Dank voor de felicitaties, wij zijn zelf ook erg tevreden met het resultaat. Toen we over een opvolger van Reason gingen nadenken werd het vrij snel duidelijk dat we absoluut geen kopie van Reason wilden maken. We hebben dus gekozen voor wat andere invalshoeken en uiteindelijk is de CD geworden zoals hij nu klinkt. In de tussenliggende periode hebben we hier en daar wat andere invloeden opgepikt en ik denk dat ook de gemoedstoestand van de band iets anders was dan ten tijde van Reason.
Op Reason waren er enkel gruntpartijen te horen. Waarom zijn de cleane zanglijnen deze keer weer bovengehaald?
Als je goed luistert hoor je wel cleane zang op Reason, hoewel dat tot een minimum beperkt is. Verder hebben we altijd wel met cleane zang gewerkt. Dit keer vroegen de nummers er gewoon om, dus hebben we die keuze gemaakt. Verder ben ik zelf wat beter gaan zingen, dus was dat ook een reden om meer cleane stukken te gebruiken.
Jullie hebben het album opgenomen in de Excess Studio, maar jullie hebben ook zaken opgenomen in de eigen El Pato Studio om daarna het album te mixen in de Excess Studio. Vertel eens.
Reason hebben we geheel in onze eigen studio opgenomen, maar dat is zeker geen superprofessionele studio, dus kwamen er wat zaken aan het licht die dit keer weer lastig zouden zijn. We wilden dus sowieso de basis in een goede studio opnemen en ook de mix in een goede studio doen. Aangezien we in het verleden vaker in Excess geweest zijn en deze studio met de tijd meegegroeid is was de keuze gemakkelijk. Daarbij is Excess ook dichtbij voor ons. Uiteindelijk hadden we in 4 dagen bijna alles opgenomen op wat gitaarstukken na, met name solo's en melodielijnen, die we vervolgens in onze eigen El Pato studio hebben opgenomen. Vervolgens ging het mixen ook lekker vlot en heeft Robbe K. van Disavowed de zaak vakkundig gemastered.
Het artwork is gemaakt door manusje-van-alles Simone. Waar haalde ze die foto vandaan en ben je blij met het toch wel direct-in-your-face resultaat?
Ik weet niet waar ze het plaatje precies vandaan heeft, maar dat zal ongetwijfeld ergens van internet geplukt zijn en wat betreft het copyright-verhaal is het misschien maar goed ook dat we niet precies weten waar het vandaan komt, haha. Ze heeft het verder wel bewerkt en de kleuren toegevoegd. We zijn absoluut tevreden met de hoes, want hij valt op deze manier goed op en zet, hopelijk, aan tot denken bij de luisteraar.
Het album is Giving Yourself Away gedoopt. Waarom deze keuze en vind je een albumtitel überhaupt belangrijk?
De albumtitel is zeker belangrijk omdat deze in grote lijnen aangeeft waar de teksten over gaan, hoewel het geen concept-CD is. Vertaald betekent Giving Yourself Away "jezelf blootgeven" en dat is min of meer de rode draad in de teksten op deze CD. Letterlijk betekent het "jezelf weggeven" wat weer aan de hoes refereert.
Ik heb uit elke song één tekstregel geselecteerd. Kan jij op elk van die regels wat (achterliggende) commentaar of wat reflectie geven?
Your eyes, that seem to tell, to tell it all.
Ogen zeggen altijd veel, oogcontact is in een gesprek erg belangrijk, je haalt er veel non-verbale communicatie uit. Binnen deze song gaat het echter om ogen die niets uitstralen, het lichaam is een omhulsel waar verder niks inzit. De ogen van de persoon waar de tekst over gaat zeggen alles, in dit geval dus niets.
Now I've got a charcoal heart, my heart black as night.
Liefde omgeslagen in haat! Zwart als steenkool, zwart als de nacht!
These things can't be solved, so take it as it is.
Ook hier gaat het over een stukgelopen relatie. Tot de definitieve breuk tot stand komt worden er signalen gegeven dat de partners niet happy zijn. De breuk is onvermijdelijk, er valt niets meer te lijmen, dus neem het zoals het is.
I keep thinking it is time, it is time to slow down.
Het jachtige leven in de 24-uurs economie. Haasten om op je werk te komen, weinig tijd tot ontspanning. Het is tijd om te onthaasten.
I can't be proud of myself, a masquerade of who I am.
Veel mensen hebben geheimen of verborgen levens waarin zaken gebeuren of gebeurt zijn die het daglicht niet kunnen verdragen. Die personen doen zich anders voor dan ze daadwerkelijk zijn.
You are the sole reason of falling down.
Aan veel negatieve zaken binnen leven ben je zelf schuldig, een neerwaartse spiraal kun je zelf doorbreken, of je valt verder in de verdoemenis.
Gitarist Johan verlaat na dertien jaar trouwe dienst de band, nét als de nieuwe cd uitkomt. Kan jij daar wat meer over vertellen voor er wilde verhalen beginnen te komen.
Ik spreek nu even voor Johan, maar ik denk dat hij persoonlijk bereikt heeft wat hij met Officium wilde bereiken. Daarnaast werd het vanweg werk en privé steeds lastiger om dit te combineren met de band. Johan zal zeker op één of andere manier met de band verbonden blijven.
Hoe ga je een opvolger zoeken en is het niet moeilijk om een nieuw bandlid in een band als Officium Triste te doen integreren?
We hebben al een opvolger. Bram Bijlhout, die voorheen in Imbolc actief was, komt ons versterken en we hebben er alle vertrouwen in dat hij de nummers snel onder de knie zal krijgen. Echt ingewikkeld zijn onze songs niet, dus na de zomerperiode zullen we zeker weer op volle oorlogssterkte terugkeren op de planken.
The Pathway was jullie doorbraak in het kleine doom milieu. Ik vind de songs van het album geweldig, maar de productie maakte veel kapot. Gaan jullie dat album ooit opnieuw opnemen?
Geen idee of dat ooit gaat gebeuren, maar ik ben het met je eens dat de productie van The Pathway onvoldoende was. Dit was grotendeels aan onszelf te wijten en achteraf is het een goed leerproces geweest.
Jullie speelden onlangs op het Duitse Doom Shall Rise Festival. Hoe was het?
Het was de tweede keer dat we er speelden en ondanks een zaadgeluid op het podium kregen we erg goede reacties hoewel dat op Doom Shall Rise lastig is aangezien de meeste bands (en dus de fans) daar in het klassieke doom metal straatje zitten. Het was sowieso erg gaaf om bevriende bands als Forsaken, SerpentCult en Mirror of Deception weer tegen het lijf te lopen.
Aangezien je een groot doom liefhebber bent en altijd met leuke tips voor de dag komt volgende vraag. Wat zijn je favoriete doomplaten van 2007 tot nu toe en waar verwacht je nog veel van?
Even goed nadenken hoor. De laatste Swallow the Sun bevalt me heel erg. Of je het doom vindt of niet, maar de laatste Type O vind ik erg stoer. De CD van Warning is heel sterk en een absolute aanrader. Verder verwacht ik veel van de dubbel LP van The Gates of Slumber Villain Villain genaamd en ik verwacht veel van de nieuwe en tevens laatste Reverend Bizarre CD. De single Teutonic Witch is al hoopvol. Verder zijn de re-releases van Solstice de moeite van het kopen waard.
Jullie zullen een song van Thergothon coveren voor het Russische label Solitude Prod. Hoe komt dat zo?
We werden door dit label benaderd of we interesse hadden en aangezien sommige van ons Thergothon erg gaaf vinden hebben we toegezegd. Uiteraard is het ook weer goede reclame voor ons. We moeten de song nog opnemen maar we gaan er een vette versie van maken. Ik denk dat Johan hier ook nog op zal meespelen dus gaan we gewoon 3 gitaren inzetten.
Nog iets te melden dat we zijn vergeten? Ga je gang, je krijgt het laatste woord.
Volgens mij heb je alle belangrijke zaken wel aangekaart. We gaan er dus voor zorgen dat we dit najaar weer volop te bewonderen zijn. Ik kan ook al aangeven dat we dit jaar op de Dutch Doom Day VI zullen spelen, dat werd ook wel weer eens tijd. Meer informatie over ons is te vinden op onze website en als laatste wil ik jou bedanken voor het interview.