Pitfest
Enquête

Het is steeds gebruikelijker dat de verkoop van concerten en festivals minstens een jaar van tevoren reeds begint, waarbij je er soms snel bij moet zijn om een ticket te scoren. Vind jij dat een probleem?

ja, want er komen meer kosten bij kijken dan 1 ticket, bv. vervoer of hotel
ja, want ik weet zo lang van tevoren niet of ik die dag(en) moet werken
ja, want ik moet eerst sparen voor ik een kaartje kan kopen
ja, want ik wil eerst weten wat er in die periode nog meer te doen zal zijn
ja, om een andere reden
nee, dan heb ik meer tijd om bv. vrije dagen, vervoer of oppas te regelen
nee, het maakt mij echt niet uit wanneer de voorverkoop begint
nee, ik vind het juist fijn om zo lang voorpret te hebben
nee, want ik beslis later wel en koop dan een tweedehands ticket
nee, zolang ik gekochte tickets maar mag doorverkopen via bv. ticketswap
nee, om een andere reden
bij sommige concerten vind ik het wel een probleem, bij andere juist niet
anders, namelijk:

[ Uitslag | Enquêtes ]

    24 november:
  • Dream Theater
  • Ondfødt, Anguish en Ornaris
  • Therapy? en Deux Furieuses
  • Veil Of Maya, Signs of the Swarm, Varials en To The Grave
  • Wardruna
  • 26 november:
  • Morta Skuld en Decrepid
  • 27 november:
  • Benighted, Baest en Coffin Feeder
  • Feuerschwanz, Orden Ogan en Dominum
  • Sirenia en Xandria
  • 28 november:
  • Feuerschwanz, Orden Ogan en Dominum
  • Orphaned Land, Azteca, Royal Rage, Ring Of Gyges en Strale
  • Sirenia en Xandria
  • Vola, Charlotte Wessels en The Intersphere
  • While She Sleeps, Malevolence, Thrown en Resolve
  • 29 november:
  • Amarok, Colin Bass & Eddie Mulder en Retrospective
  • Mayhem
  • Mystic Prophecy, Iron Savior en Mad Max
  • Smash Into Pieces
  • While She Sleeps, Malevolence, Thrown en Resolve
  • 30 november:
  • Fit for An Autopsy, Sylosis, Darkest Hour en Heriot
  • Herrie Festival
  • Mystic Prophecy, Iron Savior en Mad Max
  • Peter Pan Speedrock
  • SiM
  • Sirenia en Xandria
Geen concerten bekend voor 24-12-2024.
Kalender
Vandaag jarig:
  • Aleksi Ahokas (Rapture) - 44
  • Christopher Ian Turner (Orange Goblin) - 55
  • Giuseppe Orlando (Novembre) - 48
  • Juan Garcia (Agent Steel) - 61
  • Lennart Jacobsen (Saturnus) - 46
  • Marcello Pompeu (Korzus) - 59
  • Pinche Peach (Brujeria)† - 58
  • Satchel (Steel Panther) - 54
  • Sergej "Lazar" (Arkona) - 48
  • Tony Clarkin (Magnum)† - 78
  • Tony Rombola (Godsmack) - 60

Vandaag overleden:
  • Albert Collins - 1993
  • Eric Carr (Kiss) - 1991
  • Freddie Mercury (Queen) - 1991
Interview

Blaze
Met Blaze Bayley en Steve Wray
Door Tonnie
Geplaatst in februari 2002
Onlangs kwam van Blaze het tweede album uit, Tenth Dimension. Aan de vooravond van het concert wat Blaze gaf in Antwerpen, als special guest van Savatage, had ik een gesprek met gitarist Steve Wray en zanger Blaze Bayley.
Hoe bevalt de tour met Savatage en Vicious Rumors?

Blaze: Erg goed, vind je ook niet, Steve?

Tenth Dimension Steve: Zeker, erg goed. Ik denk dat de combinatie van de 3 bands er goed is. Vicious Rumors zijn erg hard, wat altijd goed is voor een opener, want dan is het publiek goed opgewarmd, en de versterkers ook. Savatage zijn iets melodieuser en iets progressiever dan wij, maar daardoor zijn de fans erg open voor nieuwe muziek, dus nemen ze de tijd voor je om je te zien. Ik denk dat we toch wel wat nieuwe fans erbij gekregen hebben.

Hoe zijn de reacties op de nieuwe nummers?

Blaze: heel erg goed. We kunnen het haast niet geloven. We spelen vier nieuwe nummers, en elke wordt heel goed ontvangen.

Welke nummers spelen je hier vanavond?

Steve: Even denken... het titelnummer, "Kill & Destroy", "Leap of Faith" en "Speed of Light".

Spelen je ook nog wat van "Silicon Messiah" en wat Iron Maiden of Wolfsbane nummers?

Blaze: Zeker. Het punt is echter dat we maar 40 minuten hebben, dus hebben we niet echt tijd om wat van Wolfsbane te spelen, dus we moesten een keuze maken.

Veranderen je af en toe ook van setlist?

Blaze: In het begin van de tour wijzigden we de setlist elke avond, om zo de beste te vinden. We zoeken dan naar een setlist die goed loopt, zodat het ritme van het ene in het andere nummer gaat. Het heeft ons ongeveer twee weken gekost voordat we hadden wat we nu hadden, en nu durven we het niet meer te veranderen want dit lijkt de beste.

Ik las laatst wat setlists van eerdere shows, en daarin speelden je twee of drie Iron Maiden nummers. Waarom zoveel?

Blaze: Omdat het toch een belangrijk onderdeel van mijn leven was. Ik ben door Maiden bekend, en een hoop Maiden fans komen daarom ons uitchecken tijdens concerten. En de 3 Maiden nummers passen gewoon goed in de set. Als we langer kunnen spelen dan spelen we natuurlijk meer eigen materiaal dan nu. En het zijn natuurlijk bekende nummers. We zijn maar de supportband, dus niet iedereen kent ons, maar een deel kent wel die nummers, dus vandaar dat we ze spelen.

De huidige tour met Savatage en Vicious Rumors is nu bijna afgelopen, daarna start jullie eigen tour, als headliner. Ik neem aan dat je dan van alle albums meer gaan spelen.

Blaze: We spelen dan anderhalf uur, misschien wat langer, en we gaan de grootste show neerzetten die we in de truck kwijt kunnen.

Is dit jullie eerste tour door Europa als headliner?

Blaze: Ja, en we hebben er erg veel zin in. Met Wolfsbane heb ik ook nooit als headliner in Europa gespeeld, alleen door Engeland. Tot nu toe hebben we wel wat festivals gespeeld, maar meer ook niet. En we voelen ons hier erg thuis, dus kunnen we niet wachten om hier op te treden met onze volledige, grote show.

Een traditionele metal show?

Blaze: Zeker een traditionele show. Alhoewel, in sommige opzichten is het traditioneel, maar voor sommigen zal het toch nieuw zijn, want zoveel bands doen dat niet meer. Die staan alleen wat stil, naar hun schoenen te kijken. Of het gaat er alleen om welke kleren ze aan hebben. Bij ons draait het niet om ons imago, het draait allemaal om de muziek, en om uit je dak gaan en er lol in hebben, dus voor sommigen is dat wel een nieuw idee. Wij zelf vinden het leuk om te doen, en vinden het leuk om naar een band te kijken, dus daarom doen we hetzelfde voor onze fans.

Dus je zijn echt "as metal as it gets", zoals jullie slogan luidt?

Blaze: Dat hopen we wel waar te maken ja.

Hoe zijn jullie eigenlijk op die slogan gekomen?

Blaze: Op een dag zaten we met z'n allen bij elkaar, en we probeerden wat leuks voor op de t-shirts te bedenken, toen ik zei "het is metal he? We proberen duidelijk te maken dat we een metalband zijn. We zijn eigenlijk zo metal als dat maar kan, toch?", waarop onze manager voorstelde om dat op het shirt te zetten. Dat hebben we dus gedaan en iedereen blijkt het leuk te vinden.

Jullie komen op je eigen tour niet naar Nederland. Waarom niet?

Blaze: Uiteindelijk wel, maar niet tijdens het eerste deel, in maart. We komen aan het eind van het jaar weer.

Wat gaan je dan in de tussentijd doen?

Blaze: We proberen ons bezig te houden. We zijn nu special guest bij Savatage, daarna volgt onze eigen tournee. In april gaan we naar Zuid Amerika, dan in mei hebben we wat vrije tijd, waarin we wat ideeen willen opdoen en wat nieuwe nummers willen schrijven, en dan van de zomer spelen we op een paar festivals.

Welke festivals?

Blaze: We staan op Wacken Open Air, en die ene in Italie, Gods Of Metal, en de manager is nog bezig met een paar anderen. Het ziet er naar uit dat we in juli en augustus elke week wel ergens spelen. In de tussentijd hopen we nieuw materiaal te schrijven, en dan wanneer het buiten koud wordt hopen we de studio in te duiken.

Steve Wray en Blaze BayleyDoor naar het nieuwe album, Tenth Dimension. Zijn je er blij mee?

Blaze: Zeker! Het was echt heel veel werk, want er zit zoveel detail in. Ook met die limited edition, met heel de verpakking en de bonus cd. Maar het ziet er nog beter uit dan we verwacht hadden. Maar het was het meer dan waard.

Hoe zijn de reacties van de fans, en de pers?

Blaze: Heel erg goed. De meeste fans vinden hem zelfs beter dan "Silicon Messiah". Wij waren daar wat bezorgd over, want er stond veel druk op ons om dat album te evenaren. Maar het lijkt erop dat het gelukt is, want de mensen vinden 'm goed. En de songs doen het ook goed live, wat ook belangrijk is. Er zit ook veel dynamiek in het album, en het heeft veel lagen. Als je een nummer los luistert dan klinkt het goed, maar als je het album vaker luistert en je door krijgt dat het een conceptalbum is dan begin je een rode draad te horen, zowel in de muziek als in de teksten. En als je dus het geheel hebt dan kan je zelf in elkaar puzzelen wat er nou precies gebeurt met de hoofdpersoon in het verhaal.

Kan je vertellen waar het precies over gaat?

Blaze: Het album gaat over een wetenschapper die onderzoek doet naar de tiende dimensie. De overheid probeert zijn bevindingen te stelen om het als wapen te gebruiken. Het verhaal is vergelijkbaar met het verhaal van Robert Oppenheimer en het Manhatten Project. Hij moet zichzelf de vraag stellen of het wel etisch verantwoord is wat hij doet, en of hij het wel zou moeten onderzoeken.

Wat is dan precies die tiende dimensie?

Blaze: Nou, je hebt Einstein's relativiteitstheorie, wat licht en zwaartekracht enzo beschrijft, en je hebt de quantumtheorie. Die twee gaan echter niet samen. Als je de ene hebt, is de ander onmogelijk, en vice versa. Tenminste, dat is het geval in onze wereld. Als je een wereld hebt met tien dimensies zijn ze wel mogelijk, en kloppen ze beide. Toen ik onderzoek deed voor Silicon Messiah las ik ook veel over quantummechanica, en over de mogelijkheid van tien dimensies. Toen ik las over het Manhatten Project en Robert Oppenheimer bedacht ik me wat iemand zou ondervinden als hij de tiende dimensie zou onderzoeken. Het cd-boekje beschrijft dit, en het stelt het notitieboekje van de wetenschapper voor, met aantekeningen en diagrammen enzo.

Wie heeft dat zo ontworpen?

Blaze: John Slater (de gitarist) heeft het meeste van het ontwerpen van het boekje voor zijn rekening genomen. Het was zijn idee om het als een notitieboekje te maken, en dan hebben we samen de layout bedacht. Nou ja, het kwam er eigenlijk op neer dat hij dat deed en wij hem steeds bleven vertellen dat we het net iets anders wilden. Maar na een uurtje of 50 achter de computer kwamen we er toch uit.

Heeft hij ook de voorkant van het album ontworpen? Het ziet eruit als een sterrenstelsel, maar ook als een oog.

Blaze: Het is inderdaad een oog. Mijn oog. We hadden mijn gezicht op het eerste album, en dus nu ook mijn oog. Het is een metafoor voor de tiende dimensie. Je zoekt aan de buitenkant, maar waar je eigenlijk moet zoeken is binnenin jezelf. John en ik hebben de cover zo ontworpen. Ik wilde een oog, en John stelde voor om er een planeet bij te doen. En nu lijkt het dus op een zwart gat, of op een oog.

De eerste keer dat ik hem zag dacht ik ook dat het een zwart gat was, maar pas later zag ik dat het een oog was.

Blaze: Dus het werkt. Dat was ook het idee van het album. Als je het voor het eerst luistert denk je dat het een gewone metal plaat is, maar als je het vaker luistert kom je er achter dat het een heel verhaal vertelt.

Gaan je voor dit album weer een videoclip opnemen?

Blaze: Dat zijn we wel van plan, als we oefenen voor de headline tour.

Worden het dan weer live beelden, net als in de video van "Ghost In The Machine"?

Blaze: Hopelijk brengen we er meer structuur in aan. We zijn dan bezig met het decor voor de tour op te bouwen, en dat gaan we in de clip verwerken. In ieder geval gaan we nog een clip maken, als het niet teveel kost.

Is die vorige wel eens gedraaid ergens?

Steve: Ze hebben hem op VH1 een keer gedraaid, maar ze vonden hem niet erg goed. Er zaten teveel knipperende lichten in.

Op de limited edition van 10th dimension staan wat live tracks. Waar zijn die opgenomen?

Blaze: Op een paar plaatsen, ik dacht in Dudley en Zweden.

Steve: Dat was toch hetzelfde weekend?

Blaze: Ja, dat was in hetzelfde weekend. En toen we aan het oefenen waren voor die shows schreven we "Someone Else's Life", wat we eigenlijk wilen bewaren voor het volgende album omdat we het zo goed vinden, maar we hebben toch besloten om het nu uit te brengen, als een extratje voor de fans.

Je had het net over dat Tenth Dimension een conceptalbum is. Dat soort albums zijn populair tegenwoordig he?

Steve: Het levert vaak gewoon een goed album op. Als je een verhaal en een hoofdpersoon hebt, met de ervaringen van die persoon, zoals wij hebben op ons album, dan vormt daar automatisch de layout voor de nummers rond. Neem nou "Meant To Be", dat nummer staat bol van de melancholiek, want de hoofdpersoon is depressief, en voelt zich niet blij met wat er in zijn leven gaande is op dat moment. En zo heb je ook "Kill & Destroy", wat weer precies het tegenovergestelde is.

Een ding viel me op in de teksten, namelijk dat sommige teksten erg persoonlijk lijken, maar toch ook in het verhaal passen. Zitten er persoonlijke teksten tussen?

Blaze: Ik denk dat dat wel het geval is. Het gaat over iemand die veel beproevingen heeft moeten doorstaan.

Zoals jij zelf, toen je nog in Iron Maiden zat?

Blaze: Zeker. Net na de split met Maiden had ik een erg zware tijd. Ik was erg hard op zoek om de juiste mensen te vinden, en had ook nog wat andere problemen, dus ik denk dat dat toch ook meegespeeld heeft bij het schrijven van sommige teksten.

Hoe heb je de overige bandleden gevonden? Kende je ze al, of hield je audities?

Blaze: Ik hield audities. Ik kende geen van allen, dus daarom waren er geen verwachtingen van elkaar. We wisten gewoon of het zou werken of niet. Ik zei tegen iedereen: "we zijn een metal band. Het moet krachtig zijn, maar ook melodieus. We zullen veel tijd doorbrengen in de tourbus, uit je dak gaan op het podium, en alles geven voor metal". Diegenen die dat idee zagen zitten zijn degenen die ik audities heb laten doen, en wat mee geschreven. Degenen die alleen maar bekend wilden worden heb ik geen moeite voor gedaan. Steve stuurde me een demo, waarvan ik erg onder de indruk was. Dus ik nodigde hem uit, en we hebben samen wat geschreven en dat klikte, ook al was het een iets traditionelere stijl dan dat Steve destijds speelde. Maar goed, het klikte tussen ons. Toen Steve eenmaal echt in de band zat en we voor "Silicon Messiah" aan het schrijven waren herinnerde ik hem aan een riff van de demo die hij gestuurd had. Rond die riff hebben we uiteindelijk "Ghost In The Machine" geschreven. Ja dat klikte toen erg goed.

Je was er zeker van dat je de juiste personen voor je band had?

Blaze: Daar leek het wel op, want iedereen had de goede instelling, en we zijn allemaal Brits waardoor we het Britse metal gevoel kregen. Is dat toeval, dat je alleen Britten gekozen hebt?

Blaze: Ja. Ik was van plan om twee auditie rondes te houden, met mensen uit het buitenland, maar de eerste ronde verliep zo goed dat we besloten een demo te maken, en op de demo klikte het zo goed dat we in die formatie verder zijn gegaan. Het is nog altijd dezelfde band.

Kunnen je rondkomen van de muziek?

Blaze: Op dit moment lukt het net.

Ik kan me voorstellen dat jij dat kan, want je hebt meer albums gemaakt dan de anderen.

Blaze: Klopt. Maar wat het is, is dat we eigenlijk een nieuwe band zijn, zonder bekendheid. We hebben alleen het voordeel dat mijn naam wat bekender is, maar eigenlijk zijn we een nieuwe band. We kunnen net rond komen, totdat we eens wat meer platen verkopen. Maar doordat we een metalband zijn worden we niet door de normale radiozenders gedraaid, en komen we ook niet in mainsteam bladen, dus moeten we het de ouderwetse manier doen: optredens doen en mensen daar laten horen wat voor muziek we maken, en dat we er zelf in geloven. En dan na een paar jaar zullen ze ons wel opmerken.

Zijn je tevreden met de verkoopcijfers?

Blaze: Om eerlijk te zijn had ik niet meer verwacht dan dat ze nu zijn, want we zijn niet echt bekend. Daarom doen we wat we nu doen, namelijk optreden. Op het moment dat het album uitkomt zijn we al op tour, en we gaan de rest van het jaar ook nog door. Toen "Silicon Messiah" uitkwam speelden we nergens. Ja, we traden op op Wacken Open Air, maar dat was het.

Was er niet zoveel promotie voor "Silicon Messiah"?

Blaze: We deden wel wat interviews, maar dat was het wel. Het album kwam bijna gelijk uit met Iron Maiden's "Brave New World", dus daar moesten we tegen concurreren. Het album was met kerst al klaar, om in januari uit te komen, maar door een paar problemen waar wij nits aan konden doen werd het uitgesteld, tot net voordat "Brave New World" uitkwam, waardoor de fans toch voor de keus staan, en dan waarschijnlijk het Maiden album kopen. Met "Tenth Dimension" hebben we dat probleem niet, en omdat onze fans toch voornamelijk oude Maiden en Wolfsbane fans zijn is voor hun de keus nu makkelijker, omdat er nu geen nieuw Maiden album uitkomt.

Om eerlijk te zijn vond ik "Silicon Messiah" beter dan "Brave New World".

Blaze: Het zijn twee totaal andere albums. "Silicon Messiah" is veel korter. We hebben er nadrukkelijk voor gezorgd dat het onder de 50 minuten lang werd, en 10 nummers. Het langste nummer is "Stare At The Sun". Daar hebben we heel veel aan gesleuteld voordat we toestonden dat het 6 minuten lang was. Ik had namelijk "The Angel & The Gambler" in mijn achterhoofd, wat echt te lang was. Dat wilden we vermijden.

Wie schrijft de meeste nummers?

Blaze: Wij allemaal. We zijn met 4 goeie schrijvers.

Wie schrijft er niet?

Blaze: Jeff Singer, de drummer. Hij heeft wel ideeen, maar dat houden we beperkt tot een minimum hahaha. We schrijven alles samen, en we weten nu wat we aan elkaar hebben. Voor "Tenth Dimension" deden we het iets anders dan voorheen, door tijdens het schrijven al wat op gitaren te spelen. Daaruit zijn de wat hardere stukken op het album voortgekomen. Voor het volgende album hopen we de goeie balans gevonden te hebben qua manieren van nummers schrijven, waardoor we hopelijk een echt klassiek album kunnen maken.

Hoe beginnen jullie aan een nummer? Door een stukje op een gitaar te spelen?

Steve: Dat verschilt. Soms hebben we al een stukje tekst, soms wat muziek. "Meant To Be" bijvoorbeeld, daarvoor hadden we de tekst al af, maar we hadden er nog geen muziek bij. Toen speelde ik wat akkoorden die er wel bij pasten, en zo is het uiteindelijke nummer ontstaan. Maar soms is het een stuk muziek wat we eerst hebben. Voor "Kill & Destroy" bijvoorbeeld. We hadden de titel, en we hadden een harde riff, wat we goed bij die titel vonden passen. Maar soms heb ik een tekst, waarvoor ik geen titel weet te bedenken. Voor "Silicon Messiah" hadden we de titel en de muziek, maar totaal geen teksten. Kort voordat we de studio ingingen tikte ik wat op m'n computer, wat niet echt songteksten waren, maar gewoon een verhaaltje. Het leek niet echt op een songtekst, maar het paste wel op de muziek. Daaruit zijn die teksten dan weer ontstaan, uit dat begin van een verhaal, over computers die de wereld overnemen.

Meer:

Pitfest

Pitfest

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2024 Metalfan.nl en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.