Druk, erg druk. Nu proberen we de zaken weer op orde te krijgen. Er is veel veranderd doordat we bij Roadrunner en het management weggegaan zijn. Dat waren toch moeilijke besluiten. Maar nu zitten we bij SPV en daar is het erg plezierig om mee te werken. Ze zien toekomst in onze band, maar we hebben geen verleden bij hun. Het probleem bij Roadrunner was dat er gewoon teveel gebeurt was in het verleden. We zaten er gewoon te lang, dus werd het tijd om te verhuizen naar een label die alleen naar onze toekomst kan kijken.
2003 brengt Sepultura naar een nieuw label, en jullie brengen een nieuw album uit. Maar het album klinkt meer zoals de Sepultura van vroeger, dan van de laatste jaren.
Daar heb je gelijk in. Dat is overigens niet bewust gedaan. Toen we het album schreven waren we met z'n allen in Brazilie, en toen waren er net verkiezingen gaande. Er was toen veel onrust op straat, met rellen in Rio. We konden de angst gewoon voelen, en dat schijnt door in de muziek.
De platenbazen zeiden dus niet dat jullie een bepaalde kant op moesten?
Nee, helemaal niet. Toen we begonnen met schrijven hadden we niet eens een platenbaas. We werden erg gemotiveerd door de Revolusongs ep, waarop we wat songs uit onze jeugd gezet hebben. Songs van U2, Massive Attack, Public Enemy, enzo. Niet echt typische metal nummers. Dat klonk ook al meer als het oude werk, en daardoor kregen we de smaak te pakken. We wilden ook weer eens wat anders doen dan op Nation. Daarop hadden we zoveel gastmuzikanten, net als op Against en Roots. Dat wilden we niet meer. We wilden gewoon een album opnemen in de studio, met korte en directe nummers. Ik denk dat dat goed gelukt is op dit album.
Je zegt al dat jullie het anders wilden doen dan op Nation en Against. Is de manier van schrijven en opnemen dan ook anders?
Het album is opgenomen met Steve Evetts, die ook de vorige albums geproduceerd had, en het is in dezelfde studio opgenomen in Rio, maar dit keer is het album ook in Brazilie gemixt. Veel materiaal van wat we geschreven hebben en geoefend hebben is niet veel veranderd toen we het echt opnamen. Er zit ook wat materiaal van demos in, want toen we de demos opnamen hadden sommige stukken iets magisch, wat we tijdens de echte opnames gewoon niet nog een keer konden naspelen, hoe hard we het ook probeerden. Ik had nooit gedacht dat we dat zouden doen want ik ben normaal nogal een perfectionist, dus dan denk ik niet eens eraan om demos voor zoiets te gebruiken. De opnames gingen erg makkelijk, want we wisten van te voren al wat we ongeveer wilden.
Schrijf jij alleen texten, of ook wat muziek?
Beide. De texten worden meestal door Andreas en mij gedaan, en Igor en Andreas schrijven veel muziek. Ik laat m'n ideeen meestal aan Andreas horen, en dan werken we dat samen verder uit.
Enkele bandleden zijn inmiddels getrouwd. Heeft dat invloed op de themas van de nummers?
Nee, ik denk het niet. Ik heb daar eigenlijk nooit bij stilgestaan. Misschien zien hun de dingen inderdaad toch wat anders, maar dat geeft dan alleen maar meer mogelijkheden.
Wat betekent de titel van het album?
Roorback betekent dat je leugens gebruikt om in de politiek verder te komen, om bijvoorbeeld anderen zwart te maken.
Het laatste nummer op het album bestaat uit wat gekke geluiden, dan een stuk niks, en dan nog een gek nummer. Wat is dat?
Die gekke geluiden komen uit de oefenruimte, en dat hebben we opgenomen. Elke dag namen we op wat we oefenden en luisterden dat terug als we thuis waren. Daar hoor je dus wat van op het album. We vonden het leuk om erop te zetten. En er was niemand die zei dat zoiets eigenlijk niet kon.
De platenmaatschappij vond het dus allemaal maar goed?
Ja. Maar bij dit album hadden we zelf alle touwtjes in handen, ook bijvoorbeeld de albumcover. Maar SPV zat daar niet mee. Dat vind ik wel goed aan hun.
Bij Roadrunner was dat wel anders?
Roadrunner heeft een hele afdeling voor bijvoorbeeld de voorkanten. En daar heeft iedereen een mening over hoe je het moet doen, en dan moet je compromissen sluiten om iets voor elkaar te krijgen. Het is niet zo dat we iets gedaan hebben wat we niet wilden, maar het duurt alleen veel langer. Nu is het gewoon veel makkelijker. We vonden een tekenaar die we goed vonden, en wij vieren nemen nu de besluiten. Dat is niet altijd makkelijk, maar we doen het wel zelf.
Ik kreeg het idee dat Roadrunner jullie meer de richting in wilde pushen die Sepultura sinds Roots ingeslagen was, om twee redelijk dezelfde bands te hebben. Hadden zij daar veel invloed op?
Nee, eigenlijk niet. We wilden ze nooit in de studio erbij hebben. Maar dan achteraf lieten ze duidelijk hun mening horen over de nummers, wat ze wel en niet goed vonden.
Was het moeilijk om met hen te werken?
Het is met elk label moeilijk werken, maar bij hen was het moeilijker dan bij anderen. Dat komt denk ik door die scheiding met Max, dat ze met Soulfly en Sepultura te maken hadden, en dat botste wel eens. Dat was voor ons ook een van de redenen om bij Roadrunner weg te gaan. Dan hadden we meer ruimte. Maar zij wilden ons zeker op de Roots-koers houden, want daar hadden ze veel geld mee verdiend.
In het boekje staan alleen tekeningen, geen fotos. Is dat bewust?
We staan al op zoveel fotos, dus in het boekje niet. En we wilden iets wat bij de voorkant paste. De tekenaar heeft een erg ruwe stijl, en dat past weer goed bij de muziek, dus vandaar dat we voor tekeningen gekozen hebben in het boekje.
Ik had begrepen dat jij een grote stripboek-lezer bent. Was dat van invloed voor de voorkant?
Dat klopt. Ik was ook degene die de tekenaar voor de voorkant ontdekte. Hij komt uit Cleveland. Hij heet Derek Hess, en heeft wat stripboeken getekend voor onder andere Marvel Comics. Bijvoorbeeld Captain America. Maar hij heeft ook voor diverse hardcore bands wat voorkanten gemaakt. Hij komt uit Cleveland, en ik ken hem al sinds ik naar concerten ga. Hij maakte vaak de affiches voor de shows. Dus nu jaren later tekent hij nog altijd, en nu ook voor ons, dus dat is in mijn ogen echt te gek! Dat was trouwens nog iets wat we wilden veranderen. We hebben in het verleden veel met Shepard Fairey gewerkt, en hij is erg populair in de underground en skateboard-scene, maar nu wilden we iets totaal anders doen.
De Revolusongs ep was niet in Europa uitgebracht. Waarom niet?
Hij is nu wel uitgebracht, want hij zit in de digipack van Roorback. Maar dat is een limited edition. Ik denk dat als die helemaal uitverkocht is dat de Revolusongs ep nog wel op zichzelf uit gaat komen. Maar destijds hadden we in Brazilie en Japan wel een platencontract, en daar wilden ze het graag uitbrengen. Er is een vinyl versie van in Brazilie, die verder nergens te krijgen is. Maar in Europa kwam het er niet van, omdat we toen nog geen label hadden.
Er is een video van Bullet The Blue Sky, de cover van U2 die op Revolusongs staat. Wordt die ergens gedraaid?
Ja, in Brazilie laten ze die vaak zien op MTV. Mensen willen hem graag horen blijkbaar, want ze stemmen er massaal op. Daarbuiten weet ik het eigenlijk niet. Ik ben wel blij met de clip, dus ik hoop dat ze hem hier ook wel draaien.
Je ziet jou over straat rennen in die clip.
Ja. Maar dat was eigenlijk niet eens de bedoeling. We wilden eerst iemand anders hebben maar toen zeiden ze dat ik dat maar moest doen, dus ging ik een stukje rennen.
Zijn er plannen voor een clip van een nummer van Roorback?
Ja. In augustus willen we een clip gaan opnemen. We weten alleen nog niet voor welk nummer, dus konden fans stemmen via onze website welk nummer ze willen zien als clip. Tot dusver is Come Back Alive, de albumopener, erg populair, dus ik denk dat die het wordt.
Deze zomer staan jullie op diverse grote festivals. Hoe voelt dat?
Dat voelt erg goed. We staan op grote festivals, maar ook in normale clubs.
De ene dag een festival, de andere dag in een club?
Soms wel ja. Laatst speelden we op Donington, waar we voor tienduizenden mensen speelden. Op de tour hiervoor stonden we in London in the Underworld, en dat is net zo groot als deze trailer. Maar er is wel iets speciaals aan kleine shows, waar er geen hekken staan voor het podium, en dat de mensen direct voor je neus staan. Ik vind dat erg prettig eigenlijk, zo'n intieme show. Je kan dan de fans recht in hun ogen kijken, en je weet gelijk of ze het naar hun zin hebben of niet. Dat lukt bij festivals niet, omdat ze te ver weg staan. Dat is veel minder persoonlijk.
Hoe wordt besloten welke nummers live gespeeld worden?
Dat gebeurt willekeurig eigenlijk. Zo van "zullen we deze eens proberen?", en dan kijken we of het goed loopt, en hoe het publiek reageert. Maar we doen dat voornamelijk met de hardere nummers, want die spelen we live. We kiezen ze zodat ze goed bij het oudere werk passen. Tot nu toe reageren de mensen erg goed op het nieuwe materiaal, dus het lijkt er goed bij te passen.
Derrick vertelt over elk nummer van het nieuwe album Roorback waar het over gaat.
Come Back Alive
Bij het schrijven van dit nummer dacht ik veel aan mijn oom, en aan de verhalen die hij me altijd vertelde. Hij was in Vietnam. Het gaat over hoe mensen reageren in oorlogstijd. Politiek is dan niet iets waar mensen aan denken als er op hen geschoten wordt. Het enige waar ze aan denken is om levend thuis te komen. Het gaat dan ook over de mensen op het slachtveld, en hun familie thuis die willen dat ze levend naar huis komen.
Godless
Godless gaat over hoe mensen met macht, zoals George Bush of Osama Bin Laden, religie gebruiken om mensen onder de duim te houden, en ze te gebruiken. Beide doen dat, op een manier die niks met God te maken heeft. Ze leven in een wereld die eigenlijk compleet goddeloos is. Ik ben zelf geen aanhanger van een bepaalde religie. Ik geloof wel dat er iets meer moet zijn, iets wat groter is dan ik kan omvatten.
Apes Of God
De apen van God zijn de mensen die de taak vervullen van de soldaten, zeg maar, die de vernietiging van deze planeet uitvoeren. Net als de beschaving.
More Of The Same
Dit gaat over politici die alleen maar meer bullshit lopen te verkondigen. Bijvoorbeeld bij de verkiezingen in de VS. Overal wordt er gelogen.
Urge
Urge gaat over iemand in Brazilie die geen mogelijkheden heeft om te doen wat hij wil doen. Die geen kansen heeft, die niet naar school kan, geen medische zorg heeft. Hij heeft de drang om door te draaien, want onder zulke omstandigheden is het niet makkelijk om te overleven.
Corrupted
Ik was erg verontwaardigd over de verkiezingen in de VS, hoe corrupt het is. We hebben daar een president die niet eens de meerderheid van de stemmen gehaald heeft. Dan klopt er gewoon iets niet. Mijn stem heeft hij niet gekregen, ik heb een blanco stem uitgebracht.
As It Is
Dingen moeten eerst slecht gaan voordat ze beter kunnen worden. Daar gaat dit nummer over. Het is een soort cyclus die je maar moet accepteren, en tegelijkertijd toch moet proberen om er het beste van te maken.
Mindwar
Dit nummer heb ik samen met Igor geschreven. Hij schrijft niet zoveel teksten. Het gaat over mensen die met zichzelf in de knoop liggen, en dan ineens doorslaan. Het is net of ze schizofreen zijn. Het ene moment zijn ze rustig, het andere moment slaan ze compleet door. Dat houdt mij bezig, hoe dat nou kan. Ik vraag me dan af of ze daarna ook spijt van hun daden hebben.
Leech
Leech gaat over mensen die zich gedragen als bloedzuigers. Ze nemen en nemen en nemen, maar geven nooit wat terug.
The Rift
The Rift gaat over de constante gevechten die sommige landen of religies hebben, zoals bijvoorbeeld Israel en Palestina. De kloof is zo groot, zo diep en zo oud dat ze er eigenlijk nooit overheen zullen komen. Er zijn er zoveel in de wereld, bijvoorbeeld ook in Colombia, Kashmir, Rio, New York. New York past daar bij sinds de aanslagen van 11 september. De mensen zullen nooit meer hetzelfde zijn, er zal altijd een angst aanwezig zijn. Dat geeft de overheid daar de mogelijkheid om te doen wat ze willen doen. Want ze bieden daar mensen veiligheid, maar om dat te doen zijn er controleposten nodig, en is het leger aanwezig. En daardoor kunnen ze nieuwe wetten invoeren die normaal gesproken er nooit door zouden komen.
Bottomed Out
Ik zie dat er geen credits bij staan. Dat is een foutje van SPV geweest denk ik. Dit is een redelijk persoonlijk nummer, over het beëindigen van een relatie, van bijvoorbeeld met een vriendin. Een soort liefdesliedje. Hierop probeerde ik ook wat anders met m'n stem, door echt te zingen in plaats van te schreeuwen.
Activist
Dit gaat over echt een verandering willen doorvoeren, en daar alles voor willen doen. Wij proberen dat te doen doormiddel van onze muziek. Soms lijkt als een persoon iets doet dat het niets uitmaakt, maar dat doet het wel degelijk.