werk je altijd zo met Life Of Agony?
Nee, dat gaat elke keer anders.
Terug naar Hearts Blood. Eén nummer valt erg op, in ieder geval voor ons Nederlanders. Droom Kleuren. waarom heeft dat een Nederlandse titel?
Waarom niet?
Hou je zo van Nederland, dat je ook maar Nederlandstalige titels neemt?
Hehe nee nee. Ik vind het een mooie titel, en het is een heel persoonlijk nummer. Ik vond het een gepaste titel, in het Nederlands.
Een van je grote inspiraties is je moeder. Ze komt in diverse nummers terug. Nu heb je een nummer getiteld Mother, maar dat gaat over de problemen in de wereld, in plaats van over haar...
Dat klopt, maar in dat nummer praat ik tegen m'n moeder. En ook tegen m'n vader. Zij zijn m'n engelen.
Op Ugly van Life Of Agony staan ook twee nummers over je moeder, waaruit al duidelijk blijkt dat je haar nooit gekend hebt. Probeer je door de nummers er achter te komen hoe ze geweest is?
Ik zal het nooit weten. Mensen kunnen me alle verhalen vertellen over haar, maar ik heb haar helaas nooit zelf gekend dus zal ik het nooit zeker weten.
Ik heb gelezen dat je niet graag de nummers van Ugly live speelt. Waarom niet?
Omdat dat een kut periode in m'n leven was, en er komen dan teveel klote gevoelens weer naar boven. Life Of Agony liep toen niet zo lekker, op persoonlijk vlak. We hadden toen eigenlijk al uit elkaar moeten gaan, maar toch gingen we door. Het was een lastige tijd voor ons allemaal.
Heb je aan de andere platen betere herinneringen?
Ja. Vooral aan Broken Valley. Toen waren we weer echte vrienden. En we waren echt een band. Op de andere platen waren we nog geen echte band.