John: tijdens. Toen ze met het Dark Days album bezig waren had hij ideeën om nog een andere band te beginnen, die een harder was dan Coal Chamber. Hij had Evan [Pitts, gitarist] gevraagd om wat mensen bij elkaar te zoeken voor een nieuwe band, en nummers te schrijven. Toen hij met Coal Chamber klaar was met touren is hij gelijk de studio in gegaan om met DevilDriver demos op te nemen.
En wanneer kwamen jullie dan in beeld?
John: Ook rond die tijd. Eerst speelde ik gitaar, maar pas later ging ik bij DevilDriver drummen.
Jon: En ik kwam er pas bij toen we met de opnames van het album begonnen.
We kennen Dez van Coal Chamber, maar wat hebben jullie in het verleden gedaan?
John: Niks professioneels. Ik zat in een instrumentale death metal band.
Instrumentaal?
John: Haha ja inderdaad. En daarvoor zat ik in een grunge bandje, maar sinds mijn vijftiende speel ik metal.
Hoe voelt het om fulltime in een band te spelen?
Jon: Dat is het gaafste wat er is.
Is dit voor jullie de eerste keer dat je in Europa bent?
Jon: Ja, voor mij in ieder geval wel. Hiervoor waren we op tour in de VS met Superjoint Ritual en Morbid Angel, en door Canada en de VS met Opeth. En deze zomer staan we op de Ozzfest festival-tour. Daarna willen we weer naar Europa terugkomen.
Door naar het album. Veel nummers zijn een Fuck you richting bepaalde mensen. Wie specifiek?
John: Het is niet echt specifiek naar iemand, maar meer richting bepaalde soorten mensen.
In het boekje lees ik dat de muziek door DevilDriver geschreven is, en de teksten door Dez. Wie schrijft het meeste aan de muziek dan?
John: Wij allemaal.
Jon: Dez kan geen instrument bespelen, dus de muziek laat hij aan ons over. Hij helpt wel met het arrangeren, daar is hij weer wel goed in.
John: Meestal komt een van ons met de basis van een nummer aan, en samen werken we dat uit tot een complete song. Soms gaat Dez dan spontaan een tekst erbij verzinnen en meebrullen, maar andere keren neemt hij er veel tijd voor om iets te schrijven wat goed bij de muziek past. Meestal zit hij in de oefenruimte met pen en papier de teksten te schrijven terwijl wij de nummers staan te spelen.
Ik vond het opvallend dat producer Ross Hogarth ook aan wat nummers had meegeschreven. Is dat niet wat ongebruikelijk?
John: Daar heb je gelijk in. Maar hij hielp ons met het arrangeren van een paar nummers, waardoor ze veel beter werden. Daarom hebben we hem er ook bij gezet.
Hoe was het om met hem te werken?
John: Goed. Het is vrij intensief om met hem te werken, en hij heeft zijn eigen visie over hoe het moet gebeuren, maar dat alles komt de plaat alleen maar ten goede.
Omdat Dez in Coal Chamber zat denken mensen al snel dat DevilDriver ook in die nu-metal hoek valt. Hoe denken jullie daarover?
John: Ik zou ons niet echt nu-metal noemen. Bands als Linkin Park zou ik nu-metal noemen. En daar kan je ons toch echt niet mee vergelijken.
Bij wat voor soort publiek denk je dat DevilDriver het meest aanspreekt?
Jon: Nou, we zijn met bijvoorbeeld Opeth op tour geweest, en hun fans zijn niet al te makkelijk. We moesten onszelf daar echt bewijzen. Elke avond duurde het een paar nummers voordat ze enige blijk van waardering begonnen te tonen, en toen we klaar waren kregen we meestal wel goeie respons. Maar er zijn natuurlijk altijd mensen die ons niks vinden.
John: Op de tour met Morbid Angel ging het er ook zo aan toe. We moesten ons elke avond bewijzen, maar ik denk dat het redelijk gelukt is. Maar zulke tours zoals met Morbid Angels, waarin we clubs spelen, doe ik veel liever dan dat ik in grote stadions sta met bijvoorbeeld Linkin Park.
Ik denk niet dat het Linkin Park publiek jullie zo goed zou vinden.
John: Ik denk het ook niet. Maar ik haalde ze aan omdat ik dat een typische nu-metal band vind, en men ons vaak onterecht ook in die hoek duwt. Ik heb niks tegen Linkin Park hoor, maar het is gewoon niet mijn soort muziek.
Wat is dan wel jouw soort muziek?
Jon: Ik luister veel naar bands als Strapping Young Lad, Suffocation, Acid Bath, Opeth...
John: Ik luister vanalles. Jon komt constant met bands aanzetten die ik dan beslist moet luisteren, maar ik ben zelf te lui om op zoek te gaan naar wat nieuws. Momenteel luister ik veel In Flames.
Het nieuwe of het ouwe werk? Want daar zit nogal verschil tussen.
John: Beide. Clayman is toch wel m'n favoriet, maar ook Reroute To Remain vind ik erg goed. En de nieuwe heb ik nog niet vaak gehoord, maar ook die bevalt best goed.
Je had het eerder al over de tour met Opeth. Daar was wat gedoe over, want de mannen van Kataklysm waren jaloers? Hoe zat dat nou?
Jon: Ze vonden dat wij niet goed genoeg waren voor die tour. Ze zagen Dez van Coal Chamber, en dachten ook gelijk dat we als Coal Chamber zouden klinken en dus die tour niet zouden verdienen.
Als jullie wel als Coal Chamber zouden klinken hadden ze wellicht gelijk, vind je niet?
John: Ik vind niet dat een band een tour niet zou verdienen, maar ik snap wel dat sommige bands gewoon niet op zijn plaats zijn op sommige tours. Maar bij Kataklysm waren ze ook pissig omdat zij eigenlijk zouden openen voor Opeth op die tour. Maar volgens hun kregen wij ineens de openingsplaats omdat we op een groot label zitten. En toen kwam hij ineens met dat Coal Chamber argument aanzetten.
Zijn jullie al bezig met nieuw materiaal?
Jon: Ja. We hebben zes nummers ongeveer klaar. Het tweede album wordt zoveel beter dan het eerste. Het eerste was slechts een opwarmertje. Na de zomer willen we ons volledig gaan richten op het schrijven van nummers, en daarna de opnames. Maar we willen na de zomer ook eerst nog terugkomen naar Europa voor een tour. Daar is nog niks concreets over, jammergenoeg. In oktober of november willen we de studio ingaan. In het voorjaar van 2005 hopen we het tweede album uit te brengen.