Inderdaad. Het is geen traditioneel conceptalbum, waarbij alle nummers met elkaar verbonden zijn en over hetzelfde thema gaan. Maar er zit wel een thema in, en dat is vliegen. Twee nummers gaan daar direct over, namelijk de opener Crimson Rider, en ook Falling Sparrow. In de meeste andere nummers bekijken we de situatie van een afstandje, net alsof je er boven vliegt. Het is wat moeilijk te omschrijven eigenlijk, maar dat wilden we er mee proberen te bereiken.
Wiens idee was het om dat zo aan te pakken?
Het kwam niet van een persoon, we zaten allemaal op dezelfde lijn. We hadden op het eerste album de vier elementen, die door het vijfde element aan elkaar verbonden waren (en daarmee beelden we de bandleden uit). We wilden doorgaan op die elementen. Met Aeronautics gaan we dan door op twee daarvan: de grond waar je van opstijgt, en de de lucht waar je in vliegt. We hebben de diverse aspecten hiervan bekeken, en dat proberen te verwerken in de nummers. En het idee voor de titel kwam van Roland, toen hij met het woord air aan het spelen was om wat leuks te verzinnen. Aeronautics kwam bij hem naar boven, en we vonden het allemaal een te gekke titel.
Jij kwam pas bij de band nadat het eerste album echt was opgenomen.
Dat klopt. Toen ik door Uli gebeld werd om te vragen of ik in zijn nieuwe band wilde komen spelen, had ik eigenlijk niet zoveel interesse, want het leek me eerst niet zoveel. Maar toen wist hij me over te halen om toch naar de opnames te luisteren die ze tot dan toe hadden, en die bliezen me omver. Echt, toen hoefde ik niet meer na te denken, en zei direct ja. Maar inderdaad, het album was bijna af toen ik bij de band kwam. Het eerste wat ik in de band moest doen, behalve in de videoclip verschijnen, was de nummers leren en live spelen op de tour met Hammerfall.
Het moet dan goed gevoeld hebben om eindelijk met Masterplan de studio in te gaan.
Jazeker, jazeker. Dat is het verschil met het eerste album. Nu zijn we vijf songwriters. Alle leden hebben meegeschreven. Jan, de bassist, heeft een nummer geschreven, ik heb er twee geschreven. Een daarvan is de eerste single, Back For My Life. Jörn heeft twee nummers geschreven, en Uli en Roland zijn verantwoordelijk voor de rest van de nummers. Ik bood mijn nummers aan bij Roland, want hij en Uli zijn toch de twee die de koers bepalen, en hij vond een paar van mijn nummers goed genoeg voor het album. En dan samen met het platenlabel is besloten om een van mijn nummers als single uit te brengen. Daar ben ik natuurlijk heel blij mee.
Hoe verliepen de opnames?
Perfect. Het is echt geweldig om met deze jongens te werken. Vooral Roland, Uli en Jorn zijn zo professioneel. Hoe zij werken kom je zelden tegen, het gaat allemaal perfect. En dan hadden we Andy Sneap als producer. Hij weet precies hoe je een gitaar moet laten klinken. Dit was echt de beste productie die ik tot dusver gedaan heb.
Zitten er op dit album meer keyboardstukken dan op het eerste? Want toen ik jullie live zag liep jij af en toe over het podium omdat je niks te doen had.
Nou dat was vast niet zo vaak hoor hahaha. Maar metal is nog altijd gitaar geörienteerd, en daarom zitten er delen in waar geen keyboards in zitten. Maar je hebt gelijk, ik liep soms over het podium als ik niks te doen had. Dat zal nu een stuk minder zijn, want er zitten veel meer keyboardstukken in het nieuwe materiaal. Ik zit er ook aan te denken om ook nog een gitaar bij de hand te houden, zodat ik wat ritmesecties kan versterken.
Speel je veel gitaar?
Een beetje. Maar vooral als ik nummers schrijf. Dan komt het goed van pas. Ik denk dat als ik live wat gitaar meespeel zullen het vooral wat riffs zijn, om het wat zwaarder te maken. Op de vorige tour deed ik dat met samples. Het klonk wel redelijk als een gitaar, maar met een echte gitaar is leuker.
Je noemde de single net al. Waarom is voor Back To My Life gekozen? Omdat het een van de rustigere nummers is?
De reden om een single uit te brengen is om wat airplay te krijgen, en zo onze muziek te laten horen. Er komt ook nog een clip bij het nummer. We willen wat meer oren bereiken die misschien normaal gesproken niet naar onze muziek luisteren, dus daarom is er toch voor een wat radio-vriendelijker nummer gekozen.
Er staan ook twee nummers op die niet op het album staan. Waren die niet goed genoeg, of zijn die bewust opgenomen voor de single?
Het heeft niets met kwaliteit te maken. We wilden een album maken dat echt één geheel is. Net als dat je live speelt, moet je een goede balans zien te vinden. Zo ook met een album. We hadden deze twee nummers, die wel goed genoeg waren maar niet op het album zouden passen. Ze zouden de balans verstoren. Daarom is besloten om ze op de single te zetten.
Ik heb begrepen dat er weer een limited edition van het album komt. Wat is er anders aan?
Het wordt een digipack. Het boekje zal anders zijn, met wat extra pagina's. Het zijn maar details, maar ik vind het te gek: je kent de letters van dat Hollywood teken he? We hebben ook zoiets, de letters van de albumtitel, op een griezelig landschap. Ook staat er een extra nummer op de limited edition. Als je iets in Japan uitbrengt moet je zonodig een bonustrack op het album zetten. Wij vonden dat we dat de Europese fans niet aan konden doen, en hebben de bonustrack daarom hier er op gezet.
Hebben jullie nog tourplannen?
Natuurlijk hebben we die. In maart gaan we op tournee, met Circle II Circle, Rob Rock en Pure Inc. Dat wordt heel interessant, want dan heb je naar mijn mening drie van de beste zangers in dit soort metal bij elkaar.
Hoe wordt de balans tussen oud en nieuw werk?
Ik denk dat we toch meer van het eerste album zullen spelen, want dat kennen de fans inmiddels goed en dat willen ze dan graag horen. Natuurlijk spelen we ook diverse nieuwe nummers, maar waarschijnlijk toch iets meer van het eerste album.
Welk nummer van het debuut vind jij het leukst om live te spelen?
Dat is denk ik Into The Light. Ik vind het een erg mooi, maar ook erg krachtig nummer.