Pitfest
Enquête

Wat is jouw favoriete rock- of metalsong over een televisieprediker?

Anthrax - Make Me Laugh
Black Label Society - Counterfeit God
Black Sabbath - TV Crimes
Cake - Comfort Eagle
Crosby, Stills, Nash & Young - American Dream
Death - Spiritual Healing
Depeche Mode - Personal Jesus
Dire Straits - Ticket To Heaven
Frank Zappa - Heavenly Bank Account
Genesis - Jesus He Knows Me
Ghost - Jesus He Knows Me
Hooters - Satellite
Insane Clown Posse - Hellelujah
Iron Maiden - Holy Smoke
Joni Mitchell - Tax Free
Marilyn Manson - Personal Jesus
Metallica - Leper Messiah
Oingo Boingo - Insanity
Ozzy Osbourne - Miracle Man
Poison - Something To Believe In
Queensrÿche - Revolution Calling
Slayer - Read Between The Lies
Suicidal Tendencies - Send Me Your Money
Temple Of The Dog - Wooden Jesus
een andere song over een televisieprediker

[ Uitslag | Enquêtes ]

    24 november:
  • Dream Theater
  • Ondfødt, Anguish en Ornaris
  • Therapy? en Deux Furieuses
  • Veil Of Maya, Signs of the Swarm, Varials en To The Grave
  • Wardruna
  • 26 november:
  • Morta Skuld en Decrepid
  • 27 november:
  • Benighted, Baest en Coffin Feeder
  • Feuerschwanz, Orden Ogan en Dominum
  • Sirenia en Xandria
  • 28 november:
  • Feuerschwanz, Orden Ogan en Dominum
  • Orphaned Land, Azteca, Royal Rage, Ring Of Gyges en Strale
  • Sirenia en Xandria
  • Vola, Charlotte Wessels en The Intersphere
  • While She Sleeps, Malevolence, Thrown en Resolve
  • 29 november:
  • Amarok, Colin Bass & Eddie Mulder en Retrospective
  • Mayhem
  • Mystic Prophecy, Iron Savior en Mad Max
  • Smash Into Pieces
  • While She Sleeps, Malevolence, Thrown en Resolve
  • 30 november:
  • Fit for An Autopsy, Sylosis, Darkest Hour en Heriot
  • Herrie Festival
  • Mystic Prophecy, Iron Savior en Mad Max
  • Peter Pan Speedrock
  • SiM
  • Sirenia en Xandria
Geen concerten bekend voor 24-12-2024.
Kalender
Vandaag jarig:
  • Aleksi Ahokas (Rapture) - 44
  • Christopher Ian Turner (Orange Goblin) - 55
  • Giuseppe Orlando (Novembre) - 48
  • Juan Garcia (Agent Steel) - 61
  • Lennart Jacobsen (Saturnus) - 46
  • Marcello Pompeu (Korzus) - 59
  • Pinche Peach (Brujeria)† - 58
  • Satchel (Steel Panther) - 54
  • Sergej "Lazar" (Arkona) - 48
  • Tony Clarkin (Magnum)† - 78
  • Tony Rombola (Godsmack) - 60

Vandaag overleden:
  • Albert Collins - 1993
  • Eric Carr (Kiss) - 1991
  • Freddie Mercury (Queen) - 1991
Interview

Primordial
Met Alan Nemtheanga
Door Patrick T.
Geplaatst in maart 2003
Enkele maanden nadat Primordial z'n vierde album, Storm Before Calm, uitbracht, voelde ik me door een opwelling van liefde jegens de Ierse band plotseling geroepen om zanger Alan Nemtheanga te interviewen. Lees hier het resultaat.

Primordial

Om te beginnen wil ik even kwijt dat het een grote eer is om je te interviewen, ook al gebeurt het op 'digitale' wijze. Jij bent namelijk een van mijn favoriete zangers, en Primordial staat erg hoog op mijn lijst van beste/favoriete bands!

Hails... bedankt. Daar gaan we dan...

Het is inmiddels al een tijdje geleden dat "Storm Before Calm" werd uitgebracht. Hoe werd het album wereldwijd ontvangen, en hoe was de reactie van jullie fans op de nieuwe cd?

Het zal nu wel 8 maanden geleden of zo geweest zijn? De response was geweldig, erg positief. Enkele mensen waren verrast door de directe benadering van de muziek, maar zo hadden we het voor ogen en we konden niet twee keer hetzelfde album maken, weet je... De fans van de band zijn min of meer verdeeld, ik denk dat iedereen zich wel realiseert dat je met een band een reis onderneemt, en dat als gevolg daarvan er enkele dingen zijn die je beter bevallen dan andere dingen. Sommige fans houden meer van de tragische, melancholische sound van "Journey's End" en anderen weer de agressievere klanken van "Storm Before Calm"... zoals ik al zei, het is een reis.

"Storm Before Calm" kwam als een grote verrassing voor mij. Na "Spirit the Earth Aflame" verwachtte ik dat de muziek van Primordial nog trager en melodieuzer zou worden, maar toen ik de eerste paar seconden van "The Heretics Age" hoorde realiseerde ik me dat ik helemaal verkeerd zat. Was het een bewuste keuze die jullie maakten, om je meer op het agressieve aspect van Primordial te richten en zelfs een deel van jullie oude Black Metal verleden te doen herleven?

Alan NemtheangaOngetwijfeld, het was een bewuste keuze om een harder album met een voller geluid te maken. We wilden een zwaardere productie dan die die we in het verleden hadden, en ook beter klinkende drums. We schreven de nummers in een korter tijdsbestek, waardoor ze een hoop van hun aanvankelijke agressie behielden. Je hebt trouwens gelijk in dat de meeste mensen verwachtten dat we ons in het vaarwater van Anathema en In the Woods zouden begeven, maar die intentie hebben we nooit gehad, energie is het allerbelangrijkst en de mogelijkheid om dat in songs gestalte te geven is van het hoogste belang. Primordial heeft z'n wortels altijd stevig in de Black Metal scene gehad... dat is waar we vandaan komen, dus het zou niet als verassing moeten komen...

Jullie drummer, Simon O'Laoghaire, is een zeer kundig muzikant. Op "Storm Before Calm" reflecteren zijn fascinerende, passievolle drum zich meer dan ook in het algemene karakter van de muziek. Heeft hij veel ervaring of is hij gewoon een begaafd persoon?

Hij speelt al langer drums dan ik hem ken, ik zou zeggen vanaf zijn negende of tiende jaar, en hij heeft veel geleerd in zijn traditionele Ierse en rock verleden, en dat heeft hem een zeer eigenzinnige stijl opgebracht. Ik zou zeggen dat Brian Downey van Thin Lizzy zijn belangrijkste bron van invloed was. Daarnaast is hij simpelweg een zeer begaafde muzikant...

Mijn favoriete nummer van "Storm Before Calm" is het epische "Sons of the Morrigan". Ik ben vooral verzot op het stuk waarin je zingt "If this is my journeys end, then cast me into the pyre". Er is iets met de klank van je stem in die passage, hij is nog meer vervuld met emotie dan in de andere nummers. Zijn de teksten van dat nummer van speciaal belang voor je?

Primordial - Storm Before CalmAlle teksten zijn natuurlijk belangrijk voor me, maar deze is vrij treffend weet je, ik mag graag zinnen uit andere songs hier en daar gebruiken om een gevoel van continuïteit te veroorzaken. Daarnaast geeft het mensen die dieper dan het oppervlakte willen kijken iets wat de moeite waard is... voor de fans die écht iets uit hun band willen halen. De tekst van dat nummer gaat over een krijger die zijn leven onder beschouwing neemt, en zich afvraagt of er na zijn dood wel over zijn daden wordt gezongen. In essentie stelt het een diepere vraag... geef je wel gestalte aan je wil in het hier en nu? Doe je er wel wat aan om je lot te bepalen?

Wat me het meest aanspreekt betreffende je zangstem is het feit dat er een ruig randje aan zit; je stijl is spontaan en emotioneel te noemen, in tegenstelling tot gecalculeerd en overmatig geoefend. Is dat iets dat gewoon vanzelf gaat, of verzeker je, voordat je de studio induikt om opnames te maken, jezelf ervan dat je voldoende 'los' en flexibel bent om zo te klinken?

Die nieuwe stijl die je hoort op "Storm Before Calm", de 'rough as fuck' stijl, is iets nieuws en het was voor deze songs pure noodzaak, begrijp je. Ik bedoel, ik kan in het algemeen de meeste stijlen redelijk goed zingen, maar wat het belangrijkst voor me is, is om te klinken alsof ik elk fucking woord van harte meen, met totale overtuiging. Natuurlijk oefenen we, en ik weet van te voren meestal al wel hoe een nummer gaat klinken, maar er zijn uiteraard dingen die alleen in de studio gebeuren, dat is natuurlijk.

Wat me echt naar Primordial trok is jullie organische, 'aardse' geluid. Ik heb een uitgebreide collectie albums, maar niets wat ik heb komt ook maar in de buurt van jullie gitaargeluid. Die is eenvoudig te herkennen uit duizenden. Kun je wat licht werpen hoe jullie, als band, dit eigenzinnige geluid hebben 'ontdekt'?

Ik denk eerlijk niet dat ook maar iemand in de hele metal scene de gitaar speelt zoals Ciaran doet, de invloed van traditionele Ierse muziek op zijn Heavy Metal speelstijl heeft het doen muteren tot iets uniek. We gebruiken voornamelijk volledige akkoorden, waarvan de meeste van de hand van Ciaran zijn. Ik geloof zelfs dat er op heel "Journeys End" geen enkel power chord staat (!), waarmee we als metalband ongetwijfeld een primeur hebben. Het is volledig zijn eigen stijl, en ik ben dan ook van mening dat wij en hij in het bijzonder het respect krijgt dat we verdienen voor dit soort innovatie en originaliteit. Ik weet niet meer hoe we dit ontdekten, maar het is niet iets gecalculeerd geweest, meer iets totaal natuurlijk. In de studio moeten we verscheidene welhaast zuivere kanalen van gitaar opnemen om de noten naar voren te brengen, dat is erg veel werk voor Ciaran.

Iets wat me heel erg nijdig zou maken is als Primordial ineens z'n sound aan zou vullen met elektronica en samples, omdat het jullie organische geluid zou vernietigen. Kun je me geruststellen dat dit alleen in mijn ergste nachtmerries een mogelijkheid is?

Oh nee, wij gaan nooit iets 'urban' of wat we als modern zien gebruiken... triphop beats of pogingen als Portishead te klinken of andere onzin. Heel sporadisch hebben we wat keyboardklanken gebruikt, maar het is niet ons ding, wij hebben het liever gewoon op de traditionele Metal manier en het gebruik van traditionele Ierse instrumenten. Fuck die keys, chick in een zwarte fluwelen jurk die loopt te zingen laten we modern en hedendaags zijn en hip hop... fuck dat. Dat zul je nooit horen op een Primordial album.

Ik vind dat jullie debuutalbum "Imrama", met z'n zware nadruk op Black Metal, zich in een eigen klasse bevindt. In de liner notes in het boekje van de re-release druk je een grote trots op dit album uit. Nu Primordial zo'n beetje een grote naam in de extreme metalscene is, hoe kijk je terug op de periode waarin "Imrama" opgenomen werd?

Het was een fucking nachtmerrie en als je zou weten hoe we het gedaan hebben zou je niet kunnen geloven dat het album zo klinkt. We hadden geen fucking idee waar we mee bezig waren, maar de geest van de songs zat goed en het album heeft alle shit van de studio-ervaring overleefd. Ik heb desondanks goede herinneringen aan die opnames en toen het album uit kwam, weet je. Ik vind het nog steeds een prachtige cd en het klinkt als geen ander album.

De re-release bevat twee bonustracks, "The Calling" en "Among the Lazarae". Komen deze nummers van een of andere verdwenen 7"? Waar komen ze vandaan? En hoe zit het met "And the Sun Set On Life Forever"?

Ze zijn van de Burning Season mcd gehaald, het idee kwam van het label en de slechte mastering ten opzichte van de rest van Imrama bevalt me totaal niet, maar ik vind dat de mensen het recht hebben om ze te horen.

"A Journey's End" loopt over van de melancholie. Het album bevat enkele van de mooiste treurige melodieën die ik ooit gehoord heb. Het artwork is ook erg melancholisch, de foto's zijn minimaal en jouw teksten schijnen gefixeerd op aankomende doem, tegenslagen die niet uit de weg te gaan zijn en afsluiting. In de liner notes van het boekje van "Spirit the Earth Aflame" ga je kort in op de moeilijkheden en problemen die Primordial destijds bijna vernietigden, maar kun je nu wat meer licht werpen op de omstandigheden rondom de periode tussen "Imrama" en z'n opvolger?

PrimordialRond 1996 dachten we allemaal dat de band min of meer ter dode was opgeschreven... we gingen door een hel om "Journey's End" klaar te krijgen, en ik denk dat je dat wel hoort. Niets meer dan persoonlijke problemen, eigenlijk. Die hadden we in grote mate in die periode, maar het maken van dat album deed een grote last van onze schouders vallen, en ik denk dat je zo'n album maar eenmaal kan maken. Toen de zaken veranderden reageerden we daarop, door meer krachtige en epische gevoelens in onze muziek te verwerken.

Een nummer dat opvalt onder de nummers van "A Journey's End" is "Dark Song". Met dit nummer maakt Primordial zowel muzikaal als lyrisch volledig gebruik van z'n Ierse roots. Jouw zang in dit nummer is het meest tedere en gebroken van alles wat je stembanden geproduceerd hebben. Is het een experiment dat jullie ooit nog eens zullen herhalen?

Ik denk dat het volgende album meer akoestische en traditionele instrumenten zal bevatten, evenals wat Ierse teksten. "Dark Song" werd eigenlijk in de studio gevormd. Een kameraad van ons leende ons z'n hulp bij het aanvankelijke schrijven van het nummer, en Primordial gaf het daarop gestalte. Volgens mij is dat nummer een van de meest eigenzinnige songs van de huidige scene... wat ze ook zeggen.

Je vindt het wellicht vreemd, maar ik ben van mening dat jullie een hoop gemeen hebben met Opeth. Niet qua geluid natuurlijk, maar jullie relatie tot Black Metal is verwant aan de relatie van Opeth tot Death Metal. Beide bands zijn totaal unieke entiteiten, met een fundamentele muzikale connectie met hun 'genre's van oorsprong', maar ze hebben beiden een staat bereikt waarin ze een grote afstand van de wortels van hun sound kunnen nemen, en daarmee volledig gebruik maken van de voordelen en prospectieven die zo'n afwijking biedt. Kun je hier enige waarheid in vinden?

Ik begrijp wat je bedoelt, die lui die vinden dat wij als Opeth klinken moeten wel een fucking gat in hun hoofd hebben... het enige wat ze horen zijn zuivere en brute vocalen, en dan vinden ze meteen dat we op elkaar lijken?! Of dat we op Anathema lijken!

Je hebt overigens wel gelijk met wat je zegt... we hebben inderdaad onze wortels in de Black Metal scene, en we blijven aanspraak maken op dat duistere fundament dat altijd onderdeel heeft uitgemaakt van de band, maar in dit stadium kunnen we alle kanten op die we willen, van de meest eenvoudige Black Metal track tot iets als "Dark Song". Een tour van ons en Opeth zou in feite zeer voordelig zijn... maar onwaarschijnlijk.

Ik twijfel er niet aan dat Primordial meer dan een paar mensen voor zich heeft weten te winnen die verder niet om Black Metal geven, maar ik denk dat jullie veel meer succes kunnen behalen dan jullie nu hebben. Kijk maar naar Opeth, hun muziek is totaal oncommercieel en de monsterlijke grunt van Mike is in haast al hun nummers veelvuldig te horen, maar toch hoor ik overal in mijn omgeving, van mensen die niet van extreme metal houden, dat ze Opeth zo goed vinden. Denk je dat de Zweedse band een deur heeft geopend waardoor meer mensen het extreme metal genre zullen vinden, en dan vooral bands die harde en rustige muziek combineren?

Zeer zeker, dat is een van de dingen die me de afgelopen jaren het meest geïrriteerd heeft. Ik bedoel, we zijn er al zo lang en we hebben toegekeken hoe bands kwamen en gingen en trends opkwamen en weer ondergingen, maar toch verkopen lichtgewicht bands als Vintersorg en Eisregen (ik heb niks tegen de jongens van deze bands, maar ik vind niet dat hun muziek veel voorstelt) meer platen dan Primordial. Wij doen het op zich best goed, met 10 tot 12.000 stuks per album, of misschien iets meer, maar ik realiseer me dat we nooit 'hot' zijn geweest bij de magazines en zo. Wat kun je er aan doen, he? Ik vind dat er van de albums een stuk of 25.000 exemplaren verkocht horen te worden, maar we laten ons er niet door van stuk brengen. We gaan gewoon door met wat we doen. Ik ben echter wel van mening dat het een stuk gemakkelijker is voor een Scandinavische band om door te breken, met het oog op het feit dat zij de hele scene overgenomen hebben ongeveer zes jaar geleden. Persoonlijk vind ik dat Root uit Tsjechie of Rotting Christ tien keer beter zijn dan Opeth, maar wie kan dat nou iets schelen? Het is sneu, maar wat kun je er aan doen? We hebben het spel nooit gespeeld, en we hebben ons derhalve nooit aan een trend aangepast, maar wie weet past de trend zich op een dag aan Primordial aan? Ze zeggen dat iedere hond z'n dag heeft...

Hoe zit het eigenlijk met de metalscene van Ierland? Eerlijk gezegd ken ik behalve Primordial maar twee Ierse metalbands, namelijk Cruachan en Abaddon Incarnate!

De Ierse scene is klein en groeiend, er zijn niet zoveel fans en de underground bestaat slechts uit een paar honderd mensen. Daarom kunnen we rekenen op misschien 200 tot 250 verkochte exemplaren van het laatste album, wat vrij triest is, maar wat doe je eraan? Gelukkig groeit de boel wat, we hebben ons eigen magazine en een paar labels. Een uitstekende manier om te checken wat er hier speelt is door naar www.metalireland.com te gaan. Persoonlijk raad ik een uitstekende Doom band genaamd Mourning Beloveth aan!

Manowar is je favoriete band, als ik het me goed herinner. Wat vind je van hun meest recente album?

Mijn favoriete bands zijn Iron Maiden, Judas Priest, Bathory, Candlemass, Holy Terror, Dio, WASP, Virgin Steele, Venom, Celtic Frost, etc... voornamelijk oude bands. Het nieuwe album was het eerste Manowar album dat naar mijn gevoel groeide, het bevat enkele verassingen en enkele slechte momenten (zoals de Elvis cover...?), maar algemeen beschouwd vind ik het een erg sterk album dat zeer overtuigend klinkt, in tegenstelling tot vrijwel iedere andere oude band tegenwoordig! Dus ja, ik vind het een goed album.

De meeste ervaren muzikanten van extreme metalbands lijken tegenwoordig alleen maar naar het oude spul te luisteren. Als je bijvoorbeeld iemand van een Death of Black Metal band met een stevige voet in de grond vraagt welke albums hij de afgelopen tijd heeft gedraaid, zegt hij bijna altijd dat hij niets geeft om nieuwe bands, maar dat hij wel veel naar oude platen van Morbid Angel en Bathory heeft geluisterd. Geldt dit ook voor jou, of houd je de recente ontwikkelingen en releases wel in de gaten? Kun je enkele voorbeelden noemen?

Ondanks dat mijn favoriete materiaal uit de periode 78-88 stamt houd ik het nieuwe spul wel in de gaten, en ik wil altijd wel nieuwe releases horen, ook al maakt het meeste niet een zeer sterke indruk op me. Enkele bands die de laatste tijd geweldig materiaal hebben uitgebracht zijn Destroyer 666, Desaster, Gospel of the Horns, Immortal, Vomitor, Pentacle, Solstice, Doomsword, Secrets of the Moon, Root, Angelcorpse, Halford, Agatus, Rotting Christ, Necrophobic, Allfather, Mirror of Deception, Sacred Steel, While Heaven Wept etc... er zijn nog genoeg goeie bands actief tegenwoordig...

Dit is een vrij flauwe vraag (maar één die ik altijd moet vragen). Wat zijn enkele van je favoriete albums?

Ik zou zeggen... favoriete albums...
de eerste drie Maiden
de meeste van Manowar
de eerste zes van Bathory
Exodus - Bonded By Blood
Possessed - Seven Churches
Holy Terror - Mind Wars
Candlemass - Epicus...
Venom - Welcome to Hell
Priest - Screaming For Vengeance
Megadeth - Peace Sells
Metallica - de eerste drie
AC/DC - de eerste vijf of zes
Slayer - de eerste vier
Morbid Angel - Altars...
Sanctuary - Refuge Denied
Destroyer 666 - Unchain the Wolves
Rotting Christ - Thy Mighty / Triarchy
Deicide - Deicide
Kreator - Pleasure to Kill
Solitude Aeternus - Into the Depths
Dio - Holy Diver
WASP - WASP,

fuck... tonnen spul!

Keltische symbolen en afbeeldingen zijn (nog steeds) erg populair. Irriteert het je niet, als man met een sterke en duidelijk authentieke liefde voor de cultuur van je heidense voorvaderen, dat deze als een perverse vorm van mode worden gebruikt? Ik zie overal mensen met Keltische kruizen en armbanden, maar als ik ze er naar vraag kunnen ze me geen flikker vertellen over de Kelten. Hetzelfde geldt voor die verschrikkelijke "Celtic Myst" cd's, samengesteld door vieze vetzakken in pak die alles wat Iers is, van The Corrs tot Sinead O' Conner, op die cd's zetten omdat ze maar al te goed door hebben dat de onwetende mensen wel in hun val zullen trappen en het verrekte ding toch kopen.

Natuurlijk, de vercommercialisatie van onze cultuur voor winstdoeleinden, de toeristische sector en het verkopen van Ierse hebbedingetjes is een groots verschijnsel. De Ieren verkopen is big business! Wat kun je er aan doen? Het enigste dat je kan is hopen dat er een kaatseffect ontstaat, en dat het niet alleen voor fucking hippies geldt ha ha! Ik denk niet dat Primordial hier voor in de aanmerking komt, dat is veel te dubbelzijdig en reëel.

Wat je mening over MP3? Ik las laatst een interessant interview met Porcupine Tree, waarin Steven Wilson zijn ongenoegen uitsprak over waar al dat downloaden naar leidt. In zijn beeld, en dat deel ik met hem, is muziek iets geworden wat je consumeert. Net als fast-food is er nu fast-music. MP3 kan voordelen hebben voor bands als mensen ze gebruiken om een band te leren kennen en daarna, als het ze bevalt wat ze horen, hun album kopen, maar iets wat me opgevallen is dat mensen tegenwoordig niet meer de tijd nemen om complexere en uiteindelijk bevredigende bands te leren kennen, en dat ze alleen het oppervlak proeven en daarna al snel weer overgaan op de volgende lading MP3's die binnen komen stromen. Vroeger, als je nieuwsgierig was naar een band, kocht je hun 7", wat veel meer charme had dan inloggen en op een paar knoppen drukken.

Daar ben ik het helemaal mee eens, en ik heb dan ook nog nooit iets gedownload! Het interesseert me gewoon niet. Misschien als ik de juiste software had en de tijd en interesse, maar onder de huidige omstandigheden niet. Het kan zeker voordelig zijn voor nieuwere bands, maar het mist het mystieke van het ontdekken van nieuwe bands. De dagen dat je een band live zag en het album kocht hebben we achter ons gelaten... nu download je een track en als die je bevalt kom je misschien kijken. Het ontdekken van bands heeft tegenwoordig niet meer dezelfde waarde als vroeger. Het gevoel dat ik kreeg toen ik mijn eerste Van Halen en UFO platen kreeg... de meeste mensen ervaren dat tegenwoordig niet meer zo. Ik zou het natuurlijk mis kunnen hebben, maar toch...

En dan nu een vraag waar ik dolgraag antwoord op krijg: Wanneer kunnen we een nieuw Primordial album verwachten? Hebben jullie al nieuwe songs geschreven?

Dat kan ik nog niet echt zeggen, we lopen allemaal met ideeën in ons hoofd, maar we hebben nog niet geprobeerd om ze een plaats te geven. We doen enkele festivals in de zomer, dus hopelijk kunnen we ergens in de komende weken beginnen met schrijven en uitvogelen welke kant we dit keer op gaan. Een ding waar we het allemaal over eens zijn, is dat de sound moet veranderen, en dat we een totaal andere productie willen voor het volgende album. Er moeten meer akoestische en Ierse stukken en zelfs volledige grimmige stukken op het album te vinden zijn; het wordt heel anders... en ook veel langer.

Je houdt je niet bezig met side-projects, of wel? Voorzie je dat daar in de nabije toekomst verandering in komt? Volgens mij zijn je sinistere screams uitermate geschikt voor een grimmige Black Metal band, en je ruige zuivere zang zou prima op z'n plaats zijn in een pure folk band.

Ik ga zingen op het volgende album van Void of Silence uit Italië, een zeer apokalyptische Doom band, en daarnaast heb ik een band genaamd Funeral Pyre, waarbij ik verantwoordelijk ben voor bass en zang. Ik heb ook nog enkele andere ideeën, misschien iets met KK van Destroyer en iets met Duncan van Antimatter/ex-Anathema en Sakis van Rotting Christ. Ik heb nu de leeftijd en de ervaring om meer te willen proberen en met andere muzikanten wil werken, we zien wel wat er gebeurt.

Deze laatste vraag zal je misschien irriteren, maar ik moet je er toch aan onderwerpen (ik ben er namelijk achter gekomen dat het iemands ware persoonlijkheid naar buiten brengt, he he!). Is er nog iets dat je aan dit interview wilt toevoegen?

Bedankt voor je steun en tijd, en hopelijk tot ziens bij een concert. Keep the Ancient Flame Burning,

Nemtheanga

Hier houden we het bij. I wil je bedanken voor je medewerking en het beantwoorden van al mijn vermoeiende vragen, maar bovenal wens ik je veel succes met Primordial!

Hails!

Meer:

Pitfest

Pitfest

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2024 Metalfan.nl en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.