De producer start de opnames van het nieuwe album terwijl de pers én band benieuwd in de controlroom plaatsnemen. 'Rvbicon' start met een typisch sfeervol Ancient Rites-instrumentaal intro getiteld "Crvsade" dat vlekkeloos overgaat in "Templar". Dit enorm pakkende openingsnummer is nu al een klassieker.
"Mythras" en "Thermopylae" zijn zeer symfonisch en bombastisch en als luisteraar wordt je af en toe op het verkeerde been gezet. Bij sommige zanglijnen van Günther krijgen we echter wel een déjà-entendu gevoel.
Daarna volgt het lange en zeer boeiende titelnummer waarin we reizen naar de tijd van Julius Ceasar en het al in verval rakende West-Romeinse Rijk. Lyriek, dramatiek en epiek in één. De volgende songs situeren we ook in dit boeiende geschiedenisvak en er wordt geëindigd met de kraker "Brabantia" dat over Hertog Jan handelt. Uiteraard horen we in dat nummer ook wat Nederlandstalige zang!
Het is moeilijk om een album na een enkele luisterbeurt te beoordelen. Onze eerste indruk kunnen we als volgt samenvatten: "Rvbicon" is een bombastisch, sfeervol, gevarieerd, melodieus en zeer gelaagd album geworden. Maar de typische Ancient Rites sound is wel overal aanwezig. Vooral de liefhebbers van "Dim Carcosa" zullen zeer tevreden zijn.
Tracklist:
1. Crvsade
2. Templar
3. Mythras
4. Thermopylae
5. Rvbicon
6. Invictvs
7. Ypres
8. Galilean
9. Chervscan
10. Brabantia
Het interview
Vorig jaar speelde jullie bij het door ons georganiseerde festival Wackeningen het eerste concert in de nieuwe line-up. Hoe hebben jullie dat ervaren?
Gunther: Dat concert in Wageningen was heel tof. Ook al omdat het lang geleden was dat we in Nederland hadden gespeeld. We zagen veel oude gezichten terug, er was een toffe sfeer in de zaal en we werden goed ontvangen. Kortom, het was een goede nieuwe start voor Ancient Rites.
Eric: En het was vooral goed omdat het bij mij in de buurt was. Hahahaha.
Hoe ervaren jullie een dergelijke luistersessie als daarnet?
Gunther: Ik probeer mij altijd in die mensen te verplaatsen die voor het eerst het album horen en ik denk dan ook aan mezelf die voor het eerst iets hoor. Ik besef wel dat het voor jullie een overvloed van informatie zal zijn omdat het album nogal veel lagen heeft. Het is een plaat geworden die groeit naarmate je meer luistert. Voor mij was het trouwens ook de eerste keer dat ik hem in deze definitieve mix hoorde.
Let je dan op de reactie van de pers?
Gunther: Ja, je merkt wel of iemand het goed vindt of niet. Sommige mensen zie je meer analyseren terwijl anderen een beetje mee zitten te wiebelen. Ik denk dat iedereen het wel goed vond en we hebben muzikaal zeker een stap voorwaarts gemaakt. De intro's staan nu niet zo los van de nummers en we proberen iedereen zijn beeld meer vast te houden. Je kunt wel spreken van een meer filmische sfeer.
"Gelaagdheid en sfeer." Zijn dat de twee basiselementen van de nieuwe plaat?
Gunther: Kijk, je moet altijd een stap verder gaan als de vorige plaat. En met deze uitgebreide line-up heb je ook meer invloeden die je moet verwerken. Dit heeft overigens ook voordelen voor concerten want nu kunnen me meer live waarmaken.
Is het niet moeilijk om met zeven mensen toch één coherent klinkende plaat te maken?
Walter: Uiteraard. Maar het is ook verrijkend! Je kunt veel verschillende muzikale invloeden in je sound verwerken, maar er is uiteraard ook vaak getwist over bepaalde passages. Het belangrijkste is dat we allen uiteindelijk denken aan het eindresultaat. Als een bepaalde passage niets bij brengt, dan moet je leren om te knippen. Misschien jammer voor iemand zijn ego, maar alles dus voor het eindresultaat.
Is al het materiaal splinternieuw?
Walter: Sommige dingen zijn vrij recent geschreven, maar met andere stukken zijn we wel al jaren bezig. Iedereen komt af met verschillende elementen en dat alles maakt dat Ancient Rites klinkt zoals we klinken.
Hebben jullie het laatste jaar al eens een nieuw nummer live uitgeprobeerd?
Eric: Neen, dat hebben we niet gedaan. Het heeft volgens ons ook niet veel nut als je iets speelt wat nog niemand heeft gehoord. We hebben overigens nu ook al enkele optredens gepland die plaatsvinden vóór het nieuwe album in de winkels te verkrijgen is. Op die concerten zullen we de nieuwe nummers dan ook beperken tot een minimum.
Zijn jullie bang als jullie voor het eerst een nummer spelen?
Raf: Doodsbang! Hahaha. Neen, iedereen heeft veel ervaring. We gaan de komende weken hard werken om onze live-act op punt te stellen. We moeten met deze uitgebreide line-up ook geen toegevingen meer doen.Vroeger moest ik bijvoorbeeld één gitaarpartij kiezen en nu kunnen we ze allemaal spelen. Zodoende zal ons geluid rijker en harder worden.
Laten we de teksten eens overlopen. Waarom is je keuze op het Romeinse rijk gevallen?
Günther: Ik vind dat een zeer interessant onderwerp. Ik zoek ook altijd onderwerpen op die ik muzikaal kan verpakken. De combinatie tekst en muziek is essentieel voor Ancient Rites. Eerst ontstaat de tekst én daarna maken we dat de tekst vertaald wordt in bijpassende muziek. De albumtitel "Rvbicon" heeft meerdere betekenissen. Zo heb je het historische; de beslissing van Ceasar wanneer hij de rivier oversteekt met de Rubicon maar ook de symbolische waarde van ‘de teerling is geworpen'. Zo zitten er, net zoals in de muziek, ook verschillende lagen in de teksten. "Mythras" gaat dan weer over verschillende religies uit die oude tijd. We zullen nooit zelf een oordeel vellen en we laten zowel het standpunt van Rome als van de Germaanse stammen aan bod komen. We zijn getuige en kiezen dus geen kant.
Een ander opvallend nummer is "Brabantia" dat gaat over Hertog Jan. In dat nummer kruip ik in de huid van Jan en schreeuw bevelen aan mijn troepen op de strijdperk. Dergelijke teksten check ik wel door verschillende bronnen te raadplegen. Ik schrijf overigens alle teksten voor Ancient Rites, als dat nog niet duidelijk zou zijn.
Raf: Ik ben overigens ook sterk geïnteresseerd in geschiedenis. Ik en Günther praten daar wel vaak over.
Waar komt die passie voor geschiedenis vandaan?
Günther: Die is er altijd al geweest. Toen ik zes jaar was droeg ik huiden of harnassen en speelde de "wilde" of de gladiator. Ik was voortdurend met geschiedenis bezig. Ik gebruik deze thematiek dus niet omdat ik het bij een andere band heb gezien. Ik probeer me ook door zo weinig andere bands en zangers te beïnvloeden. Ik doe gewoon mijn ding.
Verdiep je jezelf ook in oude muziek?
Günther: Jahoor. Onlangs heb ik in Grieken nog een cd gevonden met een interessant bijhorend boekje over muziek van eeuwen terug. Er stond allerlei informatie in over de instrumenten van vroeger. Die oude muziek bestuderen is toch gewoon interessant? Vrij vaak klinkt die oude muziek heel bizar en disharmonieus in plaats van het idee dat wij van epiek hebben.
Even een vraag richten aan de personen die terug bij de band zijn gekeerd. Hoe voelde dat?
Bart: Ik voelde me direct terug thuis. Alle problemen zijn opgelost en we gaan nu volwassen met elkaar om.
Domingo: Het is altijd een beetje afwachten want ik kende niet iedereen die toen in de band zat. In een band moet het met iedereen klinken en dat deed het gelukkig ook in dit geval.
Wat miste je aan de band?
Domingo: Hehe. Er is natuurlijk een heel verhaal geweest waarom ik uit de band ben geweest
(grote hilariteit bij alle bandleden)
Nu ik de baspartijen heb overgenomen kan Günther zich meer concentreren op zijn zanglijnen.
(hilariteit gaat verder)
Günther: Humor is overigens heel belangrijk in een band. Je zit vaak in moeilijke omstandigheden en het is dan ook nodig dat de sfeer goed is.
Gaan jullie veel optreden het komende jaar?
Günther: We gaan zeker veel optreden, maar er zijn wel beperkingen waar we nu rekening mee moeten houden. Het is gemakkelijker om drie mensen te verplaatsen dan een zevenkoppige band. En we moeten ook de middelen krijgen om neer te kunnen zetten wat we willen neerzetten. Zo zal het podium ook mooi aangekleed worden met onder andere een nieuwe backdrop in de Romeinse sfeer. In de Biebob zullen we onze cd-prestatie houden. We kennen de club, het materiaal en mensen daar goed. Het is een soort van tweede thuis.
De laatste keer dat ik jullie zag in de Biebob zag was een kleine ramp. Herinner je het Generation Armageddon Festival in 2003 nog?
Günther: Haha. Ja, tijdens die tour zijn we gesplit en we hebben in halve bezetting dat concert afgewerkt. Het is niet leuk om tegen het publiek te moeten zeggen "er is gisteren weer iets gebeurd in het Ancient Rites kamp en we zijn gesplit". We kregen wel veel goodwill van het publiek omdat we met ons vieren speelden, maar van een muzikaal goed concert kan je zeker niet spreken. In slechte tijden moet je ook doorgaan als band.
Stoppen is nooit aan de orde geweest?
Günther: Zeker niet! We gaan altijd verder en we zijn nooit weggeweest.
Laatste vraag. Günther, ik kreeg deze week een nieuwe split cd van je andere bands Lion's Pride en Iron Clad. Op zich best een leuk schijfje, maar waarom concentreer je je niet enkel op het meer volwassen Ancient Rites?
Günther:Ja, dat is gewoon voor het plezier. Ik ben ook gewoon begonnen in punk en hardcore bands met lekkere simpele muziek. Het is ook gemakkelijk om kleine clubshows te doen en ik houd echt van dat soort muziek. Echte undergroundmuziek die niet epische klinkt, kan evenveel voor mij betekenen dan de meest epische waanzinnige muziek.
Erik: En ik speel in een hardrockband voor de lol
En met een grote lachbui om het woordje ‘lol' van de enige Nederlander in de band stopt het interview. Na nog wat na te praten met de andere perslui vertrekken we weer uit Duitsland.