Enquête

Populaire bands teren veelal op succesalbums van jaren geleden. Van welke, uit 25 door ons geselecteerde ‘grote’ bands, vind je het recentste studio-album het meest bevredigend?

AC/DC - Power Up [2020]
Alice Cooper - Road [2023]
Avenged Sevenfold - Life Is But A Dream [2023]
Bring Me The Horizon - Post Human: Next Gen [2024]
Deep Purple - =1 [2024]
Def Leppard - Diamond Star Halos [2022]
Disturbed - Divisive [2022]
Dream Theater - Parasomnia [2025]
Five Finger Death Punch - Afterlife [2022]
Iron Maiden - Senjutsu [2021]
Judas Priest - Invincible Shield [2024]
Korn - Requiem [2022]
Linkin Park - From Zero [2024]
Metallica - 72 Seasons [2023]
Nightwish - Yesterwynde [2024]
Opeth - The Last Will And Testament [2024]
Ozzy Osbourne - Patient Number 9 [2022]
Porcupine Tree - Closure / Continuation [2022]
Rammstein - Zeit [2022]
Sabaton - The War To End All Wars [2022]
Scorpions - Rock Believer [2022]
Slipknot - The End, So Far [2022]
Tool - Fear Inoculum [2019]
Volbeat - Servant Of The Mind [2021]
Within Temptation - Bleed Out [2023]

[ Uitslag | Enquêtes ]

    2 april:
  • Bridear en Lords Of The Trident
  • Kai Hahto
  • Social Distortion en The Bellrays
  • The Raven Age en Disconnected
  • 3 april:
  • Frog Leap
  • Very 'Eavy Festival
  • 4 april:
  • Greenleaf, Gnome en High Desert Queen
  • Very 'Eavy Festival
  • 5 april:
  • Grindhoven XII
  • Salacious Gods, Oerheks en Nubivagant
  • Your Highness, Mould, The Fifth Alliance en LowMad
  • 6 april:
  • Anneke van Giersbergen
  • Benediction, Jungle Rot en Master
  • Thundermother, Cobra Spell en Vulvarine
  • 7 april:
  • And So I Watch You From Afar en Scaler
  • 8 april:
  • Save Face
    2 mei:
  • Mike Tramp's White Lion
  • RedHook en Comastatic
  • Temple Fang en Mojo & The Kitchen Brothers
Kalender
Vandaag jarig:
  • Aleksi Sihvonen (Medicated) - 41
  • Coen Janssen (Epica) - 44
  • Daniel Droste (Ahab) - 45
  • Giuseppe Spanò (Daedalus) - 49
  • Markus Vanhala (Malpractice) - 44
  • Phil Demmel (Machine Head) - 58
  • Richard Loudin (Monolithe) - 51
  • Sascha Gerstner (Helloween) - 48
  • Tim Grose (Lord) - 55
Review

Dystopia - Geen Weg Uit
Jaar van release: 2020
Label: Eigen beheer
Dystopia - Geen Weg Uit
Dystopia is een verborgen parel in de Nederlandse underground. Het vorige album Chaos Philosophorum (2017) zette de formatie al op de kaart als band om in de gaten te houden. Drie jaar later brengen de heren uit Den Helder een nieuw album uit. In het Nederlands deze keer. Geen Weg Uit heet de nieuwe langspeler en deze is nog ambitieuzer dan de vorige. De heren maken black metal met een psychedelische tint die zich kan meten met de top van de vaderlandse scene. De band weet onder andere door de toevoeging van koperblazers (een trombone en een trompet) een uniek geluid te creëren.

De blaaspartijen zijn een prominent onderdeel van de muziek. Blazer en gitarist Thomas Cochrane weet met zijn blaasspel continu een andere sfeer neer te zetten. In Razernij is het voornamelijk episch en dient het als ondersteuning van de agressieve muziek. In Van De Meute Vervreemd klinkt het juist melancholisch en psychedelisch om de atmosferische passages te ondersteunen. Ook opvallend is de afwisseling tussen cleane vocalen en de grunts die we kennen van het vorige album. In de vaak langgerekte, zuivere zang klinkt veel emotie door; onder andere wanhoop en existentieel leed zijn hoorbaar. Vooral wanneer de melodieuze zang contrasteert met het gebruikelijke blackmetalgekrijs, zoals in Razernij, Deel IV, komen ze goed uit de verf.

Het album bestaat eigenlijk uit drie nummers. Het vierdelige Razernij, het driedelige Van De Meute Vervreemd en afsluiter De Dwaas Komt Voor De Redder. Hierin bespreekt de band onderwerpen als vrije wil en het verlies van het individu. Zoals de titel misschien al verklapt, voert agressie de boventoon in Razernij. Er zitten wel atmosferische passages in, zoals aan het einde van Razernij, Deel III en de psychedelische gitaarpartijen in Razernij, Deel IV. Van De Meute Vervreemd werkt precies andersom. Sfeer en emotie zijn hier belangijker, maar er zijn genoeg blastbeats en grunts om een traditionelere blackmetalfan te kunnen bekoren. De Dwaas Komt Voor De Redder is een instrumentaal blackgazenummer dat perfect werkt als afsluiter. Het rustige begin bouwt langzaam op naar een explosief middenstuk waarin sfeervolle gitaarpartijen op de voorgrond staan, om uiteindelijk met rustig pianospel te eindigen.

Geen Weg Uit is het product van een band die duidelijk vertrouwen heeft in de zelf ontwikkelde stijl. Gelukkig is dat volkomen terecht. In nog geen veertig minuten weten de Hollanders een sfeer neer te zetten die je niet meer loslaat. De relatief korte speelduur is eigenlijk een pluspunt. Er zijn geen passages die te lang duren of momenten die repetitief klinken. Wanneer het album voorbij is, wil je hem meteen opnieuw opzetten. Elke luisterbeurt hoor je weer nieuwe dingen. De muzikanten zijn allemaal in topvorm en vullen elkaar uitstekend aan. Kortom, er is weinig negatiefs te zeggen over dit album. Dystopia’s status als een van de betere bands in de Nederlandse scene is definitief gevestigd.

Tracklist:
1. Razernij, Deel I
2. Razernij, Deel II
3. Razernij, Deel III
4. Razernij, Deel IV
5. Van De Meute Vervreemd, Deel I
6. Van De Meute Vervreemd, Deel II
7. Van De Meute Vervreemd, Deel III
8. De Dwaas Komt Voor De Redder

Score: 90 / 100

Reviewer: Sam
Toegevoegd: 27 oktober 2020

Pitfest

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2025 Metalfan.nl en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.