Josh: Ik vond het erg lekker gaan. Ondanks de hitte.
Shawn: Ja, het was warm maar dat heeft me niet gehinderd.
Josh: Het geluid was echt te gek op het podium. Dat is niet zovaak op een festival. Maar hier wel, het was echt goed. Ik denk dat ik dit toch wel een van de beste optredens op deze tour vind.
Dat zeg je vast overal.
Josh: Hahaha nee hoor. Nee het was gewoon erg goed qua geluid, en we hadden er erg zin in. Dat vertaalt zich naar een te gek optreden.
Shawn: Op een schaal van 1 tot 10 geef ik deze show een 7.
Het album is nog niet uit, maar jullie openden met 30/30-150. Is het niet wat vreemd om dan te openen met een nummer wat het publiek waarschijnlijk nog niet kent?
Shawn: Nou dat is niet helemaal waar, want dit nummer wordt al wat gedraaid hier en daar. En je kan het downloaden bij onze platenbaas. Ik vond het wel leuk om te openen met iets wat men misschien nog niet kent.
Josh: Ja dat is nou net het ding met deze tour. We hadden een paar mogelijkheden. Als eerste was er om te wachten tot het album uit is, maar dan zitten we dat we op de Family Values tour van Korn staan, dus dan zou het nog langer duren voordat we naar Europa komen. En ten tweede was er de mogelijkheid om diverse festivals in Europa te doen. Nu krijgen we dus de kans om nieuw materiaal uit te proberen, en dan zien we ook de reacties van mensen die geen Stone Sour fan zijn, en dus niet naar onze normale optredens komen. Maar ook onze fans komen naar deze festivals. Er zijn zelfs wat fans uit de VS overgevlogen naar de festivals hier.
In de VS hebben jullie ook niet zulk soort festivals, natuurlijk.
Josh: Je hebt die rondtrekkende dingen, zoals Ozzfest en Family Values. Er zijn nog wat kleinere, maar het is toch erg anders. Het is veel zakelijker in Amerika. Hier is het, tsja, hoe moet ik het zeggen. Elk festival heeft z'n eigen identiteit. En het publiek is toch anders. Hier doet iedereen waar hij zin in heeft. In de VS heb ik het gevoel dat niemand durft op te vallen, omdat ze bang zijn dat de persoon die naast ze staat grapjes over ze gaat maken. Dat vind ik hier juist zo gaaf, men geeft nergens wat om.
Ben je zelf dan ook soms tussen het publiek te vinden, om de sfeer te proeven?
Josh: Ja, bijna elke show ga ik nog wel even het publiek in, en wat met fans praten. Vandaag ben ik in de metalmarket geweest.
Hoe was het daar?
Josh: Voor mij is dat erg nieuw. Zoiets heb ik nog niet vaak gezien, maar ik vond het erg leuk om daar eens te winkelen. Ik zag er veel spul wat ik in Amerika echt nergens kan vinden, dus dat was echt gaaf. Ik ben zelf een grote metalfan, dus vandaar dat ik dit soort mogelijkheden dan graag benut.
Stone Sour is toch aardig bekend. Dan verwacht je dat je wel gratis cds krijgt.
Josh: Haha nee dat valt tegen. Maar ik ben ook een echte verzamelaar. Van bepaalde bands verzamel ik alles.
Welke?
Josh: Metallica, Dream Theater, Mr. Big, Motley Crue.
Mr. Big??? Die zijn hier vooral bekend door dat ene kwijl-hitje To Be With You.
Josh: Ze zijn erg goed hoor! Maar ik verzamel eigenlijk alleen waar Paul Gilbert op meedoet. Nadat hij de band verliet vond ik het niks meer. Hij is een van de redenen waarom ik gitaar speel. Ik begon eigenlijk als bassist, maar toen ik hem hoorde op het Racer X album Street Lethal wilde ik zoals hem worden, en gitaar spelen. Hij is fenomenaal.
Als je ergens een show doet, ga je dan ook nog de stad in en wat platenwinkels bezoeken?
Josh: In de VS doe ik dat niet zoveel meer, want daar zijn alle coole platenwinkels verdwenen. Ze kunnen niet opboksten tegen de Best Buy's en de Tower Records. Al die kleinere zaakjes sluiten hun deuren omdat ze te weinig verkopen. Ze zijn duurder dan die grote jongens, want ze kunnen niet zo goedkoop inkopen. Echt jammer hoor, want de zeldzamere dingen vind je juist bij de onafhankelijke platenzaakjes. Maar ja, die moeten dan wel kunnen overleven.
Even terug naar Stone Sour. Wat deden jullie toen James en Corey met Slipknot op tour waren? Shawn, ben jij nog altijd hun stagemanager?
Shawn: Jazeker. Ik was dus ook constant op tour met die twee.
En wat deed jij, Josh?
Josh: Een aantal dingen. Ik was bezig met nummers te schrijven voor de nieuwe cd. Daarnaast heeft een vriend van me een bedrijfje dat borden maakt. Verkeersborden en dat soort dingen. Daar heb ik geholpen, en ik zat dus met m'n handen in ander soort metal dan bij Stone Sour. En ik heb een vrouw en kinderen, waar ook oneindig veel tijd mee te spenderen valt.
Welke nummers kunnen we dan aan jou toekennen?
Josh: Ik heb de basis gelegd voor 30/30-150, Hell & Consequences, Reborn en 1st Person, en heb meegeholpen met de arrangementen van Socio. En daarnaast nog wat kleine dingetjes in alle nummers, zoals elk bandlid wel iets bijdraagt. Maar ik schrijf het meeste van het harde werk. Mensen verwachten dat dat juist van Corey en James komt, omdat zij in Slipknot ook zo te keer gaan. Nee, Stone Sour is voor hun juist een soort uitlaatklep voor het rustigere werk. Het hardere doen ze al in Slipknot.
Heb jij ook nog wat geschreven, Shawn?
Shawn: Ja, zo tussendoor. Eigenlijk overal waar ik kon. Op m'n vrije dagen, of als we in het hotel zaten. En als ik de gitaren aan het stemmen was op het podium. Toen kon ik mooi wat dingetjes uitproberen. Maar het zijn vooral wat baslijnen.
Corey schrijft nog altijd alle teksten?
Josh: Ja. Af en toe geven we wel onze mening over een zin, die bijvoorbeeld niet goed loopt, maar dat is niet echt noemenswaardig.
Hebben jullie geen ideeën voor teksten, of voelt hij zich niet gemakkelijk bij het zingen van andermans teksten, of is er nog iets anders?
Josh: De zang is zijn instrument, en ik vind het dan meer dan logisch dat hij z'n eigen teksten schrijft. We geven elkaar de ruimte op dat gebied. Hij heeft altijd alle teksten geschreven, en nu weer. Goed, misschien dat een ander bandlid ooit nog eens met een goede tekst komt en dat we dat dan gebruiken, dat is best mogelijk.
Ex-Soulfly drummer Roy Mayorga zit nu in de band. Ik had begrepen dat vorige drummer Joel Ekman tijdens de opnames de band verlaten had. Was er nog wel iets met hem opgenomen?
Josh: We waren inderdaad al in de studio. Hij heeft een aantal nummers opgenomen, maar hij moest de band verlaten. Om te zorgen dat het album overal gelijk klinkt hebben we besloten om Roy alle drumpartijen opnieuw op te laten nemen. Het klonk namelijk echt anders; echt alsof je twee verschillende mensen hoort drummen. Wat natuurlijk ook het geval was. Maar daardoor was de consistentie zoek. Roy heeft daarom alle drumtracks opnieuw gedaan, behalve 30/30-150. Daar had hij geen tijd meer voor, want hij had verplichtingen met Sepultura. Hij ging daar invallen voor Igor. We hebben toen de hulp ingeroepen van Shannon Larkin.
Van Godsmack?
Josh: Ja, en Wrathchild America. En nog een paar andere dingen. Mensen noemen hem ook wel de 1e stunt drummer. Het is te gek om hem te zien drummen, hij is zelf ook echt gek hahaha.
Was Roy een aanbeveling van het platenlabel? Want hij is binnen Roadrunner geen onbekende.
Shawn: Nee, gek genoeg kwam Nick Raskulinecz, onze producer, met het idee om hem te vragen, toen bleek dat het met Joel niet zo lekker liep. Hij was er niet bij met z'n hoofd, want z'n zoon had kanker. Ik kan hem dan ook niets kwalijk nemen. Ik heb zelf geen kinderen dus ik kan me ook echt niet indenken wat er dan door je hoofd gaat, maar ik kan me voorstellen dat een album opnemen dan niet je prioriteiten heeft.
Maar Roy zou toch eigenlijk alleen het album opnemen, als sessiedrummer? Nu is hij ook echt volwaardig bandlid.
Shawn: Inderdaad. Het was eigenlijk onze bedoeling dat als het met Joel weer beter ging, hij mee op tour zou gaan. Maar het ging bergafwaards bij hem, en daarom leek het voor alle partijen beter om een andere weg in te slaan. Roy was al bezig met de opnames, en toen hebben we het hem aangeboden. Maar hij was terughoudend, want hij zat met die tour met Sepultura in z'n maag. Nou ja, niet in z'n maag, want hij wilde dat ook graag doen. Dat is toch een band waar hij erg tegenop kijkt, en hij wilde dus graag met ze touren. Hij moest er dus wel even goed over nadenken. Maar hij heeft dat goed kunnen inplannen.
Ik had begrepen dat jullie in totaal zestien nummers hadden opgenomen. Er staan er twaalf op de cd.
Josh: Dat klopt. Al het materiaal gaat uitkomen, maar die vier nummers worden b-kanten op singles. We wilden zeker weten dat we b-kanten hadden. Zoals ik zei, ik ben een verzamelaar. Als ik ergens een hekel aan heb zijn het livetracks of remixen als b-kant op een single. Daarom wilde ik nieuwe nummers als b-kant. Het is niet dat deze nummers slecht zijn, maar het zijn nummers waarvan we niet zeker wisten of we ze op het album moesten zetten. Ik geef toe, ze zijn iets minder dan die op het album. Daarom staan ze niet op het album. Maar kut zijn ze zeer zeker niet.
Shawn: Misschien dat er nog een "extended" versie van het album uitkomt, over enkele maanden.
Net als ze met het eerste album deden?
Shawn: Ja, daar zat toen ineens een dvd en wat bonustracks bij. Dus misschien doen ze nu wel weer zoiets. Dat doen ze bij veel bands tegenwoordig.
In ieder geval bij de grote bands.
Shawn: O ja op zich is dat dan wel leuk, want dat zou betekenen dat men ons tot de grote bands rekent hahaha.
Dat levert dus weer meer geld op.
Shawn: Nee, alleen voor de platenmaatschappij. Wij verdienen niks met albums hoor, haha.
Yeah right. Nu het toch over geld gaat... Shawn, bij het vorige album klaagde je dat jullie teveel tijd en geld gestoken hadden in het mixen van het album, en dat je liever wat meer tijd en geld in de opnames had willen steken. Was het nu beter?
Shawn: Ja, nu was het stukken beter. Ik had echt graag gehad dat we het vorige album zo konden opnemen. Dit album klinkt echt veel beter. De nummers zijn ook beter, en nu hadden we de producer die we graag wilden. Ik weet dat er Tom Tatman als producer op het eerste album staat, maar eigenlijk hebben we het zelf gedaan.
Josh: Nu leek het er meer op dat we een onbeperkt budget hadden. Goed, dat is natuurlijk niet waar, want we hadden wel degelijk een bepaald budget, maar dat was nu een stuk hoger dan bij het eerste album. We hebben voor beide zaken de nodige tijd uitgetrokken. We hebben bij het eerste album veel geleerd, wat we nu hebben toegepast. En bij deze opnames hebben we ook weer vanalles geleerd, wat we in de toekomst zeker kunnen gebruiken. Maar ik denk dat we op elk gebied verbeterd zijn. En hopelijk kunnen we het nog meer verbeteren voor onze derde plaat.
Heb je daar al ideeën voor?
Josh: Ja, ik heb wel al wat dingetjes liggen. Misschien dat we dat voor het derde album gebruiken, maar misschien dat het wat te hard is voor Stone Sour en dat ik daarom nog een eigen zijspoor insla. We willen met Stone Sour toch niet te hard gaan, omdat Corey en James dat al met Slipknot doen en we daar dan nog meer mee vergeleken zouden worden.
De albumcover. Hoe heeft die betrekking op de titel? Heeft die überhaupt betrekking op de titel?
Josh: Dat moet iedereen voor zichzelf bepalen. We wilden het namelijk wat omdraaien. In plaats van een plaatje van "whatever" op de cover te zetten, wat nu ik er over nadenk ook niet makkelijk is want ja, hoe beeld je "whatever" uit... Ehm, dus in plaats van een plaatje van "whatever" er op te zetten, laten we de cover naar jou kijken. Het is dus aan jou om te bepalen waar ze naar kijken.
Bij de meeste nummers is het vrij duidelijk waar het over gaat, behalve bij het eerste nummer. Waar staat 30/30-150 voor?
Josh: Dat kan ik je niet vertellen. We hebben afgesproken om het aan niemand te vertellen. Zelfs m'n vrouw weet het niet, zo geheim is het. Wat ik wel kan zeggen is dit: er zijn wat geruchten dat het het kaliber van een kogel zou zijn, maar dat is het niet. Maar meer zeg ik er niet over.
Voor dat nummer is ook een clip opgenomen, en ook hebben jullie een clip voor Through Glass opgenomen.
Josh: We hebben er ook nog een voor Reborn. Onze gitaartechnicus had voor dat nummer wat beelden in de studio opgenomen, en dat heeft hij samengevoegd tot een soort clip. Daarna hebben we voor 30/30-150 een normale clip opgenomen, en vlak voordat we naar Europa kwamen hebben we voor Through Glass een clip opgenomen. Die wordt momenteel afgerond.
Shawn: Through Glass had Corey geschreven toen we hier met Slipknot tourden. Hij zat in z'n hotelkamer naar een of andere popartiest op MTV te kijken, en dacht van "wat is dit nou weer?" Hij snapte geen reet van wat hij nu eigenlijk keek, want het sloeg nergens op. De clip borduurt daar op voort. Je ziet ons op een feestje in Hollywood, wat eigenlijk laat zien hoe nep alles daar is. Het was wel erg leuk om op te nemen.
30/30-150 was zo te zien allemaal bluescreen.
Shawn: Ja, inderdaad. Dat was wel de makkelijkste clip die elk van ons ooit had opgenomen. En voor de regisseur waarschijnlijk ook, want hij moest elke persoon gewoon drie keer opnemen. Een keer van bovenaf, een keer vanaf normale hoogte, en een keer van onderaf. We hebben gewoon drie keer het nummer gespeeld, en dat is opgenomen, met vier camera's. Dat was het.
Josh: 30/30-150 is trouwens hier als single uitgekomen, Through Glass in Amerika. Ze hebben me verteld dat Through Glass ook in Europa gaat uitkomen, waarschijnlijk in september.
Dat wordt een ramp voor verzamelaars zoals jijzelf.
Josh: Hahaha daar heb je gelijk in. Maar ik zal je zeggen, o nee eerst even afkloppen, tot dusver heb ik nog elke versie van alles wat we uitgebracht hebben weten te vinden.
Krijg je ze niet gratis van het label?
Josh: Nee, niet alles. Dat zou wel mooi zijn eigenlijk. Maar het is vrij lastig om overal de contacten te maken. De promo's hier zijn bijvoorbeeld weer anders dan in de VS, dus dan moet ik in elk land gaan uitzoeken bij wie ik moet zijn daarvoor. Maar tot dusver gaat het erg goed, en heb ik ook vele zeldzame dingen kunnen vinden.
Wat is jullie favoriete nummer van het nieuwe album?
Josh: Hell & Consequences. Ik vind het het beste nummer dat ik geschreven heb. Het nummer heeft klopt van begin tot eind. Nergens is er iets wat niet op z'n plek valt. Daarom hou ik zo van dat nummer.
Shawn: Sillyworld.
Hell & Consequences is al live gespeeld. Gaat dat met Sillyworld ook nog gebeuren?
Shawn: Ik weet het niet. We hebben het nog niet geoefend, dus de laatste keer dat we het speelden was tijdens de opnames. Naast Sillyworld is denk ik Through Glass m'n favoriet. Die gaan we zeker live spelen, hoor.
Mijn favoriet is Zzyzx R..
Josh: Ah, gaaf om te horen. Dat is trouwens een weg tussen Las Vegas en Los Angeles.
Shawn: Die gaan we zeker niet live spelen. We hebben immers geen pianist. En ook geen tape die meeloopt.
Ik krijg uit de teksten van dat nummer de indruk dat Corey af en toe de aandacht zat is.
Josh: Daar zit wel een kern van waarheid in. Ik kan me er ook wel in vinden, hoor. Soms ben je het zat en wil je naar huis, naar je vrouw en kinderen. Daar gaat het over. Je bent constant op pad, en het is ook een erg mooi leven wat we hebben, maar toch vraag je je af of het wel allemaal goed is wat je doet. Of je niet wat meer bij je geliefden moet zijn. Want die ga je, bijvoorbeeld op tour, erg missen. Ik vind het ook een erg mooi nummer.
Ik heb begrepen dat jullie later dit jaar nog terugkomen voor een normale tour.
Josh: Dat klopt, waarschijnlijk in oktober en november. Ik weet nog niet wat voor tour dat wordt. Misschien als headliner, of co-headliner met een andere band, of misschien zijn we voorprogramma bij een grotere band. We zien het wel.
Shawn: Ik denk trouwens dat we support zijn, maar voor wie weet ik nog niet.
Vorige keer waren jullie headliners, en toen hadden jullie slechts een uur aan materiaal. Nu kan het dus makkelijk langer.
Shawn: Ons management wil het wat rustiger opbouwen. Eerst de naam toch wat bekender maken. Maar dat is allemaal van dat business-gelul. Daar hou ik me niet zo mee bezig. Ik hou er echt niet van. Spelen, opnemen, met fans en pers praten, dat is leuk om te doen, maar de zakelijke kant interesseer ik me echt niet voor.