Archspire - Relentless Mutation
Label: Season Of Mist
Archspire - Relentless Mutation
Met Archspire val je van de ene in de andere verbazing. Het is vooral knap hoe de band zowel catchy als technisch zeer hoogstaand uit de hoek komt. Er is ook kritiek, op de stop-startsongwriting van The Lucid Collective. En ook al is die kritiek op de plaat uit 2014 terecht, het blijft toch adembenemend wat de Canadezen laten horen op de voorloper van Relentless Mutation; razendsnelle doch geavanceerde en pakkende techdeath van de bovenste plank. De lat ligt dus hoog voor het kwintet uit Vancouver voor de opvolger.

Mutations; het woord zegt het al. Hoewel de kenmerken van Archspire ook op de nieuwe plaat terugkeren (absurd snelle vocalen en gravity blast rolls), is er meer melodie en meer ruimte om te ademen. Zo schakelt men wat vaker terug voor een atmosferische of kalme passage. Knap is dat deze tempowisselingen organischer verwerkt zijn in de composities dan voorheen. Het zijn allemaal voorbeelden van verbeteringen die voor een hogere score zorgen.

Waar The Lucid Collective productioneel wat klinisch overkwam, zit er wat betreft de nieuweling meer diepte in de productie van Dave Otero. De sound is dynamischer en warmer en de mix is meer in balans. Zo komt het melodieuze baswerk van nieuweling Jared Smith zeer goed tot zijn recht, bijvoorbeeld in Human Murmuration, een nummer waarin de start-stopmomenten beter zijn geïntegreerd dan op The Lucid Collective.

Opener Involuntary Doppelgänger is direct al een van de hoogtepunten met zijn neo-klassieke benadering. De klassieke melodieën komen in meerdere tracks terug, maar er is ook ruimte voor brutere stukken, zoals in het toegankelijkere Remote Tumour Seeker, dat zich met gemak onder de hoogtepunten weet te scharen. Ook de Origin-invloeden komen terug, onder andere in het titelnummer, dat ook een paar keer de rustige, jazzy en atmosferische kant laat horen, en in Calamus Will Animate, waarin Oliver Rae Alaron laat horen dat niemand in de metalwereld zo snel een tekst kan opratelen als hij. De vocalen dienen vooral als ritmisch instrument, meer nog dan de (melodieuze) bas.

Relentless Mutation is op veel vlakken een verbetering ten opzichte van zijn voorganger: productioneel, op het gebied van songwriting en op technisch vlak. Deze energieke release werkt van het ene naar het andere hoogtepunt en laat je op het puntje van je stoel zitten. Archspire overtreft zichzelf met deze nieuwe plaat en maakt het schijnbaar technisch onmogelijke toch mogelijk. Onnavolgbaar knap!

1. Involuntary Doppelgänger
2. Human Murmuration
3. Remote Tumour Seeker