Giedo, een van de gitaristen, schrijft en arrangeert onze nummers. In het begin schreef hij ook wat teksten maar die zijn nu voornamelijk van Erik. Zij hebben elkaar aardig gevonden. Deze samenwerking is dan nu ook aardig productief. Niet alle nummers hebben de demo's gehaald, het blijft schrijven en schrappen en de beste nummers overhouden. We houden niet van opvullertjes, er moet voor iedereen wel een coole track tussen zitten. We zijn direct na de opnames begonnen met schrijven en hebben al weer wat nieuwe nummers klaar waarvan we er nu 2 live spelen.
Het ziet er allemaal net en zeer verzorgd uit voor een demo, ook het geluid is glashelder, zijn er geïnteresseerde labels en kunnen we binnenkort een full-length van jullie verwachten?
We zijn op dit moment promopakketjes aan het maken en versturen. Het doel van de 2 demo's is naamsbekendheid en van daaruit optredens. Dat begint aardig te lukken. De plannen voor een full-length zijn er. We weten nog niet wie daarin investeert, dus een datum is moeilijk te geven. Volgend jaar heeft wel onze voorkeur.
In plaats van een gewone basgitaar gebruiken jullie een contrabas, hoe zijn jullie tot die keuze gekomen, want in de muziek hoor ik zelf geen duidelijk verschil.
Muziek is een uiting, onze bassist gebruikt daarvoor een contrabass (dat speelde hij al voor deze band). Dat voelt en speelt ook heel anders dan een basgitaar. Omdat hij het voornamelijk als een ritmisch instrument gebruikt is hij samen met de drums als een geheel gemixt. Het blijft natuurlijk metal en geen rockabilly. Als je de bas dus weghaalt dan mis je iets. Het gaat er ook niet alleen om wat je speelt, maar ook hoe je het speelt.
The Lucifer Principle is een vrij aparte bandnaam, zit er een diepere betekenis aan vast of achterliggende gedachte?
Er is een boek geschreven met dezelfde titel door Howard Bloom. Wij vatten de naam alleen letterlijker op. Kijk maar naar ons logo en de titels van de 2 demo's. The Lucifer Principle betekent voor ons meer de actie/reactie tussen band en publiek, we willen het licht onvlambare karakter van de band graag overgeven aan ons publiek.
In mijn review van Flamethrower noem ik Six Feet Under en God Dethroned als mogelijke invloeden van jullie muziek. Zijn jullie daadwerkelijk door die bands beïnvloed en wat zijn verder jullie invloeden?
Misschien dat we wel in dat straatje opereren maar het zijn niet echt directe invloeden. Er zijn wel leden van ons die naar die 2 bands luisteren. Onze invloeden moet je ergens tussen KISS en SIX FEET UNDER zoeken , dat dekt de lading aardig.
In hoeverre zijn de teksten bij jullie van belang en hebben jullie een boodschap?
Teksten zijn zeker van belang, muziek en tekst zijn bij ons zeer op elkaar afgestemd. Het zou te makkelijk zijn om, als er zoveel aandacht aan het schrijven van muziek, we de teksten af raffelen. Meestal ontstaat een tekst idee vanuit een titel of uitspraak. Onze teksten beslaan een breed scala aan gevoelens, ideeën en waarnemingen. Een gezonde dosis maatschappelijk kritische ideeën gaan hand in hand met teksten waarin de "goede" bedoelingen van het geloof aan de kaak worden gesteld. Ook tekstueel willen we ons niet teveel vastleggen op één vorm zoals splatter of religie. Lees, luister en vorm je eigen mening!
In de Nederlandse metalscene zijn jullie inmiddels geen onbekende meer, hoe zien jullie de Nederlandse scene?
Metal leeft in Nederland. Concerten worden naar mijn idee goed bezocht. Ik heb alleen het idee dat het nog steeds moeilijk is voor de meeste bands om hun regionale cirkel uit te breiden tot een landelijke dekking. Het blijft echter wel goed te zien dat er regionaal zoveel metal-organisties zijn en nog steeds worden opgericht, zoals Metal Front Twente en Noord Geldersch Metaal, die zeer actief regionale bands supporten. (het zijn er teveel om ze allemaal te noemen)
Hoe sta jij tegenover de kritiek die ik in mijn review uit dat jullie muziek soms wat te hapklaar is en jullie niet echt tot uitbarstingen durven komen?
Een recensent moet zelf zijn rol weten tussen hetgeen waarover hij schrijft en voor wie hij het schrijft. Als hij maar in zijn recensie de visie van de band in zijn achterhoofd houdt. Het is echter niet zo dat we bevindingen of opmerkingen van anderen naast ons neer leggen. Het zijn natuurlijk wel 2 demo's, allebei opgenomen en gemixt in zeer korte tijd. Aan de geplande langspeler willen we ook meer tijd besteden en zal het daardoor waarschijnlijk ook wel wat anders gaan klinken. Kom ons voor de uitbarstingen een keertje live checken.
In de zomer speelden jullie op Fuck The Commerce, geen onaardige prestatie voor een band zonder label of full-length, hoe zijn jullie daar terechtgekomen?
Erik verzorgd onze promotie en dat doet hij vrij aardig mag ik wel zeggen. We zijn serieus met deze band bezig en dat zie je waarschijnlijk ook aan onze presentatie/uitingen. Fuck the Commerce durft waarschijnlijk wat meer risico in hun programmering te brengen door het boeken van bands zonder platendeal. We zijn ook nog maar net begonnen, wat niet is, kan nog komen.
Wat zijn de toekomstplannen van TLP?
We willen vanzelfsprekend veel spelen, en veel nummers blijven schrijven. We hopen dat er een label is die onze ideeën wil verspreiden zodat TLP de schare Discipelen dit jaar nog verder kan uitbreiden!
Hartelijk dank voor het interview en de laatste woorden zijn voor jou.
Bedankt voor het interview. 12 juni spelen we met Devildriver in Arnhem, misschien zien we jullie daar... Informatie over andere optredens en aanverwante zaken vindt je ook op www.theluciferprinciple.nl