Twilight Force - Heroes Of Mighty Magic

Twilight Force - Heroes Of Mighty Magic

Het Zweedse Twilight Force gaf vorig jaar stiekem toch wel een van de leukste optredens die ik in lange tijd had gezien, toen het in het voorprogramma van Sonata Arctica in Tivoli stond. De zaal ging uit zijn dak op de opzwepende power metal en genoot van een in LARP-kostuums gehesen band. De band deed me herinneren dat deze tak van metal nog steeds valt onder een van de meest gehate subgenres in metalland, terwijl het tegelijkertijd vanwege het jolige karakter in staat is om zo makkelijk een grote fanschare te vormen. Het debuutalbum Tales Of Ancient Prophecies staat bomvol met neoklassieke meezingers in de beste Rhapsody Of Fire-stijl, waardoor het niet gek is dat de band vrij snel is opgepikt door een groter publiek. Met Nuclear Blast als label en nieuwe tours met Sonata Arctica en Sabaton (die ze in Nederland zelfs naar de Heineken Music Hall brengt) in het verschiet, lijkt er dan ook een gouden toekomst klaar te liggen.

De speelse Dungeons & Dragons-sfeer is nog steeds te vinden op het nieuwe album Heroes Of Mighty Magic. De bandleden laten ondersteund door prachtig artwork in het uitgebreide booklet hun class, skills en stats zien en nemen zodoende de rol van hun characters goed aan. Songtitels als Powerwind en Flight Of The Sapphire Dragon laten ook geen twijfel over het feit dat de band vrolijke power metal speelt zoals Freedom Call, Gloryhammer, Pathfinder, Fairyland en het eerder genoemde Rhapsody Of Fire dit ook doen. Met mensen die deze bands een warm hart toedragen en zij die toevallig ook genieten van enkele roleplay-games en fantasyboeken, zal Twilight Force dan ook op prima wijze hun populariteit kunnen uitbreiden. Want ja, Heroes Of Mighty Magic is een frivool en speels werkstuk dat de liefhebbers op hun wenken bedient. Fabio Lione (ex-Rhapsody Of Fire) en Joakim Brodén (Sabaton) leveren met hun gastbijdragen nog een extra selling point.

Er is echter een vrij cruciale 'maar' in deze recensie, en dat is het feit dat de productie redelijk vakkundig om zeep is geholpen. De gitaren en ritmesectie sneeuwen namelijk onder in een enorm orkestrale productie, waarbij toetsen, koren en soundbites de overhand hebben boven de echte metalstukken. Dit is erg zonde, want de leadgitaren gieren naar wellust (vooral in To The Stars) en laten Yngwie Malmsteen meerdere malen het nakijken hebben, maar ze klinken allemaal vrij zwak in vergelijking met hoe het debuutalbum klonk. Dit zorgt ervoor dat vooral de snellere songs bij vlagen eerder een eurohouse dan een vlotte powermetalsound krijgen en dat is erg zonde. Helemaal omdat zanger Chrileon een erg zuivere en enthousiaste stem heeft, die met een zwaardere productie waarschijnlijk veel beter tot zijn recht komt.

Desalniettemin heb ik het volste vertrouwen dat tracks als Riders Of The Dawn en Heroes Of Mighty Magic live vele malen beter tot hun recht komen en dat zij die zoeken met gemak door de problematische productie heen prikken om te genieten van een portie joligheid die zijn weerga niet kent. Het is voor mij onmogelijk om niet te glimlachen bij het overgeacteerde gesproken nummer Epilogue, waarin een oude tovenaar het verhaal van de bandleden uit de doeken probeert te doen. Een magisch stukje 'chewing the scenery'. Heroes Of Mighty Magic is helaas net niet het over the top meesterwerk dat het had kunnen zijn, maar is absoluut de moeite waard om beluisterd te worden. Volgende keer iets meer metal en iets minder bombast, dan komt het helemaal goed!

1. Battle Of Arcane Might
2. Powerwind
3. Guardian Of The Seas