Pitfest
Enquête

Het is steeds gebruikelijker dat de verkoop van concerten en festivals minstens een jaar van tevoren reeds begint, waarbij je er soms snel bij moet zijn om een ticket te scoren. Vind jij dat een probleem?

ja, want er komen meer kosten bij kijken dan 1 ticket, bv. vervoer of hotel
ja, want ik weet zo lang van tevoren niet of ik die dag(en) moet werken
ja, want ik moet eerst sparen voor ik een kaartje kan kopen
ja, want ik wil eerst weten wat er in die periode nog meer te doen zal zijn
ja, om een andere reden
nee, dan heb ik meer tijd om bv. vrije dagen, vervoer of oppas te regelen
nee, het maakt mij echt niet uit wanneer de voorverkoop begint
nee, ik vind het juist fijn om zo lang voorpret te hebben
nee, want ik beslis later wel en koop dan een tweedehands ticket
nee, zolang ik gekochte tickets maar mag doorverkopen via bv. ticketswap
nee, om een andere reden
bij sommige concerten vind ik het wel een probleem, bij andere juist niet
anders, namelijk:

[ Uitslag | Enquêtes ]

    24 november:
  • Dream Theater
  • Ondfødt, Anguish en Ornaris
  • Therapy? en Deux Furieuses
  • Veil Of Maya, Signs of the Swarm, Varials en To The Grave
  • Wardruna
  • 26 november:
  • Morta Skuld en Decrepid
  • 27 november:
  • Benighted, Baest en Coffin Feeder
  • Feuerschwanz, Orden Ogan en Dominum
  • Sirenia en Xandria
  • 28 november:
  • Feuerschwanz, Orden Ogan en Dominum
  • Orphaned Land, Azteca, Royal Rage, Ring Of Gyges en Strale
  • Sirenia en Xandria
  • Vola, Charlotte Wessels en The Intersphere
  • While She Sleeps, Malevolence, Thrown en Resolve
  • 29 november:
  • Amarok, Colin Bass & Eddie Mulder en Retrospective
  • Mayhem
  • Mystic Prophecy, Iron Savior en Mad Max
  • Smash Into Pieces
  • While She Sleeps, Malevolence, Thrown en Resolve
  • 30 november:
  • Fit for An Autopsy, Sylosis, Darkest Hour en Heriot
  • Herrie Festival
  • Mystic Prophecy, Iron Savior en Mad Max
  • Peter Pan Speedrock
  • SiM
  • Sirenia en Xandria
Geen concerten bekend voor 24-12-2024.
Kalender
Vandaag jarig:
  • Aleksi Ahokas (Rapture) - 44
  • Christopher Ian Turner (Orange Goblin) - 55
  • Giuseppe Orlando (Novembre) - 48
  • Juan Garcia (Agent Steel) - 61
  • Lennart Jacobsen (Saturnus) - 46
  • Marcello Pompeu (Korzus) - 59
  • Pinche Peach (Brujeria)† - 58
  • Satchel (Steel Panther) - 54
  • Sergej "Lazar" (Arkona) - 48
  • Tony Clarkin (Magnum)† - 78
  • Tony Rombola (Godsmack) - 60

Vandaag overleden:
  • Albert Collins - 1993
  • Eric Carr (Kiss) - 1991
  • Freddie Mercury (Queen) - 1991
Interview

Izegrim
Met Ränz
Door Kristof
Geplaatst in december 2002
Het Nederlands Izegrim bracht zojuist een nieuw album uit getiteld 'Guidelines for Genocide'. Ik vond dit thrash/death schijfje van eigen bodem zeker de moeite waard. Ik wilde wel wat meer weten over deze band en besloot daarom drummer Ränz enkele vragen voor te leggen.
Ik had persoonlijk nog nooit van jullie gehoord maar deze cd beviel me zeker wel. Is dit de eerste cd die jullie uitbrengen in deze stijl? Want julllie zouden, in het verlengde van Solstice, eerst nog symfonische death/doom gespeeld hebben.

De symfonische death/doom-periode refereert eigenlijk alleen aan onze eerste beginperiode waarin we nog Solstice-nummers speelden, al prutsenderwijs onze stijl zochten, en onze 'Most Evil Demo'-demo in elkaar draaiden onder opperbevel van een producer wiens ervaring niet verder reikte dan boeren-dialectrock. De demo verkocht echter goed en werd over het algemeen erg positief ontvangen. Mede hierdoor hebben we ook optredens gedaan met o.a. Within Temptation en After Forever toen deze nog nauwelijks bekend waren. Nu stijlmatig gezien een ondenkbare combinatie, maar destijds was onze muziek nog veel te lief, leuk en -vooral- vrolijk.

Onze toetseniste is daarna verhuisd vanwege haar baan bij Aardschok Magazine (Anita Luderer; KVA) en we hebben toen besloten de 'symfo' eraf te halen, omdat die stijl ons toen toch al niet meer beviel. Een toetseniste armer hebben we op een zolderkamertje dat later bekend zou worden als de 'Gr0und_Zer0'-studio de mini CD 'Bird of Prey' opgenomen, waarop de 'doom' nog wel prominent aanwezig is maar waar ook de eerste 'thrash'-elementen al wel hoorbaar zijn. De stijlverandering hebben we doorgevoerd tot aan de nieuwe CD. Langzaamaan komen we steeds dichter bij wat we voor ogen hebben met onze herrie.

Tegenwoordig komen er echt veel goede cd's uit. Leg onze lezer eens uit waarom ze hun geld in 'Guidelines for Genocide' zouden moeten steken? Kortom: wat onderscheidt jullie tegenover al die andere bands?

Guidelines for GenocideWij zullen de laatsten zijn die mensen willen overtuigen waarom ze vooral onze CD moeten kopen. Ten eerste vinden we dat de muziek voor zichzelf spreekt... het spreekt aan of niet. So be it. Izegrim maakt bepaald geen doorsnee beukmetal, hetgeen ook betekent dat het voor een deel van het publiek niet interessant zal zijn. Dat geeft niet, we spelen immers op de eerste plaats voor ons eigen plezier. Bovendien kunnen we ons niet vinden in de vercommercialisering van de hedendaagse metalscène. We hebben geen pretenties en schreeuwen niet dat we de beste, hardste en vunzigste metalband zijn van dit moment. Dat competitieve geblaat laten we liever aan anderen over. Ook wij behoren in dat opzicht (helaas?) ook tot de 'vroeger was alles beter'-generatie, en we houden ons dan ook verre van de concurrentiegedachte die tegenwoordig alom heerst.

'Guidelines for Genocide' is gewoon een erg goede CD geworden, waarin we al onze ideeën kwijt konden. Dat is het enige dat telt.

Het is ook opvallend dat in deze thrash/death band twee vrouwen zitten: de één is verantwoordelijk voor de (grunt) zang en de andere speelt bas. Zien jullie dit als een voordeel in de huidige metalscéne? Hoe was de reactie tijdens concerten van mensen die jullie niet kenden op deze twee vrouwelijke bandleden?

Het is eerder een nadeel dan een voordeel. Ik spreek regelmatig mensen in de scene die vinden dat vrouwen, en zeker FRONTvrouwen, in de metal 'not done' is, tenzij ze hun tieten laten zien. Het is ook moeilijker om serieus te worden genomen, en ALS ze Izegrim al serieus nemen volgt geheid de vergelijking met Rachel (Sinister) of Angela Gossow (Arch Enemy). Wel enigszins begrijpelijk vanwege het gebrek aan vergelijkingsmateriaal, maar het vergelijk op zich raakt kant noch wal. Arch Enemy en Sinister zijn heel andersoortige bands. Een vergelijk met Dawn Crosby (Détente/Fear of God) hebben we nog niet gehoord, maar dat zou meer in de richting komen.

Over live optredens gesproken. De groep heeft al gespeeld met bekende bands als Tankard, Holy Moses en Pungent Stench. Hoe liep het contact met al die groepen?

Voor zover ons steenkolen-Duits dat toe liet: matig tot zeer goed. Van Tankard hebben we weinig gemerkt: die zaten in hun eigen backstagekamer de Duits nagesynchroniseerde 'In de Ban van de Ring' te kijken en toonden verder erg weinig belangstelling voor hun 3 voorprogramma´s. Holy Moses was daarentegen bijzonder aardig ook al wilden ze na 2 weken getoerd te hebben het liefst linea recta terug naar Hamburg. Niettemin werd het wel een zeer geslaagd feestje. Met Pungent Stench (en Disastrous Murmur) hebben we een mini-tour gedaan: Rijssen, Nijmegen, Rotterdam. Dat weekend is in meerdere opzichten een memorabel weekend geworden, te meer daar de heren Stench zich hadden voorgenomen alle in het buitenland levende vooroordelen t.o.v. Nederland in praktijk te ondervinden. Een en ander resulteerde in slapeloze nachten en lamzuipen tot het licht wordt. Erg leuk allemaal.

De teksten zijn nogal misantropisch en donker. Op de website kan ik lezen dat de band echter geen politiek standpunt inneemt en enkel geïnteresseerd te zijn in muziek en in bier drinken. Zijn er soms al problemen geweest of misopvattingen over de teksten?

RänzNaar aanleiding van de 'Most Evil Demo' hebben we een behoorlijk aantal problemen gehad met wat individuen, en zelfs met de KAFKA-beweging. In de teksten heb ik de poëtische vrijheid genomen om op niet lichtzinnige wijze een aantal zaken te verwoorden die me bezig hielden. Toen bleek echter dat het begrip 'vrijheid van meningsuiting' blijkbaar ook grenzen kende, een discussie die ironisch genoeg een paar jaar later actueel werd na de dood van Pim Fortuyn, maar dat ter zijde. Door die Calvinistische instelling zijn we in ieder geval een aantal optredens misgelopen bij enkele zalen in Oost-Nederland. Er zijn op internet wat schermutselingen geweest over en weer, maar verder is het een storm in een glas water gebleken.

Het knappe artwork is ontworpen door een zekere Hrödger die ook enkele vocale bijdrage Leverde. Ook de brute death metallers van Slayne, en tevens labelgenoten, hebben op hun laatste product ook artwork van deze Hrödger. Wie is die man nu juist?

Meneer Hrödger is het zesde bandlid van Izegrim, de graficus van boekingsburo T.M.R.-Europe en beroepshalve DTP-er. Omdat hij schijnbaar nogal wat vrije tijd had is hij uit hobbyisme ooit begonnen met ontwerpen van hoezen voor bands uit de regio Zutphen. Hij is erg fanatiek en steekt veel tijd in het verbeteren van zijn grafische vaardigheden. Omdat hij ook zakelijk bezig is met grafische vormgeving heeft hij een heel andere kijk op artwork ontwikkeld. Zijn ontwerpen zijn altijd anders dan de geijkte metalhoezen, vaak heel kleurrijk en druk vormgegeven waarin een grote hoeveelheid details zitten die je pas na goed kijken ontdekt. We zijn er in ieder geval zeer tevreden mee! Als je er meer van wil weten zou je ´m eens moeten mailen op Judge1@chello.nl.

Nu nog eventjes enkele korte vraagjes:

- Thrash of death??

Maakt weinig uit, maar bij voorkeur jaren '80 of begin jaren ´90.

- Favoriete bier??

Maakt ook niet uit, als het maar VEEL is!

- Favoriete Nederlandse metalgroep??

Aller tijden of hedendaags? Lastig om er één te kiezen trouwens...
Aller tijden: Sempiternal Deathreign, Asphyx of Pulverizer in de laatste bezetting
Hedendaags: Crustacean, zonder enige twijfel!

Tenslotte: Het jaar is bijna weer om. Iedereen maakt zijn jaarlijstje op. Noem eens een paar albums die er voor jouw uitschieten dit jaar??

Ik heb niet zo veel met jaarlijstjes eigenlijk, het ene jaar komen er twintig knallers uit en het andere jaar is het allemaal tien keer niks. Ik weet van veel CD´s ook niet eens precies in welk jaar ze uitgekomen zijn. Ik heb dit jaar ook weinig nieuwe CD´s gekocht... maar de nieuwe van Cremation (Retaliation) heeft me wel aangenaam verrast. En de nieuwe Crustacean die volgend jaar uit komt wordt zeker ook een knaller, al zou die al in 2001 opgenomen zijn. Maar ik kan er ook naast zitten...

Diegene die wel te vinden zijn voor een goede harde metal cd met invloeden uit de oude thrash en death metal scéne moeten zeker de website eens bezoeken en als je dit cd'tje aanschaft, zal je er zeker geen spijt van krijgen.

Meer:

Pitfest

Pitfest

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2024 Metalfan.nl en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.