Vorig jaar brachten jullie je tweede album Monument Of Brimstone uit, dat recent door Spikefarm opnieuw uitgebracht is. Vanwaar de heruitgave?
De eerste 70 stuks hebben we alvast zelf uitgebracht onder S.A.R.S. Productions, terwijl we op zoek waren naar een label om het album officieel uit te brengen. Je kan dus niet echt spreken van een heruitgave. Oorspronkelijk wilden we 333 stuks maken onder S.A.R.S., maar nadat we er 70 hadden gemaakt nam Spikefarm het al van ons over.
Hebben jullie nog van de gelegenheid gebruik gemaakt het n en ander op te poetsen aan het album, of is het exact dezelfde uitgave als vorig jaar?
Ja. Spinefarm stelde voor om na de master van Necromorbus het geluid nog wat vetter te maken door middel van een extra mastering door Finnvox. Aangezien het geluid er uiteindelijk alleen maar beter op is geworden, hebben we ingestemd met die eindmaster. Behalve de master hebben we ook het artwork grotendeels veranderd.
Vanwaar die verandering? Ik vond de originele cover best gaaf, met dat mooie schilderij op de achtergrond.
Spikefarm wilde het risico niet nemen om plaatjes te gebruiken waar mogelijk auteursrechten op rusten. Aangezien wij op dat punt geen zekerheid konden bieden, hebben we maar besloten om een andere hoes te maken.
Van wie is het oorspronkelijke schilderij afkomstig en waarom de keuze voor juist deze?
Ik weet niet wie de oorspronkelijke schilder is, maar het komt vast en zeker uit de tijd van Bosch en zijn consorten. Onze ex-gitarist V. Xul heeft ons geholpen met de hoes en dit plaatje heeft hij aangedragen. Het pastte goed in het concept dat ik voor de achtergrond had.
Hoe zijn jullie bij Spikefarm Records terecht gekomen en hoe bevalt de samenwerking tot nu toe?
Kvohst kwam met het gestoorde idee om Spikefarm een cd te sturen en uiteindelijk bleek het nog te werken ook. De samenwerking bevalt ons tot nu toe prima, ze leveren goed werk en handelen snel.
Met melancholische klinkende black, af en toe een pagan sfeertje en flinke scheuten agressie, is het een vrij afwisselend album geworden. Waarom hebben jullie ervoor gekozen zulke uiteenlopende sferen in het album te verwerken?
We hebben nergens bewust voor gekozen. Alles kwam uit zichzelf. Wel is het goed om te weten dat de nummers over een tijdsbestek van zon vijf jaar zijn gemaakt (hier en daar zitten er zelfs riffs in uit 2000 en zelfs eentje uit 1992!). Je zal zeker verschillende sferen op het album ontdekken. Dat komt omdat we niet ndimensionaal zijn, zoals er zoveel bands zijn die maar n formule hebben waar ze niet vanaf durven te wijken, omdat ze misschien bang zijn dat de scene ze anders niet zal begrijpen of volgen. We hebben uiteraard schijt aan scenes, stromingen, kritiek, enfin, mensen en hun meningen. Wij dienen hogere belangen met onze zwarte kunst dan dergelijke aardse zaakjes.
Black Metal brengt niet enkel n gevoel of n sfeer met zich mee. Het is een zeer complexe kunst waar zeer veel bij komt kijken. De variatie in onze muziek is daar een afspiegeling van.
Ik ben erg te spreken over de opbouw van het album. Eerst langzaam en zwaarmoedige muziek en daarna komt de focus steeds meer op agressie en snelheid te liggen. Wat was jullie reden om voor deze opbouw van het album te kiezen?
We hebben zeker nagedacht over de opbouw van het album, het is iets dat je goed moet afwegen bij de afwerking. Maar om je nou uit te leggen wat precies de redenen waren... Er zijn zoveel aspecten die je daarbij in rekening moet houden. Qua gevoel merk je vanzelf wel wat de juiste volgorde is; het album moet blijven boeien en een beetje afwisseling van nummer tot nummer vind ik zelf altijd wel op zn plaats.
Is jullie muziek sterk benvloed door andere bands in dit opzicht, of is de muzikale richting die jullie ingeslagen zijn volledig uit jullie zelf gekomen?
Een rethorische vraag? Natuurlijk worden we benvloed. Er is geen enkele band die kan beweren niet te worden benvloed door andere bands. Maar zolang je goede muziek maakt zonder bands te kopiren en een eigen duistere sfeer weet op te wekken, zolang je 100% achter de dingen staat die je verkondigt, maakt het wat mij betreft niet uit of je een nieuw soort buskruit hebt uitgevonden binnen de Black Metal of niet. Erkenning is natuurlijk altijd mooi meegenomen, maar zolang wij zelf de nummers vet vinden, als zijnde muziek die we zelf thuis zouden opzetten, dan is het wat ons betreft een geslaagd product. Origineel of niet, dit is de juiste muzikale formule waarmee we kunnen uiten wat er binnenin borrelt. De rest boeit niet.
Ik lees op jullie MySpace-pagina dat Israthoum (of eigenlijk Grendel) opgericht is in Portugal. Wat is het verhaal hier achter?
De band is opgericht toen we (de originele driekoppige line-up) nog in Portugal woonden. Daar zijn we opgegroeid en daar ligt de oorsprong van de band (ondanks dat ik zelf Nederlands ben).
Wat is de reden voor de naamsveranderingen die jullie band ondergaan heeft? Jullie zijn begonnen als Grendel, daarna hernoemden jullie de band naar Geryous, om vervolgens bij Israthoum uit te komen.
De naam Grendel kozen we in 92 voor de band, naar de legende van Beowulf en het gruwelijke beest Grendel. We vonden het een gaaf verhaal en de naam klonk goed (en was toentertijd ook nog best origineel naar mijn weten!). Naarmate ons geluid veranderde en we meer en meer een zuivere Black Metal-vorm aannamen, veranderden we enkele keren van bandnaam en heetten we onder andere Geryous. Uiteindelijk zijn we uitgekomen op Israthoum. Net zoals de muzikale vorm, duurde het een tijd voordat we de juiste naam voor ons duivelse gebroed hadden gevonden. Zo is alles langzamerhand op zijn plaats gekomen.
Ik lees in jullie interview met Metal Sound een rare vraag die suggereert dat jullie muziek en imago nogal 90s zijn. Hoe kijken jullie tegen dit soort zaken aan? Hoe belangrijk is imago voor jullie?
Imago is n van de manieren om te uiten wat er in je rondspookt en welke boodschap je wilt doen gelden, middels je band. Het fungeert als bevestiging voor andere aspecten, zoals de muziek en de teksten. Volgens mij is het alleen maar natuurlijk om een bepaald imago aan te meten aan de hand van de muziek die je maakt en de thema's waar de teksten om draaien. Als iemand het leuk vindt om dat 90s te noemen, dan moet ie dat vooral doen. Nu moet ik wel toegeven dat ik een zogenaamd 90s imago meer vind passen bij onze muziek dan de ongenspireerde casual look anno 2009 van een band als Wolves In The Throne Room.
In ieder geval moge het duidelijk wezen dat de nadruk in Black Metal niet dient te liggen op het imago of het individu. Israthoum is dan ook meer dan de opsomming van vier Black Metal-muzikanten alleen. Het is een beweging, het is het verlengde van de krachten die, naast Israthoum, zoveel verderfelijkheid voortbewegen in dit aardse bestaan.
En de muziek zelf? Streven jullie een bepaalde stijl na, of zien jullie vanzelf wat eruit komt?
We zien vanzelf wat eruit komt. Het proces van muziek maken verloopt altijd behoorlijk soepel. Riffs en andere ideen komen meestal uit het niets, alsof gezonden door een onaardse kracht met snode bedoelingen.
We streven geen stijl na, maar wel bepaalde sferen en op dat punt moeten we ook selectief te werk gaan. De stijl zelf kan zeer uiteenlopend zijn en is binnen het obscure spectrum waar we deel van uitmaken, niet aan muzikale grenzen gebonden.
Ik vind het vrij verrassend dat ik een band die al in 1992 gevormd is, nooit op het podium heb gezien. Geven jullie geen optredens, of ben ik jullie de afgelopen jaren steeds misgelopen?
We spelen ongeveer elk jaar wel een paar concerten, al zijn het er zeker niet veel geweest. Dit jaar hebben we in Nederland slechts n keer gespeeld en dat was in september, met Secrets Of The Moon in Baroeg.Zelf zijn we nooit erg actief geweest met concerten regelen, sociale banden in de scene opbouwen of de band te promoten. Dat is simpelweg niet onze prioriteit geweest en dat zal ook nooit het geval zijn.
We hebben niets tegen live-optredens, maar zijn daarin wel selectief, met name wat line-up betreft. Maar als iemand een goed optreden of festival op touw zet en ons wil boeken, moet ie maar een mail sturen naar israthoum@hotmail.com.
Wat zijn jullie huidige plannen qua optredens? Staat er nog iets leuks gepland?
Niet echt. Op dit moment zijn er wel een paar opties, maar we hebben nog niks gepland. Misschien treden we begin volgend jaar weer op, we zien wel.
En qua nieuw materiaal? Werken jullie inmiddels aan een volgend album?
Jazeker. We hebben de opvolger van Monument Of Brimstone zo goed als af qua materiaal. We gaan waarschijnlijk ergens in maart de studio in. Het plan is om in Oslo op te nemen met Vicotnik achter de knoppen.
Het belooft een zeer sterk en duister album te worden. Een grote stap richting eeuwige verdoemenis!
Zijn er tot slot wetenswaardigheden over de band die je aan onze lezers kwijt wilt?
Laat ik dan maar gebruik maken van deze vraag door te zeggen dat Monument Of Brimstone zojuist op gatefold-lp is uitgebracht door Burning World Records, in een zeer gelimiteerde oplage van 250 exemplaren en met exclusief artwork. Genteresseerden kunnen ons mailen!Bedankt voor het interview en veel succes de komende tijd!
Bedankt voor het interview en de support!