Pitfest
Enquête

Het is steeds gebruikelijker dat de verkoop van concerten en festivals minstens een jaar van tevoren reeds begint, waarbij je er soms snel bij moet zijn om een ticket te scoren. Vind jij dat een probleem?

ja, want er komen meer kosten bij kijken dan 1 ticket, bv. vervoer of hotel
ja, want ik weet zo lang van tevoren niet of ik die dag(en) moet werken
ja, want ik moet eerst sparen voor ik een kaartje kan kopen
ja, want ik wil eerst weten wat er in die periode nog meer te doen zal zijn
ja, om een andere reden
nee, dan heb ik meer tijd om bv. vrije dagen, vervoer of oppas te regelen
nee, het maakt mij echt niet uit wanneer de voorverkoop begint
nee, ik vind het juist fijn om zo lang voorpret te hebben
nee, want ik beslis later wel en koop dan een tweedehands ticket
nee, zolang ik gekochte tickets maar mag doorverkopen via bv. ticketswap
nee, om een andere reden
bij sommige concerten vind ik het wel een probleem, bij andere juist niet
anders, namelijk:

[ Uitslag | Enquêtes ]

    27 november:
  • Benighted, Baest en Coffin Feeder
  • Feuerschwanz, Orden Ogan en Dominum
  • Gorgoroth, Mortiis, Hats Barn en Aran Angmar
  • Sirenia en Xandria
  • 28 november:
  • Benighted, Baest en Coffin Feeder
  • Feuerschwanz, Orden Ogan en Dominum
  • Orphaned Land, Azteca, Royal Rage, Ring Of Gyges en Strale
  • Sirenia en Xandria
  • Vola, Charlotte Wessels en The Intersphere
  • While She Sleeps, Malevolence, Thrown en Resolve
  • 29 november:
  • Amarok, Colin Bass & Eddie Mulder en Retrospective
  • Mayhem
  • Mystic Prophecy, Iron Savior en Mad Max
  • Smash Into Pieces
  • While She Sleeps, Malevolence, Thrown en Resolve
  • 30 november:
  • Fit for An Autopsy, Sylosis, Darkest Hour en Heriot
  • Herrie Festival
  • Metal Before Christmas
  • Mystic Prophecy, Iron Savior en Mad Max
  • Peter Pan Speedrock en Skroetbalg
  • SiM
  • Sirenia en Xandria
  • 1 december:
  • Dying Fetus, Chelsea Grin, Despised Icon en Vitriol
  • Fit for An Autopsy, Sylosis, Darkest Hour en Heriot
  • Jag Panzer en Ruthless
    27 december:
  • Lugubrum, Botulistum en Triste Saison
  • Pestilence en MagnaCult
Kalender
Vandaag jarig:
  • Alberto Agulló (Hapax) - 45
  • Charlie Benante (Anthrax) - 62
  • Danyell Stampe (Slymenstra Hymen) (Gwar) - 57
  • Frank Schilperoort (Devious) - 42
  • Georg "Sir G." Lenhardt (Die Apokalyptischen Reiter) - 44
  • Gilles Moinet (The Old Dead Tree) - 48
  • Jimi Hendrix (The Jimi Hendrix Experience)† - 82
  • João Rodrigues (Oratory) - 46
  • Kjetil Manheim (Mayhem) - 56
  • Manni Schmidt (Grave Digger) - 60
  • Mike Bordin (Faith No More) - 62
  • Shane Embury (Napalm Death) - 57
  • Tim Yeung (Hate Eternal) - 46
Review

Abbath - Dread Reaver
Jaar van release: 2022
Label: Season of Mist

 -

Drie jaar na de release van het prima Outstrider keert onze favoriete, geschminkte teddybeer Abbath terug aan het front met zijn derde onder eigen naam uitgebrachte release na zijn veelbesproken breuk met Immortal. Bescheiden als de beste man is, staat hij ook ditmaal pontificaal op de albumhoes, die overigens met recht spuug- en spuuglelijk te noemen is. De houding, het logo, het gepruts met Photoshop: er is eigenlijk niets dat deugt aan de cover. Gelukkig telt de muziek. Met het titelloze debuut uit 2016 en de opvolger Outstrider (2019) heeft Abbath bewezen nog steeds relevant te zijn. De muziek weet de grimmigheid van het oude Immortal weer nieuw leven in te blazen en combineert dat met de heroïsche ‘drive’ van het latere werk. De bij vlagen groovende black-‘n-roll herinnert aan het fantastische Between Two Worlds (2006), dat Abbath onder de naam I uitbracht.

Eind maart ligt dus het derde album dat Abbath onder eigen naam uitbrengt in de schappen, onder de titel Dread Reaver. Acht nieuwe nummers en een Metallica-cover is de oogst, verdeeld over een kleine veertig minuten aan muziek. De aftrap is in ieder geval uitstekend. Opener Acid Haze komt met furieuze, machtige drumroffels uit de afgrond aanzwellen, al snel op de achtergrond vergezeld door een verrassend psychedelische gitaarriff. De track bestaat uit stoere riffs op een pompend ritme, waarmee de band een glorieuze entree maakt. Het tempo ligt over de gehele linie hoog op Dread Reaver. Er waart bovendien een stevige thrashvibe rond, zoals in het krachtige Scarred Core en de zeer headbangwaardige Metallica-cover Trapped Under Ice.

Een punt van discussie kan de nogal ongepolijste en zelfs wat mistige productie zijn. Die is echter het gevolg van bewuste keuzes, waarbij vooral gemikt is op de stormachtige sound van oude helden van Abbath (Motörhead, Bathory, Manowar en Kiss). Zelfs in het stemgeluid van Abbath is dat terug te horen: de typische, krakende blackmetalkrijs is grotendeels ingeruild voor een episch en rauw stemgeluid dat zowel aan Lemmy als Quorthon refereert. Voor liefhebbers van een cleane en moderne sound zal het even slikken zijn, maar na meerdere luisterbeurten blijkt het geluid wel degelijk zijn charme te hebben. Zeker in vuige krakers als Myrmidon (met een heerlijk smerige versnelling halverwege) en Septentrion (een epische en heroïsche track vol gierend gitaargeraas en pompeuze oorlogsritmes) heeft het oldschoolgeluid meerwaarde. Het uitstekende gitaarwerk van Ole André Farstad mag overigens ook niet onbenoemd blijven. Hij schudt zelfs met enige regelmaat een fijne, bijna aan Enslaved refererende gitaarsolo uit de mouw.

Dread Reaver is een album dat verrast door zijn rauwe uitstraling en gebrek aan opsmuk. Het is vooral een album waarop Abbath zijn eigen stijl volgt en daarbij nadrukkelijk zijn eigen muzikale opvoeding in de nummers laat doorschemeren. Het eindresultaat is een verrassend authentiek album dat wel enkele luisterbeurten vergt, maar uiteindelijk zeker bevredigend is.

Tracklist:
1. Acid Haze
2. Scarred Core
3. Dream Cull
4. Myrmidon
5. The Deep Unbound
6. Septentrion
7. Trapped Under Ice (Metallica-cover)
8. The Book Of Breath
9. Dread Reaver

Score: 82 / 100

Reviewer: Rik
Toegevoegd: 22 maart 2022

Pitfest

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2024 Metalfan.nl en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.