De Maya's waren gefascineerd door tijd. Op basis van astrologie hebben ze hun kalender uitgeschreven. Die kalender houdt halt in december 2012, dan staat de aarde in het midden van het sterrenbeeld boogschutter en tevens in het midden van het heelal. Dan zal de mensheid een nieuw tijdperk invaren. Meer bepaald een gouden tijdperk. Een tijdperk van een spirituele hergeboorte. Hun obsessie voor deze zaken en respect voor de aarde spreken me enorm aan. Iedere religie heeft haar eigen Apocalyps. Ook de Egyptenaren vertelden een soortgelijk verhaal in hun geschiedenis en afgaande op de toestand waarin onze planeet tegenwoordig verkeerd, geloof ik wel dat we met een zuivere lei gaan beginnen. Eens de decadente mensheid weggeveegd is, komt er ruimte voor een nieuw en gezonder tijdperk. Die gegevens, vermengd met folklore van de Maya's vormen de kern waarover "The Fourth Era" gaat. Neem gerust de tijd ervoor om de teksten eens na te lezen. Ze staan ook online. Het is een zeer boeiende materie waar nog zoveel meer over te vertellen valt.
Het debuutalbum Elite leunde wat mij betreft erg op het latere werk van Satyricon. Ben je het met me eens dat het nieuwe album gevarieerder is uitgevallen? Door welke bands ben je nog meer genspireerd?
Jazeker. Ik houd wel van de typische Moonfog sound, maar Satyricon inspireerde me meer met The Shadowthrone dan met hun latere werk. En eerlijk toegeven vind ik Now, Diabolical een beetje tegenvallen. Het klinkt allemaal net iets te repetitief. Ik denk dat de nummers op The Fourth Era meer diepgang hebben en muzikaal ook interessanter zijn. Het totaalpakket is misschien niet zo toegankelijk als voordien, al vind ik dat een surplus. Ikzelf luister vooral naar band die muzikaal een uitdaging aangaan, zonder daardoor de basics uit het oog te verliezen. Zo weten bands als Gojira, Deathspell Omega, Orphaned Land, Secrets Of The Moon en Melechesh me erg te boeien. Mix dat met de traditionele black metal van Ulver, Enslaved en Borknagar en je bent op de hoogte van mijn voedingsbodem.
Wat zijn je favoriete nummers op The Fourth Era en waarom?
Misschien zijn dat Sagittarius omwille van de lekkere groove of The Fifth Birth omwille van de geweldige clean vocals (ingezongen door Peter van Thurisaz). Aan ieder nummer heb ik wel wat positiefs en negatiefs aan te merken. Maar dat zal zeker iedere muzikant wel hebben na een tijdje?
The Fourth Era verscheen al vrij snel na het debuutalbum en op de website valt te lezen dat er inmiddels alweer nummers voor een nieuw conceptalbum geschreven zijn... Waar komt al die creativiteit de laatste jaren vandaan? Kun je al kort iets zeggen over het concept van het nieuwe album?
Het vorige album Elite bevatte een resem demonummers die gewoon heropgenomen waren. De nummers voor de volgende cd zijn ondertussen wel af. Of laat ons zeggen dat de ruwe versies gereed zijn. Deze zomer wil ik de nieuwe cd, met als werktitel Codex Sicarii, opnemen, ditmaal met een echte drummer. Tussen ieder album zit toch zeker n jaar en het zal wellicht ook wel toeval zijn dat de albums elkaar zo snel opvolgen. Dit tempo zal zeker niet aangehouden kunnen worden. De nieuwe nummers zijn in het algemeen langer en sneller dan die van op The Fourth Era. Meer back to the basics, maar toch nog met die typische Gorath klank. Over het textueel concept wil ik nog niet veel kwijt. Alle onderwerpen gaan weer over een bepaald thema, uitgewerkt door Jurgen van Theudho. Verwacht je aan wat speciaals en erg diepzinnig.
Wat zijn je persoonlijke drijfveren voor het maken van deze muziek?
Ik ben haast continue met muziek bezig; luisteren, componeren, arrangeren... Ik kies niet speciaal voor een stijl. Zoals je daarnet al hebt gelezen, heb ik een brede waaier aangaande extreme muziek. Zelf schrijf ik gewoon wat in me opkomt, al houd ik er wel rekening mee dat het onder de juiste noemer past. Gorath is een weerspiegeling van hoe ik naar de wereld kijk. Ik schrijf muziek die me aanstaat en schrijf teksten waar ik mezelf 100% in kan vinden. Ik houd niet van nepbands met een nepinhoud. Over occulte zaken of zelfmutilatie zal je me niet horen praten, want als overtuigd athest hoor ik niet in dat straat je thuis.
Hoe ben je bij het jonge en relatief kleine label Descent Productions terecht gekomen en ben je tevreden over de samenwerking?
Ik kende Geert van toen we samen voor Vampire Magazine schreven. Na Elite vertelde hij dat hij interesse toonde voor Gorath. Ik wist dat hij met Ikuinen Kaamos en later ook Cor Scorpii en Mar De Grises duidelijk voor kwaliteit koos. Ik heb dan ook geen andere labels gecontacteerd en ben dadelijk op het aanbod ingegaan. Na Black Owl Records wilde ik voornamelijk een label met een goede communicatie. Ken heeft destijds alle beloftes gehouden, maar werken met een Nederlands label gaat veel vlotter. Ik moet een dik uurtje rijden en sta in Tilburg. Dus als het tegensteekt, kan ik Geert persoonlijk om zijn smoel gaan timmeren, wat niet zo voor de hand liggend was als je label in New York gevestigd is. Ik ben best wel tevreden over de samenwerking. Als beginnend label heeft ook Descent Productions haar kinderziektes, maar die zullen heus wel verdwijnen.
Binnenkort kunnen we Gorath voor het eerst live aan het werk zien. Wat zijn je verwachtingen daarvan?
We willen in de eerste plaats een technisch en visueel goed optreden neerzetten. Ik ben lang niet te vinden geweest voor optredens, maar dankzij de line-up bestaande uit leden van Panchrysia, Leng Tch'E en Suhrim heb wel vertrouwen in het feit. Het zit wel zo dat Gorath niet vaak gaat spelen. Enkel wat optredens om de plaat te promoten en dan terug naar af. We hadden ook de kans om wat tours mee te spelen, maar mijn job gooide roet in het water. Bij de volgende release zal zeker een kleine tour volgen. Voorlopig spelen we in jullie land in de Azijnfabriek (begin juni) en komen er wat dates in Tilburg bij.
Wat vind je van de Belgische (extreme) metalscne van dit moment? Zijn er (beginnende) bands die volgens jou wel wat extra aandacht verdienen?
De laatste jaren is de Belgische scne enorm gegroeid, vooral in kwaliteit dan. Er zijn een hele resem bands die internationaal aan het doorbreken zijn. Zo is Thurisaz onlangs op tour geweest met Agalloch, Saturnus en Novembers Doom. Deze kerels behoren ook tot een van mijn favoriete Belgische bands. Ik heb wat nummers van hun komende cd gehoord en ze zijn van uitstekende kwaliteit.
Ik moet toch nog n vraag kwijt: waarom heb je op het debuutalbum gekozen voor de (no offence, maar mijns inziens potsierlijke) Britney Spears-cover Toxic?
Alhoewel ik met een cover van Mayhem op The Fourth Era voor een veilig nummer heb gekozen, houd ik ervan om onverwachte covers te maken. Om nummers zo om te bouwen dat ze werkelijk anders klinken. Destijds heeft het Zweedse Luciferion wat Slayer en Metallica covers opgenomen en die klonken zo bruut! Ik trachtte hetzelfde te bekokstoven met het nummer van Britney Spears. Ik vind de cover wel geslaagd, heel wat mensen herkennen hem zelfs niet. Ik denk dat la Spears er ondertussen zelf naar geluisterd heeft, sinds ze onlangs zichzelf heeft kaal geschoren en helemaal de verkeerde kant uitgaat, hehe...
Wat wil je met Gorath nog in de toekomst bereiken?
Niks concreet eigenlijk. In feite wil ik iedere release beter doen dat de vorige, vooral op persoonlijk vlak. Hoe de zaken commercieel lopen, staan daar los van. Zelfvoldoening komt op de eerste plaats.