Nee, we hadden niet eens verwacht dat de demo zo zou klinken. Toen we begonnen wilden we gewoon samen lekker muziek maken. Natuurlijk hoop je wel dat je ooit eens een platendeal scoort, maar we gingen er niet van uit dat dat al zo snel zou gaan. We waren toen gewoon ronduit slecht, zo waren we van mening. Maar het is vreemd hoe snel je als band kan veranderen. Ik heb de demo al een hele tijd niet geluisterd, en dat is maar goed ook want als ik 'm hoor vind ik 'm verschrikkelijk! Maar het is inderdaad nog niet eens zo lang terug dat we die opnamen, en als ik zie wat voor vooruitgang we geboekt hebben kan ik wel zeggen dat ik trots ben op hoe het gelopen is.
Op jullie eerste album is de productie ook niet echt goed. Heb je daar ook het gevoel bij dat het verschrikkelijk klinkt?
Ik vind het leuk om die oude nummers opnieuw te mixen, zodat ze beter klinken. Voor mezelf heb ik dus een andere mix dan degene die je op cd kan kopen, en ik moet toegeven dat deze eigen mix een grote verbetering is. Misschien als we ooit groot genoeg zijn en als er genoeg vraag naar is, dat we dan dat album in een betere mix nog eens uitbrengen. Maar zo ver is het denk ik nog lang niet hoor hahaha.
Okee. He, het eerste album was snel, het tweede album was nog sneller, en nu heb je zo te horen nog een extra turboknop gevonden op je gitaar, want de nieuwe is nog sneller. Proberen jullie expres om het snelste powermetal album ooit te maken?
Om eerlijk te zijn is het album niet sneller gespeeld. Ok, we spelen wel weer snel, maar doordat alles een stuk intensiever is klinkt het sneller. Het is overigens wel grappig, waarom het eerste album zo snel is geworden. We vonden dat we de nummers niet in hetzelfde tempo konden spelen als op de demo, want dat klink kut. We moesten sneller. Toen we het sneller speelden vonden we allemaal dat dat een stuk beter klonk. Bij het volgende album besloten we om nog sneller te proberen, en dat klonk nog beter! Maar we hadden wel door dat we niet nog sneller konden, want dan zou de drum helemaal shit klinken. Dus we moesten nu wat anders verzinnen om het sneller te laten klinken. We hebben het daarom wat intensiever gemaakt, wat het zelfde soort effect opleverde.
Ik moet zeggen dat ik na 2 nummers toch echt even wat anders moest opzetten, want ik werd er helemaal gek van. Heb je dat zelf nou nooit als je iets terugluistert?
Soms wel. Maar zoals ik zei, het is veel intensiever, en daardoor wat minder makkelijk te luisteren. Dat geef ik direct toe. Als je alleen naar de zang luistert valt het wel mee, maar als je alles tegelijk probeert te ontdekken snap ik dat alles nogal veel is om in 1x in te nemen, want er zit zoveel in. We hebben er ook veel gekke dingen in gestopt.
Sonic Firestorm zou eigenlijk een veel betere titel zijn voor dit album, he?
Hahaha misschien wel, maar daarom heet deze juist weer Inhuman Rampage, omdat het echt onmenselijk is. Toen we Sonic Firestorm opnamen was dat voor ons alles wat we konden doen, en vonden we dat echt een sonische storm. Maar we konden blijkbaar nog intensiever, bijna naar het onmenselijke. Ik denk dat je elke keer toch wat meer moet kunnen bieden aan de mensen.
Maar hoe doe je het? Wat voor trucs passen jullie toe?
Geen trucs, echt niet!
Wou je beweren dat die drums natuurlijk klinken dan?
Ja, dat zijn echte drums, niet uit een drumcomputer. Echte toms. Soms spelen we electronische drums als we live spelen, want dat is makkelijker mee te nemen, maar we gebruiken wel degelijk echte drums. Het zit allemaal in de composities. Voor mij klinkt Above the Winter Moonlight van Sonic Firestorm trager dan alle andere nummers. Het is een soort ballad, maar de drums gaan net zo snel als de andere nummers. We hebben nu door hoe we nummers sneller of langzamer kunnen laten klinken, ondanks dat het dezelfde drumtempo hebben. De slaggitaar is dit keer veel voller en intensiever, maar komt niet in de weg van de zang.
Hoeveel lagen gitaar zitten er in?
Slechts twee. Links en rechts. Als je zo snel speelt heeft het geen zin om meerdere lagen aan te brengen, want het wordt er niet duidelijker op. Misschien wel iets zwaarder, maar dat is niet altijd beter.
Hebben jullie de nieuwe nummers al live gespeeld?
Nee.
Zijn ze ook onmenselijk om live te spelen?
Hopelijk niet haha. Toen we Sonic Firestorm uitbrachten vonden we het in het begin wel moeilijk om de nummers live te spelen, maar inmiddels zijn we gewend om ook live zo snel te spelen. Ok, het zal wel weer goed oefenen worden, en er zijn ook wat meer achtergrondvocalen bij, dus ook dat moeten we weer oefenen. Maar ik vind dat je het jezelf elk jaar iets moeilijker moet maken, zodat je wat hebt om te oefenen. Anders wordt het te makkelijk, en wordt je slordig.
Maar hebben jullie ook nog niet geprobeerd ze live te spelen?
Nee, we waren nog steeds op tour voor het vorige album, en ik wilde geen nummers spelen die de fans nog niet kennen.
Er staat op het album maar 1 rustig nummer, en dat staat op het einde. Waarom niet ergens halfverwege, zodat er een rustpuntje op het album staat?
Er zitten wel wat rustige stukjes in de nummers.
Ja maar dat is steeds erg kort, en daarna gaat het gas gelijk weer open.
Ok ok, je hebt gelijk. Maar ik vind niet dat je per sé een rustpunt in het album moet hebben. Wij vonden dat het rustige nummer op het einde het beste tot z'n recht kwam. We hebben veel tijd besteed aan de volgorde van de nummers, en hier vonden we het het beste.
Op dit album begin je meer als een shredder te klinken. Super snel, maar toch erg complex.
Voor mij komt dat vrij natuurlijk. Ik hou er wel van om naar andere gitaristen te luisteren, maar altijd denk ik dan van "ik zou dat zo en zo doen". En bij mij zou dat dan sneller zijn meestal. Voor het album hebben Sam en ik wel goed samen uitgezocht hoe we dit het beste kunnen laten klinken. En dat is niet altijd zo complex mogelijk.
Maar je probeert dus niet om zoveel mogelijk noten in een seconde te spelen.
Nee, zeker niet. Er moet nog wel gevoel in zitten. En soms gooien we er gewoon wat lawaai doorheen. In een bepaalde gitaarsolo breekt er een snaar, en dat hebben we in het nummer laten zitten. In het eerste nummer, tegen het einde hoor je het.
Zit er nog meer van dat soort gein in?
We hebben geprobeerd zoveel mogelijk gitaargeluiden te maken, en we hebben ze allemaal namen gegeven. Zo heb je het Pac-Man geluid hahaha. Net zoals je in het spel hoort, maar dan op gitaar. En we hebben een onderwater effect. En een spook-geluid. wooooooh! Dat soort geluiden maken het interessant. Andere bands zouden dat in de keyboards stoppen, maar wij doen het met de gitaar. Ok, we gebruiken er wel pedalen bij. Men zal het live wel horen en zien. Dat wordt erg leuk.
Afgelopen zomer waren jullie op tour, en stonden jullie op diverse festivals. Wanneer hadden jullie tijd voor de opnames?
Tussendoor. Elke keer als we thuis kwamen hebben we wat opgenomen. We hebben onze eigen studio, dus dan kan dat makkelijker. Daarom hebben we zes maanden over de opnames gedaan. We hadden ook opname-apparatuur bij ons, dus we konden in onze hotels ook wel wat opnemen.
Ben je dan niet bang dat de opnames van het begin erg anders klinken dan die van op het eind?
Dat hou je toch, denk ik. Als je onze demo's hoort klinken ze al heel anders dan wat we uiteindelijk afleveren. Dan klinkt het niet eens als dezelfde band. We zijn echt constant de nummers aan het verbeteren, tot het moment dat we met het mixen beginnen.
Wie schrijft bij jullie de nummers?
Sam is wat mij betreft de beste songwriter in de band. Hij komt met hele goeie ideeën, en wij voegen daar ons materiaal aan toe. Onze ideeën blijven dan binnenstromen als we aan het opnemen zijn, echt tot de laatste seconde. Zo hebben we op het laatst nog wat toegevoegd wat klinkt als het Bubble Bobble computerspel. Dus echt tot het eind kregen we nog nieuwe ideeën om toe te voegen.
Heb je daarom ook zoveel gitaarsolo's?
Veel stukken zijn niet echt gitaarsolo's, maar gewoon leuke melodieën. Omdat we twee leadgitaristen hebben spelen we allebei ook solo's, en die wisselen we dan ook veel af.
En wie komt er met de teksten?
Dat hangt van het nummer af. Sam schrijft teksten, maar ook ZP. Net wie een goed idee heeft, en er ook een goede melodie bij heeft.
Als jij een nummer schrijft, wat komt dan eerst, de melodie of de tekst?
Melodie. De melodie geeft aan hoe de tekst zal lopen. Daarna pas kun je gaan kijken welke woorden er passen. Ik vind dat de tekst nooit de melodie mag beheersen.
Vind je de teksten dan ook minder belangrijk dan de muziek?
Nee, alles is belangrijk. Maar de tekst moet goed lopen op de muziek.
Van wat voor onderwerpen hou jij om over te schrijven?
Ik vind het leuk dat de luisteraar dat zelf uitvindt. Soms gaan de teksten totaal niet over wat je denkt dat het gaat, als je de songtitel leest. Zo hebben we Operation Ground And Pound. Mensen denken daar bepaalde dingen bij, maar dan blijkt het weer over iets totaal anders te gaan. Op ons forum hadden enkele fans al bedacht waar het over kon gaan, en sommigen hadden het goed.
Hadden ze het nummer dan al gedownload?
Ik denk het, maar ik weet het niet.
Zit je ermee, dat mensen jullie muziek downloaden?
Nee, niet echt. Wat ik jammer vind is dat er dan deze ruwe mix op het internet staat, en nog niet de uiteindelijke versie. Die klinkt nog veel gaver dan deze die jij ook hebt.
Hoe verschilt dat van elkaar?
Alles klinkt helderder. De bas staat wat te hard in deze versie die jij hebt. Alles is duidelijker te horen in de echte versie. Als ze 'm dan downloaden en ze krijgen de verkeerde versie, dan krijgen ze misschien het idee dat we het kut hebben gemixt.
Ben jij zelf actief op het internet?
Jazeker. En zo zijn we ook bekend geworden, doordat mensen ons vonden op het internet. Ik weet nog dat ik zelf wat bonustracks downloadde van Dream Theater, van hun site. Dat was toen lastiger te vinden, maar toen MP3.com er kwam gaf dat veel goede kansen voor bands.
Hou je contact met de fans via jullie site? Want sommige artiesten hebben wel een site maar gebruiken die niet echt goed.
Ja, soms posten we zelf wat op de site of het forum. Soms houden ze discussies en snapt neimand waar het over gaat, en dan geven we ze wel wat hits waar bijvoorbeeld onze nummers over gaan. En we nodigen ze uit om na afloop nog wat met ons te gaan drinken. We houden wel contact met ze hoor. We voelen ons niet verheven boven de fans.
Er komt een vinyl versie van het album. Wat is er speciaal aan?
Het wordt een picture disc, en je hebt natuurlijk veel mooier artwork omdat dat groter is.
Ben je zelf vinyl-liefhebber??
Ik ben bang dat ik meer een man van het digitale ben. Ik heb wel wat albums op vinyl, maar draai ze amper. Ik hou meer van het digitale geluid, wat veel helderder is. Maar ik snap wel dat mensen vinyl beter vinden klinken, omdat het warmer klinkt.
Je hebt dus geen grote platencollectie?
Nee, ik ben te jong daarvoor. Toen ik begon was vinyl al iets uit het verleden, en was de cd al lang ingeburgerd. Toen ik op school zat heb ik nog wel wat vinyl gekocht, omdat dat lekker goedkoop was toen iedereen cds ging kopen. Maar ik heb wel een leuke cd verzameling hoor.
Wat zijn de tourplannen?
We gaan in februari of maart op tour, en natuurlijk komen we ook langs Nederland en België hoor. Ik weet nog niet exact wat er te wachten staat, of met wie. We hebben vorig jaar nog hier op festivals gespeeld, en nu komen we in normale zalen.
Wat heb je liever, festival of clubshow, of openen voor een grote band?
Zelf headlinen is natuurlijk leuker dan openen, want als je opent zit je altijd vast aan wat je mag doen van de andere band. Clubshows zijn het gaafst, dan kunnen we doen wat we willen, en springen we over heel het podium.
Dat deed je ook toen ik jullie zag openen voor W.A.S.P.
Echt?
Ja, constant.
Toen waren we daar vast nog niet eens goed in. Nu gaat dat veel beter. Ik heb nog last van m'n poten, van een fotoshoot waar we ook tegelijk sprongen. Maar dat ging niet altijd even lekker.
Jullie hebben met vele bands nu getourd. Wat was de leukste ervaring?
Iron Maiden was natuurlijk te gek, en ook Helloween in Japan was tof. Voor mij zijn dat alleen niet de hoogtepunten. Dat was toch echt toen we voor Halford mochten openen, in Engeland. We hadden toen net onze demo uit, en mochten we al met Halford op tour.
Hoe hebben jullie dat geflikt?
Het label had onze demo gehoord, en vonden die goed. Dus ze gaven ons die shows om ons ook eens te kunnen bekijken hoe we live zijn. Drie shows mochten we toen doen. Na de show in London kwam het label naar ons toe en boden ze ons een contract aan.
Wel cool dat ze jullie eerst wat shows aanbieden dan.
Zeker. En ze wilden eigenlijk naar de 1e show komen, maar ik zei dat ze beter naar de 3e konden komen want dan zouden we minder kut zijn hahaha.