Bedankt voor het compliment. Ik moet zeggen dat we er zelf ook erg tevreden mee zijn. Je zou inderdaad kunnen zeggen dat Gail Liebling een soort van zesde bandlid is geworden. Hij is verantwoordelijk voor alle synths en daarbij heeft hij tijdens het opnameproces verschillende ideeën aangedragen. Ook wat betreft de zanglijnen heeft hij samen met Pat echt heel toffe ideeën uitgewerkt.
Waarom lieten jullie het materiaal toch mixen door Tue Madsen?
Op de eerste plaats waren we erg onder de indruk van het werk van Tue Madsen. Voor Gail was het de eerst keer dat hij opnames deed met ons. Aangezien wij verder geen referenties hadden, was het voor ons natuurlijk onzeker wat het uiteindelijke resultaat zou gaan worden. We hebben daarom een stukje zekerheid en een second opinion ingebouwd door met Tue Madsen te werken. Al met al heeft dat heel erg goed uitgepakt. De opnames zelf waren al erg goed verlopen, dus wellicht dat we voor de volgende plaat deze zekerheid niet eens meer nodig hebben en we ook de mix door Gail laten doen. Maar goed, [Pitch.Black.Effects] is nog erg vers en we hebben de opnamen van de volgende plaat nog helemaal niet in het vizier.
Wanneer zijn jullie aan het materiaal beginnen werken en wat het een moeilijke bevalling?
Na onze ‘soort van sabbatical’ in 2004 zijn we in november van dat jaar begonnen met het schrijven van nieuw materiaal. In het begin was het natuurlijk even wennen want het was toch al weer bijna 2 jaar geleden dat we ´My Passion // Your Pain´ schreven. In begin hebben we ook best veel materiaal weg gegooid. Vooral de eerste nummers die we schreven lagen erg in het verlengde van de vorige plaat. Maar gedurende de aanloop naar de opnames kwamen steeds meer nieuwe en frisse ideeën bovendrijven. Al met al was het, vooral in het begin, best een moeilijke bevalling om niet in het oude patroon terug te vallen en de oude trukendoos weer open te trekken.
Stilstand is achteruitgang. Wat voegt ‘[Pitch.Black.Effects]’ toe aan jullie vorige platen?
Voordat we alle nummers begonnen te componeren, hadden we voorop gesteld dat we er dus geen herhalingsoefening van wilden maken. Door het toevoegen van wat nieuwe elementen, onder andere de toevoeging van synths, is dat ook inderdaad niet gebeurd. Daarbij hebben we ook wat meer de focus gelegd op groove in plaats van ons puur te richten op snelheid. Als laatste hebben we ook eens goed naar de arrangementen gekeken. De opbouw en flow van de nummers is toch behoorlijk anders dan op de vorige plaat waardoor ik het idee heb dat je aandacht beter bij de nummers blijft.
We hebben ons ook op deze plaat weer kunnen doorontwikkelen en dat is voor mij de belangrijkste reden om toch weer tijd te besteden aan het maken van een nieuwe plaat. We hebben ongeveer zes maanden gespendeerd aan de componeren van de nummers, dus laat het dan wel interessante zes maanden zijn.
Een groot deel van het metalpubliek is toch wel puriteins en conservatief en vindt elektronica maar een vies woord. Hebben jullie tijdens het schrijfproces rekening gehouden met eventuele negatieve reacties van het metalpubliek?
We wisten van te voren dat conservatieveilingen niet gecharmeerd zouden zijn van onze nieuwe elementen. Maar goed, eigenlijk liggen we daar niet wakker van. In de eerste plaats moet je datgene doen waar je zelf achter staat. Als je enkel probeert om aan verwachtingen van anderen te voldoen, kom je jezelf vroeg of laat wel een keer tegen. We hebben geen enkel moment gedacht om bepaalde dingen weg te laten omdat de mensen dit misschien niet zouden slikken. We hebben enkel geluisterd naar onszelf en een plaat gemaakt die we zelf tof vinden en waar we zelf een goed gevoel bij hebben.
Wat je ook doet, er zijn altijd mensen die het niet zullen waarderen. You can’t please everybody… en als we ‘My Passion // Your Pain part II’ hadden opgenomen dan zou de reactie zijn dat we niet met iets nieuws op de proppen zijn gekomen. Nu zijn we dat wel en tja… ook dan hoor je weer mensen zeuren. Wanneer doe je het dan wel goed? Als ik eerlijk ben vind ik dat ook niet echt belangrijk. Maar als ik naar de reviews kijk, denk ik dat we met deze plaat absoluut een stap voorwaarts gemaakt hebben. Velen geven aan dat dit de beste Callenish Circle plaat ooit is waar ik het zelf natuurlijk helemaal mee eens ben (glimlach).
Het enige wat ik persoonlijk mis zijn wat trage doomy stukken. Dat had de muziek nog wat meer diepte kunnen geven. Reactie?
Als je ‘Schwarzes Licht’ bekijkt…dat is toch een nummer met behoorlijk wat diepgang vind ik zelf. Persoonlijk ben ik erg tevreden met de balans op de plaat en ben het niet eens met je stelling. Maargoed, het blijft natuurlijk een persoonlijke smaak.
Een song als ‘Schwarzes Licht’ klinkt alsof het spontaan ontstaan is in de studio na wat experimenteerzucht. Hoeveel van het nieuwe materiaal is eigenlijk geboren in de studio?
‘Schwarzes Licht’ was voor het grootste deel gecomponeerd voordat we de studio ingingen. Het is natuurlijk het meest experimentele nummer met de meeste synths. We hebben samen met Gail Liebling dan ook veel gepraat over hoe dit nummer zou moeten klinken. Uiteindelijk is het nummer wel uitgewerkt in de studio en zijn nog wat elementen toegevoegd zoals de Duits gesproken tekst door Kaleen. Van de rest van de nummers was het grootste gedeelte (90%) klaar voordat we de studio ingingen. Tenminste dat dachten we..ik schat dat in de studio nog 25% van het materiaal is aangepast. Hierbij moet je vooral denken aan de gitaarpartijen en zanglijnen. Het werken in een andere omgeving zoals een studio brengt toch altijd nieuwe ideeën naar boven.
Naar mijn mening is Callenish Circle een moderne multimediaband. Integratie met cd-rom-gedeeltes, experimentele videoclips en meer aandacht op visualisering van de muziek tijdens optredens zou de band naar een hoger niveau kunnen tillen. Begrijpen jullie wat ik bedoel?
Nou, ik moet zeggen dat we het wel eens gehad hebben over het gebruik van videoclips tijdens de shows. Echter, het kost enorm veel tijd en moeite om dit allemaal op poten te zetten. Daarbij spelen wij in verhouding meer als support en minder als headliner waardoor je in de regel minder tijd hebt voor change-overs en het dus moeilijk wordt om het hele videogebeuren opgezet te krijgen. Het is wel iets wat we nog steeds in ons achterhoofd houden dus wellicht dat hier meer mee gaan doen op de volgende plaat. Op dit moment zijn we in sowieso in staat om de synths op onze nieuwe plaat ook live te laten horen. Dit was voor ons ook een voorwaarde om meer elektronica te integreren.
In een interview in 2003 met Metalfan.nl zei Ronny dat hij alleen aan alle riffs werkt en 90 procent van de muziek schrijft. Was deze werkwijze voor het nieuwe materiaal ook zo?
Ik denk dat Ron bedoelde dat hij 90% van de riffs alleen schrijft. Op het moment dat Ron een aantal ideeën heeft voor riffs, gaan Ron en ik samen de basis uitwerken voor een nummer tot we een basisarrangement hebben opgezet en een idee hebben waar het nummer naar toe moet gaan. Vervolgens laten we het aan de anderen horen die daar hun eigen invulling aan kunnen geven. Vanaf dat moment beginnen we te kneden aan het nummer totdat we er 100% tevreden over zijn. De werkwijze voor het nieuwe materiaal was nagenoeg hetzelfde behalve dat we nu voor een aantal nummers niet uit zijn gegaan van een gitaarmelodie of riff. Bijvoorbeeld het synth stuk van ‘Ignorant’.
Jullie zitten bij Metalblade. Wat voor potentie heeft Callenish Circle volgens dit legendarische label?
Mmm… goeie vraag. Geen idee eigenlijk. Dat moet ik ze dan toch eens gaan vragen. Het is echt absoluut een toplabel om bij te horen. Goede promotie en distributie en wat voor ons heel belangrijk is, is dat ze heel open zijn in hun communicatie. Ik heb het nog niet één keer meegemaakt dat ze afspraken of beloftes maakten die ze niet zijn nagekomen. En dat hebben we in het verleden wel eens anders meegemaakt!!!
Is de sfeer en motivatie in de band nog even groot als pakweg vijf jaar geleden?
Absoluut, misschien zelfs nog groter. De band en crew vormen een hechte club samen. Het is niet zo dat we wekelijks samen in de kroeg zitten, maar als we onderweg zijn is de sfeer erg goed. Ik denk ook dat we een club zijn die elkaar goed aanvult. Iedereen kent zijn plaats binnen het geheel. Wat dat betreft is ook Callenish Circle een ketting die zo sterk is als zijn zwakste schakel. En op dit moment voelt die ketting behoorlijk solide aan!
Jullie speelden onlangs in Denemarken met Deicide en Six Feet Under, passen jullie de setlist aan als jullie spelen voor een conservatiever publiek dat vooral hardere nummers wilt horen?
We proberen er wel rekening mee te houden. Als we een korte set doen, spelen we overwegend de snellere nummers en bouwen we vaak nog een rustpunt in. Met de nummers op de nieuwe plaat kunnen we nog meer variatie inbouwen tijdens de live set. We hebben laatst de CD release party gehad waar we bijna anderhalf uur gespeeld hebben. Toch hebben we onderhand een behoorlijke keuze aan gevarieerde nummers waardoor je toch een boeiende en afwisselende show kan geven.
Bij het uitzoeken van de live nummers van [Pitch.Black.Effects] kwamen we al gauw tot de conclusie dat het erg moeilijk is om ‘slechts’ enkele nummers te kiezen. Iedereen heeft wel zijn eigen favorieten. Er staan gewoon erg veel goede nummers op deze plaat. In vergelijking tot de vorige platen waar we altijd wel vrij snel een idee hadden welke de beste livenummers zouden zijn. We hebben dan ook een groot deel van de plaat in de live set opgenomen. Zelfs een songs als ‘Schwarzes Licht’ kunnen we live zonder problemen waarmaken... zoals de mensen op de CD release party ook hebben kunnen horen.
Wat verwacht je van de Mexicaanse tour met Paradise Lost? Ben je niet bang voor problemen, vage plaatselijke promotors en al te fanatieke metalheads?
Natuurlijk, we kennen allemaal de verhalen van gecancelde Mexicaanse tours en geloven pas dat het doorgaat als we eenmaal terug zijn en die shows daadwerkelijk gespeeld hebben. Ik moet zeggen dat de promotors het toch behoorlijk goed aanpakken. Er wordt een hoop geregeld op dit moment zoals werkvergunningen en dergelijke en de promotie in Mexico is inmiddels gestart. Desondanks willen we zelf nog niet te vroeg juichen. Zowel wij, als de promotors, doen er in ieder geval alles aan om er een succes van te maken.
Laatste vraag. Heb je stiekem toch al enig idee hoe het volgende Callenish Circle album zal klinken?
Tja, deze plaat is pas uit dus een volgende plaat zal nog wel even op zich laten wachten. Het jaar 2006 staat helemaal in het teken van live spelen. Waarschijnlijk zal een nieuwe plaat pas ergens in 2007 het daglicht zien. Op dit moment bevallen de nieuwe elementen op [Pitch.Black.Effects] ons erg goed dus die zullen we zeker gaan uitwerken op een volgende plaat. En wat er verder nog aan nieuws bijkomt…de tijd zal het leren!