Martijn: Dank je wel. We zijn er zelf ook erg tevreden over. Andere metalzines en magazines hebben eveneens lovende recensies gegeven. De MCD is blijkbaar goed ontvangen.
De bandnaam klinkt prikkelend en interessant. Waarom hebben jullie verkozen om als "Monolith" de metalgeschiedenis in te gaan? Zijn jullie misschien geinspireerd door het mysterieuze object uit 2001: A Space Odyssey?
Martijn: Nee. Michiel kwam met het idee nadat hij DVD van Cannibal Corpse had gezien, met het u welbekende nummer “Monolith” . Dit is de eerste aanzet geweest voor een bandnaam. De rest van de band was het er mee eens, dus klaar.
Sjoerd Visser is redelijk bekend vanwege zijn werk bij Altar. Kun je de lezers iets vertellen over de muzikale geschiedenis van de overige bandleden en hoe Monolith tot stand is gekomen?
Martijn: Hehe. Ten eerste is het Sjoerd ViSCH. Het is je vergeven. Monolith is ontstaan nadat Michiel en ik een keer bij een optreden gingen kijken van “ Hills of Eternity” RIP). Michiel en ik hebben altijd al in Eternal Conspiracy gespeeld, vandaar dat we naar “Hills of Eternity” gingen kijken, omdat de oude zangeres van EC daar zingt (zong). Sjoerd heeft toen aangegeven dat hij, net als Michiel en ik, het wel eens tijd vond om een vette brute death metal band op te richten. Van het een kwam het ander we gingen muzikanten zoeken. Ten eerste werd Corvin Keurhorst benaderd als sologitarist (ex-Exposing Innards). Daarna hebben we Robin Kok ( die al eerder mij zou vervangen op de tour in de USA die we destijds met EC zouden doen) gevraagd of hij de zang op zich wilde nemen.
Aldus was Monolith compleet. Helaas, wegens priveproblemen heeft Corvin Monolith verlaten. Ik heb toen gitaar van hem overgenomen en Robin is toen bas gaan spelen. (en zang).
Naast de duidelijke invloed van de superbrute herrie van Nile, hoor ik ook nostalgische old-school klanken die aan de Death Metal grootheden Incantation en Morbid Angel doen denken. Het is natuurlijk een clichévraag, maar in hoeverre waren deze bands -- ik kan het natuurlijk mis hebben, dus noem gerust andere bands die belangrijk waren -- van invloed op wat we uiteindelijk op "Obliteration of the Despised" horen?
Michiel: Ehhm nou voor mij persoonlijk is Nile de grote inspirator geweest, de chaos en de eigenzinnige manier van nummers schrijven spreekt me erg aan. Morbid Angel heeft me nooit echt kunnen boeien en Incantation heb ik tot op de dag van vandaag nog nooit gehoord. Ik schrijf nummers met de bedoeling dat er een bepaalde “drive” inzit, snel bruut en catchy overgoten met een dikke laag madness.
Martijn: Ik voeg Cannibal Corpse toe aan het lijstje.
Zijn jullie tevreden over "Obliteration of the Despised"? Zijn er dingen die je beslist anders wilt gaan aanpakken ten tijde van de opnames voor de volgende release?
Martijn: Ik ben erg tevreden over de promo. Op het moment van dit schrijven zijn we bezig met de opname van onze debuut-cd “The Apotheosis”. Deze wordt eveneens in de Vision Soundengineering studio opgenomen (www.visionstudio.nl). De nieuwe nummers liggen in de verlenging van de promo nummers, eveneens zeer brute en snelle death metal songs. We gaan proberen het geluid nog vetter en zwaarder op de CD te zetten dan op de promo.
Monolith is qua sound een vrij conservatieve Death Metal band. Voorzie je op de lange termijn bepaalde ontwikkelingen die Monolith tot een andere muzikale aanpak zullen drijven (zoals bijvoorbeeld Entombed of Therion), of heeft de band niet dergelijke ambities?
Michiel: Ik zou het zo niet weten, de nieuwe nummers zijn iets anders dan de eerste vier, maar de karatersitieke The Monolith Deathcult sound blijft wel gewaarbord. Misschien dat we in de toekomst nog eens gaan werken met samples of toetsenisten, maar de muziek zal er geen moment softer om worden.
Als ik het goed gezien heb heeft Robin Kok op de foto die op de achterkant van de hoes staat een t-shirt van Cryptopsy aan. Monolith is echter niet een supertechnische band, maar richt zich meer op het scheppen van een duistere grafsfeer (die me erg bevalt). Wat is je mening over de huidige trend van het maken van supertechnische Death Metal en hoe het de sfeer van een album beïnvloedt?
Michiel: Hier ben ik het niet helemaal mee eens, we klinken niet geforceerd technisch maar over de hele linie gezien zitten er genoeg”verborgen” technische hoogstandjes in zoals bijvoorbeeld het dubbelen van gitaarpartijen, vreemde ritmes en fenomenaal drumwerk. Echter waar het bij een band als Meshuggah heel duidelijk te horen is zit het bij The Monolith Deathcult meer onderhuids.
Martijn: Dus als ik een Britney Spears T-shirt aan doe moet ik ook een hoog piepstemmetje opzetten?
Het tweede deel van het nummer "Cathedral of Corpses" heet "Slayer of Jihad". In tegenstelling tot de meeste Death en Black Metal bands lijken jullie de Islam aan te vallen in plaats van het Christendom. Waar gaat dat nummer over en hoe kijken jullie tegen de Islam aan?
Michiel: Dat nummer is een onderdeel van het Slayer of Jihad drieluik dat op de volledige cd “The Apotheosis” zal verschijnen. Cathedral of Corpses handelt over Vlad”Dracula”Tepesch die met zijn legers de oprukkende Ottomanen(turken) het leven behoorlijk zuur maakte. Hij verdedigde het laaste bolwerk van het Christendom, als hij er niet was geweest zou Europa een onderdeel van de Oema(De allesomvattende Islamitische wereld) zijn geworden. Op “The Apotheosis” staan de overige twee delen getiteld”Desecration of the Black Stone” en” The Forest of Flesh”.
De Islam is in mijn ogen het meest kwaardaardige kankergezwel van dit moment. Het is een totaal intolerante religie met het motto ”Worship our God or die”. Daarnaast leven de meeste Islamieten nog in het stenen tijdperk en als ze dat al niet deden bombarderen de Yanks ze met een beetje geluk terug naar hun roots.
In de inlay staat de tekst "Monolith refuses to be part of any underground movement. We are operating on a strictly commercial base". Hiermij lijken jullie de draak te steken met het ophemelen van het underground-bestaan waar vele bands zich mee bezig houden. Ergeren jullie je daar daadwerkelijk aan, of vat ik die opmerking veel te serieus op?
Michiel: Enerzijds erger ik me er dood aan en anderzijds moet ik heel erg lachen om bands die zichzelf underground noemen als excuus voor hun muzikale wanprestaties. Let wel; Uitzonderingen daargelaten. Zo hebben we naar het schijnt boze reacties gehad uit Frankrijk dat we door die quote op de cd de underground niet serieus namen en dat we commercieel waren. Ik ben van mening als je zo achterlijk bent dat je niet kunt inzien dat we met dit soort muziek nooit commercieel kunnen worden het helemaal niet waard bent om beargumenteerd te worden. Er is niets mis met commercieel zijn zolang je zelf maar de touwtjes in handen blijft houden en dat niet de maatschappij voor jouw gaat beslissen wat de muzikale richting moet worden.
De Nederlandse Death Metal scene behoort vooral op dit moment tot de top van Europa. Hebben jullie veel contacten in de scene en waarom denk je dat Death Metal zo'n opleving heeft ondergaan de afgelopen jaren?
Martijn: Ach veel contacten, we spelen allemaal al jaren in metal bands, en zo doe je uiteraard contacten op. Ik denk dat death metal vooral populairder is geworden door bands als Cannibal Corpse, Nile en Morbid Angel. Dit soort bands heeft denk ik veel mensen aangezet om zelf death metal bands op te richten.
Nu iets heel anders: Welke albums hebben de afgelopen tijd veel in je cdspeler gezeten?
Michiel: De laaste 4 My Dying Bride albums, Guns n’ Roses, Slipknot (dvd), alle Nile albums en alle Type o Negative albums.
Martijn: Guns n’ Roses, Obituary, Napalm Death, Cannibal Corpse, …
Wat kunnen we op de korte termijn van Monolith verwachten? Zijn er al nieuwe nummers geschreven en hoe zit het met optredens?
Martijn: We zijn nu bezig met de opnames voor “The Apotheosis”. Deze CD zal 10 tracks bevatten, en zal 21 maart uitkomen. Dit is tevens de startdatum voor de 3 weekse Europese tour die we gaan doen met “The Crown”(SW) en “Skinless” (USA). Deze tour is ook de reden waarom we zo snel weer de studio in gaan; nu kunnen we onze debuut meteen in Europa gaan promoten. Verder spelen we 22 februari nog met Severe Torture en Blood Red Throne in Hedon, Zwolle. Recente info over optredens kun je vinden op www.monolith-deathcult.com.
Dit is bedoeld om de lezers een beetje inzicht te geven in jullie meningen over metal-gerelateerde onderwerpen (in ieder geval die van één van hen). Ik noem een aantal 'trefwoorden' en het is de bedoeling dat je er een korte reactie op geeft.
- Melodieuze Gothenburg-Death
Michiel: Vreselijk, ik heb uberhaupt helamaal niets met die Zweedse bands, het is me allemaal net iets te vrolijk. Een uitzondering is Arch Enemy, waar andere bands zich te buiten gaan aan zoveel mogelijk happy metal gitaarloopjes speelt deze band riffgerichte grimmige metal met Carcass invloeden.
Martijn: Saai.
- Cradle of Filth
Michiel: Mijn grote voorbeelden op het gebied van muzikaal vermogen, controverse en marketing.
Martijn: Niet helemaal mijn muziek, ik vind het een muzikaal goede band, maar zou er zelf nooit wat van kopen.
- Grindcore
Michiel: Niet mijn ding, ik hou ook helemaal niet van de oude Carcass en Napalm Death, ik vind Inhume echter wel leuk.
Martijn: Grindcore vind ik gave style van metal. Het moet alleen niet TE lang duren, een grindcore band kijken is leuk maar eenhele avond grindcore hoeft van mij ook weer niet.
- Chuck Schuldiner
Michiel: Goede muzikant met verfrissende ideeen. Ik had alleen het idee dat hij zich niet meer zo thuisvoelde tussen al dat huidige deathmetalgeweld. Jammer dat hij dood is.
Martijn: Wereldgitarist. Een van de voorbeeldgitaristen voor menig gitarist. Zonde dat hij niet meer is.
- Nu-Metal
Michiel: Ook niet mijn ding m.u.v. Slipknot, maar die vind ik ook niet echt Nu-Metal? Slipknot rost met gemak het grootste deel van US Deathscene eruit. Ga die nieuwe DVD maar eens kijken. Wat is de defenitie van Nu-Metal? Het tijdstip van onstaan? Dan zou Rammstein ook Nu-Metal moeten zijn en Rammstein is geniaal.
Martijn: Nee. - Severe Torture
Michiel: Goede band, aardige lui. Ik ben niet zo kapot van hun muziek, maar dat is puur omdat die stijl mij niet zo ligt. Ook hebben ze me live nog niet kunnen overtuigen, maar dat had ermee te maken dat ze de twee keer dat ik ze op de Cannibal Corpse tour zag pech hadden met het geluid. Ik hoop met The Monolith Deathcult hetzelfde te bereiken als Severe Torture alleen hoop ik dat we iets minder lang over doen.
Martijn: Goeie band. Terecht veel bereikt. Wat ik alleen jammer van Severe Torture vind is dat ze 1 gitarist hebben. Ik denk dat ze live veel bruter overkomen met twee gitaristen.
- Duitse cencuur op Death Metal artwork
Michiel: Pfff ik krijg soms een beetje het idee dat bands het erom doen om in Duitsland geweigerd te worden, dat staat dan stoer op de site. Lekker belangrijk zeg, dan maak je toch voor de Duitsers een neutrale zwarte hoes met een logo? De Duitsers moeten ook niet zo zeuren, die hebben een naam hoog te houden op het gebied van ongeoorloofd bruut geweld en nu proberen ze roomser dan de paus te zijn.
Martijn: Hier moet ik het even helemaal mijn mijn collega eens zijn.
- Hammerfall
Michiel: Gave band, luistert lekker weg en is op festivals altijd goed te pruimen.
Martijn: Luistermuziek voor in de auto.
- Vrouwelijke grunters
Michiel: Ik ken alleen Angela van Arch Enemy, Krisz van Izegrim en Rachel van Sinister waarvan ik Rachel de minste vind, want die houd haar handen om de microfoon. Zo kan iedereen grunten, maar het ziet er leuk uit op het podium.
Martijn: Tsja, het ziet er leuk uit, es een keer wat anders. Als een vrouw gaat grunten moet het wel een enorm brute grunt zijn, zet er anders maar weer een vent neer.
Als afsluiting krijg je de ruimte om alles wat je nog kwijt wilt aan metal-minnend Nederland over te brengen. Spit it out, zou ik zeggen!
Martijn: Bedankt voor dit interview en hou 21 maart in de gaten! See you on tour!
Bedankt dat je de tijd hebt genomen om mijn vragen te beantwoorden. ik wens Monolith veel succes in de toekomst en verheug me op jullie volgende offensief!!!!!!!!!!!