• Ralph Salati (Destrage) - 37
  • Richard "Ricardo" Chuat (Kronos) - 47

• Matt LaPorte (Jon Oliva's Pain) - 2011

Gorod - A Maze Of Recycled Creeds
Label: Listenable Records
Gorod - A Maze Of Recycled Creeds
Gorod heeft recentelijk een nieuw conceptalbum op de markt gebracht via Listenable Records. A Maze Of Recycled Creeds handelt over de ondoorgrondelijke fantasieën die gecreëerd zijn door geheime samenlevingen en mystieke ordes, waaronder de Rozenkruis-beweging in de negentiende eeuw. Het verhaal is specifiek gebaseerd op de esoterische werken van Joséphin ‘Sâr Merodak’ Péladan. Volgt u het nog?

De complexiteit van de literatuur van de Franse schrijver vind je ook weer terug in de muziek van de technische deathmetalformatie uit Bordeaux. Waar Process Of A New Decline (2009) en het meesterwerk A Perfect Absolution (2012) echter de technische vaardigheden nog verpakten in songs die vrijwel direct bleven hangen, heeft het nieuwe materiaal meer tijd nodig om goed in te zinken. Het is onmiskenbaar Gorod dat je aan het werk hoort, maar de technisch begaafde muzikanten (waaronder de nieuwe drummer Karol Diers) ontwikkelen zich verder op het gebied van songwriting.

Sommige nieuwe tracks bevatten veel tempo- en stijlwisselingen en stop and go-momenten. Dat is direct al het geval met Temple Of The Art-God. Deze eerste reguliere track (na de onopvallende, klassieke piano-intro Air De L’Ordre) vormt een contrast met album-openers als Birds Of Sulphur en Disavow Your God en kondigt meteen aan dat het kwintet zichzelf niet wenst te herhalen. Het met Death- en Obscura-achtige jazzy leads opgesierde Celestial Nature blijft makkelijker hangen. Ondanks de complexiteit is daarin net als in Inner Alchemy een prettige flow aanwezig. Afwisseling is er in ieder geval voldoende, onder andere middels het progrockbegin van Inner Alchemy en het van een funky baslijn voorziene An Order To Reclaim.

De variatie in stijlen hoor je ook weer terug in de zangtechnieken van Julien 'Nutz' Deyres. Doorgaans gebruikt hij de grunts die we van het vorige album kennen, maar nieuw zijn de goed verstaanbare hese screams in het sterke Celestial Nature en Inner Alchemy. In An Order To Reclaim is er zelfs bijna sprake van cleane vocalen. De screams zullen niet bij alle fans in de smaak vallen. Het zware, bij vlagen groovy en mysterieuze The Mystic Triad Of Artistry bevat een mooie wisseling tussen thrashvocalen, grunts en gesproken teksten in de coupletten en Gojira-achtige zang in het sterke refrein. Het sluit qua karakter net als het verhalende From Passion To Holiness mooi aan bij het concept.

Opvallend aan de heldere productie is dat er minder distortion op de gitaren zit en dat er gekozen is voor een stripped-down-benadering. Hierdoor komt het technische spel, waaronder het (kenmerkende) melodieuze en technische staccato-gitaarspel erg goed uit de verf en levert het album qua agressie wat in. De toegepaste groove in meerdere tracks werkt goed, temeer de baspartijen door het droge geluid duidelijk hoorbaar zijn.

A Maze Of Recycled Creeds is vooral een technisch hoogstaand album dat een ruime variatie aan stijlen biedt. De progressieve, technische, jazzy death metal viert nog altijd hoogtij, maar de Franse formatie experimenteert verder met funk, rock en zelfs een wals. De songs zijn indrukwekkend strak en scherp uitgevoerd. Het vijfde album blijft qua catchy tracks om op te headbangen achter bij zijn voorgangers, maar biedt de luisteraar veel uitdaging. Het is een ambitieus werk dat de meeste fans tevreden zal stellen, maar lang niet bij iedere liefhebber van Gorod bovenaan de lijst van favoriete albums zal prijken.

1. Air De L'Ordre
2. Temple Of The Art-God
3. Celestial Nature