01-06-2020

Cephalic Carnage - Xenosapien
Jaar van release: 2007
Label: Relapse Records
Cephalic Carnage - Xenosapien
Eigenlijk zou Cephalic Carnage niet alleen de naam moeten zijn van een band uit Colorado, maar tevens de naam van een subgenre van de extreme metal. Extreem is het vijftal ontegenzeggelijk. De Amerikanen hebben inmiddels een geheel eigen stijl, waarin de enorme drang tot experimenteren al leidde tot het combineren van jazz-, doom-, hardcore- en sludge-invloeden met de doorgaans toch al extreme death metal- en grindcore-genres.

De reacties op het twee jaar geleden verschenen Anomalies waren uitermate positief en, om maar gelijk to the point te komen, ik denk dat het bij Xenosapien niet anders zal zijn. Op Anomalies werd al een begin gemaakt met het maken van nummers waar toch iets meer lijn en structuur in zat dan in het verleden en die tendens wordt op Xenosapien doorgezet.

Het aardige van alle verzamelde invloeden is natuurlijk dat je je geen moment hoeft te vervelen, want elk nummer is anders. Een goed voorbeeld van de veelzijdigheid is zanger Lenzig Leal, die op het ene moment een ranzige putgrunt laat horen, niet veel later clean zingt en op een volgend nummer de longen uit zijn lijf schreeuwt. Ook voor Xenosapien zijn weer wat gastmuzikanten bijeengeraapt, te weten Jason Netherton van Misery Index en onze eigen Tjerk Maas van Outburst, die een deuntje mee mag brullen. Natuurlijk staat ook Xenosapien bol van de vernietigende blastbeats, onvoorspelbare songstructuren en relatief lichte gitaarriffs, die er voor zorgen dat de plaat niet te donker wordt.

Touched By An Angel lijkt op het eerste gehoor een vrij normaal death metalnummer, maar het woord ‘normaal’ komt niet in de vocabulaire van de Amerikanen voor. Het tempo in dit nummer is moordend en de melodieuze gitaarsolo om van te watertanden. Tijdens het rustige G.lobal O.verhaul D.evice waagt Leal zich met succes aan cleane zangstukken, wat dan weer in schril contrast staat met het daaropvolgende geraas in Let The Hate So Long As They Fear.

Xenosapien is een meer dan waardige opvolger van Anomalies en zal Cephalic Carnage nog nadrukkelijker naar voren schuiven als een band zonder grenzen. Liefhebbers van het extremere werk zijn dus weer verplicht om de knip te trekken.

1. Endless Cycle Of Violence
2. Divination & Volition
3. Molting