Pitfest
Enquête

Het is steeds gebruikelijker dat de verkoop van concerten en festivals minstens een jaar van tevoren reeds begint, waarbij je er soms snel bij moet zijn om een ticket te scoren. Vind jij dat een probleem?

ja, want er komen meer kosten bij kijken dan 1 ticket, bv. vervoer of hotel
ja, want ik weet zo lang van tevoren niet of ik die dag(en) moet werken
ja, want ik moet eerst sparen voor ik een kaartje kan kopen
ja, want ik wil eerst weten wat er in die periode nog meer te doen zal zijn
ja, om een andere reden
nee, dan heb ik meer tijd om bv. vrije dagen, vervoer of oppas te regelen
nee, het maakt mij echt niet uit wanneer de voorverkoop begint
nee, ik vind het juist fijn om zo lang voorpret te hebben
nee, want ik beslis later wel en koop dan een tweedehands ticket
nee, zolang ik gekochte tickets maar mag doorverkopen via bv. ticketswap
nee, om een andere reden
bij sommige concerten vind ik het wel een probleem, bij andere juist niet
anders, namelijk:

[ Uitslag | Enquêtes ]

    24 november:
  • Dream Theater
  • Ondfødt, Anguish en Ornaris
  • Therapy? en Deux Furieuses
  • Veil Of Maya, Signs of the Swarm, Varials en To The Grave
  • Wardruna
  • 26 november:
  • Morta Skuld en Decrepid
  • 27 november:
  • Benighted, Baest en Coffin Feeder
  • Feuerschwanz, Orden Ogan en Dominum
  • Sirenia en Xandria
  • 28 november:
  • Feuerschwanz, Orden Ogan en Dominum
  • Orphaned Land, Azteca, Royal Rage, Ring Of Gyges en Strale
  • Sirenia en Xandria
  • Vola, Charlotte Wessels en The Intersphere
  • While She Sleeps, Malevolence, Thrown en Resolve
  • 29 november:
  • Amarok, Colin Bass & Eddie Mulder en Retrospective
  • Mayhem
  • Mystic Prophecy, Iron Savior en Mad Max
  • Smash Into Pieces
  • While She Sleeps, Malevolence, Thrown en Resolve
  • 30 november:
  • Fit for An Autopsy, Sylosis, Darkest Hour en Heriot
  • Herrie Festival
  • Mystic Prophecy, Iron Savior en Mad Max
  • Peter Pan Speedrock
  • SiM
  • Sirenia en Xandria
Geen concerten bekend voor 24-12-2024.
Kalender
Vandaag jarig:
  • Aleksi Ahokas (Rapture) - 44
  • Christopher Ian Turner (Orange Goblin) - 55
  • Giuseppe Orlando (Novembre) - 48
  • Juan Garcia (Agent Steel) - 61
  • Lennart Jacobsen (Saturnus) - 46
  • Marcello Pompeu (Korzus) - 59
  • Pinche Peach (Brujeria)† - 58
  • Satchel (Steel Panther) - 54
  • Sergej "Lazar" (Arkona) - 48
  • Tony Clarkin (Magnum)† - 78
  • Tony Rombola (Godsmack) - 60

Vandaag overleden:
  • Albert Collins - 1993
  • Eric Carr (Kiss) - 1991
  • Freddie Mercury (Queen) - 1991
Interview

Masterplan
Met Uli Kusch
Door Tonnie
Geplaatst in december 2002
Masterplan, dat is de naam van de nieuwe band van drummer Uli Kusch en gitarist Roland Grapow. Beide heren werden in 2001 uit Helloween gezet. Ze kaapten daarna zanger Jorn Lande weg bij Ark, en namen het een album op waarmee ze de wereld willen laten horen dat ze ook ze ook zonder Helloween door kunnen. Zo vlak voor kerst, precies een maand voordat het album uit komt, had ik de mogelijkheid om met Uli Kusch van gedachten te wisselen. Op een koude decemberavond had ik de drummer aan de telefoon...

Masterplan

Hallo Uli. Hoe gaat het ermee?

Niet slecht. Ik heb net 5 andere interviews gedaan, maar ben nog heel relaxed. Gisteren ben ik teruggekomen uit Hamburg, waar we geoefend hebben voor de tour. En dat ging ook erg goed.

Wat kan je me vertellen over het ontstaan van Masterplan?

Het zit zo: Roland Grapow en ik hadden het idee om iets naast Helloween te doen, nadat we The Dark Ride gemaakt hadden. Tijdens de tour werkten we aan wat nieuwe nummers, want we hadden nog zoveel ideeën die we niet bij Helloween konden gebruiken, dus besloten we om nog een album te maken. Het was de bedoeling dat het een project werd in plaats van een volwaardige band. We wilden de nummers gewoon aan de mensen laten horen. De andere leden van Helloween hebben het verkeerd begrepen, en dachten dat onze prioriteiten daar lagen. Daarom hebben ze ons ontslagen. Toen besloten we om het tot een echte band te maken in plaats van een project, maar we hadden nog een zanger nodig die ook tijd had om mee op tour te gaan. Eerst waren we niet van plan te touren, omdat het maar een projectje was. Ik moet altijd benadrukken dat we nu niet een project zijn, maar echt een band. Het is te belangrijk voor ons.

MasterplanUiteindelijk vonden we Jorn Lande, hij is echt een geweldige zanger. We stonden echt versteld toen hij de eerste paar nummers zong. Als bassist vonden we Jan Eckert, die ook bij Iron Saviour speelt. Hij zit nog altijd in die band, maar zijn prioriteit ligt nu bij Masterplan. We zijn al toe aan onze tweede keyboardspeler. Op het album speelt Janne Warman van Children Of Bodom. Hij zei ons dat hij niet beschikbaar was om mee te gaan touren, want Children Of Bodom is ook erg succesvol, dus wilde hij zich daar op richten. Toen vonden we Axel Mackenrott, met wie ik een paar jaar geleden al een album opgenomen heb. Hem kende ik dus al, en nu zit hij bij Masterplan. Dat is zo'n beetje het verhaal.

Hoe zijn jullie bij de naam Masterplan gekomen?

Daarvoor hadden we een enquete op Roland's website. We vroegen de bezoekers om wat suggesties. Uiteindelijk hadden we 178 namen om uit te kiezen. Er zaten best interessante namen bij, waardoor we toch wat tijd nodig hadden om te kiezen. Een ervan was Mr. Torture, naar het openingsnummer van het laatste Helloween album, maar dat was toch te voor de hand liggend, en te makkelijk. Toen vonden we Masterplan. Eerst was ik er niet zo zeker van, maar nu vind ik hem erg passend.

De single, Enlighten Me, ging in Duitsland naar nummer 16 in de hitlijsten. Dat is niet mis he?

Nog hoger zelfs. Hij stond op nummer 5 vorige week. Maar dat is niet de officiele lijst. Het is de dj-lijst. Dj-lijsten zijn belangrijk voor platenzaken, aan de hand daarvan bepalen ze wat ze bestellen. Maar het is inderdaad een goed teken. Bijna elke club in Duitsland draait metal, en ze hebben de single en draaien hem als mensen hem aanvragen. We kwamen binnen op nummer 16, een week later stond hij op 6, en daarna naar nummer 5. Dat is inderdaad erg goed.

Denk je dat dat komt doordat jullie, als ex-Helloween leden, toch best bekend zijn in Duitsland?

Ik denk het wel. We zijn met Helloween veel op tour geweest, niet alleen in Duitsland. Overal waar metal verkocht wordt zijn we geweest. We zijn dus best wel bekend. We zijn met Helloween nooit in Noord Amerika geweest, maar toch kennen ze ons daar. Japan is ook een belangrijk land voor ons trouwens. Daar doen we het ook best goed.

Is de single nog in andere landen uitgebracht?

Het is niet echt als single uitgebracht, maar meer als een promotieding, voor de clubs. Zo kunnen mensen onze muziek leren kennen. Voor zover ik weet is ie wel te bestellen in Nederland, maar ligt ie niet in de winkel. Er zijn er een paar duizend van gemaakt, maar eigenlijk alleen voor Duitsland.

Jorn Lande zingt op het album, maar was het eigenlijk niet Russell Allen van Symphony X die zou zingen?

Dat klopt, maar hij kon niet. Toen Roland in Los Angeles was om samen met Roy Z wat arrangementen uit te werken kwam Russell langs om wat te oefenen, om eens te horen hoe zijn stem zou klinken op onze muziek. Dat was vlak voordat wij ontslagen werden bij Helloween. Later, toen we hem vertelden dat we echt een band wilden vormen, dus niet alleen een project, moest hij helaas nee zeggen. Hij heeft het te druk met Symphony X, en concentreert zich daar volledig op. Toen gingen we dus op zoek naar iemand anders.

Heb je hun nieuwe album gehoord?

Van Symphony X? Ja, maar slechts 1 keer. Dus vraag me niet hoe ik het vind. Echter, hun vorige was geweldig.

Ok. Russell kon niet meer, en jullie vonden Jorn. Hij heeft inmiddels zijn oude band Ark verlaten. Was dat omdat hij bij Masterplan zingt?

Dat is een van de redenen, maar ik denk niet dat dat de hoofdreden is. Er was vast nog wel meer dat meespeelde. Om zo'n grote beslissing te maken, om uit een band als Ark te stappen, is niet makkelijk. Dat is dan niet alleen vanwege Masterplan. Jorn vindt onze muziek echt goed, en is daardoor ook erg gemotiveerd en geïnspireerd, wat goed terug te horen is op het album. Hij kan bij Masterplan zijn gang gaan en schrijven wat hij wilde, waardoor hij zich erg op z'n gemak voelt. Hij heeft eenderde van het album geschreven. Dat is dus een van de redenen, maar zoals ik zei, er zijn vast nog andere redenen. Ik weet niet hoe het er aan toe ging binnen Ark, en wat er misgegaan is.

Dus Jorn schreef ook mee op het album. Hoe is dat in z'n werk gegaan? Wie schreef wat?

Uli KuschRoland, Jorn en ik hebben alles geschreven. Tijdens de Dark Ride tour begonnen Roland en ik al, omdat we teveel vrije tijd hadden. Tijdens de tour zaten we maar een beetje in het hotel. Dat is erg saai, want je kijkt de hele dag een beetje tv, of je gaat soms de stad bekijken. We besloten om die tijd nuttig te besteden, door te werken. Toen hebben we zo'n 60% van de nummers geschreven. Na de tour kwamen we bij elkaar in een oefenruimte, waar we de nummers afmaakten. De arrangementen waren klaar, maar we wisten nog niet wie zou gaan zingen. Toen zo'n 85% klaar was kwam Jorn erbij. Hij schreef zijn eigen zanglijnen en de helft van de teksten. Roland en ik hadden wel wat zanglijnen voorgesteld, maar hij heeft ze toch wat veranderd. Daar was hij helemaal vrij in. We waren aangenaam verrast hoe Spirit Never Dies uitgepakt heeft. Dat is wel m'n favoriet. Met een meer standaard zanger zou het nummer vast ook veel anders geweest zijn, maar met Jorn's stem en stijl klinkt het echt geweldig.

Hoe zijn de opnames verlopen?

Dat ging stukje voor stukje. De drums zijn vorig jaar september al opgenomen. In december waren we al verder, en in januari kwam Jorn erbij. De keyboardspeler werkte er thuis aan en zond ons zijn stukken op tape. Alles is in juni gemixt, in de Finnvox studios in Finland.

Het album was dus al van de zomer klaar? Waarom duurt het dan nog zo lang voordat het uitkomt?

We willen er zeker van zijn dat alles klopt. We zijn zo'n 3 maanden bezig geweest met schrijven. Dat is dan inclusief de tijd die we eraan besteed hebben tijdens de Dark Ride tour. In die drie maanden hadden we 17 songs geschreven. Daarna hadden we zo'n 3 maanden nodig voor de opnames, en ongeveer een maand om het te mixen. Er waren hier en daar wat pauzes, want producer Andy Sneap moest weg om wat andere dingen te doen. Er waren ook veel klachten over de laatste paar Helloween albums, en dat wilden we nu vermijden. We hebben 3 verschillende mixen gemaakt, en de derde was de beste. Roland was in de studio en belde me op en zei dat hij de juiste had. Daarom duurt het dus zo lang, we wilden dat alles perfect is.

Er staat een duet met Michael Kiske op. Hoe kwamen jullie daarbij?

Nog zelfs voordat we het idee hadden om Russell Allen te vragen haddne we al aan Michael Kiske gedacht om te laten zingen op het project. Om zo een statement te maken dat alles weer goed is tussen Roland en Michael, want er waren een aantal geructhen dat dat niet zo is. Maar ook Michael zei ons dat hij alleen voor het album beschikbaar zou zijn, en niet voor de tour, want hij wilde zijn eigen albums maken. Hij wilde wel graag helpen als het nodig was. We hadden dit nummer, Heroes, wat het meeste op Helloween lijkt, en besloten hem te vragen om erop te zingen. En nog goed ook.

De Helloween fans vinden het vast prachtig.

Dat denk ik ook. Daarvoor hebben we het eigenlijk gedaan. Wij drieën, Roland, Michael en ik, zaten in Helloween en we schamen ons daar niet voor. Dat Michael Kiske meedoet op het album vind ik te gek. Ik heb nooit met hem gewerkt, en had hem ook nog nooit gesproken, behalve via het internet. Ik kende hem alleen omdat hij zo'n goeie stem had. Dit nummer was gewoon gemaakt voor Michael's stem.

Behalve de verschillende bandleden, hoe verschilt Masterplan nog meer van Helloween?

Het is anders want nu zijn er niet meer 5 verschillende songwriters, en niet teveel mensen die zich ermee bemoeien. Teveel mensen met teveel verschillende gedachtes, verschillende meningen. Dat was het grootste probleem in Helloween. Daarom was het geluid nooit 100%, want iedereen vond dat het anders moest. Ook de songs waren divers, en pasten nooit 100% bij elkaar, vanwege de verschillende stijlen van Andy Derris, Michael Weikath, mijzelf en Roland. We zijn allemaal anders. Nu hadden we slechts twee songwriters voor de arrangementen. Natuurlijk moet ik Jorn niet vergeten, maar hij kwam er pas later bij. We hadden dus slechts 2 personen die de zaken beslisten, en we zaten op dezelfde golflengte. Daar zit dus het verschil.

MasterplanIk werd erg gemotiveerd door wat Roland schreef, en hij door wat ik schreef. Soms veranderde hij zijn stijl naar mijn spul, want ik had ook wat gitaarstukken geschreven, maar hij speelde het wel zoals ik het wilde. In Helloween was dat anders. Als ik iets bedacht had dan kon Michael dat soms niet spelen. Dan moest ik het zelf doen, zoals bijvoorbeeld op Revelation. De riffs zijn niet Michael's stijl, maar hij vond ze wel goed, en vroeg me dus of ik het zelf wilde spelen. Ook omdat hij zelf lui is. Bij Masterplan is dat dus totaal anders, want de gitaren zijn Roland's afdeling, en hij speelt ze op het album. Iedereen concentreerde zich op zijn deel. Een ander verschil met Helloween is dat de bandleden erg enthousiast zijn, want het is wat nieuws. Ze vinden het album goed. Dat bleek wel toen we vorige week aan het oefenen waren. Iedereen lachte en genoot bij het spelen van de nummers. Bij Helloween was dat wel anders, want Weichy vond The Dark Ride niet zo goed, en lachte dus ook niet. Dat is natuurlijk niet goed om dan als team te werken.

Masterplan is dus alles wat je wel wilde, maar niet kon doen in Helloween?

Absoluut.

Track 3, Kindhearded Light, daarin klinkt het alsof je zegt dat jullie Helloween niet nodig hebben, en dat jullie het zelf net zo goed kunnen. Ben je het daarmee eens?

Zeker. Zoals ik al zei, met Jorn op zang is het plaatje gewoon compleet anders. De muziek is wel enigzins hetzelfde, want we komen natuurlijk uit Helloween, en dat is dus wel onze stijl. Maar je hebt gelijk, we hebben Helloween niet nodig om dit soort muziek te maken. Maar dan nog zijn slechts 2 of 3 nummers op het album echt Helloween-achtige nummers, de rest is toch wat anders. Moderner, epischer. Hier en daar zit nog wat progressief spul erin, maar niet teveel. We wilden wel laten zien dat we echte muzikanten zijn, daarom zit dat er in, maar we hebben bij Helloween wel geleerd dat het ingewikkelde materiaal wat saai is voor de mensen in het publiek. Daarom wilden we dat niet teveel erin verwerken.

De tour met Hammerfall, hoe is dat zo gekomen?

We hebben banden met hun management. Ze wisten van ons album af, wanneer het uit gaat komen, en vroegen of we interesse hadden in die tour. We hebben onze tape gestuurd naar Hammerfall, en zij vonden het erg goed en wilden ons wel als supportband. Jammergenoeg is het album nog niet uit op de eerste 2 of 3 shows, dus zal nog bijna niemand het al gehoord hebben.

Hoe lang duurt die tour?

Tot eind februari, ongeveer 35 shows dacht ik.

En daarna? Nemen jullie even pauze?

We hebben een aanbod gekregen om in Jersey te spelen, in de Verenigde Staten, maar dat is nog niet bevestigd. We staan ook op het Bang Your Head festival in Duitsland. Dat is wel zeker, en misschien staan we op Wacken. We proberen de festivals te spelen, maar dat hangt er vanaf hoe goed het album het doet. Daarna gaan we onze eigen tour doen.

Gaan jullie live ook nog Helloween nummers spelen?

Dat weten we nog niet. We hebben vorige week geoefend, maar dat was voornamelijk het Masterplan album. We krijgen 45 minuten speeltijd bij Hammerfall, dus we zaten te denken aan een medley van 3 nummers, maar we weten nog niet hoe dat uitkomt met de tijd. We willen namelijk ons eigen materiaal laten horen. Maar we zijn bezig een headline tour op te zetten, voor na de zomer. Maar dat hangt er vanaf hoe goed het album het doet. Daarop spelen we misschien wat Helloween nummers, en wat Ark nummers.

Beloof me dat jullie dan ook naar Nederland komen.

Ik kan niks beloven, dat hangt van de situatie af.

Jullie hebben ook een cover opgenomen van Led Zeppelin's Black Dog, voor een tribute album. Hoe kwamen jullie daarbij?

We werden gevraagd door die platenmaatschapij, Locomotive Records, want ze wisten dat we een band aan het vormen waren. Dat was voor ons wel een goede gelegenheid om te horen hoe alles paste, met Jorn's stem op de muziek. Dat is erg goed gelukt, vind ik zelf.

Hebben jullie dat nummer zelf gekozen?

Ja. Er was een lijst met nummers, maar de beste songs waren al door andere bands gekozen. Deze was een van de nummers die nog over waren. Maar het is een goed nummer, en we vonden het leuk om te spelen.

Gaan jullie het ook live spelen?

Nee.

Het staat toch ook op de single?

Ja. Samen met Through Thick And Thin, wat meer een hardrock nummer is. Dat staat ook niet op het album. Op de single staat ook nog een single-versie van Enlighten Me, en de album versie.

Wat is het verschil tussen die 2 versies?

De solo is ingekort. Er zit nog wel wat solo in, maar een deel is eruit gehaald. Zo heb je dus twee versies van hetzelfde nummer, waardoor het nog altijd interessant is voor het album. Er komt overigens eerst een limited edition uit van het album. Dat is een dubbel cd, met op de tweede cd een video, en een video-interview van ongeveer 15 minuten. Daarop staat dus een interview, waardoor je wat meer te weten komt over de band, en nog wat backstage materiaal.

Dus geen bonustracks, behalve die video?

Nee. Nou ja, je kan de video beschouwen als bonustrack, want die staat alleen op de limited edition.

Nu we het toch weer over het album hebben, ik bekijk net de cover weer. Er staan 4 rampen op. Waarom is daarvoor gekozen?

MasterplanDat zijn eigenlijk de 4 elementen: aarde, water, vuur en lucht. Masterplan is de 5e, wat dat ook moge zijn. Misschien is het muziek. Om die 4 elementen te benadrukken hebben we voor rampen gekozen. Een aardbeving, een orkaan, enzovoorts. In het boekje staan wij die elementen uit te beelden. Een van ons houd een fakkel vast, een ander staat met zijn armen te bewegen alsof hij wind maakt. Het heeft echter niets te maken met de texten hoor, maar gewoon zodat er iets in staat.

Wanneer komt het album uit?

20 januari.

Dus als jullie in Tilburg spelen is het album nog niet uit?

Nee, inderdaad. Tilburg is de 2e show op de tour.

Veel succes op de tour, en bedankt voor het gesprek.

Jij ook bedankt. Tot ziens in Tilburg hoop ik!

Meer:

Pitfest

Pitfest

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2024 Metalfan.nl en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.