Hahaha. Daar zijn eigenlijk een paar verklaringen voor. Ten eerste hadden we even tijd voordat we aan het nieuwe album begonnen zijn. En als je eindelijk wat vrije tijd hebt, kan je beter iets nuttigs doen. Daarnaast hebben we sinds het laatste album Memorial best wat nieuwe fans gewonnen. Vooral jongere fans die nog nooit van ons oud werk hebben gehoord. Dus dat was ook een ideale kans om die nieuwe liefhebbers kennis te laten maken met songs die al jaren niet meer verkrijgbaar zijn. En tenslotte willen we de songs nu ook eens recht aan doen. Je moet weten dat we in de beginperiode van Moonspell wel al goede ideeën hadden, maar door gebrek aan ervaring en spelvermogen kwamen die ideeën soms niet volledig uit de verf zoals we wilden. Ook hadden we in die tijd gewoonweg geen geld om het album van een goede productie te voorzien. En we wisten ook eigenlijk helemaal niets van hoe je een album moest opnemen. Ik heb dus genoeg argumenten om te kunnen bewijzen dat deze release zeker niet overbodig is.
Waarom hebben jullie niet opnieuw gewerkt met Waldemar Soychta, maar met de Deen Tue Madsen.
Verandering van spijs doet eten. Niet dat we iets hebben tegen Waldemar, die wellicht nog heel wat Moonspell cd's van geluid zal voorzien in de toekomst, maar eens iets anders proberen, mag ook wel. Ik vind dat de klank van het album vol en krachtig is. Ik heb de originele versies ook eens beluisterd net na deze nieuwe versies, en het kwaliteitsverschil is echt zo gigantisch groot.
Hebben jullie nog andere songs heropgenomen voor latere bonussongs?
Neen, eigenlijk niet. Zoveel tijd hadden we niet en we vinden onze andere releases best goed klinken en het is dan misschien overbodig om nieuwe versies op te nemen.
Een heropgenomen versie van Wolfheart zou toch ook niet misstaan?
Dat is inderdaad een album dat een ook iets betere klank verdient, maar de songs en het geluid van die songs hebben zo zijn charme. Dus ik denk niet dat we dat album ooit opnieuw gaan opnemen.
Gaan jullie op tour met deze 'nieuwe' plaat?
Neen, we gaan zeker geen volledige tour doen. Daar hebben we nu ook weer geen tijd voor, omdat we al aan een nieuw album aan het werken zijn. We zullen vast nog wel enkele losse shows spelen en dan zullen we iets meer van die oude songs spelen dan anders. Maar zeker niet het volledige album.
Op zich jammer want een Moonspell show is vrij voorspelbaar. Ben je het nooit beu om songs als Opium en Full Moon Madness voor de duizendste keer te moeten spelen?
Ik zou het ook jammer vinden als ik naar een band ga en dat die dan hun hits niet spelen. En er zijn ook altijd mensen die ons voor het eerst zien en die hebben recht op deze songs. Omdat we vaak op festivals spelen, zitten in de setlist inderdaad weinig verrassingen. Ik moet wel eerlijk zeggen dat Opium me soms wel de strot uitkomt. Gelukkig is het maar een korte song! Hahaha. Maar Full Moon Madness speel ik altijd graag. Ik vind dat zo'n fantastisch nummer waarin ik mezelf echt kan geven. Dat is een song die ik dus altijd zelf wil spelen. Gelukkig vinden de meeste fans dat ook een van onze absolute hoogtepunten.
Ik zag jullie dit jaar in de vroege middag op het hoofdpodium van Wacken spelen. Muzikaal een goede show, maar ik vind dat daglicht dodelijk voor een band als Moonspell.
Het is natuurlijk meer sfeervol als we spelen als de zon onder is. Maar dit zijn sowieso shows waaruit ik veel voldoening haal. Ik hoorde dat er tijdens onze show al meer dan 30 000 mensen op het festivalterrein liepen en dat is toch wel bijzonder voor een band als deze. Ik vind de publieksreactie ook stukken beter dan ik ooit had kunnen dromen. Ik had een matte show, met matig geluid en een ongeïnteresseerd publiek verwacht. Dat bleek wel anders. Maar ik speel wel graag op festivals. Zo zag ik op Waldrock nog een super show van Celtic Frost. Mijn favoriete band aller tijden. En ook aan oude Dynamo festivals bewaar ik goede herinneringen.
Voor het publiek ben jij Moonspell en vele vergeten nog wel eens dat er andere bandleden zijn. Lijkt me vervelend voor de rest van de band.
Tja, ik ben nu eenmaal de frontman en zanger, dus het is logisch dat ik meer in de belangstelling sta als de anderen. Maar ik ben absoluut niets meer dan de rest van de band. Ik denk dat de rest van Moonspell het zo ook wel goed vindt, want zo kunnen ze volledig leven in de anonimiteit. Zo was ik onlangs met mijn vriendin rond aan het trekken met een tentje en zelfs in de middle of nowhere werd ik wel eens herkend door een fan. Niet dat ik dat erg vind, maar ik vind rust toch zeer belangrijk. Het voordeel van mijn bekendheid in eigen land is wel dat ik alle cd's gratis ontvang en overal gratis naar binnen kan bij concerten. Hahaha.
Je noemde Celtic Frost en het oudste werk van Moonspell heeft een black metal sfeertje. Wordt er nog goede black metal gemaakt?
Dat wel. Maar er zijn toch geen bands meer als Bathory of Emperor. Bands die een bekendheid genieten omdat ze iets hebben toegevoegd aan het genre. Het beste en meest duistere album dat ik de laatste jaren hoorde was in ieder geval het comeback album van Celtic Frost.
Je hebt gewerkt met het ballelgezelschap Gulbenkian en je hebt filmmuziek gemaakt voor de horrorfilm I Will See You In My Dreams. Heb je nog plannen in die richting?
Ik heb zeker een grote interesse in film, literatuur en kunst. En daar doe ik dan ook graag dingen voor. Ik ben nu trouwens aan het meewerken met een heuse opera.
Wat kan je al kwijt over het komende Moonspell album?
Je kunt het begin volgend jaar hopelijk verwachten. Het is zeker geen klakkeloos vervolg op Memorial, want het zal toch weer net iets anders klinken. We gaan onze metalkant terug wat meer mixen met onze gothic zijde. Maar verwacht nu geen stijlwijziging zoals we die doorvoerden op een experimenteel album als The Butterfly FX Verwacht je dus zowel aan invloeden van Iron Maiden als van Fields of the Nephilim. Bijna alle songs zijn klaar en we zijn nu al bezig met het mixproces. Ik heb er een goed gevoel over.