Eigenlijk al sinds de High Live-video, toen in 1997 . Die is uiteindelijk ook op DVD uitgebracht. Maar die was van slechte kwaliteit, want de overdracht van video naar DVD is niet echt goed gedaan. Marcus (Grosskopf, basgitarist) was sindsdien de grootste voorstander voor het samenstellen van een echte DVD. Altijd was hij van:"Waarom doen wij nou nooit eens een DVD? Wij moeten er echt één doen... blablabla!". Nou ja, dat kwam nooit echt tot stand totdat we een nieuw management kregen. Vanaf toen is het idee echt in werking gesteld. Het neemt veel tijd en voorbereiding in beslag voordat je daadwerkelijk het project van start kan krijgen.
Het was dus echt veel werk om uiteindelijk zo'n DVD klaar te krijgen. Want we kwamen dus eerst met onze laatste cd Keeper Of The Seven Keys - The Legacy, wat ook een hoop werk was om klaar te krijgen. Maar de planning pakte goed uit voor ons. De tour verliep goed, we hadden goede concertzalen, goed geluid, goede medewerkers... alles. Het zou idioot zijn om dit alles niet vast te leggen op DVD. De chemie en de atmosfeer was gewoon geweldig en alles viel op zijn plek. Daarom was het ook een mooie toevalligheid dat we dit keer het plan gingen doorzetten om alles dit keer op te nemen.
De titel verraad al dat er opgenomen is op drie wereldelen en wel in de steden Sao Paulo (Brazilië), Tokyo (Japan) en Sofia (Bulgarije). Waarom is er voor het volledige concert gekozen voor de show van Sao Paulo?
Het originele plan was eigenlijk om ons te richten op het concert van Sofia. De opnames en het resultaat waren best goed. Andi dacht dat als dit al een goede opname was, dan zouden we ook eens moeten kijken of we niet meer shows kunnen opnemen. Daarom kozen we ook voor de shows in Sao Paulo en uiteindelijk ook maar Tokyo. Dat we voor Sao Paulo hebben gekozen, is omdat het complete plaatje het beste uit de verf is gekomen. De sfeer, de opnames waren het beste, en het publiek was het wildst. In Sofia hadden we ook nog eens wat meer technische problemen, zoals af en toe slechte belichting of een camera die uitviel. We hadden natuurlijk ook alle drie de shows volledig op de DVD kunnen zetten. Maar dan zou het een 4-dubbel-DVD geworden zijn. Dan zou de platenmaatschappij ons afgemaakt hebben, haha.
Dus na Sofia werd er besloten om nog maar een paar concerten op te nemen. Kun je dan zo makkelijk weer een cameraploeg, regisseur etc. regelen?
Nee, helemaal niet. Dat moest allemaal heel snel gebeuren. Maar de personen die de leiding daarin hebben, waren altijd al met ons mee op tour. De rest van de crew hebben we dan van de desbetreffende landen gehaald. De regisseur was ook de man die de video van Mrs. God heeft gedaan. We werden ook door hem achtervolgd voor de roadmovie die op de extra's van de DVD staat. Jammer was dat er één camera was gestolen met een hoop materiaal. Dat gebeurde in Zuid Amerika. Daarom hebben we daarvoor nu ook beelden uit Turkije gebruikt.
Ben je tevreden met het eindresultaat van de DVD?
Absuloot! De Credicard Hall in Sao Paulo is een hele grote concertzaal waar normaal de grote sterren hun optredens doen. De hal heeft drie balkonnen en een grote vloer. Dat is dus echt een enorm hoog gebouw en perfect voor de DVD. We hebben altijd ergens anders gespeeld in Sao Paulo, maar de Credicard Hall is een nieuw gebouw.
En hoe zit het met het optreden zelf. Ben je daar ook tevreden over?
Eigenlijk ben ik tevreden over al onze optredens van de hele tour, omdat alles eigenlijk wel op zij plek viel. Van de honderd shows ging er misschien een paar keer iets mis. Bijvoorbeeld op de laatste dag in St. Petersburg had ik een barstende hoofdpijn op het podium. Die avond gaf ik persoonlijk geen goed optreden. Daar ben ik toch altijd wel het meeste bang voor als zoiets gebeurd.
Was je ook extra nerveus voor de show van Sao Paulo?
Nee, het is voor mij gewoon één van de vele concerten. Voor zo'n shoot willen we juist extra graag onze best doen. Bovendien kozen we steden, zoals Sao Paulo en Tokyo, omdat we daar altijd goede ervaringen hebben. In Sao Paulo hadden we een lange soundcheck gedaan, dus kon er weinig mis gaan. Zoals toen in St. Petersburg waren we in een zaal waar we nog nooit waren geweest en moest ikzelf gewoon wennen aan dat podium. Dat ik opeens hoofdpijn krijg, kan gebeuren. Je kan wel wilen dat je je altijd gezond wilt voelen, maar dat gaat natuurlijk niet.
Ik herinner me het optreden in Hardenberg nog wel. Toen was Andi eigenlijk enorm verkouden.
Helaas is zoiets haast onvermijdelijk als je op tour gaat in de winter. Volgens mij ging het die dag nog wel. Andi had genoeg medicijnen genomen om de show te kunnen doen. We hadden die tour gelukkig maar één show hoeven te cancellen. Gelukkig konden we die show in Antwerpen vlug inhalen. Soms moeten de fans een paar jaar wachten voor een nieuwe show, dus we hadden best wel geluk dit keer.
De setlist bevat de vier grote 'Keeper'-epics Keeper Of The Seven Keys, Halloween, King For A 1000 Years en Occasion Avenue.
Het was opnieuw Marcus die zei dat het echt cool zou zijn om die vier nummers eens een keer op live-cd te hebben en dat is het natuurlijk ook! Ja, het was heel veel werk om die nummers in te studeren. Maar we zaten helemaal in dat Keeper-concept, dat het toch wel redelijk snel ging. Voor het eerste deel van de tour hadden we echter geen tijd meer om Halloween te oefenen. Toen we een pauze ingelast hadden, hebben we de tijd genomen om die alsnog opnieuw te leren spelen. Zodoende konden we dat nummer tijdens de festivals spelen. In Tokyo hebben we het daarom ook nog op camera kunnen doen. Niet zo professioneel als Sao Paulo en Sofia, maar daardoor wel leuk als extra. Omdat het maar een paar camera's zijn, zul je mij vooral in het donker zien staan en is het vooral veel Sascha (Gernster, gitarist)
Was het dan niet erg moeilijk om naast die lange nummers de rest van de setlist vol te krijgen? Je had dan immers minder keus uit de inmiddels lange discografie.
Ik heb echt geen idee hoe we dat voor elkaar hebben gekregen. Want het lijkt inderdaad onmogelijk. We konden in ieder geval wat extra nummer kiezen omdat Halloween dus in het eerste deel van de tour uitviel.
Occasion Avenue is ook te vinden als extra bonus-nummer. Ik dacht dat die tijdens de reguliere set wel gespeeld was, toch?
Ja, maar dat was een technisch probleem die we hadden in Sao Paulo. Aan het einde van het nummer viel er een computer uit, waardoor er een 'beat' mist. Dat hadden we achteraf kunnen corrigeren in de studio, maar dan zouden we de realiteit verraden. Mensen met een bootlegversie van die show zouden ons daar dan mee kunnen betrappen. Daarom kozen we ervoor om de versie van Sofia te nemen. Voor de rest hebben we veel nummers die we niet hebben verkloot in Sao Paulo, haha.
Naast de DVD is er ook weer een live-cd verschenen, jullie derde alweer. Is er nog een speciale reden waarom de show ook op cd wordt uitgebracht?
Het geluid was eigenlijk erg goed van het optreden. Het leek ons een leuk idee om het dus ook op cd te zetten, zodat het ook in heavy metal-clubs gedraaid kan worden. Dan heb je ook nog meer promotie. Ten tijde van High Live deden we naast de video ook de live-cd. Nu ben ik persoonlijk niet zo tevreden met het geluid van die cd. Maar met Live In Sao Paulo heb ik dat niet. Hij staat in mijn I-Pod en kan er goed naar luisteren.
Sinds High Live zijn er alweer vier studio-albums uit. Is het dan niet jammer dat er op de nieuwe live-cd niks staat van Better Than Raw?
In zekere zin wel, maar als men heel nodig live-spul daarvan willen zien, dan moet dat maar via sites als Youtube of zo. Ten tijde van Better Than Raw was ons toenmalige management eigenlijk bezig met andere blijkbaar belangrijkere projecten. We hebben een tour gedaan, maar dat vond men wel genoeg. Ik was teleurgesteld met wat er van dat album is gekomen en wat er daarna gebeurde. Men was toen in 1998 meer naar cross-over metal of zo aan het luisteren. Het was erg moeilijk om te laten zien wat voor een band als Helloween eigenlijk is. We kregen dan ook veel kritiek op Better Than Raw. We kregen verwijten dat we teveel in het verleden vastgeroest waren.
Nou, dat was mijn eerste album van Helloween en toen ben ik juist fan geworden. Het is toch een steengoede cd?
Dat horen we tegenwoordig wel vaker. Maar toendertijd kregen we te horen dat we altijd maar weer met hetzelfde aankwamen en dat we nooit eens wat moderner werden. Daarom deden we daarna The Dark Ride, waar ik dus geen voorstander van was.
Het is nu meer dan een jaar geleden dat Keeper Of The Seven Keys - The Legacy uit is gekomen. Hoe hebben de fans uiteindelijk gereageerd op dat album?
Heel goed. Vanwege de albumtitel werd het natuurlijk erg kritisch bekeken. En we hadden wel wat problemen met mensen die ons vertelden hoe we het eigenlijk hadden moeten doen. Maar gemiddeld genomen was het album erg goed ontvangen. Het gaat dit keer echt over deze line-up van de band Helloween en niet over wat ons verteld wordt hoe we het moeten doen. We hebben een geweldige tour achter de rug en ook nog eens een mooie DVD. En dat allemaal dankzij het project van Keeper Of The Seven Keys.
Ik heb begrepen dat er alweer druk gewerkt wordt aan een nieuwe cd. Hoe ver zijn julllie daarmee?
Op het moment zijn we bezig met het bekijken van alle ideeën die we hebben opgedaan. Ik moet nog wat dingen beluisteren van andere bandleden. Er is nog veel te doen en er is nog niks concreets klaar. Begin mei gaan we in de studio.
Is er al veel materiaal geschreven?
Ja, zoals altijd eigenlijk wel. We zitten nog in een vroeg stadium, maar we willen nu wel het moment pakken om structuur aan te gaan brengen aan nummers. De platenmaatschappij wil de cd klaar hebben voor een release op Halloween, 31 oktober dus weer. Misschien dat we daarna ooit eens een kleine pauze kunnen inlassen, haha. We gaan in ieder geval voorlopig niet weer aan een DVD beginnen.
Ligt er nu enige druk op de schouders omdat de cd in oktober af moet zijn?
Nee hoor, zo gaat het altijd. Zo doen we het al sinds het begin van de band. Sinds Master Of The Rings gaat het eigenlijk zo door zonder een echte vakantie tussendoor. Op die manier overleven we tenminste.