Ja, het ging best goed. Het geluid was naar festivalnormen goed te noemen, ik zag wat mensen headbangen en er kenden ook wat lui onze teksten. En het is leuk om op een festival met grote naam te spelen.
Is elke dag zo mooi?
Aha, tot nu toe wel. Alles gaat gewoonweg uitstekend. We hebben van 'Ascendancy' in Amerika tot nu toe 350 000 cd's verkocht in zeer beperkte tijd. Onze optredens in Engeland verliepen beter als verwacht en we zullen daar ook wel wat verkocht hebben denk ik.
Verkoopt dit soort muziek dan beter in Amerika dan in Europa?
Hmmz, weet ik eigenlijk niet. Het is te vroeg om conclusies te trekken of te gaan speculeren over oorzaken want er zijn nog geen verkoopcijfers binnen van Europa. Ik denk echter dat de nieuwe plaat overal goed zal scoren.
Trivium maakt muziek voor de toekomst met moderne elementen maar jullie basis ligt ook in de 80's, vooral de heavy metal en thrashwereld.
Ja, wij combineren twee verschillende muziekperiodes met elkaar. We willen altijd evolueren maar we willen ook niet dat oude goede muziek verloren gaat. Zonder de geniale riffs van oude Metallica, Testament en Exodus zou de harde muziekwereld totaal anders zijn.
Hebben jullie over dit soort zaken hard nagedacht of is het spontaan ontstaan?
Ik denk dat geen één van de New American Metal Wave-bands heeft nagedacht over hun sound. Het is gewoon allemaal zo ontstaan uit het niets. Denk je na over de filosofie achter een riff als je gewoon een riff verzint als je niet kunt slapen? Waarom is elke submuziekstijl ontstaan? Waarom klinken wij met Trivium anders dan het gros nieuwe bands? Waarom komen er zoveel goede nieuwe bands uit ons land? Ik weet dat niet en jij waarschijnlijk ook niet.
Kan je mij wel dan een oorzaak geven dat je een paar honderd duizend cd's op enkele weken verkoopt in eigen land?
Misschien dat de kids terug echte muziek willen horen? Dat ze naast emotie toch nog enige techniek willen terughoren? Misschien is de tijd dat je enkel naar gitaarwerk luisterde om cool te zijn en een vriendin te scoren eindelijk volledig gedaan.
Zit jij dan niet in een band om vrouwen te neuken?
Hehe, daar kan ik vrij eerlijk in zijn. 'Neen' is het antwoord. Ik heb er alles voor over om in een groep te spelen met muziek waarvan ik persoonlijk wild van word. Ik wil zo intens mogelijk leven en veel beleven maar ook mij zo goed mogelijk creatief uiten.
De productie van 'Ascendancy' is subliem. Andy Sneap is duidelijk de producer van het moment.
Ja, het is een eer om met zo iemand te mogen werken. Zonder arrogant te klinken kan ik zeggen dat wij wel zo'n goede superproductie nodig hebben om onze nummers uit te laken komen zoals wij wensen.
Je zit voortdurend te gapen. Zijn mijn vragen zo saai?
Neen hoor, ik ben gewoon oververmoeid. Gisteren is het heel laat geworden en we moesten vandaag vroeg spelen. Het leven dat we nu leiden is niet echt gezond denk ik.
Nog even doorzetten voor Metalfan! Trivium trad ook op met Danzig. Is dat nu echt zo'n klootzak?
Niet echt. Je moet hem wel kennen en hij is zeker niet de normaalste mens die je ooit zal ontmoeten. We speelden in zijn voorprogramma en gedurende heel die tour heeft hij niet meer dan vijf woorden aan ons vuilgemaakt. Een erg apart figuur.
Dan is het touren met Still Remains en 3 Inches Of Blood wel een stuk aangenamer?
Zeker, het is al de tweede keer dat we met elkaar op hort zijn. We zijn best vrienden geworden en kennen elkaar nu goed zodat er geen ruzie meer kan ontstaan.
Welke van de nieuwe Amerikaanse bands vind jij het gaafst?
Chimaira. Vooral omdat ik weet dat het nieuwe album ijzersterk zal zijn. Killswitch Engage heeft zich ook goed ontwikkeld en ik vind het gitaarwerk van Shadow's Fall interessant. Wie speelt er eigenlijk nu op de achtergrond?
Dat is Gorefest. Ooit een grote deathmetalband in Nederland.
Daar wil ik wel een stukje van zien!
Geen probleem, dan houden we het interview hierbij.
Dank je. Ik heb ook honger.