Ja, daar ben ik het mee eens. Dat was ook de opzet van het nieuwe album. Onze vorige albums leken toch een beetje teveel op elkaar moet ik toegeven. Dus nu hebben we enkele kleine veranderingen in onze sound teweeg gebracht. En dat is ook heel belangrijk want een progressieve rockband moet zich altijd blijven ontwikkelen en het net iets anders durven aanpakken. Althans dat is mijn visie betreffende progressieve muziek.
Veranderingen zoals?
De productie is een stuk beter geworden. Daar hebben we ook het meeste tijd ingestoken. Gitarist Karl Groom heeft zeer veel tijd gespendeerd om alles goed te krijgen en dat is ook te horen.
Het viel me ook al op dat de productie deze keer perfect is. Hebben jullie ook ander materiaal gebruikt?
Karl koopt voortdurend nieuwe speeltjes en dat soort gedoe. Maar meer moet je er mij niet van vragen. Ik ben de zanger maar hoor. Hahaha.
Laten we het dan hebben over iets dat je wel kan weten. Je zanglijnen zijn ook sterk verbeterd.
Zong ik vroeger dan zo slecht? Hahaha. Neen, ik heb nog nooit zoveel tijd gespendeerd aan het opnemen van mijn zangpartijen. Ik werd er verdomme bijna gek van. Zeker omdat ik niet dicht bij de studio woon en voortdurend een vliegtuig moet nemen om dan weer eens een weekje wat op te nemen. Tevens zit er meer variatie dan ooit in mijn zanglijnen zodat ik direct beter en gevarieerder uit de hoek kom. Maar de belangrijkste reden was dat Karl zijn kat deze keer niet in de studio was. Anders krijg ik allemaal allergische reacties en dan klinkt het al direct een stuk minder. Hahaha.
Deathmetallegende Dan Swanö zingt ook een paar deuntjes mee.
Zingen? Hahahaha. Waar?
Hehe.Hij brult een paar deuntjes mee.
Ja, zo zeg je het beter. Er zullen wel wat Threshold fans staan kijken van zijn grunts, maar die moeten er maar mee leren leven.
Heb jij ooit geprobeerd te grunten?
Haha. Neen. Ieder zijn stiel! Persoonlijk sta ik wel open voor dat soort gezang en ik vind het ook een meerwaarde voor het album. Maar ik heb het eigenlijk ook nog nooit geprobeerd. Ik zal zelf wel nooit naar een plaat luisteren waar voortdurend op zo’n manier wordt geschreeuwd, maar op Dead Reckoning kom het mooi over.
Wat zijn je favoriete songs van het album?
Persoonlijk vind ik Hollow het sterkst. Maar niemand behalve ik zal begrijpen waarom dat is. Ik hoor in dit nummer kleine experimenten in mijn stemgeluid die ik voor het eerst toepas. Maar wellicht hoort niemand dat dus. Hahahaha.
Wat vind je van het epische en rustige Pilot In The Sky Of Dreams?
Ik moet bekennen dat ik deze song in het begin helemaal niets vond. Maar het bleek een echte groeier te zijn die ik nu werkelijk fantastisch vind. Deze song staat ook midden op het album en is essentieel voor Dead Reckoning. Dus meerdere keren luisteren, is de boodschap.
Het artwork is mooi. Maar ik snap het verband niet echt met het album.
Als je weet wat de term Dead Reckoning wil zeggen, zal je het wel snappen. Het is namelijk een navigatieterm die aanduid dat je op basis van een enkel signaal de weg zoekt met je boot. Dit werd gehanteerd vooraleer er andere navigatiesystemen waren. Een beetje op goed geluk dus. Tevens kan het symbool staan voor de huidige koers die wij met Threshold varen. Ach wat ik vertel is allemaal onzin. We zijn gewoon grote Led Zeppelin fans. Hahahaha.
Ik zag dat er op het digipak een cover zal staan van de Muse hit Supermassive Black Hole. Ik heb het nog niet gehoord, maar ben toch wel benieuwd omdat ik Muse wel goed kan aanhoren.
Bijna elke journalist vertelt me dat hij een Muse-fan is. Terwijl ik zelf tot enkele maanden geleden nog nooit van de band had gehoord. De andere leden wilden deze song opnemen en dat hebben we dus gedaan. Ik vind het zelf ook een goed nummer hoor. Onze versie klinkt wat grootser en meer orkestraal. Maar ik hoor dat deze band het wereldwijd ook commercieel goed doet en veel hits scoren. Leuk dat dit nog bestaat.
We moeten het toch wel eventjes hebben over jullie opmerkelijke overstap van InsideOut naar Nuclear Blast.
Ik kan niet ontkennen dat het niet opmerkelijk is. Iedereen verklaarde ons gek omdat InsideOut een goed label is en een grote referentie op progrockmuziek is. Alleen speelt iedereen daar progrock en bij Nuclear Blast zijn wij de eerste band in dit genre. Dat kan misschien meer aandacht en ook tot nu toe ongeopende deuren openen. Ik ben alvast benieuwd hoe het gaat lukken.
Is gitarist Nick Midson nu nog steeds in de band? Want hij staat niet meer vermeld bij jullie line-up in de vernieuwde biografie.
Tja. Laat het duidelijk zijn dat Nick altijd welkom is in de band. Wij houden fantastisch van die kerel! Het is wel zo dat hij een hekel heeft aan touren en liefst altijd thuis zou zitten. In dat opzicht is het soms wel moeilijk. Maar hij is altijd welkom en we zullen hem nooit zomaar buitenschoppen.
Gaan jullie veel optreden binnenkort?
Er zal wel een tour aankomen, maar nu zijn er nog maar enkel festivalshows geboekt. We zullen wel zien.
Treed jij eigenlijk graag op?
Zeker weten. Een aparte festivalshow of eenmalige clubshow loopt altijd vlekkeloos. Op tour ben ik wel altijd bang dat mijn stem het zal begeven want het is voor mij toch een opgave om elke avond te zingen. Dus een beetje zenuwachtig ben ik wel, maar ik ga altijd na een concert direct slapen. Zeker omdat ik ook lichamelijk kapot ben dan.
Wanneer kunnen we nu eindelijk eens dat ooit aangekondigde soloalbum verwachten?
Ik zou dat zo graag willen. Ik heb al materiaal liggen voor een hele reeks cd’s, maar het opnemen en selecteren van de juiste songs lukt maar niet. De enige reden is tijdsgebrek. Ik dacht er eind vorig jaar tijd voor te hebben, maar toen kwam de nieuwe Threshold cd eraan. De laatste weken voel ik me wel geïnspireerd, maar ik ben nu al drie weken constant interviews aan het doen. En we hebben dan ook nog eens een videoclip opgenomen wat ook tijd kostte. Ik hoop dat het dus allemaal niet meer zo lang gaat duren. Het materiaal dat ik schrijf is overigens zeer gevarieerd: van jazz tot pop, van rock tot metal.
Laatste vraag. Welk advies zou jij geven aan beginnende rockzangers?
Goede vraag trouwens. Ik zou de raad meegeven dat ze naar elke soort muziek luisteren en deze bestuderen. En daarna al die stijlen op zijn minst even moet geprobeerd hebben zodat je je stem leert kennen. Daarna altijd open blijven staan voor kritiek en goede raad en durven blijven te experimenteren.