Om eerlijk te zijn voelt het erg goed om weer wat aandacht te krijgen. Het is inderdaad 3 jaar stil geweest voor de buitenwereld. Wij zijn achter de schermen erg druk geweest met de band, maar ja daar ziet niemand wat van. Nu we weer in de belangstelling staan weten we ook weer waarvoor we zo hard gewerkt hebben de afgelopen jaren.
Om nog even op Bloodletting terug te komen, waar hebben we dat brok geweld aan te danken? Was het een zoethoudertje tot Fall of the Despised, had het met contractuele verplichtingen te maken of vond de band het gewoon tijd worden voor een live-album?
Bloodletting is min of meer uitgebracht wegens contractuele verplichtingen. Wij stonden nog onder contract met Karmageddon, maar het was beter voor beide partijen om ermee te stoppen. Karmageddon waren zo sportief genoeg om mee te werken maar verlangde terecht wel nog een release van ons. Zo is Bloodletting ontstaan.
Kun je, voordat we ingaan op het nieuwe album, ook nog even iets over Bloodletting vertellen? Is er nog een bepaalde reden waarom de band uitgerekend voor deze liveregistratie heeft gekozen? Wat bijvoorbeeld ook opvalt is de artwork. We kennen de covers van Severe Torture als brute shit in getekende vorm. Nu is de cd-hoes van Bloodletting stukken heviger, plots. Schuilt daar nog een bewuste keuze achter of vond de band dat het tijd werd voor wat anders?
Toen eenmaal duidelijk was dat we nog een release moesten hebben voor Karmageddon, hebben we de live opnames gebruikt die we toch net hadden gemaakt op een festival in Denemarken. Deze opnames klonken zo goed dat we het wel aandurfden om deze uit te brengen, ook al is een live album na pas 2 albums een beetje te vroeg. En wat de hoes betreft, aangezien het geen “normale” cd betrof, wilde we ook geen normale hoes.
Tussen de release van Bloodletting en Fall of the Despised zat een half jaar tijd. En dat, terwijl Fall of the Despised al begin dit jaar onder handen werd genomen in de Excess, dus wellicht eerder uit heeft kunnen komen. Hebben jullie bewust gewacht met de release daarvan of heeft de cd wegens omstandigheden het publieke licht pas in november gezien?
De opnames van FOTD vonden al plaats in jan/feb, maar daarna duurde het even voordat alles af was aangezien Hans van Excess studio's het aardig druk had. En dan komen er nog de onvoorziene vertragingen van het label erbij en dan is het zo november. Je doet er weinig aan, ook kan het natuurlijk wel frustrerend zijn. Maar de machine van de muziekindustrie heeft toch zijn eigen tempo.
In de tussentijd heeft de band ook aardig wat shows gespeeld, waar een aantal nieuwe nummers in het publiek werd geslingerd. Hoe waren de reacties daarop? Overigens had ik het idee dat de nummers, die op cd toch wel een heel goed waarneembaar verschil met de vorige werken van Severe Torture vertonen, live behoorlijk op de oudere nummers aansloten. Nou is het natuurlijk zo dat een band live meestal 1 constant geluid hanteert, maar hadden jullie daarmee nog een voor de luisteraar "soepele overgang" van oud naar nieuw materiaal in gedachten, daar ik aardig wat metalvolk hun aanvankelijke zorgen heb horen uiten over de zogenaamde "nieuwe stijl" van Severe Torture?
Haha, we hebben inderdaad wat mensen bang gemaakt met onze opmerkingen over hoe erg veranderd we waren. Kijk, wij zijn dag en nacht bezig met onze muziek en kennen het dus ook door en door. Dus wat voor ons een grote verandering is, kan voor een buitenstaander een kleine verandering zijn. Wij zullen altijd een brute deathmetal band blijven, maar we zijn wel een stuk volwassener geworden in ons geluid. Dus ook live zijn we een stuk beter geworden en dan trekken oude en nieuwe nummers toch wat meer naar elkaar toe en valt het verschil wat minder op. Ik moet wel zeggen dat de nieuwe nummer wat relaxter zijn om te spelen, er zitten wat meer rust punten in, vroeger wilde we nog wel eens alles dicht timmeren, wat natuurlijk erg vet kan zijn, alleen kost het ook erg veel energie.
Wel vind ik dat de nummers die jullie van de nieuwe cd gespeeld hebben heel representatief zijn. Er staan een aantal ouderwetse beukers op Fall of the Despised, maar een nummer als "Impulsive Mutilation" of "Consuming The Dying" geeft het frisse gezicht van de band prima weer. Was dat ook de opzet tijdens de nummerkeuze voor de shows?
Dat was zeker de opzet. We wilde graag laten zien wat iedereen kon verwachten van de nieuwe plaat en we wilde natuurlijk even de reacties peilen. Gelukkig werden de nieuwe nummers goed ontvangen.
Goed, Fall of the Despised dus. Het heeft een tijdje geduurd voordat we deze plaat in arm en hart konden sluiten. Kun je daar nog iets over kwijt? Heeft de band de tijd nodig gehad om tot dit eindresultaat te komen of speelde er meer?
Er gebeurde een hoop achter de schermen. Zo zijn er minimaal 5 tours gecancelled waar wij op zouden staan. Er gaat een hoop voorbereiding vooraf aan een tour, als die dan uiteindelijk niet doorgaat heb je wel mooi een hoop tijd weggegooid. Marvin kwam bij de band en die moesten we natuurlijk inwerken, het spreekt voor zich dat dat ook aardig wat tijd kost. Dan zijn er nog de zakelijke kanten van de muziekindustrie die helaas ook gedaan moeten worden, en daar gaat ook ontzettend veel tijd inzitten, het gelul over contracten met labels en advocaten is niet mijn favoriete bezigheid, maar is wel erg belangrijk voor een band. En dan moest er ook nog een nieuwe cd geschreven worden, we hebben erg veel gerepeteerd, maar ook veel gefilosofeerd over wat we nu eigenlijk wilde met de nieuwe plaat. Daarnaast hebben we natuurlijk ook allemaal een baan, dus dan zijn 3 jaar zo voorbij.
Severe Torture heeft eens her en der laten vallen dat het nieuwe album "anders" gaat worden dan het voorgaande werk. Menig mens heeft daar slapeloze nachten aan overgehouden, een beukband als Severe Torture die opeens gaat innoveren. Heeft de band daar nog iets van meegekregen?
We hebben wel kenbaar gemaakt dat we iets anders aan het doen waren, maar daar kregen we eigenlijk alleen maar goede reacties op. We worden er wel eens op geattendeerd als er bijvoorbeeld iets gezegd word, maar ja echt druk maken deden we ons niet. Wij wisten natuurlijk ook waar we mee bezig waren. Ik denk ook dat mensen eerder naar je plaat gaan luisteren als je naar buiten brengt dat je iets gaat veranderen, anders loop je het risico dat mensen denken dat je stil staat. Ik geloof trouwens niet dat we mensen echt teleurgesteld hebben.
Maargoed, nu is Fall of the Despised uit en de slapeloze nachten kunnen weer achter slot en grendel. Severe Torture klinkt immers nog steeds even bruut als voorheen, alleen heeft de band op dit album een geheel eigen identiteit. Het zal je, denk ik, niet verbazen als ik zeg dat Severe Torture voorheen nogal wat weg had van... die ene welbekende USDM-band. Met Misanthropic Carnage distantieerde Severe Torture zich al redelijk van die invloeden en Fall of the Despised klinkt gewoonweg als geheel Severe Torture-eigen. Wat mij betreft geen directe vergelijkingen met welke band dan ook. Wat was het punt waarop de band besloot een min of meer andere weg in te slaan?
Toen we begonnen met Severe Torture wilden we gewoon lekker Death Metal maken, dan maak je je geen zorgen om hoe je klinkt als je maar nummers kunt schrijven. In het begin waren we ook erg onervaren, dan ga je of je het nu wil of niet al snel klinken naar de bands waar je het meeste naar luistert. Toen we eenmaal aan de 2e plaat moesten beginnen waren we al wat meer bewust van wat we wilden, maar tussen willen en kunnen zit een groot verschil, haha. We wilden in ieder geval een van de lompste platen van Nederland ooit maken. We hadden toen al wat meer ervaring dus konden we onze muziek wat meer sturen en dus ook meer een eigen gezicht creëren. We hebben vaak te horen gekregen dat we erg veel op Cannibal Corpse leken, maar dat vonden we zelf niet zo. In het begin lach je erom en zie je het als een compliment, maar naar verloop van tijd gaat het toch aan je knagen, je stop toch veel tijd in het schrijven van de muziek. Met FOTD wilden we dus ook echt laten zien dat we een band op zich zijn. Daar hebben we ook echt naar geschreven.
En dan wil je dus als band een beetje een eigen smoel creëren. Maar hoe doe je dat? M.a.w, op welke manier is Fall of the Despised tot stand gekomen? Just jammin' around en wat dingen uitproberen of werden er van tevoren al duidelijke afspraken gemaakt welke kant de band ongeveer op wilde, zodat de band zich daar al schrijvender- en spelenderwijs op kon richten?
In het begin zijn we verder gegaan zoals we met Misanthropic geëindigd waren. Iedereen kwam met het materiaal dat hij had naar de oefenruimte, en daar gingen we mee aan de slag. We begonnen aan FOTD toen we nog met zijn 4en waren. Het werd snel duidelijk dat er een nieuwe invloed nodig was. Ik heb het merendeel van de muziek van de eerste 2 platen voor mijn rekening genomen en het driegde toch weer teveel die richting in te gaan. Toen is besloten om Marvin te vragen. Met Marvin in de band kwam er natuurlijk een andere invloed in ons geluid, hij was toch wat meer thrash georiënteerd. Met zijn 5en hebben we toen een duidelijke doelstelling gemaakt welke richting we in wilden. Vanaf dat moment hebben we heel bewust naar iedere riff gekeken of het voldeed aan de eisen die we gesteld hadden aan de nieuwe plaat.
Fall of the Despised neemt de band regelmatig wat gas terug om het detail een plekje op de voorgrond te gunnen. Was het voor een band die voorheen met name bekend stond als een genadeloze beukmachine niet vreemd, wellicht zelfs een een beetje eng, om op deze manier bezig te zijn? Of viel alles als een puzzel in elkaar?
De belangrijkste reden is het brengen van dynamiek in onze muziek geweest. Als je alleen maar snel speelt valt het op een gegeven moment niet meer op. Nu leven de nummers veel meer. Het was een verademing om wat gas terug te nemen. Onze oude nummer zijn live echte slopers als we dan 45 minuten moeten spelen, dan kun je ons opvegen.
Tijdens de eerste luisterbeurten van Fall of the Despised viel mij al op dat de nummers bij mij veel sneller blijven hangen dan voorheen. Elk nummer is echt een nummer op zich, met een eigen kop en staart (oké, "End of Christ" en "Fall of the Despised" niet meegerekend). De nummers verschillen onderling ook nogal wat het geluid van de plaat beïnvloedt. Zo staan er hele diepgaande en bijna sfeervolle nummers op de cd, maar nummers als "Dead From the Waist Up" en "End of Christ" bevatten haast dansbare doch brute riffs, een verschijning die ik bijvoorbeeld ook bij de Spaanse DM-band Avulsed lokaliseer, om er maar één te noemen. Het is dus al met al naast een ouderwets knuppelend ook een heel veelzijdig album geworden. Wat is, voor zover aanwezig, jouw persoonlijke favoriete kant van deze plaat?
Moeilijk te zeggen, maar ik het is de combinatie van de snelle en de trage, duistere stukken die mij aanspreken. Tja niet echt een boeiend antwoord....
Wat heeft jullie touwens doen besluiten om de cd instrumentaal af te sluiten?
Eigenlijk was het instrumentale stuk als intro bedoelt, maar na wat proberen kwamen we tot de conclusie dat de cd gewoon lomp moest beginnen. Maar omdat we het stuk wel erg ok vonden, hebben we er een outro van gemaakt. We wilden niet net zoals iedere band wat samples gebruiken, maar gewoon echt zelf een intro verzinnen. Marvin heeft het geschreven.
Ik neem aan dat jullie zelf toch wel aardig tevreden mogen wezen over het eindresultaat van Fall of the Despised. Maar hoe wordt de cd eigenlijk verder ontvangen, tot nu toe?
Op een paar slechte recensies van mensen die toch al niet van death metal houden, hebben we alleen maar goede recensies gehad. Gelukkig kan iedereen het goed vinden met de veranderingen die we hebben aangebracht. En wordt door de meeste gezien als onze beste plaat tot nu toe.
Dit is jullie eerste full-length die in de Excess Studios is opgenomen en gemixed. Opvallend is dat veel death metal-bands van eigen boden hedentendage daar hun heil zoeken. Voor een aantal nummers van Bloodletting hebben jullie er ook al de nodige uren gespendeerd. Is het zo goed bevallen, aldaar?
Voor Bloodletting zijn we alleen voor de mix naar Excess geweest. De eerste 2 platen waren in Franky's Recording Kitchen opgenomen. Dus we wilden iets nieuws proberen, Marvin had daar al een paar keer opgenomen en dat was hem goed bevallen. Vandaar de keuze voor Excess. Excess levert ook goed werk, dat is ook de reden dat er veel bands tegenwoordig er naar toe gaan.
Wat natuurlijk ook niet onopgemerkt mag blijven is dat jullie vandaag de dag onderdak bij Earache hebben gevonden. Voorheen zaten jullie bij Karmageddon Media/Hammerheart Records. Kun je het pad der labels verder toelichten?
Hammerheart heeft gewoon zijn naam veranderd in Karmageddon, dat vonden ze een betere naam. De rest ken je ondertussen en over de stap naar Earache: Ik had al een tijd contact met label manager Dan Tobin van Earache, maar we praatten nooit over Severe Torture. Toen we eenmaal weg waren bij Hammerheart, vroeg Dan meteen of we interesse hadden om bij Earache te tekenen. Ach ja waarom ook niet... Natuurlijk wilden bij een label als Earache tekenen. Kijk naar de bands die zij groot hebben gemaakt: Napalm Death, Morbid Angel, Carcass, Entombed, At the Gates, om er maar een paar te noemen.
Wat verwacht de band verder van de samenwerking met Earache? Heeft deze al positieve toekomstperspectieven geboden?
Het voordeel van Earache is dat ze een groter netwerk en meer ervaring hebben dan Hammerheart had. Dus we bereiken meer mensen met advertenties en interviews. Verder moet het wat makkelijker zijn om op tours te komen. Natuurlijk moeten we nog steeds een hoop zelf doen anders kom er simpelweg niet!
Ik zag trouwens dat de officiele site van Severe Torture even "Under Construction" is. Wanneer komt deze weer online en wat kunnen we ervan verwachten?
De nieuwe site komt er binnenkort online te staan, verder moet iedereen zelf maar een kijkje gaan nemen.
Nu natuurlijk de hamvraag. Nu er een nieuw album uit is zal er op den duur ook een promotietour komen. Nou zijn jullie de laatste tijd eigenlijk flink aan het spelen geweest dus de cd is al aardig ingeleid. Maar kunnen we nog een tourtje verwachten, binnenkort, of gaat de band eerst internationaal aan de slag? Liggen er al plannen op tafel? Zijn de meetourende bands al bekend? Vertel!
We hebben verschillende opties voor Europese tours bekeken. We gaan nu samen met een band op tour die binnenkort met een nieuwe cd komt, ik zeg nog niet wie. Het is de bedoeling om 45 shows te gaan doen, dus het wordt een erg lange tour. Ik hoop binnenkort wat meer nieuws te hebben.
En over internationaal gesproken, hoe doet de band het hedendaags eigenlijk over de grens? Want de belangstelling voor death metal is groot, heb ik gemerkt, en ik kan het mij haast niet voorstellen dat een band als Severe Torture wordt genegeerd...
Severe Torture heeft het altijd goed gedaan in het buitenland, mede ook door de tours in Europa en Noord-Amerika. Het is de bedoeling dat we weer zovaal mogelijk shows gaan doen in het buitenland.
Dan even een prioriteitskwestie. Drie van de vijf Severe Torture-leden spelen ook in andere bands, die eveneens behoorlijk aardig lopen. Jij bent daar één van. Valt dat goed te combineren of moeten andere projecten soms wijken voor het belang van Severe Torture. M.a.w., hoe serieus nemen jullie deze band en hoe ver is men bereid te gaan als het bepaalde offers betreft?
Iedereen is volledig toegewijd aan waar ze mee bezig zijn. Dat Seth en ik ook in Nox spelen heeft alleen tot gevolg dat beide bands hun schema's in de gaten moeten houden. Het is ook zeker de bedoeling om alles uit beide bands te halen wat er in zit. Marvin speelt alleen met Dew-Scented als wij echt niets in de planning hebben staan. Ik heb er alles voor over, dat moet ook wel anders kun je er net zo goed mee stoppen.
Tot slot: Severe Torture draait al wat jaartjes mee in de metalscéne en ik kan mij de begindagen van deze band nog goed herinneren. Wat mij opvalt is dat de band qua houding nauwelijks is veranderd. Ondanks dat Severe Torture al heel wat bereikt heeft is de band altijd heel down to earth gebleven. Sympathiek en vriendelijk. Waar is dit volgens jou aan te danken?
Hmm... we zijn nu eenmaal gewone gasten die death metal spelen, dat we wat meer succes hebben dan andere verandert daar niets aan. Het heeft ook totaal geen zin om uit de hoogte te doen, er komt toch ook een tijd dat we niet meer in Severe Torture spelen. We gaan graag naar shows en drinken graag een biertje, tja we zijn wel eens vervelend, maar dat zouden we ook zijn als we niet in Severe Torture zouden spelen. Het is alleen soms wel moeilijk om sympathiek te blijven tegen mensen die zelf niet sympathiek zijn.
Bedankt voor je tijd en veel succes met de band.
Jij bedankt voor het interview!