Na het succes van Anomalies, dat overal positieve kritieken oogstte, zal het ongetwijfeld geen peulenschil geweest zijn om een waardige opvolger te maken. Leal beaamt deze vermoedens. Hell no! Op alle vlakken was het een enorme uitdaging. We hebben alles zelf opgenomen en zijn erg trots op het resultaat. Het was ook erg gaaf om er vier maanden lang keihard aan te werken. Nog even terugkomend op Anomalies, de plaat die Cephalic Carnage definitief op de kaart zette. Vergelijkingen met The Dillinger Escape Plan waren de consequenties, al krijgt Cephalic Carnage volgens de zanger niet de erkenning die Dillinger al wel enige tijd krijgt. Nee dat niet, maar Anomalies deed het beter dan onze voorgaande albums en het is ook mijn favoriete Cephalic Carnage-plaat. Ik kan er wel vrede mee hebben.
Na Anomalies stapte bassist Jawsh Mullen uit de band. De reden hiervoor moet niet te ver worden gezocht. Hij had er gewoon geen zin meer in. Zijn beslissing om er mee te kappen respecteren wij volledig en we blijven goede vrienden. We zitten nog steeds regelmatig samen in de kroeg bier te zuipen. Mullens vervanger is de andere gesprekspartner van vandaag, Nick Schendzielos. Leal legt uit hoe ze bij hem terechtkwamen. Jawsh en Zac kenden hem al. Toen Jawsh de band verliet hebben we Nick gevraagd. Hij heeft vervolgens een erg goede job afgeleverd. We zijn dan ook erg blij dat we hem erbij hebben gehaald. Tot nu toe loopt alles op rolletjes. Nick is een toffe gast en bovendien een erg goede bassist die ook nog achtergrondvocalen voor zijn rekening neemt, maar zich ook bezighoudt met de merchandise, het schrijven van nummers en het besturen van onze bus. We hebben vooralsnog niks om over te klagen.
Xenosapien
En van de zaken die opvalt aan Xenosapien zijn de afwisselende vocalen van Leal. Dat de man in kwestie in bijna elk nummer een andere kant van zich laat horen is geen toeval. Voor mij was het belangrijk om elk nummer anders te laten klinken. Jij mag beslissen of dat negatief of positief heeft uitgepakt. Schendielos, de nieuwbakken bassist, springt bij en maakt kenbaar dat niet alle eer naar Leal behoort te gaan. Op sommige nummers, G.lobal O.verhaul D.evice bijvoorbeeld, zingt Tjerk van Outburst en doe ik de harmonien. Soms past mijn stem ook beter bij een stuk dan Lens stem. Verder is het natuurlijk duidelijk dat Len een fantastische prestatie heeft geleverd. Zijn stijl is z gevarieerd en ik denk dat hij nog altijd groeit als zanger.
Opvallend zijn ook de instrumenten die gebruikt zijn op Xenosapien die je niet zo snel op een metalplaat zou verwachten, zoals een saxofoon. De leden van Cephalic Carnage hebben echter niet zelf deze instrumenten bespeelt. Schendzielos: Bruce Lemonte van Yakuza heeft ons uit de brand geholpen. Na een show kwam hij langs om drie uur s nachts. We hebben hem alles wat we op dat moment hadden voorgelegd en hem ermee laten doen wat hij wilde. Vooral die saxofoon zorgt voor een speciale feel. Dat is zeker n van mijn favoriete aspecten van Xenosapien. Lemonte was niet de enige muzikant van buiten de band die van zich laat horen. Tjerk Maas van Outburst en Jason Netherton van Misery Index zijn eveneens terug te horen op Xenosapien. Gastmuzikanten zorgen gewoon voor een extra dimensie.
Wat ook zorgt voor een extra dimensie zijn de gesproken stukken tekst in The Omega Point, die rechstreeks uit een film lijken te komen. Volgens Schendzielos is niets minder waar. Hoe gaaf het ook zou zijn om te kunnen zeggen dat Steven Hawkings mee heeft geholpen aan jouw album, hebben we die stukken gewoon zelf gecreerd. Onze gitarist Steve heeft een programmaatje op zijn computer waarmee we die teksten hebben opgenomen. Toen ik met The Omega Point bezig was kon ik niet de juiste zang vinden om er in te verwerken. In de context van de teksten dacht ik dat het heel passend zou zijn om een gesproken stuk tekst toe te voegen.
Niet volwassen
De leden van Cephalic Carnage komen er openlijk voor uit dat ze niet vies zijn van een flinke joint op zijn tijd. Het blijft echter niet alleen bij het zelf nuttigen van het heilige gras, want het aantal nummers dat Cephalic Carnage over het onderwerp in kwestie bij elkaar pende is allang niet meer op n hand te tellen, Kill For Weed en Cannabism zijn hier slechts enkele voorbeelden van. Is de band na al die jaren eigenlijk niet een stukje volwassener geworden? Laat ik beginnen door te stellen dat het gebruik van marihuana niet als onvolwassen beschouwd moet worden, begint Schendzielos zijn relaas. Het verwondert mij hoe de negatieve associatie van die plant toch altijd de overhand houdt. Deze lastercampagne begon vele decennia geleden en mensen schijnen nog steeds niet voor zichzelf te kunnen uitmaken of het goed of slecht is. Om wijlen Bill Hicks te citeren: Marihuana is een beter drug dan alcohol en dat kan ik bewijzen. Je gaat naar een honkbalwedstrijd of een attractiepark en iemand in je buurt is heel erg onrustig en luid of gewelddadig. Is hij dronken of stoned? Als je wiet vanuit een objectief standpunt bekijkt is het heel onvolwassen om de overduidelijke voordelen die het biedt te negeren. Lenzig Leal vult aan: Ik snap dat het roken van wiet in Nederland als onvolwassen beschouwd wordt, maar in de Verenigde Staten, waar ik vandaan kom, is het een noodzaak en heeft het niks met volwassenheid of onvolwassenheid te maken. We praten er over, maar het is niet zo dat het een hoofdzaak is. Ik hou van wiet. Zouden we volwassener overkomen als we nummers schreven over bier, hoeren, verkrachtingen, mutilaties, cocane of tabak? Ik denk het niet.