Pitfest
Enquête

Wat is jouw favoriete rock- of metalsong over een televisieprediker?

Anthrax - Make Me Laugh
Black Label Society - Counterfeit God
Black Sabbath - TV Crimes
Cake - Comfort Eagle
Crosby, Stills, Nash & Young - American Dream
Death - Spiritual Healing
Depeche Mode - Personal Jesus
Dire Straits - Ticket To Heaven
Frank Zappa - Heavenly Bank Account
Genesis - Jesus He Knows Me
Ghost - Jesus He Knows Me
Hooters - Satellite
Insane Clown Posse - Hellelujah
Iron Maiden - Holy Smoke
Joni Mitchell - Tax Free
Marilyn Manson - Personal Jesus
Metallica - Leper Messiah
Oingo Boingo - Insanity
Ozzy Osbourne - Miracle Man
Poison - Something To Believe In
Queensrÿche - Revolution Calling
Slayer - Read Between The Lies
Suicidal Tendencies - Send Me Your Money
Temple Of The Dog - Wooden Jesus
een andere song over een televisieprediker

[ Uitslag | Enquêtes ]

    24 november:
  • Dream Theater
  • Ondfødt, Anguish en Ornaris
  • Therapy? en Deux Furieuses
  • Veil Of Maya, Signs of the Swarm, Varials en To The Grave
  • Wardruna
  • 26 november:
  • Morta Skuld en Decrepid
  • 27 november:
  • Benighted, Baest en Coffin Feeder
  • Feuerschwanz, Orden Ogan en Dominum
  • Sirenia en Xandria
  • 28 november:
  • Feuerschwanz, Orden Ogan en Dominum
  • Orphaned Land, Azteca, Royal Rage, Ring Of Gyges en Strale
  • Sirenia en Xandria
  • Vola, Charlotte Wessels en The Intersphere
  • While She Sleeps, Malevolence, Thrown en Resolve
  • 29 november:
  • Amarok, Colin Bass & Eddie Mulder en Retrospective
  • Mayhem
  • Mystic Prophecy, Iron Savior en Mad Max
  • Smash Into Pieces
  • While She Sleeps, Malevolence, Thrown en Resolve
  • 30 november:
  • Fit for An Autopsy, Sylosis, Darkest Hour en Heriot
  • Herrie Festival
  • Mystic Prophecy, Iron Savior en Mad Max
  • Peter Pan Speedrock
  • SiM
  • Sirenia en Xandria
Geen concerten bekend voor 24-12-2024.
Kalender
Vandaag jarig:
  • Aleksi Ahokas (Rapture) - 44
  • Christopher Ian Turner (Orange Goblin) - 55
  • Giuseppe Orlando (Novembre) - 48
  • Juan Garcia (Agent Steel) - 61
  • Lennart Jacobsen (Saturnus) - 46
  • Marcello Pompeu (Korzus) - 59
  • Pinche Peach (Brujeria)† - 58
  • Satchel (Steel Panther) - 54
  • Sergej "Lazar" (Arkona) - 48
  • Tony Clarkin (Magnum)† - 78
  • Tony Rombola (Godsmack) - 60

Vandaag overleden:
  • Albert Collins - 1993
  • Eric Carr (Kiss) - 1991
  • Freddie Mercury (Queen) - 1991
Interview

Edguy
Met Tobias Exxel
Door Tonnie
Geplaatst in maart 2004
De heren van het Duitse Edguy mogen dan nog vrij jong zijn, toch zijn ze alweer toe aan hun zesde album. Dat album, wat de stoere titel Hellfire Club draagt, ligt een dezer dagen in de winkel. Een van de Tobiasjes, namelijk bassist Tobias Exxel, vertelt er alles over...

Edguy

Vorige maand kwam van jullie de King Of Fools single uit, nu het album Hellfire Club. Dit moet een erg spannende tijd voor jullie zijn.

Dat dacht ik ook. Het is een nieuw hoofdstuk voor Edguy. We zijn van platenlabel veranderd, en nu zitten we dus op Nuclear Blast. Volgens sommigen klinkt het nieuwe album anders dan de voorgaande, en daar ben ik het natuurlijk mee eens, want ik vind dat alle Edguy albums van elkaar verschillen. De nieuwe, Hellfire Club, is wat agressiever op sommige punten, maar ook wat gevoeliger omdat we deze keer een echt orkest gebruikt hebben. We hadden de drums en basgitaar in een nieuwe studio opgenomen, waardoor dat ook iets anders klinkt dan voorheen, en het geheel klinkt wat meer metal, vind ik. Er zijn dus best veel dingen anders dan op de vorige plaat.

Was het een bewuste keuze om de gitaarriffs wat agressiever te maken?

Ja en nee. In het verleden wilden we altijd al deze kant op. Het geluid is altijd al in beweging geweest. Als je Theater Of Salvation vergelijkt met Vain Glory Opera hoor je ook duidelijk verschil in het geluid. En goed geluid is ook duur. Omdat we met het vorige album veel succes hadden hadden we dit keer meer geld voor de productie en de studio. In plaats van al het geld in onze eigen zak te steken of uit te geven aan drank en wijven hebben we het geld geïnvesteerd in de productie, en in het orkest. Ik denk dat je dat goed kan horen. Het klinkt wat voller allemaal, en ook erg heavy. Als je de plaat hoort wil je gelijk headbangen.

Ben je het met me eens dat het wel weer een typisch Edguy album is?

Ja. De band bestaat nog altijd uit dezelfde mensen, en we zijn niet een band die radicaal verandert. Dus natuurlijk is het nog wel een typische Edguy plaat.

Een ding dat jullie anders maakt dan andere powermetal bands is dat jullie toch aardig wat humor in de nummers verwerken. Tobias Sammet schrijft alle texten he?

Ja. Maar als band zijn we altijd grappen aan het maken en gekke dingen aan het doen, en dat heeft veel invloed op de texten van Tobi.

Het album heet Hellfire Club, maar ik kon het in de nummers niet echt terugvinden. Waar komt de titel vandaan?

Nou, het zit zo: als iemand die titel leest, dan vraagt niemand zich af of het een heavy metal band is, of een of ander popbandje. Je weet gelijk dat het een heavy metal plaat is. En als je het album hoort weet je dat natuurlijk ook. Het is agressief, en echte headbang muziek. De titel vonden wij heel goed passen bij het album. En als we op tour gaan willen we veel vuurwerk gebruiken, om zo een echte hellfire club op het podium te bouwen. Manowar noemt hun cd Hell On Stage, wij bouwen de hellfire club on stage.

Je noemde het daarnet al: op het album is een echt orkest te horen. Veel bands doen dat tegenwoordig. Vind je niet dat je met de stoet meeloopt?

Nou, om eerlijk te zijn doen wij juist het tegenovergestelde van andere bands. Al die andere bands die een orkest gebruiken hebben zoiets van "he kijk, wij hebben een echt orkest, moet je horen!" Het orkest staat daar naar mijn mening veel te veel op de voorgrond, waardoor het meer klassiek meets heavy metal wordt. Bij ons is de muziek nog altijd hetzelfde. Pure heavy metal, zoals Edguy het altijd al maakte, met een orkest die het ondersteunt op de achtergrond. Het is heel anders dan bijvoorbeeld Rage of Deep Purple of Metallica deden. Om eerlijk te zijn vond ik dat Metallica album niks. Wij hebben het dus heel anders aangepakt. Op de vorige albums gebruikten we keyboards in plaats van een orkest. Nu wilden we een echt orkest gebruiken, omdat dat toch net iets beter klinkt. Maar we hebben niet meer orkest-stukken geschreven omdat we nu een echt orkest tot onze beschikking hadden.

Als ik eerlijk ben moet ik zeggen dat het orkest mij niet echt is opgevallen, afgezien van het laatste nummer. Op hoeveel nummers is het te horen?

Op een stuk of zes nummers, dacht ik. Bij The Spirit Will Remain hoor je alleen het orkest, en Tobi natuurlijk. En op Holy Water op de single zijn ze ook erg nadrukkelijk aanwezig, en daarop is het erg mooi. Als een orkest het speelt klinkt het toch beter dan wanneer het uit een keyboard komt. Hoe goed je keyboard ook is, het zal nooit zo mooi zijn als een echt orkest. Daarom wilden we dus een orkest gebruiken.

Hoe gaan jullie die nummers live spelen? Want dat lijkt me moeilijk om ze zonder orkest te spelen.

Als we de nummers oefenen in de oefenruimte of de studio dan spelen we ze ook zonder orkest of keyboards. Onze theorie is als volgt: een nummer is goed als het ook zonder keyboard of orkest goed is. Want dan kunnen we ze ook live spelen, en zal niemand klagen als de keyboards missen. Dat was ook het geval op de vorige albums. We zullen nog wel wat orkest en keyboard gebruiken bij de live shows, maar dat komt dan van tape.

Op de promo versie die ik had praat Tobias over de nummers heen. Is dat de nieuwste kopiëerbeveiliging?

Ik vond het wel een leuk idee. Het geeft ook wat meer informatie aan de journalisten over de nummers, terwijl ze naar de nummers luisteren. Je hebt wel gelijk, het zorgt er ook wel wat voor dat mensen hem niet kopiëren, want het luistert toch minder lekker weg. Maar ik had hem al op het internet gezien. Dat vond ik dan wel erg jammer. Als muzikant hoop je toch dat je de journalisten kan vertrouwen, want je werkt er toch ook samen mee. Er zou dus een goede relatie moeten zijn. Maar er zijn altijd wat rotte appels die hem op het internet zetten. Maar goed, ik vind het een leuk idee dat Tobi wat over de nummers vertelt. Het geeft wat meer informatie, en hij praat niet al te lang, dus kan je het grootste gedeelte van het nummer nog goed horen.

Dat ben ik met je eens. Maar als je als journalist het album hoort om te reviewen wil je de muziek horen, en geef je eigenlijk niks om hoe zo'n nummer tot stand gekomen is. Voor de fans zou het interessanter zijn.

Misschien wel ja. Maar als ze hem nu downloaden zullen ze het album vast ook nog wel kopen, zodat ze ook nog de goede versie hebben.

Ik bedoel, de echte Edguy fans zouden dit erg interessant vinden, maar die kunnen die promo versie juist niet makkelijk krijgen. Is het dan geen goed idee om bijvoorbeeld op jullie website ook dit soort informatie over de nummers te zetten?

Dat is wel een goed idee misschien. Op de King Of Fools single staat trouwens nog een videoclip, over hoe we het album opgenomen hebben. Daar zien de fans ook veel, en krijgen ze ook veel informatie over de nummers. Hoe we ze gemaakt hebben, hoe we met het orkest gewerkt hebben, dat soort spul.

Op de single staan ook vier nummers die niet op het album staan. Zijn die wel tegelijk met het album opgenomen?

Ja, dat hebben we in één keer gedaan. We hebben 16 nummers opgenomen, en daarna gingen we kijken wat we op de single wilden zetten en wat op het album. We wilden de single echter wel interessant maken, door er andere nummers op te zetten dan op het album. We hebben niet gekozen om de slechtste nummers als b-kanten op de single te zetten, en als ik de reacties zo hoor vindt men de nummers op de single ook erg goed. Ik vind dat de single ook veel waar voor je geld geeft, omdat er vier nummers op staan die niet op het album staan.

Op de single staat ook een van de grappigste nummers die ik in lange tijd gehoord heb, The life and times of a bonus track. Ik kan me niet voorstellen dat jullie dat op het album zouden zetten.

Daar heb je gelijk in. Maar het is toch wel duidelijk dat het nummer een grap is. Het is niet echt een typisch Edguy nummer, en de tekst is veel belangrijker dan de muziek. De muziek is wat simpele pianomuziek. We vonden het te gek om dit op de single te zetten, want Tobi zingt onder andere over dat ze in Japan altijd zonodig een bonustrack willen, omdat ze wat extras willen. Wij vinden dat echt bullshit, want we willen geen bonustracks schrijven. Als wij een nummer schrijven vinden we dat het goed genoeg moet zijn voor op het album, en dat het overal op het album komt zodat iedereen het kan horen. Dus niet alleen de fans in Japan. Tobi had daar dus wat teksten over geschreven, en het was echt super grappig toen hij die voor het eerst voorlas. Iedereen lag in een deuk. Zo proberen we de labels duidelijk te maken dat wij het bullshit vinden om sommige landen nog wat extras te geven. Ik ben wel benieuwd hoe ze in Japan er op zullen reageren eigenlijk...

Nu we het toch over de single hebben: wie is die gek op de voorkant?

Ik heb geen flauw idee. We zaten na te denken over wat er op de cover moest, en dit vonden we wel leuk. Die joker speelt met vuurballen, en natuurlijk zal hij z'n handen er aan branden. Het past wel goed bij de titel, vind ik.

De eerste tourdatums zijn bekend, maar ik zie geen datum in Nederland.

In april en mei gaan we inderdaad op tour, maar dat is slechts het eerste deel van de Hellfire Club tour. Later dit jaar komen we terug, en dan spelen we hopelijk wel in Nederland. Of misschien deze zomer op een festival, maar daar weet ik nog niks over.

Meer:

Pitfest

Pitfest

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2024 Metalfan.nl en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.