De keuze is niet bewust gemaakt om van gothic weg te schuiven maar wel om meer metal invloeden te integreren. Natuurlijk is het automatische gevolg dan wel dat dat ten koste gaat van iets anders. Waarschijnlijk is dat het gothic element. Of het gothic label nog te handhaven is moeten anderen uitmaken. Ik hou me nooit zo bezig met het label dat we opgeplakt krijgen. maar het zou goed kunnen dat na onze volgende cd de benaming voor onze muziek toch wel anders zal worden. De ingeslagen koers bevalt ons namelijk wel.
Productiegewijs is The Divine Conspiracy een vooruitgang ten opzichte van Consign To Oblivion. Is daar met Sascha Paeth over gesproken?
Sascha heeft inderdaad een eigen manier van mixen. Kamelot heeft ook een bepaald geluid waar je van houdt of niet. Ik ben er wel een liefhebber van, hoewel ik ook moet bekennen dat ik de vorige cd productiegewijs iets minder uit de verf vond komen. Er is met Sascha gesproken over de te volgen lijn (onze wens was om het nieuwe album een stuk agressiever te laten klinken zonder dat dat compleet ten koste gaat van de transparantie), Sascha kon zich hier goed in vinden en het beoogde resultaat werd zo bereikt.
De gitaren staan nog steeds niet helemaal prominent op de voorgrond; het lijkt/klinkt alsof de ritmesectie meer ruimte heeft gekregen, terwijl ik dacht dat het de bedoeling was dat de gitaren meer naar voren zouden komen, met o.a. gitaarsolo's van Ad? Op Beyond Belief, en dan halverwege, had het (voor mij) prettig geweest als juist DAAR de gitaren zwaarder zouden zijn aangezet...dat was een prima gelegenheid....
Voor mijn smaak staan de gitaren vaak al aardig prominent in de mix, vooral daar waar ze naar voren moeten komen. We zullen nooit de gitaren zo prominent in de mix plaatsen als een Opeth bijvoorbeeld doet. Daar zijn verschillende redenen voor. De eerste is dat onze belangrijkste melodieën (naast de zang) voornamelijk via de keyboards en orchestraties komen. De gitaren zorgen over het algemeen voor het ritmische aspect. Hoewel we op de nieuwe cd ook meer gitaarlijnen geschreven hebben en meer vanuit de gitaar nummers geschreven hebben blijft het toch het geval. Daarom vind ik zelf dat we geslaagd zijn in onze opzet, maar ik kan me goed voorstellen dat het voor gitaarliefhebbers nog lang niet prominent genoeg is. Toch zou ik het persoonlijk niet nog verder willen doorvoeren. Wat betreft Beyond Belief halverwege: ik vind de gitaren daar juist erg goed naar voren komen (ook de solo erna) dus naar mijn smaak heeft dat prima uitgepakt.
Het gekke is dat ik het vreemd vind om dat juist van een gitarist te horen. Voel je jezelf meer componist dan gitarist?
Ik voel me meer componist dan gitarist vandaar dat ik waarschijnlijk ook de mix benader vanuit dat gezichtspunt. Het maakt me niks uit of mijn eigen instrument in een bepaalde passage sneuvelt want als je de mix beoordeelt moet je daar boven kunnen staan. We kennen allemaal de verhalen van muzikanten die enkel naar hun eigen instrument luisteren in de mix, da's niet goed.
Simone vind ik gegroeid qua power in de vocalen; in hoeverre is dat haar eigen verdienste dan wel die van Amanda? Ligt dit meer in de zangtechnieken of heeft het met "opgebouwde power" (dus training) te maken?
Ik denk dat dit deels haar eigen verdienste is, deels die van Amanda en ook deels van de band zelf. We blijven haar veel stimuleren aan haar zang te blijven werken. Maar ze doet dit ook uit haarzelf. Enkel het opwarmen van haar stem voor een optreden wil er nog wel eens inschieten bij haar maar ook door proberen we haar op een positieve manier mee te stimuleren. Amanda weet precies wat nodig is om het maximale uit een zangeres te halen dus ze heeft er zeker mede voor gezorgd dat Simone weer een volgende stap voorwaarts heeft kunnen maken. Ik denk dat haar persoonlijke doel ook is om op ieder nieuw album sterker en gevarieerder voor de dag te komen.
Chasing the dragon lijkt een prachtig rustpunt op de plaat (althans, 3 minuten lang); na een minuut of 3 wordt het nummer zwaarder aangezet en eindigt in een bijna-kakafonie. Overigens hoor ik meerdere ballad-achtige passages in nummers (Living a Lie, Beyond Belief) en kent het album ook een echte ballad met Safeguard to paradise. Wordt een ballad doelbewust meegenomen als er een cd volgespeeld wordt? Of ontstaat dat spontaan en wordt die binnen het concept meegenomen?
De ballad onstaat spontaan, we hadden er zelfs twee geschreven. We vonden echter een enkele ballad op de plaat wel voldoende omdat we een heavy plaat wilden afleveren. Daarom is een van de twee ballads gesneuveld. Dat was nog een hele klus want beide ballads waren aan elkaar gewaagd. De ene helft van de band koos voor de ene en de andere helft voor de andere ballad. Het is uiteindelijk Safeguard To Paradise geworden omdat hij tekstueel iets beter in het concept paste.
Never enough klinkt een beetje als Evanescence, vind ik; word je bij het componeren bewust of onbewust beïnvloed door andere bands? Zo ja, waar luister jij zoal naar als je niet met Epica bezig bent?
Dit is het enige nummer waar ik mezelf nauwelijks mee bemoeid heb en is geschreven door Yves. Ik weet niet of en door wie hij zich heeft laten inspireren. Ik zelf luister veel naar filmmuziek en ook naar bands als Opeth, Dream Theater en Symphony X.
Nou Yves, vertel maar dan.....
Yves: Evanescence heeft mij absoluut niet beïnvloed bij het schrijven van dit nummer. Ik kende hen destijds wel van naam maar niet van muziek. Invloeden moet je meer zoeken bij Machine Head. Maar logisch dat je het er niet uit kan halen, want het nummer heeft vele metamorfoses ondergaan en wilde ook geen rip off nummer schrijven. Ironisch genoeg is dit het wel geworden aangezien veel mensen het vinden lijken op Evanescence of Within Temptation ;-)
Veel fans zullen blij zijn met een karrevracht aan grunts; ook doelbewust ontstaan, Mark?
Nee ook dat is heel natuurlijk ontstaan. Op de vorige plaat hebben we krampachtig de hoeveelheid grunts proberen in te perken wat juist niet goed uit bleek te pakken. Daarom besloten we voor de nieuwe plaat onszelf geen restricties meer op te leggen. We hebben onze intuïtie gevolgd en ik denk dat we beter niet meer de fout kunnen maken om dit niet te doen.
Met welk doel probeerden jullie dat? Eigen mening of invloeden van buitenaf?
Beiden; vanuit de oude werkgever werd ons te verstaan gegeven dat bepaalde stijlen wel eens goed zouden kunnen werken voor ons. Maar ook zelf wilden we dit uitproberen. Ons hart volgen blijft vanaf nu onze belangrijkste doelstelling en nooit meer hinken op twee gedachten. Daarom besloten we voor de nieuwe plaat onszelf geen restricties meer op te leggen. We hebben onze intuïtie gevolgd en ik denk dat we beter niet meer de fout kunnen maken om dit niet te doen.
Wat me ook opvalt is de afwisseling tussen rustigere, melodieuzere nummers en het echte snelle beukwerk; zijn het stemmingswisselingen die hier meespelen of maak je je op momenten ergens zo boos over dat zich dat vertaalt naar je composities? Op de andere albums hoor ik dit minder. Dat kan dus zomaar "evolutie" zijn...?
Daar heb je gelijk in, ik heb me bij tijd en wijle erg boos gemaakt en dat is terug te horen in de songs. Ik vind dit de diversiteit zeer ten goede komen dus hopelijk kan ik op de volgende cd iets negatiefs wederom in iets positiefs omzetten want zo kan iets waar je je boos om maakt toch nog met een redelijk voldaan gevoel worden afgesloten.
Jullie interactie met de fans is in muziekland ongeëvenaard. Dat is natuurlijk een bewuste keuze die je maakt. Wordt dat met het groeien van de populariteit (zeker overzees) niet steeds moeilijker vol te houden?
Je merkt wel dat het iets lastiger wordt maar omdat we het zelf ook zo leuk vinden blijft het toch te doen. Wel is het dan wel eens jammer dat er juist op momenten dat de band moe is en bij wijze van uitzondering iets minder attent over komt dat dan de kritiek juist soms enorm is. Da's wel jammer want een beetje begrip voor dergelijke situaties zou wel op zijn plaats zijn. Maar goed gelukkig komt dit allemaal niet vaak voor.
Simone is (wederom) het middelpunt van de cover. Dat is begrijpelijk, als je als zangeres zó in de picture staat. Ook daar is een ontwikkeling te bespeuren, want... er gaan bij elk album steeds meer kleren uit. Hoe ontstond het idee voor de cover? Wie ontwikkelt zoiets?
Meer kleren zullen er in in ieder geval niet uitgaan want ze zijn al allemaal uit... Maar goed, het was Simone's eigen idee en wij stemden ermee in mits het op een artistieke manier zou gebeuren. Dat wilde Simone zelf natuurlijk ook. Simone heeft zich erg veel met het artwork bezig gehouden.
Even over de vacante drumpositie; Ariën van Weesenbeek (God Dethroned) is (op cd in ieder geval al) een aanwinst gebleken. Nu wordt hij niet de vaste drummer, maar kiezen jullie ervoor om met 2 invallers op tour te gaan. Nu circuleerden er al aardig wat namen van potentiële kandidaten (waaronder die van Davy Mickers van Stream Of Passion). Hebben jullie audities gehouden en hoe verliepen die? Was er veel animo? Blijkbaar zat De Drummer er niet tussen....
De drummer moet aan een heel eisenpakket voldoen wat niet misselijk is. Vandaar dat er al veel goede kandidaten de revue zijn gepasseerd maar de juiste man zat er nog niet tussen. Zo lang een drummer niet aan Ariën of Koen (Herfst) kan tippen gaan we niet met die drummer in zee. De nieuwe drummer mag geenszins een stap terug betekenen.
Wederom zijn de opnames in Duitsland gedaan, met Sascha Paeth als producer. Je had al eerder verklaard, zeer tevreden te zijn over de samenwerking. Denk je dat dat op enig moment routine wordt en dat er een uitdaging zit in het werken met een andere producer? Zo ja, wie zou je ooit nog eens als producer willen?
We zijn erg tevreden met Sascha en zien voorlopig geen aanleiding dat te veranderen. Ik heb dan ook geen producers op mijn verlanglijstje staan, voor mij is Sascha de man.
Dat stelt je opmerking over de mix van het vorige album in een iets ander daglicht. Je was blijkbaar niet helemaal tevreden...?
De mix op het vorige album was voornamelijk gedaan door Philip Colodetti. Ik vind hem achteraf gezien niet helemaal goed uit de verf gekomen qua mix. En zoals gezegd, we hebben met Sascha nu vooraf goed doorgesproken hoe we het wilden hebben.
Nog even over gitaarsolo's; op het Epica-forum ook al vaak besproken en blijkbaar zeer gewenst: Ad zou een of meer solo's gaan doen. Ik heb ze niet of nauwelijks gehoord. Is het er niet van gekomen, of....?
Het kostte al heel wat moeite om Ad één solo te laten doen.... Als het aan mij ligt komen er nog enkele op het volgende album. Solo's zullen sowieso enkel op plaatsen komen die vragen om een solo, we gaan nergens solo's in proppen
Sinds Epica niet alleen de landsgrenzen over gaat maar ook continenten verslindt, moeten jullie toch verschillen merken tussen het publiek in Europa en overzees. Kun je aangeven hoe verschillend de beleving van jullie als band en van de fans is in Europa, Amerika en Zuid-Amerika?
Ik heb juist de overeenkomsten gemerkt tussen metalfans over de hele wereld. Natuurlijk zijn er (culturele) verschillen maar ik heb gemerkt dat de beleving in veel landen over de hele wereld hetzelfde is. Maar als ik toch een verschil moet noemen dan is het dat in landen waar de zon vaak schijnt en waar het heet is de mensen wat energieker en temperamentvoller zijn.
Maar ik denk dat ze eerder in grote getalen voor jullie hotel liggen dan hier in Reuver? ;-)
Dat valt ook wel reuze mee, er zijn altijd wel enkele fans bij ons hotel te vinden maar het zijn er nooit meer dan 30.
De DVD The Road to Paradiso zal niet gaan uitkomen vanwege het dispuut met Transmission. Wat blijft er nu over als DVD mogelijkheid? De oude nummers mogen nu dus niet op DVD verschijnen......
We blijven proberen de dvd te releasen; het is erg zonde dat een man als van Vuuren dit allemaal weet tegen te houden maar we zullen nooit buigen voor de grootheidswaanzin van een ex platenbaas.
Heb je nog dromen die je met Epica wilt verwezelijken, Mark?
We hebben nog zeer veel dromen, zo willen we nog graag naar Japan en wat grotere shows door Europa kunnen doen (zoals de Paradiso en het Paard show). Ook zou het te gek zijn om met Opeth op tour te kunnen....