Ten tijde van de release spelen jullie twee shows. En in Breda, n in Utrecht. Ben je al zenuwachtig?
Ik denk pas als ik de eerste stappen op het podium zet. Van zenuwen heb ik normaal niet veel last. We zijn druk bezig en lekker aan het oefenen, zodat we goed voorbereid zijn. En dan gaan we lekker spelen.
Wat kunnen we bij de shows verwachten?
Dat we alles uit de kast trekken, dat sowieso. En we nemen altijd wel een eigen lichtshow mee. En we nemen een aantal gastmuzikanten mee, waaronder Dimitris, onze Griekse violist. Die is op de cd ook te horen, vooral in het laatse nummer en de ballad. We gaan gewoon een vette show neerzetten. In iedergeval gaan we de hele cd spelen, de nieuwe. En natuurlijk nummers van Quarterpast.
Er staan nu twee shows in de planning. Kunnen we er nog meer verwachten?
Jazeker. Maar de andere jongens hebben het nu hartstikke druk met Epica. We zijn nog wel bezig met andere shows. In ieder geval een groot zomerfestival, en we zijn meen ik ook gevraagd voor een show in Madrid. Ook een festival. We moeten kijken hoe het allemaal schikt enzo. Het is vooral flink plannen met gedeelde bandleden, en Jack en ik werken ook gewoon overdag. Dat wordt wel dagen vrijnemen. Maar we doen zoveel mogelijk als we kunnen.
Het lijkt me voor de mannen die ook in Epica zitten een hels karwij om te plannen.
Ja. Maar Mark is er behoorlijk goed in, inmiddels. Het is altijd lastig qua passen en meten. Maar zoals met de eerste cd, zoals die show in Paradiso dat je samen op de planken staat, dat was wel veel. Bijvoorbeeld Simone, die ook twee shows na elkaar moet doen. En natuurlijk Isaac, Arin en Mark. Dat was wel vermoeiend voor hen.
De vorige cd namen jullie op in de Gate studio, waar Epica kind aan huis was. Nu zijn jullie met Joost Van Den Broek in de Sandlane studio gaan opnemen. Hoe was het om met hem te werken?
Te gek. Waar ik bij was hebben we in die studio alleen de drums opgenomen met Jos Driessen, de engineer. En Floor en Laura hebben hun zang daar opgenomen, de rest hebben we voornamelijk thuis gedaan. Dat scheelt bakken met geld, ten eerste. Ten tweede vond ik het veel relaxter werken. Je hebt geen tijdsdruk, je doet het wanneer je wilt. Alles wordt in de studio vet gereamped. Dat was helemaal te gek met Joost. Hij stuurde een eerste testmix en we werden daarbij al gelijk weggeblazen van de vette sound. Ten opzichte van de vorige cd is het een heel andere productie. Veel meer metal. Maar dan ga je luisteren met z'n allen en puntjes noteren, maar Joost heeft aan een half woord genoeg. Het werkt echt super snel met hem.
Dus het ging wel van een leien dakje?
Ja, absoluut. En alles binnen een maand tijd.
Hoe lang hadden jullie jezelf gegeven voor de cd?
Het stond wel zo ingepland, hoor. Eind september stond de deadline en moest alles opgenomen zijn. Arin had alles binnen anderhalve dag er op staan. Toen kon ik thuis aan de gitaren beginnen en Jack ging tegelijkertijd zijn toetsen opnemen. Hij had voor de demo's al alles met midi ingespeeld. En zo gauw ik gitaren er op had staan stuurde ik het door naar Rob zodat hij thuis de baspartijen kon inspelen. Dus dan kun je nagenoeg gelijktijdig aan de slag.
Henning Basse en Laura Macr zijn nu vaste bandleden geworden in plaats van gastzangers. Wanneer werd het duidelijk dat ze gewoon bij de band moesten horen?
Eigenlijk op de tour door Zuid-Amerika werd dat wel duidelijk. Henning wilde toen graag echt in de band. Maar aan de andere kant, de eerste cd was ook veel experimenteler. We begonnen te schrijven met symfonische deathmetal in het achterhoofd. Maar daar kwamen bij het schrijven ook wat rustigere stukken uit en vonden we dat er ook wel wat vrouwelijke zang bij kon. Of dat het gaaf zou zijn om een cleane mannelijke vocalist te hebben. Toen zijn we gaan denken wie we daar wel voor konden vragen, al stond de muziek toen al vast. Toen hebben we mensen gezocht die er goed op zouden passen en kwamen we bij die mensen uit. Vandaar dat ze daar gasten waren. Bij de nieuwe cd hebben we echt met Henning in het achterhoofd de stukken geschreven, en hij heeft zijn zanglijnen ook zelf geschreven. Hij heeft nu nog meer zijn eigen ding gedaan. Bij de eerste cd zaten we bij producer Sasha Paeth in de studio, en hij had ook zo zijn eigen ideen voor zanglijnen. Maar nu hoor je vooral Henning. Het klinkt minder experimenteel, maar veel natuurlijker. Er zit veel meer flow in.
Maar gitarist Isaac Delahaye heeft de band verlaten, ondermeer omdat hij het te druk heeft met Epica.
Precies. Het werd hem te veel.
Was dat al voor de opnames bekend?
Ja. Maar pas na de opnames hebben we het naar buiten gebracht. Ook op de eerste cd had ik alles ingespeeld, hij was de live gitarist.
Jij, Jack en Mark schrijven de muziek. Hoe gaat dat in z'n werk? Komen jullie bij elkaar en gaan dan pas schrijven?
Soms wel. Maar we schrijven ook afzonderlijk. Thuis nemen we ideen op, want we hebben allemaal een homestudiotje. Dan maak je een nummer of een half nummer. We hebben ook drie of vier keer bij elkaar gezeten voor deze plaat. Dat werkt ook te gek hoor. Als we samen zitten en we hebben nog niks, dan beginnen we wat te spelen en dan komt het vanzelf. In een dag hebben we een nummer af. Dat werkt super. Zo hebben we een aantal nummers gedaan. Maar ook dat iemand thuis een nummer schreef wat we later samen zijn gaan uitwerken. Mark is meer van het arrangeren, omdat hij ook de vocalen doet. Hij past de lengtes van de stukken wat aan en soms is het een beetje knippen en plakken. En hij verzint ook zelf wat gitaarpartijen natuurlijk.
Heeft hij ook nog wat ingespeeld?
Nee, niet ingespeeld. Wel partijen verzonnen.
Er staan ook weer wat gastrollen op. Onder andere Floor Jansen. Ik zou bijna zeggen "Natuurlijk Floor Jansen." En Marcela Bovio doet mee deze keer.
Floor is een te gekke zangeres en die moeten we natuurlijk gewoon op de plaat hebben. Ze is wel hartstikke druk nu met Nightwish erbij, maar we hebben haar gewoon meteen gevraagd of ze weer een gastrolletje wilde doen. Dat wilde ze graag. Ze heeft nu wel een kleiner stukje, want zoveel tijd heeft ze niet. Maar het is een gave zangeres en we kennen haar goed. En Marcela kwam omdat er ook nogal wat koortjes zitten in de toetsenpartijen. Eerst hadden we Dimitris dus gevraagd want we hadden al een nummer waarbij we de vioolsolo op de synthesiser gespeeld hadden. Maar het leek ons gaaf om dat een echte viool te laten zijn. Dimitris is toevallig een vriend van Mark en die wilde dat wel inspelen. Hetzelfde gold ook voor die koortjes. Als we dat door een echte zangeres zouden laten zingen, zou het veel gaver klinken. En toen dachten we aan Marcela. We hebben ook meteen maar gevraagd of ze ook wat andere zanglijnen wilde inzingen.
De teksten zijn wederom weer behoorlijk maatschappijkritisch.
Dat komt echt van Mark. Die kan zich nogal opwinden over wat er allemaal gaande is. Ik moet hem helemaal gelijk geven, natuurlijk. Deze muziek en de teksten zijn echt zijn uitlaatklep. Vandaar dat we het met deze band allemaal wat extremer doen.