Nou, zoals ik altijd zeg, heavy metal dankt haar bestaan aan folkmuziek. Kijk maar naar de bands van eind jaren '70, zoals Iron Maiden en Thin Lizzy. Hun muziek zit vol met folkdeuntjes. Cruachan ontstond in 1992. Hiervoor speelde ik (Keith) in deathmetal bands, echter zonder succes, en na wat demos enzo gingen we uit elkaar. Toen luisterde ik ook veel naar Ierse folkmuziek, en was ik grote fan van Horslip (een Iers keltische rockband uit de jaren '70), en kreeg ik het eerste Skyclad album, wat een enorme indruk op me maakte. De folk-stukjes op het album waren fantastisch en toen dacht ik al gelijk dat dit de volgende stap in mijn carriere zou zijn. Toen ontstond Cruachan, met het idee om Ierse folkmuziek te mixen met death en black metal.
Is Cruachan niet een dorpje in Ierland? Waarom hebben je dat als naam gekozen voor je band?
Er is een berg achter mijn huis in Killinarden genaamd Cruachan, maar het echte Cruachan is een grot in Connaught, wat de ingang was naar de keltische onderwereld, Tir Na Nog. Toen de christenen naar Ierland kwamen claimden de priesters en monniken dat de grot van Cruachan de ingang naar de hel was. Zo hoopten ze de keltische heidenen te bekeren naar het christendom.
Jullie eerste album, Tuatha Na Gael, kwam uit in 1995. Als je daar op terugkijkt, zijn je er nog tevreden mee? Of zouden je het anders gedaan hebben als je het vandaag zouden opnemen?
We zijn erg blij ermee, want dat album is nog altijd een sterk album. Ik weet nog dat ik een jaar nadat het uitgekomen was terugkeek op de slechte productie, en de gitaar en drumfouten, en dacht "oh nee hebben wij dit echt uitgebracht?". Maar door de jaren heen is het een cult-klassieker geworden, wat te danken is aan de ruwe productie en de oprechte muziek. We hebben het album live in de studio opgenomen, en we hadden maar 4 nachten om het te produceren dus we wisten toen al dat we zouden eindigen met een kutgeluid. Maar fuck it, want het is toch nog een super album. We willen nog altijd de songs een keer opnieuw opnemen en ze als bonustracks op toekomstige albums en singles zetten, maar Hammerheart (het platenlabel) kwam met het idee om het originele album opnieuw uit te brengen, wat inmiddels gebeurd is.
Vijf jaar na Tuatha Na Gael kwam jullie tweede album uit, The Middle Kingdom. Wat hebben je in de tijd daartussen gedaan?
We hebben toen vier nummers opgenomen voor een promo, en dat naar platenlabels gestuurd. Century Media had interesse, maar daar hebben we uiteindelijk nee tegen gezegd. We zijn toen praktisch uit elkaar gegaan vanwege dat sommige leden wat persoonlijke problemen hadden, maar we bleven toch nog nummers schrijven en af en toe samen spelen. We hebben toen zelfs nog op een paar keltische festivals in Ierland opgetreden met een aantal in Ierland heel bekende folkmuzikanten.
Wat heeft jullie ertoe besloten om een zangeres te recruteren voor het tweede album, en waar hebben jullie Karen Gilligan gevonden hiervoor?
We wilden altijd al een achtergrondzangeres hebben in de band, maar uiteindelijk heeft ze dus het meeste gezongen op het album. Toen hebben we haar gevraagd om volledig lid te worden van de band, wat ze graag wilde.
Door naar 2002: jullie nieuwe album, Folk-Lore, komt binnenkort uit. Ik moet zeggen dat op dit album je de perfecte balans gevonden hebben tussen metal en folk. Zijn jullie blij met het eindresultaat?
Ja, we zijn er erg blij mee, net zoals we met al onze albums zijn want elk album is anders en elk album heeft zijn eigen goede punten. Natuurlijk als je een album opneemt en het later terugluisterd is er altijd wel iets wat je zou willen veranderen of dat je nog een idee ervoor krijgt, maar dan is het te laat om er nog iets aan te doen. Folk-Lore is erg divers, met agressieve en rustige nummers, wat ik altijd erg goed vind als een album wat afwisselend is.
Shane Mac Gowan heeft het album geproduceerd, en zingt ook op een paar nummers. Hoe kennen jullie hem, en hoe hebben je hem zover gekregen dat hij ook een paar nummers zingt?
Onze ouwe manager was een vriend van Shane en hij nam The Middle Kingdom mee naar zijn huis. Hij liet het hem horen om eens te zien wat hij er van vond. Shane vond het erg goed en wilde wat met ons doen want hij vond ons erg origineel en had nog nooit zoiets gehoord. Toen we het album gingen opnemen boekte hij een hotelkamer voor een maandje en kwam hij ons helpen in de studio. Hij nam meer een supervisie rol op zich dan dat hij daadwerkelijk zelf aan de knopjes zat. Hij zong ook nog twee nummers in, waarvoor hij niet eens betaald wilde worden, wat we erg cool vonden van hem.
Een paar nummers zijn traditionele volksliedjes (The Rocky Road To Dublin en Spancill Hill). Wat heeft jullie ertoe bewogen deze nummers op te nemen? En is de muziek veel anders dan oorspronkelijk, als er al muziek bij was?
We hebben ze opgenomen omdat we vinden dat ze goed passen bij het hele thema van het album, wat erg droevig is. Beide nummers gaan over het verlaten van je land. Het was toen een droevige tijd voor ons land want mensen moesten hun moederland verlaten vanwege hongersnood, wat ook eigenlijk niet nodig geweest was want er werd nog altijd eten geproduceerd, maar dat werd weer geexporteerd door de Britten. We wilden de slechte tijden in de Ierse geschiedenis weergeven, vanaf de mythes tot de moderne geschiedenis. De hoofdlijnen van de muziek in die oude nummers zijn hetzelfde, maar in onze stijl gespeeld.
Het album opent met Bloody Sunday. Gaat dat nummer over dezelfde bloody Sunday als het bekende U2 nummer? Zo ja, waarom hebben je daar een nummer over geschreven, want het onderwerp is toch best anders dan de rest van de nummers.
Zoals ik al zei past het in het thema van het album, en bloody Sunday was een hele droevige gebeurtenis want het was het begin van de huidige problemen in Noord-Ierland. Onschuldige demonstranten werden doodgeschoten door het Britse leger, waarvoor de IRA wraak nam. Het Britse leger antwoordt daarop weer met geweld, en zo gaat dat al 30 jaar lang. Folk-Lore betekend letterlijk de verhalen van het volk, en daarover zingen we op het album, van mythes tot de moderne geschiedenis. Er staat zelfs een nummer op over de dood van onze oma.
De text van Ride On, wat afgelopen zomer op single uitgekomen is, is geschreven door Jimmy McCarthy. Wie is hij, en waarom hebben je dat nummer opgenomen?
Jimmy McCarthy is niet erg bekend, ook niet in Ierland. Hij is een songwriter en we vonden het nummer gewoon erg goed, dus hebben we het opgenomen.
Waarom is dat nummer op single uitgekomen, maanden voordat het volledige album uitkwam?
Het was eigenlijk de bedoeling dat het album vrij kort na de single uit zou komen, maar ik (John) deed er nogal lang over om de cover te ontwerpen, en daarom was heel het album vertraagd. Ik ben eigenlijk gewoon een luie donder.
De digipack versie zal ook het nummer To Invoke The Horned God bevatten, wat ook op jullie 1e album stond. Is dit een vernieuwde versie voor 2002, of is het dezelfde versie als voorheen? En waarom hebben je besloten het ook op dit album te zetten?
Deze versie is sneller dan de originele en hier en daar iets veranderd. We wilden dit nummer opnieuw opnemen zoals we het live spelen want het wordt altijd goed meegezongen, dus besloten we het opnieuw op te nemen met een betere productie. We wilden eigenlijk alle nummers van Tuatha Na Gael opnieuw opnemen, maar Hammerheart wilde het gewoon opnieuw uitbrengen en daar zijn we ook accoord mee gegaan.
Keith schrijft de meeste texten en muziek voor het album. Zijn de andere bandleden niet erg goeie songwriters?
Behalve John vindt de rest het niet erg om niet mee te schrijven. Ze geven natuurlijk wel wat input hoor, het is niet zo streng als het lijkt. Als ik een nummer schrijf dan werk ik goed samen met Karen, om te zorgen dat zij de texten die ik schrijf ook goed vindt.
Je zitten bij Hammerheart Records, een Nederlands label. Hoe zijn je daar verzeild geraakt?
We kwamen in contact met ze omdat we de eigenaar, Guido, kenden van de tijd toen bij nog op Nazgul Eyrie Productions zaten. Hij zat toen in de band Bifrost. Toen hebben we een afspraak gemaakt waarna John hem ontmoette op een festival in Ierland, waarop ze tot een deal kwamen. Ze stuurden ons een contract wat ons goed leek en dat hebben we getekend. Ze zijn een professioneel label wat voortdurend groeit.
Gaan je nog op tour met het nieuwe album? Zo ja, komen je ook naar Nederland?
Ze hebben ons een aantal shows beloofd in de Benelux in maart of april. Hopelijk gaat dat door want we hebben nog nooit buiten Ierland gespeeld. We zijn ook bezig met een deal met een booking agency, waardoor we hopelijk overal in Europa kunnen gaan spelen. In maart spelen we in Sint Petersburg dus het lijkt erop dat we dit jaar eindelijk Europa onveilig gaan maken.
Zijn er nog bands waarmee je op tour zou willen gaan?
We spelen meestal met onze broeders van Primordial uit Ierland. Met hun vind ik het altijd leuk om te spelen. Andere bands waarmee ik zou willen spelen zijn Skyclad, Subway To Sally, Thyrfing etc. Er zijn niet zo heel veel bands waar we ons op ons gemak bij zouden voelen, want onze stijl is toch erg uniek. Ik denk bijvoorbeeld niet dat het een goed idee zou zijn om met een deathmetal band te gaan touren, want dat verschilt echt teveel in stijl. Alhoewel, we hebben in het verleden wel vaak met Ierse deathmetal bands gespeeld.
Naar welke bands luister je zelf?
Teveel om op te noemen. Wat de laatste tijd in mijn cd-speler zit zijn Bathory, Sabbat, Thyrfing, Therion, Metallica's Ride The Lightning, en ook Death's Leprosy en Scream Bloody Gore, sinds Chuck's dood. Andere bands waar ik regelmatig naar luister zijn Dead Can Dance, Mediaeval Baebes, Kila (een Ierse band) en ons eigen nieuwe album, Folk-Lore.
Wat zijn jullie plannen voor 2002?
Vaak zat worden, en proberen een alcoholist te worden... Oh, en beginnen met het schrijven van nieuw materiaal voor een nieuw album. Hopelijk zitten we rond deze tijd volgend jaar in de studio om dat op te nemen.
Bedankt voor het interview, en hopelijk zien we je op het podium binnenkort.
Jullie bedankt voor het interview en de interesse.