Vóór Trinity bracht Visions Of Atlantis reeds twee volledige albums uit. Eternal Endless Infinity uit 2002 was het debuut en werd twee jaar later gevolgd door Cast Away. Opvallend is dat op beide platen een andere zangeres te horen is. Ook voor de opnames van Trinity werd er weer geswitcht van zangeres. Nicole Bogner verliet de band en de Amerikaanse Melissa Ferlaak nam haar plek in. De vraag rijst dan meteen hoe een Amerikaanse zangeres bij een Oostenrijkse band terecht komt. “Dankzij een vriend ben ik bij Visions Of Atlantis terecht gekomen. Ik had ooit een gesprek met Ashmedi van de Israëlische band Melechesh en ik heb hem toen verteld dat ik op zoek was naar een nieuwe uitdaging. Hij heeft me in contact gebracht met Napalm Records en zij hebben mij op hun beurt door verwezen naar Visions Of Atlantis, die op zoek waren naar een nieuwe zangeres na het vertrek van Nicole Bogner. Ik wilde deze uitdaging heel graag aan gaan, ook al komen die jongens uit Oostenrijk en ik uit de Verenigde Staten.”
Geen problemen
Qua logistiek lijkt de samenwerking vrij onlogisch, maar tot grote problemen leidde dat echter nog niet. “Dat valt eigenlijk reuze mee. Ik heb gelukkig een baan waar ik regelmatig vrij kan krijgen als ik verplichtingen heb met de band. Het is verbazingwekkend hoe bepaalde dingen waarvan ik had verwacht dat het obstakels zouden vormen dat in werkelijkheid helemaal niet zijn.”
Ook het schrijven van Trinity zorgde niet voor veel problemen. Zoals steeds vaker het geval is, gebruikte ook de leden van Visions Of Atlantis moderne middelen om ondanks de grote onderlinge afstand toch een album te schrijven. “Als de jongens iets hadden gecomponeerd stuurden ze dat via een FTP-site naar mij. Als ik het iets vond nam ik mijn vocalen op met behulp van een computerprogramma en stuurde ik het weer terug. Ik schrijf het liefst alleen, anders word ik nerveus, haha. Voor mij was dit dus de ideale manier om een album te maken. Als we optredens gepland hebben oefen ik eerst veel thuis. Dan ongeveer een week voor de optredens komen we bij elkaar en zorgen we ervoor dat iedereen goed voorbereid de shows kan afwerken.”
Opera
Dat Ferlaak een getrainde vocaliste is blijkt niet alleen uit de prestaties die ze op Trinity laat horen. Ook live klinkt de 28-jarige zeer indrukwekkend. Ferlaak over haar muziekhistorie: “Ik heb twee gradaties behaald in vocal performance en opera. Dankzij de uitstekende leraren werd daar mijn stem min of meer gecreëerd. Voordat ik bij Visions Of Atlantis neerstreek zat ik vier jaar bij een Amerikaanse experimentele metalband genaamd Aesma Daeva. Alles wat ik weet over de muziekbusiness en het schrijven van nummers heb ik te danken aan Aesma Daeva en Visions Of Atlantis.”
Persoonlijk
Dat Ferlaak en de andere bandleden apetrots zijn op de nieuwe cd blijkt wel uit het enthousiasme waarmee wordt verteld. Volgens de zangeres is het album precies geworden als wat ze voor ogen hadden. “We hebben Trinity zelf geproduceerd en daardoor hebben we het precies kunnen maken zoals we wilden. Ons hoofddoel was om een heel ‘menselijk’ album te maken; een album dat een stukje van onszelf weergeeft en vol staat met persoonlijke ervaringen en emoties. Er bestaat al genoeg onechte muziek, daar wilden wij niet aan bijdragen. We hebben het album gemaakt dat we wilden maken. Om de fans niet al te erg te laten schrikken hebben we onze sound niet compleet omgegooid, al kan ik al wel verklappen dat we in de toekomst steeds een stukje heavier zullen klinken.”
Succes
Enige tijd geleden verscheen op haar persoonlijke website een artikel waarin ze zich afvroeg wat succes nu exact is. Volgens de blonde zangeres is dat vooral optimaal met je instrument overweg kunnen en risico’s nemen door de artistieke lat steeds hoger leggen. Is Trinity in dat opzicht eigenlijk een succes? Ferlaak vindt van wel. “Voor ons is Trinity nu al een succes vanwege de vele positieve reacties die we tot nu toe hebben ontvangen. Het lijkt er op dat men de band meer respecteert dan in het verleden. Dat ik mijn eigen muzikale ideeën kwijt kan voelt als een persoonlijk succes. Het is misschien niet het beste album ooit en de muziek die we maken is misschien niet erg baanbrekend, maar Trinity is een eerlijk album dat goed weerspiegelt wie we zijn. Daarom is deze plaat heel belangrijk voor ons.”
Progressie
Dat Trinity een erg sterk album is geworden is niet alleen te danken aan de bijdrage van de dame uit Minnesota. Mario Plank is enorm gegroeid als zanger en wat misschien nog wel het meest opvalt is dat zijn uitspraak stukken beter is dan voorheen. “Aan zijn uitspraak hebben we inderdaad gewerkt, niet aan zijn zang. Je moet begrijpen dat Cast Away inmiddels drie of vier jaar oud is en zijn stem nu veel volwassener klinkt. Wat ook meespeelt is dat Mario toentertijd verteld werd hoe hij moest zingen. Voor Trinity geldt dat hij het op zijn manier heeft ingezongen. Hij zingt nu met veel meer passie. Het verschilt is significant en ik ben heel trots op wat hij heeft gepresteerd.”
Mythe
Zoals Ferlaak eerder vertelde is het een bijzonder persoonlijk album geworden. In tegenstelling tot de twee eerdere cd’s gaan de teksten op Trinity niet zozeer over de mythe rond Atlantis, maar wordt het door Plato beschreven eiland gebruikt als metafoor. “Mario heeft de meeste teksten geschreven. Hier en daar heb ik wat toegevoegd en de teksten van The Secret en Return To You zijn zelfs volledig van mijn hand. Ook Martin, onze toetsenist, heeft twee nummers geschreven, Seven Seas en The Poem. Voor alle teksten geldt dat ze uiterst persoonlijk zijn. Atlantis en het symbool water hebben we gebruikt als metaforen. Atlantis staat voor hoop. Water komt veelvuldig terug als verbeelding. Het mythologische aspect hebben we dus laten vallen, voornamelijk omdat we het niet zo persoonlijk vonden.”
Eén van de opvallendste nummers is het vlotte At The Back Of Beyond, dat zomaar goed zou kunnen scoren bij de liefhebbers van symfonische metal in de trant van Nightwish. “Dat nummer gaat over iets willen, zonder het te kunnen krijgen. Over barrières en obstakels. Maar ook over het licht in de duisternis dat ons gaande houdt. Herinneringen en gedachten kunnen in tijden van eenzaamheid zorgen voor troost en dienen als houvast. Het is echt een nummer over hoop.”
Oude nummers
Dat Ferlaak tot voor kort alleen nummers van Eternal Endless Infinity en Cast Away - nummers geschreven door andere mensen dus - kon zingen maakt Ferlaak weinig uit. “Daar heb ik me eigenlijk nooit aan gestoord. Het zijn leuke nummers om te zingen en met mijn opera-achtergrond ben ik dat wel gewend. Bij opera’s moet je altijd nummers of aria’s zingen die je niet zelf hebt geschreven, maar als je er je eigen draai aan geeft worden dat vanzelf je eigen nummers.” Het lijkt echter onwaarschijnlijk dat er veel nummers van het eerste album zullen worden gespeeld tijdens de opkomende tournees. “Als we al iets van Eternal Endless Infinity spelen, zal dat Lords Of The Sea zijn. Overigens komt tegelijk met Trinity de re-release van Eternal Endless Infinity uit, maar dat heeft verder geen speciale reden. Het album was gewoon uitverkocht.”