Hoe gaat het met jou? Is het alweer een beetje normaal waar jij woont?
'Normaal' zou ik het nog niet noemen, maar het lijkt erop dat we de goede kant op gaan. Het is wat verwarrend. De federale overheid zegt dat een mondmasker binnen niet meer verplicht is als je volledig bent gevaccineerd, maar je kunt niet aan iemand zien of hij dat al is. De overheid van mijn thuisstaat Oregon zegt dat je bij binnenkomst een bewijs van vaccinatie moet laten zien, maar ik kan me voorstellen dat men op veel plekken dat niet controleert. Ze zeggen waarschijnlijk dat je een mondmasker op moet of anders niet naar binnen mag. Ikzelf heb mijn vaccinaties, maar ik draag nog wel een mondmasker als ik ergens naar binnen ga, om solidair te zijn met de mensen die er werken. Hopelijk gaat het wel weer een keer terug naar normaal, maar mensen zijn idioten. Ze proberen van alles een politiek spel te maken.
Laten we het dan maar over muziek hebben. Dat is wat leuker. Met Red Fang zijn jullie al een jaar of vijftien bezig en een jaar of twaalf terug kwam het debuutalbum uit. Wat is je leukste herinnering aan die begindagen?
Oei, je begint gelijk met een lastige vraag. Ik weet echt niet wat ik mijn leukste herinnering zou noemen. Voor het eerst uitgebreid touren zal me altijd bijblijven en toen we voor het eerst naar Europa gingen met deze band.
Wanneer was dat?
2011 denk ik? Of misschien wel al in 2010. Dat is een beetje troebel in mijn geheugen. Maar voor de eerste keer buiten je eigen land touren is altijd geweldig. Om eerlijk te zijn, elke keer als we buiten de Verenigde Staten hebben gespeeld, was het tof. Vooral in Europa, eigenlijk. Er zijn een aantal jaren geweest dat we meer door Europa tourden dan door ons eigen land.
Zijn jullie hier "groter" dan in de Verenigde Staten?
Dat is lastig te zeggen. Er was een tijd dat we in Europa grotere shows kregen aangeboden dan hier. Ik weet niet of dat in de toekomst nog zo is, maar ik wil het graag uitvinden.
De eerste keer dat ik jullie zag, was toen jullie op Speedfest in Eindhoven speelden. Ik denk dat dat in 2012 of 2013 was. Ik herinner me nog dat ik toen op het balkon stond en de hele zaal kon overzien, en toen jullie nog maar net begonnen waren, stond de hele zaal al vol. Terwijl jullie vrij vroeg op de dag speelden, wanneer het meestal nog niet zo druk is.
Dat festival herinner ik me nog heel goed. Dat was een van die momenten die je wel bij blijft. Daar hebben we Orange Goblin voor het eerst ontmoet. Sindsdien zijn we goed bevriend met die mannen geraakt. Ja, dat was een leuk festival, dat Speedfest.
Door naar jullie nieuwe plaat Arrows. Als je dit album vergelijkt met jullie eerste albums, waar zit dan het grote verschil bij de totstandkoming?
Bij de eerste albums hadden we de nummers al compleet klaar en al vaak live gespeeld voordat we ze opnamen. Bij de nieuwe hadden we misschien zeventig procent van het materiaal op het moment dat we de studio ingingen en slechts n of twee nummers hadden we een keer live gespeeld. Bij die oude platen, vooral bij Murder The Mountains, hadden we de songs al, maar geen label. Het eerste album brachten we uit op Sargent House Records, maar dat was slechts een deal voor n album. Bij de tweede plaat Murder The Mountains hadden we alle nummers opgenomen, maar we hadden nog geen label gevonden. Uiteindelijk zijn we bij Relapse Records uitgekomen. Maar als je dus al die nummers al helemaal af hebt voordat je ze gaat opnemen is echt een totaal andere ervaring dan wanneer je eigenlijk nog geen volledig album hebt. We hebben dus een paar songs volledig in de studio geschreven. Maar de energie op het album is wel hetzelfde als op Murder The Mountains.
Volgens [bassist en zanger] Aaron voelt het album hetzelfde aan als die oude, omdat jullie "whatever the fuck you wanted" deden. Betekent dat dat jullie in het verleden wel eens concessies gedaan hebben om anderen tevreden te stellen?
Nee. Ik in ieder geval niet. Maar het vorige album Only Ghosts namen we bij Ross Robinson in zijn studio op, waar we toen ook tijdelijk woonden. Dat was een heel intense ervaring waar ik wel van genoten heb, maar toen waren we dus 24/7 bezig met dat album. Nu bij het nieuwe album was het wat minder strikt. We namen het thuis op. Nou ja, de studio was in onze thuisstad Portland, dus 's avonds konden we lekker in ons eigen bed slapen. We konden komen en gaan wanneer we er zin in hadden. Dat houdt dus in dat we wel konden doen wat we wilden. Dat doen we sowieso wel, maar deze keer was er minder druk. Maar dat ligt toch echt aan jezelf of je druk of angst voelt. Dat komt vanuit jezelf. Nu was het dus allemaal wat kalmer en relaxter dan de vorige keer.
Wanneer hebben jullie het album opgenomen?
Lang geleden. Het album was af in december 2019. Eigenlijk zou Arrows al in mei van vorig jaar uitkomen. Zelfs de videoclip voor het titelnummer hadden we al opgenomen voordat de pleuris uitbrak.
Dat verklaart waarom er niet meer afstand gehouden wordt in die clip. Dat zou je namelijk wel verwachten als een video tijdens deze pandemie is opgenomen.
Zeker. Maar goed, het album was af, een videoclip was klaar, tours waren geboekt. En toen kwam covid-19. We hadden het album nog niet aangekondigd, dus besloten we om hem even uit te stellen. Niemand wist echter hoe lang dit hele gedoe ging duren. We hadden gehoopt dat het album veel eerder dan afgelopen juni zou uitkomen en dat we konden touren. Dus we hebben gewacht en gewacht en gewacht, om uiteindelijk maar te besluiten om hem uit te brengen en hopen dat we er nog een keer mee kunnen touren. We hadden geen zin om hem nog langer op de plank te laten liggen.
Op de info-sheet die ik bij het album kreeg, staat dat sommige van jouw drumpartijen opgenomen zijn op de bodem van een zwembad. Hoe kwam je op dat idee?
De studio waar we het album opnamen, zit in een complex waar nog diverse andere dingen zitten. Letterlijk naast de studio is een betonnen skateboard-zwembad; ik geloof dat die door Lance Mountain is ontworpen. Het is dus geen echt zwembad, want dit is bedoeld om in te skaten. Dit is naast de studio, onder hetzelfde dak, dus ook binnen. Het was voor mij een no-brainer dat we daar wat in moesten opnemen. Dat galmt als een gek met dat beton. Maar eigenlijk kan je overal in dit gebouw wel opnemen, ondanks dat de studio zelf redelijk klein is. Maar goed, ik wou het dus in dat zwembad proberen. Chris Funk, onze producer, had daar al eens met andere bands wat opgenomen, maar volgens hem pakte dat nooit zo uit als ze gehoopt hadden. Waarom het bij mij wel werkte weet ik niet. Misschien komt het door de drumkit die ik gebruik, of omdat ik altijd vrij hard op de drums sla? Het klonk in ieder geval groots. We hebben alle drums eerst opgenomen in de normale studio en daarna nog voor enkele songs in dat zwembad. Achteraf hebben we ze gemixt. In bijvoorbeeld Why en Funeral Coach zit het in ieder geval. Ik weet eigenlijk niet in welk nummer we ze nu uiteindelijk gebruikt hebben. Ik heb wel voor aardig wat songs ze daar ook in opgenomen. Bij sommige liedjes werkte het niet, omdat er bijvoorbeeld te veel reverb optrad.
Waar plaats je de microfoons als je in een zwembad opneemt? Op dezelfde plek als normaal?
Dat weet ik eigenlijk niet meer. Volgens mij hadden we wat microfoons dichtbij de kit, maar ook wat room-mics om iets verder het geluid op te vangen.
Was er nog iemand aan het skaten terwijl jij zat te drummen?
Nee, helaas niet. Er was verder helemaal niemand, behalve wij. De enige die dat zou durven, is onze gitarist David. Maar we proberen hem altijd bij skateboards weg te houden als hij zijn polsen nog moet gebruiken, als je begrijpt wat ik bedoel.
Ik hoor ook wat violen op het album. Ik kan me niet herinneren dat jullie dat al eerder hebben gedaan.
Dat klopt. Ik was niet ter plekke toen ze die opnamen. Ik weet niet meer wie op het idee kwam, want dat soort ideen komen bij ons vaak in een gesprek ineens naar voren. Waarschijnlijk kwam het van Chris, de producer. Of van Aaron. Of David. Niet van mij, in ieder geval. Nou ja, misschien ook wel. Ik kan het me eigenlijk niet meer herinneren.
We moeten het ook even hebben over het nummer Fonzi Scheme. Dat is natuurlijk vernoemd naar The Fonz uit Happy Days. Vroeger vond ik die serie geweldig, maar dit nummer gaat uiteindelijk toch over iets totaal anders.
Veel bands doen denk ik hetzelfde als wij. We schrijven een nummer en geven het een tijdelijke titel, zodat het beestje een naam heeft. We schrijven de muziek eerst en meestal komt de tekst dus later. En om het dan te onthouden, geef je het nummer een titel. Meestal verandert die nog wel als er eenmaal een onderwerp is. In het geval van Fonzi Scheme is dat niet gebeurd. Maar iedereen houdt van The Fonz. We hebben de titel denk ik gehouden omdat we niks beters konden verzinnen.
Je noemde al dat jullie lang geleden voor het titelnummer Arrows al een clip hadden opgenomen. Deze werd weer geregisseerd door Whitey McConnaughy.
Dat klopt. We hebben al veel met hem samengewerkt en zullen dat ook wel blijven doen. Maar we hebben ook clips opgenomen met Ansel Wallenfang. Hij had ook het spel gemaakt voor Antidote, wat je op je telefoon kon spelen. Daarbij moest je headbangen om het spel te spelen. Hij is een lokale en zeer getalenteerde regisseur. Zijn clips zijn te gek. Hij heeft de clip bij Why gemaakt.
Alsof jullie andere clips dat niet zijn?
Jazeker, maar in die van Why zijn wij niet te zien. Nou ja, bijna niet.
In de geweldige clip voor Arrows staan jullie met een katana te zwaaien. Hoe duur was die? Want aan het begin wordt genoemd dat het budget voor de clip maar net genoeg was om die katana te betalen.
We hadden er stiekem twee. Eentje was een echte, dus vlijmscherp. Daarmee zie je ons allemaal spullen doormidden hakken. En we hadden nog een botte, waarmee je ons domme dingen ziet doen. Dus we hadden een veilige en een gevaarlijke. En er is niemand gewond geraakt! Nou ja, er was soms een beetje bloed, maar niks ernstigs. Die dingen zijn echt vlijmscherp; alles wat je er mee aanraakt gaat gelijk in tween. Het was zo gaaf om die clip te maken. Geen van ons heeft ervaring met het slaan met een zwaard. In het begin is het dus best lastig om die dingen die ze op ons afgooiden, doormidden te slaan. En net als je het onder de knie begint te krijgen, is het de beurt aan iemand anders om het te doen. We hebben ons kostelijk vermaakt bij die opnames.
Is er al zicht op een tour, of kijken jullie de kat uit de boom?
Deze zomer gebeurt er niks, afgezien van enkele festivals hier in de VS. Hopelijk kunnen we in het najaar weer op tour, maar dat zal dan ook in eigen land zijn. Dit jaar kunnen we zeker niet naar Europa. Ik zou graag zeggen dat we zeker in 2022 komen, maar ook dat is nu onzeker. Zodra we kunnen en het veilig is, en wanneer we dus weer mogen, dan willen we het zeker doen. Ik heb ook nog nooit zo lang niet gespeeld als nu. De laatste show met Red Fang was op 10 februari 2020. Reken maar uit. De laatste keer dat ik zo lang niet had opgetreden, was toen ik nog een tiener was en slechts sporadisch kon spelen. De eerste helft van deze pandemie zijn we als band niet eens bij elkaar geweest. Omdat alle tours gecanceld werden, moesten we allemaal normaal werk zoeken. Geen tour betekent geen inkomsten. Ik ben het afgelopen jaar bouwvakker geweest. Dat kost veel tijd en energie. Mijn hele lichaam heeft het zwaar te verduren gehad. Dus ik sta wel te trappelen om weer te gaan optreden. Ik wil weer drummer in een band zijn. Dat we nu het album eindelijk uitbrachten heeft er wel voor gezorgd dat we ons weer Red Fang voelen, in plaats van dat we moesten zien rond te komen in deze pandemie.
Is Red Fang normaal gesproken voor jullie genoeg om van rond te komen?
Ja, normaal wel. Al moet ik er wel bij zeggen dat mijn vrouw ook werkt. Als ik de enige kostwinnaar zou zijn, zouden we als gezin niet rond kunnen komen. De afgelopen tien jaar is Red Fang wel mijn werk geweest. Als je er van wil rondkomen, moet je dus echt veel touren en dat ging afgelopen anderhalf jaar niet. Maar hopelijk kunnen we dus later dit jaar weer touren. En ik hoop onze fans in Europa volgend jaar te zien.