Iets agressiever, iets intensiever, en ook complexer. Dat hebben we overigens niet bewust zo gedaan, want dat soort dingen plannen we nooit. We gaan niet met de band bij elkaar zitten om te zien wat voor soort kant we op willen met een nieuw album. Het is gewoon zo ontstaan. We wilden wel een album maken dat lang meegaat. Waar je na tien keer draaien nog altijd wat nieuws blijft ontdekken. Daarom hebben we geprobeerd er diverse lagen in aan te brengen, en kleine details die je misschien pas na een paar keer luisteren opvallen. Hopelijk luisteren mensen over vijf jaar nog naar het album, en vinden ze het nog altijd te gek.
Vind je dan dat Damage Done niet zo lang houdbaar is?
Persoonlijk vind ik dat Damage Done iets te commerciëel is. Iets te catchy. Al direct bij de eerste luisterbeurt pakt het materiaal je. Dat hebben we misschien iets te nadrukkelijk op dat album gedaan, waardoor je het misschien ook sneller zat bent. Ik vind het zeker een goed album, maar nu wilden we toch iets maken waar je keer op keer wat nieuws blijft ontdekken.
Is dat ook terug te vinden in de teksten? Zijn die ook iets complexer?
Niet echt. Ze zijn iets persoonlijker, vind ik. Ze tonen meer van hoe de schrijver, zanger Mikael dus, zich voelde op dat moment, en wat er in zijn hoofd speelde. Op Damage Done waren de teksten meer naar buiten gericht, niet zo persoonlijk.
Schrijft Mikael alle teksten?
Tegenwoordig wel. Vroeger schreef ik ook wel eens teksten, maar we hebben besloten dat het beter is voor de nummers als Mikael zijn eigen teksten zingt. Dan kan hij er nog net wat meer gevoel in leggen. Gelukkig is hij een goede schrijver, en besteedt veel aandacht aan zijn teksten.
Jij hebt ook de voorkant voor het album en voor de Lost To Apathy EP gemaakt. Hoe lang doe je over zo'n voorkant?
Een eeuwigheid. Voor andere bands is het een stuk simpeler. Dan bespreek ik meestal met 1 bandlid, of met het label, wat het moet worden. Als het voor m'n eigen band is wil ik dat echt iedereen in de band het mooi vindt, en moet ik dus met zes verschillende meningen rekening houden. Dan maak ik meestal veel verschillende schetsen en voorstellen, en die leg ik aan de rest voor. Meestal zijn dat dan erg diverse dingen. Na veel discussiëren houden we een paar mogelijkheden over, en daaruit kiezen we dan die we allemaal echt het best vinden. Die ga ik dan verder uitwerken, maar ook dan maak ik weer een paar verschillende uitvoeringen, zodat we dan nog de beste kunnen kiezen. Al met al heeft het een maand of drie geduurd voordat de voorkant van het album af was.
Wat voor gereedschappen gebruik je?
Diverse. Natuurlijk gaat ook alles de computer in, en daar werk in met Photoshop en Painter, voor het echte computerwerk. Met m'n camera maak ik foto's die ik dan weer in scan. Ook teken ik met potlood, en schilder ik. Dat scan ik dan ook weer in, en in de computer maak ik alles af.
Heb je een favoriete artiest, waar je graag naar kijkt om inspiratie op te doen?
Dat zijn er veel. Ik heb kunst gestudeerd, en dan leer je het werk van vele kunstenaars kennen. Als je zoals ik alles in Photoshop samenstelt uit diverse gereedschappen, dan kun je bijna niet om Dave McKean heen als invloed. Van de traditionele kunstenaars is Escher een van mijn favorieten. In elke stijl, of nu het kunst of muziek of literatuur is, heb ik wel een kunstenaar gevonden waar ik me erg mee kan identificeren. Als het op mijn eigen werk aankomt probeer ik mezelf toch niet teveel te laten beïnvloeden door anderen.
Heb je een werk van jezelf waarvan je zegt "wow, ik kan niet geloven dat ik dat gemaakt heb, zo mooi vind ik het" ?
Nee, ik ben veel te kritisch op mijn eigen werk. Ik besteed veel tijd aan alle covers die ik maak, en als het af is ben ik de tekening een beetje zat, en wil ik door naar de volgende. Daarom kijk ik niet al teveel terug op mijn oude werk, maar probeer me te concentreren op een nieuwe tekening. Maar ik ben wel erg tevreden over hoe het Character artwork eruit ziet. En ook het boekje, daar staat ook erg mooi spul in. Het past perfect bij de muziek en de cover. Alles komt daarin bij elkaar.
Hoeveel kunstwerkjes staan er in het boekje?
Het boekje is, dacht ik, 20 pagina's. En voor de LP en digipack versies heb ik nog ander artwork gemaakt, dus alles bij elkaar zijn het toch erg veel tekeningen.
Dan heb je inderdaad een eeuwigheid nodig gehad.
Hahaha inderdaad. Maar het is voor mijn eigen band, en daarom moest ik er echt 100% tevreden mee zijn.
Ben je fulltime tekenaar, als je niet met je band bezig bent?
Ja, ik heb mijn eigen bedrijfje, waarin ik werk als grafisch ontwerper. Ik doe veel albumcovers, maar momenteel probeer ik dat wat te minderen omdat ik dat nu zovaak gedaan heb de laatste jaren. Dan begint het saai te raken. Ook doe ik aan webdesign, waaronder wat commerciële dingen. Alle bandleden hebben een normale baan als we niet in de studio of op tour zijn.
Fans hoeven niet bang te zijn dat je je gitaar aan de wilgen hangt, om deze permanent te vervangen door een potlood of kwast?
Nee, zeker niet. Ik heb beide nodig om me compleet te voelen. Ik kan het goed combineren, en de afwisseling houdt voor beide kanten, muziek en kunst, mijn hoofd fris. Ik zou geen keuze kunnen maken, en gelukkig kan ik het combineren.
Onlangs kwam de Lost In Apathy mini-cd uit. Zijn de omstandigheden in de hedendaagse metal zo goed dat je weer een EP kan uitbrengen? Iedereen klaagt altijd maar over de slechte verkopen van albums.
Ik weet niet echt hoe het met de financiële kant zit. Wij zullen er niet veel aan verdienen, en het label ook niet echt veel denk ik. Het is meer een opwarmertje voor het album, en om de video te promoten. Zo weten de mensen dat we weer met een nieuwe cd komen. Het album werd vorig jaar februari al opgenomen, en we wilden graag wat materiaal aan de mensen laten horen, want we vonden het erg lang gaan duren voordat het album uit zou komen. Vandaar die EP. En daarop konden we twee experimenten kwijt, de remixen. Daar zijn EP's weer goed voor, want dat soort experimenten kunnen we op een normaal album niet kwijt. Dan is je album ontwricht. Dus daarom wilden we die EP uitbrengen.
Hebben jullie nog andere nummers geremixt?
Nee. Misschien doen we dat in de toekomst nog wel eens, want dit beviel best goed. Deze remix van The Endless Feed is vrij electronisch, terwijl die op het album meer gitaar-geörienteerd is. Dat geeft, vind ik, toch een leuke preview van het album, en als men dan het album hoort is het nummer toch nog vernieuwend, omdat het een andere versie is. Het nummer Derivation is een soort preview van het hele album, omdat het opgebouwd is uit verschillende riffs van nummers van Characters, maar die hebben we opnieuw opgenomen en in een andere omgeving gezet. Daarom klinkt dat ook weer erg anders dan het album.
Jullie gaan met Kreator op tour?
Ja. In februari gaan we een paar weken met ze op stap.
Wat kunnen we van jullie verwachten?
We spelen vlak voor Kreator, dus ik denk dat we ongeveer een uur zullen spelen. Ik weet nog niet zeker hoe lang het wordt. Ons management bespreekt dat soort dingen, wij houden ons niet met de zakelijke kant bezig.
Hebben jullie wel al besloten welke nummers er gespeeld gaan worden?
We hebben onlangs wat erg oude nummers weer eens geöefend, die we echt al jaren niet gespeeld hebben. We realiseerden ons dat we de laatste jaren altijd dezelfde oude nummers speelden, en dat wilden we nu eens veranderen. Hopelijk levert dat ook een goede setlist op voor de mensen die ons niet kennen, en vinden de mensen die ons al vaker gezien hebben het ook erg leuk.