Ik geloof het niet.
Hoeveel moet je er verkopen om er in te komen?
Oh dat valt best mee, vanaf een paar honderd sta je er al in.
Maar het geeft wel een leuk gevoel als je er in staat, zeker?
Ja, inderdaad. Het geeft aan dat we nog altijd vooruit gaan.
In Nederland gaat het goed met Epica, in België en Duitsland volgens mij ook. Hoe is het in de rest van Europa?
In Spanje en Frankrijk gaat het redelijk goed. Wij kunnen dat het beste beoordelen aan de optredens. We zijn nog niet zo goed op de hoogte van de plaatverkoop. Ik moet wel zeggen dat Duitsland toch wat tegenvalt qua optredens. Misschien omdat er in Duitsland zoveel optredens gebeuren. We hebben ook in Italië opgetreden en dat zag er ook heel goed uit daar.
Is het publiek daar anders dan hier?
Ze zijn erg fanatiek daar, misschien nog meer dan hier. Het fanatiekst waren ze in Mexico, dat had ik nog nooit meegemaakt. Ze gaan echt helemaal uit hun dak daar. In Duitsland zijn ze erg kalm, en in Nederland spelen we zo vaak, hier zijn ze ondertussen wel aan ons gewend.
Wat is het mooiste land waar je met Epica geweest bent?
Dat is moeilijk te zeggen. In Spanje is het publiek altijd fantastisch, en het is altijd mooi weer. Ook Frankrijk is wel altijd goed. Maar als je zo op tour bent ga je van land naar land en dan op den duur weet je niet meer welke taal je moet spreken.
Volgens de promofolder die ik kreeg zijn er vier videoclips voor dit album. Zijn die allemaal al opgenomen?
Nee. Er is een clip van Solitary Ground, die is al uitgekomen. Dan zou er een clip van Quietus komen, maar die moet nog opgenomen worden. Net als die van Trois Vierges. En er komt nog een tweede clip van Solitary Ground, met live beelden van Pinkpop.
Het orkest op Consign To Oblivion is deels hetzelfde als het orkest op The Phantom Agony. Zijn dat gewoon lokale muzikanten van daar bij de studio?
Ja, inderdaad. Onze producer Sascha regelt die muzikanten allemaal. Ik ben daar eigenlijk niet mee in contact gekomen; ik heb mijn baspartijen opgenomen voordat de strings werden opgenomen. De arrangeur is deze keer anders. Dat is Miro, die heeft de partituren geschreven. Voor de rest is het dezelfde bezetting.
Volgens het boekje ben jij bij de eerste twee nummers betrokken geweest voor het orkestrale gedeelte.
Ik ben sowieso veel bezig met orkestrake composities, en ik heb het eerste nummer geschreven. Een bombastische, filmische intro. Iedereen die er wat over te zeggen heeft doet het wel aan een andere film denken.
Aan wat doet het jou denken?
Dat is lastig, ik heb me eigenlijk niet echt laten inspireren door iets in het bijzonder. De rest van de nummers heb ik tijdens de pre-productie al proberen uit te voeren met orkestratie. Dat is door Miro vervolledigd.
Hoe lang ben je daar dan mee bezig? Bijvoorbeeld met het eerste nummer?
Ik weet het niet precies. Ik ben niet echt productief, maar alles moet wel perfect zijn. Ik denk dat ik er dan toch zo'n drietal weken mee bezig geweest ben. Maar als het allemaal snel gaat en als alles goed gaat kan het in een dag geschreven zijn, maar bij mij was het dus drie weken. In die tijd had ik nog niet zoveel ervaring, van hoe zo'n orkest in elkaar zit en hoe je de instrumenten moet gebruiken. Aldoende leer je ervan, en gaat het ook steeds sneller natuurlijk.
Op de Solitary Ground staat ook het nummer Paladium. Staat die ook op de Super Audiocd versie van het album?
Ja. En die is dus alleen te beluisteren als je een 5.1 installatie hebt.
Staan daar nog meer nummers op die niet op de normale versie van de cd staan?
Er is nog een nummer, The Fallacy(?). Dat is ook een speciaal geval. Geen gitaren erin, maar met beats. Dat springt er een beetje uit, daarom hebben we het niet op het album gezet. Het nummer is meer in de sfeer van Joyride, die film waarvoor we de soundtrack hebben geschreven.
Ik heb begrepen dat Mark het meeste voor die soundtrack geschreven heeft. Hoe ging dat in z'n werk?
Dat klopt. Ik heb me er ook een paar weken achter gezet, en ook een paar scenes gedaan. Hoe gaat dat in z'n werk? Je krijgt een bepaald schema, met een paar kernwoorden, wat moet de sfeer van de muziek zijn; wat moeten de thema's van de muziek zijn. Voor de rest laten ze je je gaan. Dan laten we het horen aan de regisseur, en die zegt dan of hij het goed vindt of niet. Helemaal op het einde is het dan de regisseur die beslist welke stukken waar komen; of het goed is of dat er wat moet veranderen. Het is veel luisteren naar de regisseur, want hij is de baas.
Was dat moeilijk voor je?
Ja, ja, uiteraard. Hij heeft zijn visie, en wij hebben onze visie. Als wij dan vinden dat bepaalde muziek heel goed bij een bepaalde scene past, dan laten we dat horen aan de regisseur en die zegt dan soms weer van dat het het toch niet is. Dan moet je toch even op je tanden bijten.
Was het heel anders dan je verwacht had, om zoiets te doen?
Ik wist niet wat ik moest verwachten. Het was wel even wennen dat de regisseur zich komt bemoeien met de muziek, maar dat is natuurlijk zijn rol want het is zijn film. Het is heel anders dan een album schrijven.
Wanneer komt de film uit?
De premiere is dacht ik in september.
Heb je de film al gezien?
Natuurlijk. Zonder de film kunnen we geen muziek schrijven.
Op de Solitary Ground single staat ook nog een remix van dat nummer. Door wie is die gemixt?
Door Sascha.
Wat vind jij er zelf van?
Mwah.... niet echt mijn ding, zal ik maar zeggen. Het is helemaal door elkaar geschud, en wat nieuwe dingen erbij gegooid. Het is erg wennen, voor iedereen denk ik.
Hoeveel versies van de nummers hebben jullie?
Van Solitary Ground hebben we iets van 3 versies. Dan zijn er ook nog versies met grunts, zonder grunts. Bijvoorbeeld van Mother Of Light is een versie zonder grunts. En van Quietus was er een discussie in de band, of we de versie met of zonder grunts op de cd zouden zetten. Uiteindelijk is het die zonder grunts geworden. Er zullen van andere nummers ook nog wel meerdere versies zijn. O ja van Quietus is ook nog een remix gemaakt.
Jullie hebben een live dvd opgenomen, hoorde ik.
Dat klopt, dat is op Pinkpop gebeurd. Met vijf camera's is heel de show opgenomen. Het was wel stress, want normaal is een show een vergankelijk gebeuren. Als je dan een foutje maakt merkt niemand het. Maar als het dan op dvd wordt opgenomen is het wel stressen.
Ging het goed?
Over het algemeen wel, vind ik. Ik heb een eerste montage bekeken en het zag er goed uit. Daarvoor hebben we nog speciaal een stringsectie ingehuurd, voor Solitary Ground. Dat is dus opgenomen met een vleugelpiano en stringkwartet. Het wordt leuk, denk ik.
Wanneer komt die uit?
Waarschijnlijk minstens van de winter, maar misschien later. We hebben ook nog de soundtrack van Joyride, die moet in september uitkomen, dus dan kunnen we het beste nog een paar maanden wachten voordat we een dvd uitbrengen.
Heb je al een idee wat er nog op gaat komen?
Niet echt. Waarschijnlijk wat clips. Het ligt er aan wat de platenmaatschappij er nog op wil zetten.
Als die dvd uitkomt hebben jullie twee cds en twee dvds. Is dat eigenlijk niet een beetje veel?
Hahaha ja misschien wel. Maar dat moeten de mensen maar beslissen of ze het kopen. Wij bieden het aan, en als men het wil kunnen ze het kopen.
Voor de komende tijd zijn jullie steeds aan het optreden. Alleen in het weekend, of ook door de weeks?
Alleen in het weekend. Onze toetsenist Koen zit nog op school, dus dan is het lastiger om in de week op te treden. In het weekend gaan de mensen meestal uit, dus dat is voor ons ook gunstiger. Dan hoeven mensen ook niet vroeg op te staan voor naar school of werk.
Heb jij nog een baan naast Epica?
Ik heb geen normale baan, en het is ook niet echt makkelijk om wat te vinden. Ik ben een half jaar geleden afgestudeerd, en ik heb wel een aanbieding gekregen als soundengineer. Ik heb die mensen gezegd van "bekijk m'n tourschema en zie of het te combineren valt". Dat was dus niet het geval. Zo is het ook meestal met andere banen. Het is heel moeilijk te combineren met een fulltime job. We moeten ook veel repeteren en als je dan een job hebt moet je weer vrij vragen.
Jullie kunnen er nog net niet van leven?
Nee, dat is heel moeilijk. In Nederland wordt dat opgevangen door een of andere wet, om artiesten te steunen gedurende vijf jaar, zodat ze de touwtjes aan elkaar kunnen knopen.
Maar jij bent Belg...
Ja ik ben Belg, dus voor mij gaat dat denk ik niet. Ik heb nog niet gevraagd of dat voor mij ook mogelijk is, want ik werk het grootste deel in Nederland. Dat zouden we in België ook moeten hebben eigenlijk, het is toch wel handig. Je kunt je dan helemaal concentreren op de muziek, om het punt te bereiken dat je er van kunt leven.
Tot wanneer zijn jullie volgeboekt?
Tot het najaar zitten we wel goed. De festivals doen we deze zomer, ook in het buitenland. In het najaar zullen we waarschijnlijk een tour doen met The Old Dead Tree, door Spanje en Frankrijk. Dan spelen we min of meer elke dag.
Bevalt dat goed?
Ja dat is heel leuk. Het is ook minder vermoeiend. We hebben nu drie tours gedaan op korte tijd. Als we alleen in het weekend spelen moet je eerst een eind rijden voor je bij de zaal bent. Als je op tour bent wordt je wakker bij de zaal en je kunt lekker relaxen en spelen, en na de show kun je direct slapen in de tourbus als je wilt. Voor mij persoonlijk is het heel relaxt.
Mij lijkt het toch ook zwaarder, omdat je elke dag aan het spelen bent.
Vooral het zuipen is zwaarder.
Gebeurt dat zoveel bij jullie?
Eigenlijk niet. Ik ben de drinker in de band. Er zijn redelijk veel niet-drinkers in Epica, wat goed is voor mij want dan blijft er voor mij meer over. Mark wordt zo een keer per tour erg zat, maar daar blijft het meestal bij.