"Less is More" is zeker van toepassing op delen van onze plaat. We hebben geprobeerd om als contrast voor dichtgemetselde muren ook genoeg ramen in te bouwen. Anders zie je de schoonheid van de muren niet. Dit is de invalshoek geweest voor onze muziek. Harde stukken klinken veel harder als er zachte stukken tegenover staan. Het was ook heel belangrijk dat onze plaat een open sound kreeg.
Ik las dat de songs eerst akoestisch zijn uitgewerkt en daarna vertaald naar de huidige versies. Waarom deze werkwijze?
Ze zijn niet akoestisch uitgewerkt, wel zo ontstaan. De meeste zijn begonnen met een akoestische gitaar en zanglijn, sommige met piano en zang, Heel verschillend dus.
Krijgen we de akoestische versies van deze songs nog eens te horen?
We gaan 4 november akoestisch spelen op de Metalconvention in België. De repetitie daarvoor was erg relaxed. De nummers zijn uitgekleed nog steeds krachtig omdat ze daar wel vandaan komen. Ik zie ook wel gebeuren dat akoestische versies als extra op een single komen.
De gitarist van Textures en een mij onbekend persoon hebben het album het goede geluid meegegeven. Vertel daar eens wat meer over.
Inderdaad, dat zijn Jochem, die de gitarist van an Textures is, en de tweede man is Bouke Visser. Als leidraad voor de sound hebben we ze Porcupine Tree laten horen. Niet dat het precies zo moest gaan klinken maar om aan te geven dat rockstukken echt stevig moesten zijn tegenover het sprankelende van de akoestische stukken. Dit hebben ze uitstekend aangevoeld en neergezet.
Zangeres Judith Rijnveld zet een goede prestatie neer. Welke ervaring had zij en waar heb je haar ontmoet?
Judith heeft twee jaar klassieke zang gestudeerd op het Koninklijk Conservatorium en zong daarnaast in Musicals, in een Soulband en in een Classic Rock coverband waar ik ook in zat, zo heb ik haar ontmoet.
Waarom heb je gekozen voor de albumtitel Hallways Of Dreams?
De demo is opgenomen in de gang; daar is onze droom dus begonnen. Betekenis van het liedje is iets treuriger trouwens, gaat over een vrouw die vroeger beroemd was , maar waar nu letterlijk iedereen overheen stapt; haar Hallway of Dreams is de droom die ze vroeger kende en die ze in haar hoofd in stand houdt.
Kun je wat commentaar over volgende songs:
The Craving
Dit is het oudste nummer. Ontstaan uit een akoestisch instrumentaal nummer wat ik ooit heb geschreven. Judith heeft wat geschaafd waarna de rest vanzelf eruit vloeide. De tekst gaat over een gevaarlijk obsessieve liefde.
November
Een nummer wat is ontstaan wederom op akoestische gitaar. Het mandoline-achtige gitaarstukje onder het refrein was er eerst en naar aanleiding van Judith haar zanglijn kwam de rest erbij. Tekstueel is het een van de meest persoonlijke nummers. Het gaat over een verlies van een dierbare en hoe elke november dat gevoel weer terugkomt in combinatie met hoe somber een novembermaand kan zijn.
Big Fish
Mijn liefde voor Keltische Folk komt in dit nummer het sterkst naar voren. De gitaar is ook anders gestemd dan normaal waardoor het een heel apart sfeertje krijgt. Ik speel een heleboel in die stemming omdat je op hele aparte dingen komt waar je normaal niet aan zou denken. De tekst is losjes gebaseerd op de film Big Fish van Tim Burton waar Judith en ik allebei erg fan van zijn.
Persephone?
Geïnspireerd door een nummer van een Zweedse Folkband genaamd Hedningarna en de bassist Tony Levin (van o.a. Peter Gabriel). Dit nummer begon met een loopje op basgitaar. Ik vond het mooi om van die lage bas en gesproken tekst naar een heel folky passage te gaan om vervolgens deze weer bruut te verstoren met een laag gestemde gitaarriff. De tekst gaat over een Griekse mythe, die van Persephone die door Hades naar de onderwereld wordt gebracht. De gesproken tekst is Hades en de folky stukken stellen de moeder van Persephone voor die de seizoenen laat veranderen als ze naar de onderwereld gaat.
Brody
De tekst gaat over iemand die door een grote platenmaatschappij en management wordt gevormd en gekneed tot het Ultieme Idool waar ze een heleboel geld mee kunnen verdienen terwijl die jongen zo graag wil laten zien dat hij zoveel meer in huis heeft maar nooit de kans krijgt dit te laten zien. Qua muziek wilde ik een Kings X achtig gevoel voor wat betreft het gitaarwerk en Judith laat hier eerst de strenge commissie 'aan het woord' en later de kwetsbare puber, aan het einde schreeuwt hij het als het ware uit. De opbouw van dit nummer is niet het standaard coupletje refreintje. Dit is niet bewust gedaan maar gewoon zo gegroeid. We maken ook nooit liedjes volgens een bepaalde formule maar gaan wat dat betreft erg gevoelsmatig te werk.
Het artwork is geslaagd. Wie heeft het hoesje en het logo ontworpen?
Judith's moeder (Joke Rijnveld) heeft het hoesje gemaakt, in samenwerking met Judith die al sfeerbeelden in haar hoofd had bij de nummers. De ideeën voor de aquarellen zijn langzaam ontstaan, ook steeds weer even bespreken of het de goede kant op ging, ze zijn dus wel echt geschilderd door Judith'moeder.Het logo is ook door haar gemaakt.
Toen ik ging surfen kwam ik bij de zoekterm 'kingfisher' een hele collectie afbeeldingen van een klein vogeltje tegen. Wat is een 'kingfisher sky' en waarom deze bandnaam?
We wilden een surrealistisch beeld. Judith houdt van de echte Hollandse Barokke luchten en we waren al met dat kleine mooie vogeltje bezig in ons hoofd dat een hele scherpe snavel heeft. Dit staat symbool voor scherpe harde gitaren en mooie bonte melodieën. Echt gaaf wordt het dan als je er een heleboel bij elkaar zou zien in een prachtige wolkenlucht.
Je kreeg een cd met song gratis bij het magazine Aardschok. Hoe is deze actie ontstaan?
Ideetje van het label en de Aardschok, tevens een prachtige manier om ons te introduceren.
Komt er een videoclip aan?
Ja, we gaan zo snel mogelijk een videoclip opnemen voor net nummer November.
Wat kan je al zeggen over eventuele optredens in de toekomst?
De optredens komen eraan. Onze boeker is druk bezig en vanaf begin volgend jaar zullen op diverse plekken te zien zijn. Voor die tijd hebben we nog wel een akoestisch optreden in België en waarschijnlijk doen we nog wat "In Store" optredens (in een platenwinkel dus).
Het laatste woord is aan jou. Wat ben ik vergeten vragen en wil je toch graag zeggen tegen onze lezers?
Bedankt voor de aandacht en de support en hopelijk tot snel bij een van onze optredens.