Ik zei al dat Hexvessel een Finse band is, maar wat erbij gezegd moet worden, is dat bandleider en oprichter Kvohst Brits is. Mathew McNerney, zoals zijn echte naam luidt, woonde eerder ook al in Nederland en Noorwegen en is bekend van enkele extreme metalbands. In Finland verzamelde hij een aantal muzikanten om zich heen met wie hij al twee volledige platen uitbracht. Het laatste wapenfeit is een EP die ruim een half uur duurt. Dat is bijna een full length, maar die levert Hexvessel doorgaans met meer songs af.
De EP is een leuk hebbedingetje voor wie reeds prettige ervaringen heeft opgedaan met No Holier Temple. Hexvessel presenteert wederom dromerige folk waarin afgewisseld wordt tussen dreigende stukken en lichtvoetig werk. Met name de ruim twaalf minuten durende openingstrack, Masks Of The Universe, is daar een mooi voorbeeld van, omdat de stemming na uiterlijk twee minuten wisselt. Het is een erg leuke track waar, in tegenstelling tot de andere songs, het maximale uit de band gehaald wordt. Captain Kvohst en zijn kornuiten swingen tussen folk, doomrock en spacerock, waarbij naast de gebruikelijke instrumenten ook nog violen en trompetten te horen zijn.
Over de vijf songs gekeken, mag Hexvessel best trots zijn op het resultaat. Het is alleen erg jammer dat Alia OBrien van Blood Ceremony nauwelijks ruimte heeft gekregen om Dont Break The Curse te mogen inkleuren, al heeft die wel weer een fijne, donkere sfeer. Last but not least is de gave uitvoering van Yoko Onos Woman Of Salem. Op zich is het geen heel sterk nummer, maar de vertolking is dat wel, en dat komt vooral door de gastbijdrage van Rosalie Cunningham (Purson). Prima schijfje dus, ondanks dat ik de neo, van de neofolk nog steeds niet begrijp.
Tracklist:
1. Masks Of The Universe
2. Superstitious Currents
3. Tunnel At The End Of The Light
4. Woman Of Salem (Yoko Ono cover met Rosalie Cunningham)
5. Dont Break The Curse (met Alia OBrien)
6. Woman Of Salem (Yoko Ono cover met Rosalie Cunningham)(radio edit bonustrack)