Wat vindt je van deze stelling? En waarom? Redenen?
Klopt! Maar wat is doorbreken? Spelen op festivals? Meer dan 10.000 Cd's verkopen? Ik ben blij dat Occult nog bestaat en we nog steeds onze muziek maken zonder dat we ooit met een of andere hype zijn meegegaan, de sfeer in de band is beter dan ooit en dat zie je op het podium, het straalt er vanaf en ik vind dat persoonlijk veel belangrijker dan bijvoorbeeld meer dan 15.000 cd's verkopen en dat alles dan ineens op het commerciële gegooid wordt. En dat daardoor meestal een band kapot gaat, natuurlijk, het is prachtig als je als band zijnde veel kan verkopen, maar bij ons staan verkoopcijfers en geldkwesties altijd onderaan.
Wij wisten dat Painkiller Records niet veel verkocht omdat ze geen distributie heeft, hier en daar ruilden ze wat, wij konden op tour, hoefde nooit onze eigen centen in de band te stoppen, als wij ons hadden geërgerd op de slechte verkopen of het gebrek aan distributie dan waren we allang overgestapt, wij hebben ons daar nooit aan gestoord. Maar als de Cd wordt opgenomen en één jaar blijft liggen....'Elegy for the weak' is namelijk vorig jaar Juni opgenomen!!!
"Het vorige album 'Rage to revenge' was al heel leuk maar verkocht jammer genoeg slecht."
Vielen de reacties toen tegen? Kan je enkele oorzaken voor die slechte verkoop aanhalen?
De omstandigheden waarin dit album is opgenomen waren echt slecht vanwege privé omstandigheden, en dat hoor je verdomd goed op die plaat. Reacties vielen niet tegen, integendeel, mensen vonden het de beste plaat sinds Occult's 'Prepare to meet thy doom'.
Slechte verkoop zou ik het niet noemen, ik denk dat er toch zo'n 3500 verkocht zijn, en dat is ZONDER distributie, ik hoor verkopen van bands die bij grote labels zitten met distributie en wereldwijde promotie en die maar net op de 3000 zitten, dus zo slecht is dat nog niet, onze Cd's zijn namelijk absoluut niet te verkrijgen in de winkel, op uitzonderingen na, wij moesten toentertijd zelf met wat Cd'tjes naar de winkel om ze daar aan de man te brengen, haha. Lekker ouderwets!!!
"Maar ik zal eens een paar redenen opsommen waarom deze nieuwe Occult wel voor een doorbraak zal zorgen. Ten eerste; dit is ongetwijfeld het meeste agressieve album van de heren ooit".
Vindt jij het ook het meest agressieve album dat jullie tot nu toe hebben gemaakt?
Zonder twijfel: JA, het is de eerste plaat van ons waar we ons lekker bij voelen, bij elke plaat was er wel iets; bij "Prepare to meet thy doom" had ik een keelontsteking, bij "The Enemy within" rommelde het tussen ons en gitarist Leon Pennings (die achter de rug om nog snel tegen Harris Johns vertelde dat Rachel qua volume lager moest staan), "Of Flesh & blood" waar onze bassist moeite had met het inspelen van de nummers en waarbij de spanning tussen ons en de gitarist Leon Pennings zo hoog opliepen dat we hem daarna ook eruit hebben gegooid, dan dan is er nog "Rage to revenge", waarin ik privé niet lekker in mijn vel zat en waarbij Rachel toentertijd 100% inzet toonde bij Sinister en minder bij Occult. En daar kwam nog de slechte distributie en promotie bij.
"Elegy for the weak" is dus het eerste album waar alles goed ging, geen gezeik, geen discussies, geen kwaadheid of frustraties, gewoon pure thrash muziek zoals wij het altijd bedoeld hebben met een perfecte productie en nog betere sfeer in de band!!! Occult is er klaar voor!!
"Ten tweede; de nummers zijn deze keer totaal to the point en af." Was dit een bewust streefdoel?
Als ik voor mezelf spreek: ja. Ik wilde ook geen lange gitaar uiteindes, gewoon afkappen, to the point zoals je zegt, en meteen weer door met nummer 2.
"Ten derde, deze keer is het geen combinatie van stijlen maar krijgen we gewoon een harde pot thrash metal voorgeschoteld die elke thrashfan zal aanspreken."
Ben je het eens met deze stelling?
We hebben eigenlijk nooit echt verschillende stijlen gespeeld, alleen Thrash. Ik denk dat het feit dat mensen ons Death metal band noemen of Black metal band of Thrash/death metal band komt door mijn corpsepaint verleden, de grunt van Rachel en de verschillende productiestijlen, niet muziekstijlen, "Of Flesh & blood" heeft nog steeds heerlijke thrash riffjes en zo ook "The Enemy within", zelfs "Prepare to meet thy doom" en zelfs ook onze demo is behoorlijk thrashmetal zoals het nummer: 'Almight Horde'.
Wij zijn nooit tevreden geweest over de productie van "Of flesh & blood" bijvoorbeeld, deze is ook gemasterd waar de band helemaal niet bij was, als deze plaat was opgenomen zoals Elegy for the weak, onder deze omstandigheden, deze sfeer en producer, dan zou dat ook een knaller zijn van jewelste....wij waren het ook nooit eens met Leon's gitaar uitspattingen, de ingewikkelde en zoete solo's, het werd gewoon teveel. Maar ik denk toch dat we altijd thrash georiënteerd geweest zijn, alleen is dit op "Elegy for the weak" veel duidelijker te horen dan elk ander album van ons.
"Ten vierde; de productie is deze keer perfect."
Kan je wat vertellen over het productieproces en de tijd dat jullie doorbrachten in de studio? Was het werken met Andy Classen aangenaam?
Het is de eerste keer dat wij als band zeggen: wij gaan terug bij de zelfde producer. Andy Classen was namelijk perfect. Andy was aangenaam verrast door onze houding, wij waren makkelijk, en na veel stress en deadlines bij andere bands waren de opnamen voor Occult bij hem vakantie, ongelofelijk! Wij namen op, deden wat we moesten doen en verder vertelde we Andy dat het vet moest klinken, klaar!!! Wij gingen de bandruimte in voor wat ander plezier, bier drinken, discussies voeren (haha) of uiteten gaan.
Andy kon zich lekker uitleven op onze muziek, ik had bepaalde ideetjes voor de zang dat ik toegepast wou zien, toen die gedaan werden gaf ik Andy Classen de gelegenheid om voor de rest zelf wat uit te proberen, deze luxe kreeg hij bijna nooit bij bands. De opnamen voor Elegy for the weak duurde 2 weken, als ik me niet vergis, we waren zelfs eerder klaar, en dus hadden we 1 of 2 dagen over om wat dingetjes uit te proberen, wat een luxe toch? Haha.
"En tenslotte hebben ze deze keer een platenmaatschappij achter zich die het klappen van de zweep al perfect kent en de band dusdoende perfect kan promoten."
Zit er veel verschil in dit nieuwe label Karmageddon Media (voorheen Hammerheart Records) en jullie vroegere labels?
Hahaha, ja ENORM, deze keer wordt er niet een label gerund onder het genot van een alcoholische drank en stapels rekeningen op de tafel (haha)...bovendien hoeven we zelf geen cd's meer te versturen, naar winkels te gaan en/of buiten te staan bij optredens om flyers uit te delen (haha), ik denk dat dat al genoeg zegt. Bovendien zijn de jongens van Karmageddon Media goeie vrienden en ken ik Guido en Patrick al heel lang, dus dat maakt het wel aangenaam en wat makkelijker!
"De nieuwe nummers zijn dus, zoals ik al vermelde, directer en meer gefocust. Invloeden van Slayer, Destruction, Kreator en oude old school death metal worden op een strakke manier gecombineerd."
Som jouw invloeden (en ook de belangrijkste invloeden van de andere bandleden) eens op?
Richard is behoorlijk beïnvloed door oude Slayer, oude Destruction en Pestilence ten tijden van: "Consuming impulse" en "Malleus", Twan is beïnvloed door oude Slayer en Venom en Kreator Endless Pain en Pleasure to kill, Twan is wat dat betreft echt stil blijven staan want meerdere bands kent hij ook niet (haha). Erik is beïnvloed door Slayer, Pestilence en Exodus.
Ik ben meer van de underground garde, toen ik met Erik Occult begon in 1992 was ik beïnvloed door Sathanas, oude Acheron, oude Mayhem, Bathory, oude Slayer en Kreator. Maar ik denk dat we qua invloeden allemaal op een rechte lijn staan nu, dit was niet zo in het verleden, gitarist Leon Pennings bijvoorbeeld was meer beïnvloed door Dream Theater en Rachel was bijvoorbeeld meer beïnvloed door extreme death metal zoals Sinister, ex-bassist Sjors was beïnvloed door bijvoorbeeld Atheist en Death.
"Ik wou ook wel (maar dit is gewoon persoonlijk) dat er meer solo's op het album zouden staan."
Waar vind ik de flitsende en lange solo's terug? Zijn jullie geen fan van gitaarsolo's?
Ja en nee, persoonlijk vind ik dit ook, en dat vond ik al op 'Rage to revenge', maar de nummers waren gewoon af, we hebben het wel probeert, we hebben een meeting gehad in de studio waarbij onze gitarist verschillende scheurende solo's probeerde op nog open stukken, maar wij hadden allemaal zoiets van: "Nee, toch maar niet hier" zodoende kwamen we op maar enkele gitaarsolo's.
Tot zover mijn review. Even iets anders; wat vind jij van de onlangs verschenen DVD die een overzicht geeft van jullie carrière? Hoe is die tot stand gekomen?
Het is een origineel concept, niet de saaie live opnames die iedereen altijd uitbrengt, wij wilde eens wat anders, en omdat ik ontzettend veel opnames van de band bezit was het mogelijk om een biografie te laten 'horen' inclusief beelden. Zoals gezegd heb ik stapels tapes met opnames van 1993 tot en met nu, studio, tours, backstage, live, oefenruimte opnames, interviews, noem maar op!!! De band zelf heeft daarvan maar 5% zelf gezien en ik wilde eigenlijk altijd een compilatie maken voor de band zelf, maar dat kost ontzettend veel tijd, dus kwam het idee om die tijd dan ook te belonen inruil voor een echte release! Zodoende dat we dit op eigen kracht hebben uitgebracht onder mijn eigen bedrijfsnaam Lowlifemedia. De DVD is gelimiteerd op 2000 stuks en ook alleen te verkrijgen via de band zelf of bij onze optredens.
Ik lees op de promobrief dat jullie veel zullen optreden in 2004. Wat kunnen we allemaal verwachten? Moet het buitenland er ook aan geloven?
Eigenlijk hebben we pas een vermoeiende tour achter de rug met Exodus, die was eigenlijk bedoeld voor de promotie van 'Elegy for the weak'. We zullen dit jaar wat optredens doen, maar alles is nog onder voorbehoud. Ik denk niet dat we dit jaar een 3-weekse tour zullen doen, maar wat meer gerichter. Bovendien zullen we dit jaar ook weer de studio in duiken bij Andy Classen.
Ik hoorde allemaal slechte verhalen over de opkomst tijdens de 'Bonded by metal tour'. Geen spijt van die tour?
Ja dat klopt, het was echt verschrikkelijk... maar niet voor ons... Dat Exodus of een Nuclear Assault of Agent Steel moet spelen voor een opkomst van 350 of 500 man dat is echt triest, terwijl er zalen bij zaten waar er 2000 of 3000 man in konden, voor ons was dat natuurlijk niet zo'n ramp, ik heb helemaal geen spijt van die tour, sterker nog, ik heb nog nooit spijt gehad van een of andere tour en daar hebben we zo onze eigen redenen voor! De weekend shows bij Exodus waren trouwens wel altijd goed, 700 of 800 man, maar ik denk dat dit ook komt door het teveel aan tournees en te hoge entree prijzen.
Ik zag jullie die tour in Hof Ter Lo te Antwerpen en daar zat de zal best lekker vol. Maar goed; jullie muziekstijl word ook veel omschreven als black/thrash. Persoonlijk hoor ik geen black metal-invloeden terug. Waarom steeds die verwijzing naar black metal in advertenties?
Zoals ik al eerder vermelde wordt dit bepaald door het verleden, de corpsepaint, misschien de krijsende stem, de productie misschien, geen idee. Toen Rachel erbij kwam, en bij de Thrash een grunt ontstond noemde iedereen ons ineens Thrash/Death en nu is het weer Black/Thrash... Mij kan het allemaal niet schelen hoe ze ons noemen.
Bedankt voor mijn vragen te beantwoorden. Heb je nog iets te zeggen tegen onze internetlezers?
Ik wil jou bedanken voor het interview en het review! En voor de rest... Ik zou zeggen, ga naar de winkel, luister naar 'Elegy for the weak', kom naar een van de optredens, en drink een biertje met ons en maak je verder niet zo druk! En andere bands moeten eens niet zo'n grote ego hebben of denken dat ze met een CD uit rijk zullen worden, schei toch uit, ga toch gewoon dat podium op, doe je ding, maak de muziek die je gaaf vindt , kom van die droomwolk af en hou verder je bek en zorg dat het publiek een leuke avond heeft.
Zo mag ik het horen! Jij ook bedankt voor dit interview en volgende keer drinken we samen een pilsje!