Hoi, hoe is het leven in Las Vegas?
Het bevalt me hier prima. We hebben een tijdje met veel beperkingen te maken gehad, zodat er geen optredens mogelijk waren, maar inmiddels zijn die deels opgeheven. Het toegestane aantal bezoekers verschilt per staat, maar in de Verenigde Staten wordt in ieder geval weer opgetreden en getourd.
Binnenkort staat de Europese tour met Dagoba gepland. Hopelijk gaat die door.
Ja, dat hopen we ook, maar we hebben daar momenteel helaas geen nieuws over. Het is vooral afwachten.
Eind vorig jaar hebben jullie een show gespeeld die acht dagen online beschikbaar was. Daar zit ook de documentaire The Devils Dozen bij, waarin de kijker inzicht krijgt in de historie van Infected Rain. Komen die nog uit op dvd?
De show en documentaire waren inderdaad acht dagen beschikbaar. Dat is een bewuste keuze, zodat mensen ruim de gelegenheid kregen om die te zien. Het was een grote productie. We hebben voor die opzet gekozen omdat we ver uit elkaar wonen en daarom geen reguliere livestream konden verzorgen. We hebben enorm veel positieve reacties gekregen en de vraag naar een fysieke uitgave is groot, dus ik denk dat we er uiteindelijk wel wat mee gaan doen. Ook de mensen bij Napalm Records zijn enthousiast. Ze vinden dat de docu goed in elkaar is gezet en ook over de show zijn ze tevreden. We vinden in de toekomst wel een manier om het geheel te vereeuwigen. We hebben momenteel echter andere prioriteiten, dus het is nog even wachten.
Op Ecdysis horen we nog meer verschillende invloeden dan voorheen. Gitarist Vadim Vidick Ojog is in het verleden de belangrijkste songwriter geweest. Hebben behalve Vidick de anderen nu ook meegeschreven?
We zijn een band die vrij wil zijn in het samenvoegen van stijlen, zoals elektronische muziek en metal. Vidick is inderdaad de belangrijkste songwriter geweest en schrijft nog altijd het grootste deel van de muziek. Op Endorphin en Ecdysis echter hebben de anderen meer hun stempel kunnen drukken. De invloed van Eugen Voluta (drummer, red.) en Serghei Babici (gitarist, red.) is de laatste vier jaar steeds duidelijker terug te horen in de muziek. Eerder droegen ze alleen wat ideen bij, nu schrijven ze hele nummers of gedeelten van nummers die ze dan samen met Vidick samenvoegen tot een geheel. Mijn favoriete nummers zijn dan ook de nummers waaraan ze allemaal hebben bijgedragen. Begrijp me niet verkeerd, ik ben fan van mijn eigen band en alle songs, want ik weet hoeveel energie en zorg eraan besteed is, maar als ik zou moeten kiezen, zijn het de nummers waaraan ze samen hebben gewerkt. Ik vertel echter niet welke.
Zoals je al aangeeft, wonen jullie niet bij elkaar in de buurt. Daarom werken jullie op afstand. Hoe ontstaan de songs en het album?
We schrijven los van elkaar en hebben een digitale map met muzikale ideen. Daaraan wordt zo nu en dan gewerkt, als er voldoende inspiratie is. Het is bij ons dus niet zo dat we specifiek voor het schrijven van een album gaan zitten. De ideen en songs zijn er dan vaak al. Als het dan zover is dat we een album gaan maken, geven de jongens mij de nummers die bijna gereed zijn.
En vervolgens voeg jij de zanglijnen en teksten eraan toe.
Ja, ik luister dan naar die demos en kijk per track welke emotie ik erbij krijg. Ik zoek daar vervolgens passende teksten uit mijn notebook bij. In dat notebook schrijf ik teksten op of ik sla ze in mijn telefoon op als ik niet thuis ben. Daarvoor heb ik geen deadline nodig, maar zo nu en dan heb ik een idee en dat schrijf ik dan op. Ik zoek er vervolgens zanglijnen bij. Soms komt het idee tijdens het beluisteren van de instrumentale tracks. Soms moet ik de teksten wat aanpassen omdat ze net niet passen bij de zanglijn of bij het ritme van het nummer.
Wat is de connectie tussen de twee delen van Postmortem?
Het is n verhaal. Je hoort teksten terugkomen, instrumentale melodien die iets aangepast zijn. Deel twee heeft echter ook zijn eigen teksten en instrumentale ideen. Met het verhaal willen we mensen terugbrengen naar het begin van het album.
Er staan zowel algemene als klimaatgerelateerde teksten op het album, maar je zingt ook over persoonlijke zaken, zoals in Showers.
Toen ik de teksten voor Showers schreef, had ik wat depressieve gedachten. Ik wilde de woorden zeer nauwkeurig kiezen. Ten eerste omdat het een nogal intiem onderwerp is en tegelijkertijd een universeel thema waar veel mensen tegenwoordig een connectie mee hebben. Ten tweede omdat ik mezelf niet wilde herhalen. Daarom heb ik voor veel metaforen uit de natuur gekozen. Het album bevat inderdaad een mix van verschillende dingen die me bezighouden. Het overkoepelende idee is een metamorfose, het bewustzijn van jezelf en de wereld, de hoop op een beter leven. Dingen achter je laten en opnieuw beginnen. Vandaar ook de albumtitel, die we als metafoor hebben gebruikt voor verschillende dingen.
Dualiteit is een terugkerend thema.
Dat is inderdaad een belangrijk onderwerp. Soms weten we niet wat goed of slecht is. Aan de andere kant: wie beslist wat goed of slecht is? Uiteraard zijn er dingen waarover we het eens zijn dat ze slecht of goed zijn, maar er blijft een grijs gebied over. In The Realm Of Chaos zeggen we dan ook niet voor niets: In the alchemy of good and bad, are we the hunters or are we the bait? Er is niet alleen zwart of wit, er zijn veel kleuren. Er is zoveel meer dan precies dit of dat.
Vind je dat mensen vaak vergeten om behalve naar de muziek ook goed naar de teksten te luisteren?
Als ik zelf naar muziek luister, vind ik het belangrijk dat er sterke en emotionele teksten in verwerkt zijn. Ongeacht het genre, ongeacht of de teksten nu zwaar of juist licht zijn. Zo heb ik veel waardering voor de rapper NF. Veel van zijn teksten doen me echt wat. Hij is jong en getalenteerd. Ook muziek uit de jaren zeventig, tachtig en negentig mag ik graag naar luisteren om die reden. Toch hebben we bij Infected Rain op de achtergrond ook wel eens wat opstaan waar we niet over na hoeven te denken. Dat hebben we soms ook wel even nodig en daar is niets mis mee.
Is dat inhoudelijke aspect ook iets waar je nadrukkelijk op let als je gevraagd wordt om een gastbijdrage te leveren aan andermans muziek?
Ik ben blij dat je dat vraagt, want ik heb de laatste tijd veel samengewerkt met anderen. Sommige daarvan zijn nog niet verschenen omdat die artiesten er nog aan werken of er een videoclip bij willen maken. De laatste twee jaar heb ik veel gastbijdragen gedaan, vorig jaar alleen al zon dertig. Ik kon dat alleen maar doen omdat ik inmiddels een zangkamer in mijn huis heb gebouwd en ik geleerd heb hoe een zangopnameprogramma werkt. Ik ben nauwer gaan samenwerken met de producer van de Infected Rain-albums (Valentin Voluta, red.) en daardoor is onze vriendschap hechter geworden. Ik heb veel van hem geleerd en leer nog steeds veel. Ik heb bijgedragen aan zijn band Seas On The Moon. We werken momenteel aan een nieuw nummer. Voor 90% van de samenwerkingen schrijf ik zelf de teksten. Die manier van werken heeft ook mijn voorkeur omdat ik veel meer emotie in de performance kan stoppen omdat ik me meer vereenzelvigd voel met de tekst. De andere 10% zijn slechts korte bijdragen, delen van nummers. Vaak zijn die teksten al door de band zelf geschreven. Ik vraag dan altijd naar de betekenis achter de teksten en bepaal vervolgens of het iets is waar ik deel van wil uitmaken. Als dat zo is, ga ik er ook echt voor. Wat ik belangrijk vind, is dat de muziek professioneel is gemaakt. Ik ga niet op elk verzoek ja zeggen, want ik wil een bepaalde kwaliteit horen. Ik heb echter het geluk gehad dat ik met veel getalenteerde en professionele muzikanten heb samengewerkt.
2022 wordt een druk jaar met een Europese en Amerikaanse tour en optredens op zomerfestivals. Komt er daarnaast nog een clip uit? Ik vernam dat er wellicht in februari nog eentje volgt.
Ik kan me de exacte datum niet meer herinneren, als ik die al gekregen heb, maar er komt nog wel wat visueels aan inderdaad. Meer dan n trouwens.
Het visuele deel is een belangrijk aspect van Infected Rain en van jouzelf. Je hebt je bijnaam Scissorhands te danken aan het feit dat je hair make-up artist bent geweest. Heb je dat in de periode waarin je niet kon optreden weer opgepakt?
Nee, eigenlijk doe ik dat niet meer. Dat komt omdat er elke dag veel werk voor de band te doen is. Soms word ik ingehuurd om samen te werken met fotografen waarbij ik zelf model sta, soms doe ik de hair-make-up bij fotomodellen. Maar dat kan ik slechts af en toe doen, want meestal heb ik het te druk. Daarnaast heb ik heb mijn eigen YouTube-kanaal (Bananas, red.) en mijn Patreon-account.
Dus er is ook weinig tijd voor modellenwerk?
Dat doe ik nog altijd, al zie ik het meer als een soort hobby. Ik had mijn eerste fotoshoot op mijn negentiende en dat vond ik echt gaaf. Ik vind het vooral gaaf om met fotografen samen te werken die me een grote mate van vrijheid geven om creatief te zijn.
Je bent ook creatief in de keuken, want je volgt kooklessen, specifiek voor veganistische gerechten. Welk gerecht is jouw favoriet?
De kwaliteit van veganistisch eten is tegenwoordig erg goed. Sommigen denken dat het wat smakeloos is, maar de kwaliteit is beslist veel beter geworden en zeer smakelijk. Mijn meest recente favoriet is gnocchi met paardenbloem. Het is heel simpel en smakelijk. Ik heb het op mijn Patreon-pagina staan en heb alleen nog maar positieve reacties gehad.
Laatste vraag: je favoriete albums van 2021.
Hoewel ik echt een muziekliefhebber ben, heb ik er wegens de drukte weinig tijd voor genomen om goed naar albums te luisteren, maar de nieuwe albums van Gojira, Sepultura en Hacktivist staan beslist bovenaan mijn lijstje. Misschien komen ze niet allemaal uit 2021, maar ik beschouw het als favoriete albums tijdens de lockdownperiode. Ik hoop dat die lockdown voor zowel jullie als voor ons snel ten einde komt. We kijken er enorm naar uit om de nieuwe nummers live te spelen en zien jullie graag in april.