Eigenlijk gaat het voor het eerst sinds meer dan een jaar weer heel goed met ons. Dat komt omdat we het gevoel hebben dat we weer een stap voorwaarts kunnen maken. Verleden jaar rond deze tijd zaten we in de studio om Darkest op te nemen. Het is destijds allemaal vrij hectisch verlopen. De neuzen stonden niet allemaal de zelfde kant op en Elwin had toen net aan gegeven dat hij zich in Schotland ging vestigen. Zoals je kunt begrijpen heeft dat wel degelijk invloed op de sfeer in de band gehad. Als eerste moest het album af en ten tweede moesten we op zoek naar een nieuwe drummer. We hebben in de zomer van 2005 een tijdje stil gelegen en uiteindelijk zijn we in september begonnen met het in werken van een nieuwe drummer, Sander van Am Tuat. Helaas is dat niet echt een succes geworden en zijn we te lang door gegaan met proberen om het wel te laten werken. We hadden inmiddels al een optreden geboekt in de Kelder in Amersfoort, en eigenlijk 4 weken voor dat optreden zijn we uit elkaar gegaan. Dat heeft er uit eindelijk toe geleid dat we bij Sjoerd van den Berg ,ex- Cenotaph, terecht zijn gekomen en sinds zijn komst gaat het allemaal weer bergopwaarts. Hij heeft na net 3 keer repeteren zich door het optreden heen geslagen. We hebben die dag voor het eerst in de geschiedenis van Her Enchantment met een toetsenist gespeeld en voor het eerst in 7 jaar zonder zangeres. Lucy moest helaas om vrij serieuze gezondheids redenen verstek laten gaan. Daarna zijn we eigenlijk vrijwel direct begonnen met het schrijven aan de opvolger van Darkest. En zo als het er voor als nog uit ziet zou de nieuwe plaat een stuk harder worden.
Waarom heet het album "Darkest", maken we Her Enchantment in de toekomst alleen nog maar vrolijker mee?
Darkest is eigenlijk heel lang de werk titel geweest. Ik heb heel lang lopen denken wat het nu eigenlijk moest worden maar er kwam niets beters, daarom hebben we het zo gehouden. Het past op zich ook goed bij de sfeer die het album uitstraalt. Een vrolijk album is het inderdaad niet geworden en ik denk ook niet dat er ooit een vrolijk album geschreven zal worden. Ik heb ook bij vorige bands vrij donkere teksten geschreven. Al moet ik zeggen dat er in de vorm van Castle of Indolenceeen vrij positief nummer op staat, al is de ondertoon toch nog gitzwart. De teksten zijn overigens niet allemaal door mij geschreven, vier nummers waren al geschreven voor ik bij de band kwam en bij twee nummers heb ik nog wat hulp gehad van Teun en Elwin. Het feit is en blijft dat enige vrolijkheid toch misplaats is. Eigenlijk zijn we dat ook wel een beetje verplicht aan onze doom achtergrond.
Hoe zijn jullie bij de nieuwe zangeres Lucy gekomen?
Toen we in 2004 eigenlijk de studio al hadden geboekt en een mooie foto sessie hadden gedaan gaf onze toenmalige zangeres aan dat ze niet meer verder wilde. Dat was een flinke domper en we zijn begonnen met audities. We hebben op diverse sites wat oproepen geplaatst en zijn eigenlijk overspoeld met aanmeldingen. Na een aantal zangeressen over de vloer te hebben gehad, waar onder een zeer getalenteerde, was daar ineens Lucy. Ze heeft op haar auditie haar kans gegrepen en zonder al te veel moeite heeft ze ons weten te overtuigen en zo is zij onze nieuwe zangeres geworden
Wie schrijft de nummers? In de 'favo bands' lijstjes op jullie website zie ik een aantal behoorlijk diverse bands staan, van progressieve rock tot extreme death metal. Hoe moeilijk is het om compromissen te sluiten tijdens het schrijven van nummers?
Ja, op het eerste gezicht lijkt dat misschien wat onoverkomelijk maar we schrijven de nummers toch echt samen. Meestal begint een nummer met een riff van een van de gitaristen Teun of Dave of van bassist John, en van daar uit bouwen we langzaam verder. Wat wel allemaal gemeen hebben is de liefde voor Zweedse melodieuze Death Metal. En dat is over het algemeen wel voldoende. Hoewel ik inderdaad heel erg veel naar bands als Marillion, Dream Theater Arena en Rush luister ben ik niet vies van death en black metal. Ik kan je alvast al wel verklappen dat een van de nieuwe nummers waar we nu aan werken wat meer black metal invloeden hebben, en dat geldt dan met name voor de snelheid en de zang. Dat is iets wat onze vorige zangeres en drummer niet zagen zitten. Daar zat dan dus wel een compromis maar nu is het niet meer iets waar we rekening mee hoeven te houden
Waarom zitten jullie bij een Griekse platenmaatschappij? Verloopt dat allemaal volgens plan?
Zoals gezegd zijn we in 2004 begonnen met de voorbereiding van Darkest. We hadden toen net de single Lacrimae Mundi uit. Ondanks dat we geen platenmaatschappij hadden wilden we het album desnoods in eigen beheer uitbrengen. Uit eindelijk hebben we de belangstelling gewekt bij Burning Star, zij hebben ons om nog meer materiaal gevraagd en zo is het balletje gaan rollen. We hebben een tijdje intensief contact gehad, en na dat ze ons konden overtuigen dat het album wereldwijd wordt uitgebracht hebben we uiteindelijk het contract getekend. We hebben wel wat tegenslagen gehad met de mix en het uitbrengen, maar uit eindelijk is het allemaal wel goed gekomen. Al zullen we de volgende plaat in Nederland mixen en masteren. Dit is deze keer gebeurd door iemand van het label die daar wel ervaring mee had, maar uiteindelijk zijn we niet helemaal tevreden over het resultaat. Er viel op een gegeven moment niets meer aan de mix te veranderen wegens oplopende kosten, en we hebben daar helaas genoegen mee moeten nemen. De desbetreffende persoon is ook inmiddels ontslagen.
Hoe metal-minded is Griekenland? Nog goedbewaarde geheimen tegengekomen op jullie perstrip met Whispering Gallery?
Een ding is zeker, Griekenland is zeer metal minded. In de buurt van het hotel zaten een aantal clubs en zeker een stuk of 7 platenzaken die alleen maar metal verkochten. We hebben dan ook zeker genoten en flink de rockster uitgehangen. Ik denk dat er in Nederland geen plaatsen zijn waar je op maandagmorgen rond een uur of vijf in een metal club je jezelf kan bezatten en de rockster uit kan hangen. Verder zuipen ze daar smerige koude koffiedrab en zijn ze daar qua drank niet veel gewend. Het leuke wel was dat ze op de een of andere manier wel zien dat je in een band speelt en zo kon het dus dat terwijl er een lange rij voor de douane stond, Teun en ik, zonder gecontroleerd en gefouilleerd te hoeven worden door de douane mochten, als buitenlandse act heb je daar overigens ook veel aandacht van fans en dat maakt het weer de moeite waard.
Over Whispering Gallery gesproken. Kunnen we gezamenlijke optredens verwachten, of heeft Her Enchantment andere tourplannen?
De samenwerking gaat al terug uit de tijd dat ik nog in We, The Gods speelde en heeft daarna nog regelmatig vervolg gekregen ook met Her Enchantment. We hebben het eerste optreden van dit jaar dan ook met WG gedaan in de Kelder. Het was de eerste van twee cd presentaties, de tweede volgt later nog in Arnhem. We hebben met elkaar het idee opgevat voor een package zodat we de kosten laag kunnen houden voor zalen. Dus het is zeker nog de bedoeling dat we dit jaar nog vaker het podium zullen delen. Verder hopen we dit jaar nog met het Duitse Saintsbleed, waar we bevriend mee zijn wat optredens in Duitsland af te werken. En vanmiddag kreeg ik te horen dat we waarschijnlijk met onze label mates van Heol Thelwen uit Frankrijk daar wat shows kunnen doen. Ook zijn er nog plannen om in Griekenland te spelen met Dark Messiah maar dat wordt lastig om dat financieel rond te krijgen ,maar we proberen het toch. We hopen zeker ook nog op een tour aan te kunnen haken,al dat is tegenwoordig erg lastig en kostbaar. Ik hoorde vandaag ook iets van een band die maar liefst 25.000 had genvesteerd, en dat is gewoon te gortig.
Waar gaan de nummers over, en bestaat er samenhang tussen verschillende nummers?
Zoals ik al eerder vertelde zijn niet alle nummers door mij geschreven. Vier nummers zijn door de vorige zanger Richard Hurkens geschreven. Dat zijn o.a. Lacrimae Mundi, dat gaat over de Koning Arthur en Excalibur legende. Lake of Sorrows, gaat over Tristan en Isolde. Cloak of Dispair, heeft Elwin aangeleverd en ik aangepast. Dat nummer handelt over de gemoedstoestand van de vorige zanger. Imposed Disorder is begonnen met een idee van Teun en ik heb het verder uitgebouwd tot een blik in mijn gestoorde brein. Ressurection is gebaseerd op de gelijknamige film, en op het verhaal van sekteleider David Koresh. Het titelnummer Darkest is een gebaseerd op de film Donnie Darko. The Long Defeat is een donker romantisch verhaal. En Castle of Indolence is dus een redelijk positief nummer al heeft het dus wel de onmiskenbare donkere ondertoon. Er is geen verband tussen de nummers, maar dat komt ook doordat Darkest over een vrij lange periode geschreven is. Ik denk ook niet dat een conceptplaat iets voor Her Enchantment is, al moet ik zeggen dat ik al wel ideen heb voor de toekomst heb. Misschien dat dan twee of drie nummers het zelfde thema zullen behandelen.
Heb je zelf nog iets toe te voegen?
Burning Star heeft voor een groot gedeelte van de wereld de distributie al rond, maar ironisch genoeg nog niet voor de Benelux. Hetgeen inhoudt dat Darkest nu nog moeilijk te verkrijgen is. Wel kan het album via ons besteld worden op www.herenchantment.nl voor slechts 12 (excl. p&p) . Op dit moment ondergaat de website een facelift, maar we hopen weer snel in de lucht te zijn met een vernieuwde site, dus kom nog eens terug. Verder kan je op de website van het label op www.burning-star.net wat mp3s downloaden. Daarnaast zoeken we nog naar een betrouwbaar boekingskantoor en voor optredens zijn we ook altijd te porren ,we hopen dan ook dat we dit jaar dus veel kunnen spelen. Voor meer informatie over boekingen e.d. herenchantment@hotmail.com